Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-10, 00:58   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Håper på svar på dette. Jeg har spist søte epler sammen med fett og protein (ost og olje). Går det bra eller er det best å unngå fett overhodet og holde seg til noe magert(kun protein)? Hvordan vet man når sukkeret vil komme til å lagres som fett? Eller bør jeg for all del holde meg til karbohydrateinnhold på max 5 gram pr 100 g? Altså holde meg til bær?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 09:22   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Jeg er ikke helt sikker, men Fedon anbefaler å innta frukt sammen med noe fett, f.eks. nøtter for å dempe blodsukkerstigningen.

Her kommer det vel an på hvilken type frukt du spiser og hvor mye og ofte.
Det beste er vel å spise bær hvis man går på ketolyse eller holder seg under ca 70 g karbo om dagen. Generell lavkarbo tillater jo litt frukt.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:16   #3
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

om det går bra hvis du spiser litt frukt?
det må du nesten spørre kroppen din om! .. det kan jo hende at du tåler å spise litt av det, mens andre gjør det ikke.
Erfaringsmessig er det best å spise frukt med fett/protein. .. og ikke spise frukt som eget mellommåltid.

Jeg vil gjerne ha frukt med i kostholdet mitt. det beriker og smaker bedre synes jeg. deilig m feks eple i salat, mandel/sesam-melk med banan, mangosaus til fisk, appelsinsaft i sjokolade(selvlaget) osv...
Det kommer helt ann på hvordan du tåler det! ...hvis det får deg til å gå "berserk" i godtehyllene i butikken, eller du blir sur og trøtt.. ville jeg kuttet det ut... vær obs og tilstede i kroppen din så merker du godt hva som tåles eller ikke...
Hvis alt går på "autopilot" og det er mye stress/tanker så er det vanskelig å få de rette signalene fra kroppen på hva du bør spise...
stol på kroppen din at den klarer gi deg "beskjeder". Eller lær deg lytte- signaler.
erfaringer fra andre kan gi deg tips og råd på veien, men er ikke nødvendigvis det riktige for deg.

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:34   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Takk. Men sukker og fett sammen skal jo kunne føre til fettlagring siden begge deler er energikilde og ikke behøves samtidig. Så hvordan beregne?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:16   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Kjøp et apparat for måling av blodsukker.
Spis et eple (f.eks) og mål blodsukkeret ditt med jevne mellomrom de neste to timene.

Spis et eple (eller samme type og mengde frukt) sammen med noe fett.
Mål blodsukkeret på samme måte.

Jeg kan ikke se noen annen måte å finne ut av dette på hvis du ikke vil lese deg opp på Fedons metode ...

Edit: Syntes den siste setningen min hørtes litt skarp ut, det var ikke meningen
Fint at du fikk tips om OE, forresten.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 07-12-10 kl 15:24.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:37   #6
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

hei! ja det har du rett i. sukker og fett hører ikke sammen, men her er det snakk om mengder.
det avhenger også av hva din kropp tåler.

Optimal ernæring sier noe om forholdene mellom karbo, protein og fett.

i ett måltid kan du feks ha 10 g karbo(ett eple), 20 g protein(feks kjøtt/fisk) og feks 30-40 g fett(feks avokado, smør og fett fra kjøttet/fisken). som du ser ville det vært mer "fornuftig" å bytte ut eple m grønnsaker for da får du mer mat for de samme innholdet!! ...det er jo en måte å gjøre det på... sjekk ut OE filosofien for akkurat det... så får du konkrete beregninger. spiller da ingen rolle sånn sett hvor karboene kommer fra(bare du ikke overstiger pr dag eller pr måltid).. men det er anbefalt at de er "trege"

les også på Fedon etc for beregning/anbefaling og oppskrifter på frukt-basert ...de sier alle noe om forholdene mellom karbo, fett og protein. da kan du spise frukt - hvis du følger rådene der .
det samme gjelder KJERNEsunn og de fleste andre også...
så lenge du holder blodsukker stabilt så er det jo greit( det er jo insulin som gjør at du lagrer fettet)

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 14:03   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Jeg kjenner til Fedon, men har ikke lest optimal ernæring, nei. Flott. Da leser jeg den. Doktor Annika Dahlquist, du tenker på?( Kjempekø på den på biblioteket)Tusen takk.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 21:53   #8
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg kjenner til Fedon, men har ikke lest optimal ernæring, nei. Flott. Da leser jeg den. Doktor Annika Dahlquist, du tenker på?( Kjempekø på den på biblioteket)Tusen takk.

Det er WOLFGANG LUTZ jeg mener... den er ikke oversatt til Norsk så vidt jeg vet... hvis du leser Ziggy sitt innlegg..husker ikke helt hva tråder heter. ligger under OE filosofi og under "hvordan beregne" etc...

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 21:59   #9
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

"HAR JEG FORSTÅTT UTREGNINGENE" heter visst tråden....les Ziggy sin litt lenger ned...ser litt komplisert ut...men er ikke det når du setter deg litt inn i det og bruker dine egne tall (vekt etc) . lykke til !

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:26   #10
Tilila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 16
Tilila er ny på veien

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Optimal ernærig er ikke skrevet av Wolfgang Lutz, men av Kwasniewski. Den er ikke oversatt til norsk, men den engelske utgaven kan bestilles her: http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=143&id_j=en
Info om optimal ernæring: http://homodiet.netfirms.com/index.html

Tilila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:04   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan spise frukt sånn at fruktsukkeret ikke fører til fettlagring?

Takk, Chantell og Tilia.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt? karljohan92 Spørsmål og svar 10 09-08-10 10:55
Hva er det jeg ikke spiser som fører magnesiumproblemer? nellie Spørsmål og svar 3 28-07-10 10:40
Kan man spise frukt på Atkins ? Fnsipia Atkins kosthold 1 03-10-07 16:14
Hjelp. Hvordan blir jeg mett, samtidig som at jeg ikke vil spise for mye protein? Lollypop! Ketolysekuren 86 15-09-07 21:56
Noen annen grunn til at vi ikke skal spise så mye frukt enn Anneliii Spørsmål og svar 40 10-04-07 23:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no