Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

For få karb'er?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-04-08, 10:01   #1
karbolia
Medlem
 
karbolia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 355
karbolia er ny på veien

For få karb'er?

Hvor mange karb'er er å regne som for få karb'er? Og hvor mye har det å si?

Akkurat nå ligger jeg på 20 karb'er om dagen...men da er jeg avhenging av å *spe på* med karb'er her og der.

Antar at det ikke har noe å si om man plutselig en dag ikke kommer seg over 10 karb'er...så lenge man ellers er flink... eller?

__________________
Hemmelige sjokoladedrømmer
uke 1: - 3,4 uke 4: -3,2
uke 2: - 3,6 uke 5: -3,8
uke 3: - 4,0 uke 6: -3,4
totalt: - 21,4 kg
karbolia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:14   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: For få karb'er?

Du bør ligge mellom 15 og 20 karber dagen. Å gå under det, gjør at kroppen kan tro at du sulter den, og setter inn spareblusset. Og de fleste karbene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda. De gir næring, vitaminer og mineraler som gjør at kroppen fungerer og forbrenner optimalt

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:17   #3
karbolia
Medlem
 
karbolia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 355
karbolia er ny på veien

Sv: For få karb'er?

Ja, 15-20 karb'er om dagen har jeg fått med meg.

Det jeg lurte mest på er om det *ødelegger* å kommer litt til kort en dag... ?

Jeg mener å ha lest et sted at kroppen ikke husker lenger tilbake enn de siste 3 dagene. Så så lenge man stort sett ligger på rett nivå burde det vel gå greit... *svarer meg selv*

__________________
Hemmelige sjokoladedrømmer
uke 1: - 3,4 uke 4: -3,2
uke 2: - 3,6 uke 5: -3,8
uke 3: - 4,0 uke 6: -3,4
totalt: - 21,4 kg
karbolia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:22   #4
Xenia
Medlem
 
Xenia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Ringsaker, Hedmark
Alder: 55
Innlegg: 147
Xenia er ny på veien

Sv: For få karb'er?

I boka leste jeg at man ikke skal overstige 15 karber daglig, det er på forumet her, som jeg leser at man kan ha mer...
Jeg har nok ligget nærmere 11-12 g karber til tider jeg... Litt redd for å overstige, om jeg skulle ha feilregna på noe...

Blir det helt feil å kutte grønnsakene da ? Eller å ligge lavere... Det heter vel Skaldemann istedet bare... ??

Xenia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:23   #5
karbolia
Medlem
 
karbolia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 355
karbolia er ny på veien

Sv: For få karb'er?

Opprinnelig lagt inn av Xenia, her.

I boka leste jeg at man ikke skal overstige 15 karber daglig, det er på forumet her, som jeg leser at man kan ha mer...
Jeg har nok ligget nærmere 11-12 g karber til tider jeg... Litt redd for å overstige, om jeg skulle ha feilregna på noe...

Jeg har en tendens til å runde OPP...liker best runde tall....og ergo har jeg lagt meg på 20 karb'er om dagen i matplanen min. På den måten vet jeg at jeg ikke får for lite...

__________________
Hemmelige sjokoladedrømmer
uke 1: - 3,4 uke 4: -3,2
uke 2: - 3,6 uke 5: -3,8
uke 3: - 4,0 uke 6: -3,4
totalt: - 21,4 kg
karbolia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:29   #6
Xenia
Medlem
 
Xenia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Ringsaker, Hedmark
Alder: 55
Innlegg: 147
Xenia er ny på veien

Sv: For få karb'er?

Opprinnelig lagt inn av karbolia, her.

Jeg har en tendens til å runde OPP...liker best runde tall....og ergo har jeg lagt meg på 20 karb'er om dagen i matplanen min. På den måten vet jeg at jeg ikke får for lite...

