Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-09-09, 12:52   #1
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Etter å ha lest tråden om Kelp-tilskudd, bestemte jeg meg for å undersøke mine egne verdier. Bestilte utskrift av lab-arket mitt hos fastlegen, og ser nå noen ganske interessante tall.

Siste prøve tatt for to uker siden viser TSH på 2,2 og FT4 på 14.

Sakser fra stoffskifte.info
"Behandlingsmålet bør i følge Haug (2002) være TSH mellom 0,5 og 1,5, og FT4 i øvre del av referanseområdet, eller lett forhøyet. Dersom pasienten fremdeles har plagsomme symptomer, kan man øke doseringen til TSH går ned mot 0,2. Da vil FT4 ofte være over referanseområdet."

Per i dag har jeg samme symptomer som jeg "alltid" har hatt, men i litt mindre grad. Mistenker at disse vil forsvinne hvis jeg ble dosert høyere.

Hva kan jeg egentlig gjøre? Fastlegen min er jeg veeeldig langt fra fornøyd med, det tok feks fem år med uttallige legebesøk med "diffuse" symptomer (og har ikke tall på hvor mange unødvendige undersøkelser jeg har hatt, røntgen, ultralyd, hodescanning osv) før hun fant ut at det kaaanskje muligens hadde noe med stoffskifteverdiene å gjøre, selv om disse lå innenfor referanseverdiene.

Er en time hos spesialist å foretrekke? Frustrert nå... vil antagelig ikke bli tatt veldig seriøst om jeg kommer til fastlegen med utskrift av det jeg siterte ovenfor.

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 12:53   #2
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Skal også nevnes at i løpet av de fem årene har jeg jo prøvd å gå ned i vekt, uten å lykkes, til tross for trening og "sunt" kosthold. Hadde hele tiden følelsen av at kroppen jobbet mot meg.

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 15:20   #3
pingu-72
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 42
pingu-72 er på en erverdig vei

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Skifte fastlege?

Eller være ærlig og si at du fortsatt er sliten og spørre om hva verdiene dine er? Og når han sier det kan du jo si noe om at "er ikke det litt for høye verdier, skal ikke TSH være mellom 0,5 og 1,5? Kanskje jeg bør prøve å øke dosen litt?"

Evt så er det jo mange som går til han som er spesialist på stoffskifte (Oftebro?), men det koster det jo 1000 kr pr time. Evt Baldeerklinikken e.l., men det er jo ikke akkurat billige de heller...

Hvor mye levaxin bruker du nå da?

pingu-72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eliminasjonsdiett fra Balderklinikken Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 18:35   #4
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

50mg tror jeg.

Tenkte jeg sender utskrift fra dette: http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952 med et brev hvor jeg forklarer at jeg fortsatt har diverse symptomer og at jeg gjerne vil ha lavere verdier for å se om det hjelper på.

Skal flytte om ikke så alt for lenge, så det lønner seg vel ikke helt å bytte lege. Legen min forholder seg jo egentlig bare til standardverdiene, så vet ikke om en annen lege ville gjort det så mye annerledes.

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 18:43   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Jeg har omtrent akkurat de samme verdiene som deg, og fikk ikke tilbud om behandling i det hele tatt. Referanserammen går jo opp til 4,0 ...

Jeg skal etterhvert også ta akupunktur. Tar høyeste dose kelp nå, og kjenner at jeg er mer våken og uvhvilt og har ikke "muskelstikk" lenger, pusten er mindre overfladisk og pulsen er ikke så sinnsykt lav (den kunne godt vært lav, hvis det ikke hadde vært for at jeg ikke er det minste atletisk ). Og jeg troooor faktisk at håret mitt er mindre fett, haha. Mange med lavt stoffskifte får jo tørt hår, jeg har dog alltid hatt hår som blir lett fett. Men jeg har mista myyyyye hår, og det håper jeg også reverseres.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 19:23   #6
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Fint å høre at kelp'en hjelper, Photo!
Jeg har familie i Tyskland, hvor flere tar jod-tilskudd i tillegg til medisin. Forslo dette for legen min, men hun mente det bare var tøys... *sukk*
Begynner å innse at allmennleger ikke nødvendigvis har peil på alt mulig.
Mest av alt er jeg frustert, fordi jeg har gått i flere år og følt meg som den verste hypokonderen, for alle tester viste jo ingenting. Stikkene og misting av ord når jeg snakker har vel vært mest plagsomt, sammen med en generell slapphet. Og ikke minst, manglende vektnedgang til tross for iherdig innsats både på trening og på matsiden ("da får du bare øke innsatsen, da" fikk jeg høre).
ARGH. Er.så.irritert.akkurat.nå!

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 20:30   #7
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Ser Pingu nevner Oftebro, og han er spesialist og driver med forskning på stoffskiftesykdommer. Han ser etter helheten i sykdomsbilde.
Går du til Oftebro tar du mange forskjellige blodprøver, ikke bare direkte mot stoffskifte som andre leger. Han mener det er sammenhenge mellom mange ting. Du føler deg nesten blodfattig etter å tatt blodprøver etter hans anvisninger.
Det er ikke nok å ta medisiner, du må også følge en spesiell kost.
Veldig mye som ikke kan spises (synes jeg) ble litt stresset av det.
MEN av han så har jeg lært hvordan jeg skal tolke kroppens signaler, så hadde det ikke vært for Oftebro, så hadde jeg nok vært langt nede i kjellern i dag.
Jeg går ikke hos han lenger, for nå føler jeg at den fastlegen jeg har og jeg spiller på lag. Pluss at kroppen fungerer kjempe bra med lavkarbo kost.

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 10:39   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Opprinnelig lagt inn av Lillevoff, her.

Fint å høre at kelp'en hjelper, Photo!
Jeg har familie i Tyskland, hvor flere tar jod-tilskudd i tillegg til medisin. Forslo dette for legen min, men hun mente det bare var tøys... *sukk*
Begynner å innse at allmennleger ikke nødvendigvis har peil på alt mulig.
Mest av alt er jeg frustert, fordi jeg har gått i flere år og følt meg som den verste hypokonderen, for alle tester viste jo ingenting. Stikkene og misting av ord når jeg snakker har vel vært mest plagsomt, sammen med en generell slapphet. Og ikke minst, manglende vektnedgang til tross for iherdig innsats både på trening og på matsiden ("da får du bare øke innsatsen, da" fikk jeg høre).
ARGH. Er.så.irritert.akkurat.nå!

Ja, i Tyskland så har vi vel begge lavt stoffskifte . Men du fikk tilbud om Levaxin til tross for at du lå innenfor normalområdet? Det er jo ikke verst av legen din da. For selv om legen min er super på mange områder så er han nok litt slave av referanserammene. Men sånn er det jo, naturligvis vil jeg nesten si, at allmennleger vet litt om alt.
Jeg skal til dr Willumsen på Willumsens kvinneklinikk i Drammen om halvannen måned, og jeg skulle nesten ønske jeg hadde bestilt dobbeltime, for jeg har så mye jeg føler jeg skal ta opp med henne. I bunn og grunn skal jeg dit for en ordentlig GU, men jeg vil også få en second opinion om både insulinverdiene mine og stoffskifteprøvene, og det er i hvert fall legen min meget positiv til, da han er smart nok til å se sine egne begrensninger.
Jeg har forresten skjønt det sånn at stoffskiftemedisiner bruker lang tid på å fungere, men ettersom du først er medisinert for lavt stoffskifte, så kanskje du bør foreslå for legen å få registreringsfritak for Armour? Det er i motsetning til Levaxin naturlige hormoner (fra gris), og det funker visst bedre for mange.

Så langt er vekta mi status quo, men jeg er skikelig forkjøla og har nettopp fått min første menstruasjon etter å ha slutta på minipille, og det er jo vannsamling.com, så jeg fortviler jo ikke!
Håper du finner ut av ting! Stoffskifte er virkelig en sammensatt og komplisert sak

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Ser Pingu nevner Oftebro, og han er spesialist og driver med forskning på stoffskiftesykdommer. Han ser etter helheten i sykdomsbilde.
Går du til Oftebro tar du mange forskjellige blodprøver, ikke bare direkte mot stoffskifte som andre leger. Han mener det er sammenhenge mellom mange ting. Du føler deg nesten blodfattig etter å tatt blodprøver etter hans anvisninger.
Det er ikke nok å ta medisiner, du må også følge en spesiell kost.
Veldig mye som ikke kan spises (synes jeg) ble litt stresset av det.
MEN av han så har jeg lært hvordan jeg skal tolke kroppens signaler, så hadde det ikke vært for Oftebro, så hadde jeg nok vært langt nede i kjellern i dag.
Jeg går ikke hos han lenger, for nå føler jeg at den fastlegen jeg har og jeg spiller på lag. Pluss at kroppen fungerer kjempe bra med lavkarbo kost.

Dette høres jo utrolig positivt ut! Bare synd at jeg som mange andre med diffuse sykdommer ikke har råd til å gå dit.
Skulle vært interessant om det fantes noen leger/sentere som spesialisterte seg innenfor dette, og som også har egenandel

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 11:23   #9
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men du fikk tilbud om Levaxin til tross for at du lå innenfor normalområdet? Det er jo ikke verst av legen din da.

Tror det rett og slett kom av at jeg har hatt så mye problemer i flere år. Det jeg lurer på nå, er om lavt stoffskifte også påvirker hvor stor suksess man har med lavkarbodietten. Hvis det er tilfellet, må jeg i hvert fall få opp dosen sånn at jeg ikke sitter her med "bremsene" på.

Lykke til hos spesialisten, kanskje han har noe fornuftig å komme med

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 11:29   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Opprinnelig lagt inn av Lillevoff, her.

Tror det rett og slett kom av at jeg har hatt så mye problemer i flere år. Det jeg lurer på nå, er om lavt stoffskifte også påvirker hvor stor suksess man har med lavkarbodietten. Hvis det er tilfellet, må jeg i hvert fall få opp dosen sånn at jeg ikke sitter her med "bremsene" på.

Lykke til hos spesialisten, kanskje han har noe fornuftig å komme med

Det er jo veldig bra!
Jeg sitter og vurderer fram og tilbake om jeg skal be om å få sjekka aktivt TPO i tillegg, men vet jo ikke om kelp har hjulpet på det også, eventuelt, eller om jeg skal vente til timen min.
Er både spennene og frustrerende dette, og jeg er litt oppgitt over at det tok meg tre år å finne ut av det, men bedre sent enn aldri.
Dr Willumsen er kvinne, forresten

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:32   #11
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Hm. Jeg har fulgt med litt på vekta hver dag den siste uka og tendensen har vært veldig klar. Minus 100gram per dag. Men i går, som er dagen jeg tar "dobbel" dose levaxin (hver mandag), altså 100mikrogram forsvant 600gram. Sammenheng? Dette må forskes på! (Følges med, ikke tukles med dosen altså)

Noen andre som har erfaringer her?

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:



Sist redigert av Lillevoff : 09-09-09 kl 05:53.
Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 14:46   #12
Plusle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 2
Plusle er på en erverdig vei

Sv: Får behandling for lavt stoffskifte, men ikke bra nok

Hvis du bare går på 50 mg Levaxin, så bør du kunne øke. Det er en lav dose, gjerne startdose. Har du gått på den lenge? Og du har forholdsvis høy TSH til å være medisinert. Den kan med fordel gå ned mot null så lenge du ikke har hyposymptomer.

Har du antistoffer? (Anti-TPO) Da bør du ikke ta ekstra jod!

Kan forøvrig anbefale Omdal på Balderklinikken. Det koster litt, men for min del har det vært verdt hver krone. Ble satt på Levaxin av han på bakgrunn av høy anti-tpo og sterke symptomer sammen med moderat økning i TSH. Dessverre tålte jeg dårlig Levaxin og gikk etterhvert over på Armour. Det endret det meste!

Kan anbefale å sjekke ut D-vitaminstatus også. Lav d-vit er mer utbredt enn man tror. Og gir noen av de samme sympt. som lavt stoffskifte.

Plusle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte? Marita Stoffskifte / hormonproblemer 68 18-04-09 23:03
Lavt stoffskifte? Distrea Stoffskifte / hormonproblemer 5 17-06-07 21:14
Lavt stoffskifte? Enid Fysisk og mental helse 11 23-03-07 23:26
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
Atkins + lavt stoffskifte = ikke bra?? Iset Stoffskifte / hormonproblemer 2 19-03-04 23:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no