I boka står det 15 g for damer, og 20 g for menn... Men godt å vite at det ikke gjør noe om man overstiger de 15 litt da...
Jeg har også funnet ut at Cocossa og kjerringrock gjør litt susen... Og ikke fylle opp magen for mye...

Xenia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:33   #7
karbolia
Medlem
 
karbolia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 355
karbolia er ny på veien

Sv: For få karb'er?

Opprinnelig lagt inn av Xenia, her.

I boka står det 15 g for damer, og 20 g for menn... Men godt å vite at det ikke gjør noe om man overstiger de 15 litt da...
Jeg har også funnet ut at Cocossa og kjerringrock gjør litt susen... Og ikke fylle opp magen for mye...

Jeg har ikke fått boken enda, men den er på vei... og da skal jeg lese den fra perm til perm.

Forrige uke målte jeg ikke maten annet enn sånn ca... og gikk ned 3,4 kg. Denne uken er alt oppmålt og på ca. 20 karb'er. Det blir spennende å se om det fremdeles funker.

Dersom jeg evnt. ikke går ned denne uken skal jeg nedjustere karb'inntaket, regner jeg med.

__________________
Hemmelige sjokoladedrømmer
uke 1: - 3,4 uke 4: -3,2
uke 2: - 3,6 uke 5: -3,8
uke 3: - 4,0 uke 6: -3,4
totalt: - 21,4 kg
karbolia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:44   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For få karb'er?

Det er ikke vanskelig å spise mellom 15 og 20 karber om dagen.
IKKE gå under 15.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 11:10   #9
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 52
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: For få karb'er?

Kan det ha noe med hvor mye overvektig man er?

Jo mer man skal ned i vekt. Jo mindre karber. Skaldemann sier vel helt ned i 12 om dagen i sitt opplegg for de i 50+ gruppen.

Jeg har kun lest skaldemann sin bøker. Og i hans kur for 50+ skal man jo ikke ha mer enn 3 g karber pr måltid. Ogsåvidt jeg husker, så annbefaler han ikke noe sted å øke antall karber. Heller tvert i mot. Hvis 25 + ikke virker (6 karber pr måltid) så mener han at veien til målet er å minke antallet karber.

Jeg er veldig usikker jeg. Er det noen som vet om noen forskingsdata på dette? (om hvor suksess grensen på ant karber pr dag) Og hva står det egentlig om dette i ketolyse boka. Kanskje Torkel har mottatt haugevis av mail fra folk som forteller om sine erfaringer slik at han har litt "forskningsdata" på dette. Nå som kroppen ikke er så sulten lenger har hjernen begynt å tørste etter informasjon i stedet.

__________________
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 11:15   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For få karb'er?

Opprinnelig lagt inn av hansola, her.

Kan det ha noe med hvor mye overvektig man er?

Jo mer man skal ned i vekt. Jo mindre karber. Skaldemann sier vel helt ned i 12 om dagen i sitt opplegg for de i 50+ gruppen.

Jeg har kun lest skaldemann sin bøker. Og i hans kur for 50+ skal man jo ikke ha mer enn 3 g karber pr måltid. Ogsåvidt jeg husker, så annbefaler han ikke noe sted å øke antall karber. Heller tvert i mot. Hvis 25 + ikke virker (6 karber pr måltid) så mener han at veien til målet er å minke antallet karber.

Jeg er veldig usikker jeg. Er det noen som vet om noen forskingsdata på dette? (om hvor suksess grensen på ant karber pr dag) Og hva står det egentlig om dette i ketolyse boka. Kanskje Torkel har mottatt haugevis av mail fra folk som forteller om sine erfaringer slik at han har litt "forskningsdata" på dette. Nå som kroppen ikke er så sulten lenger har hjernen begynt å tørste etter informasjon i stedet.

Det har nok noe med karbetoleransen å gjøre, tenker jeg.
Som vel avhenger av flere ting enn bare hvor mye man veier.
Selv veier jeg 88 kilo, noe som vel ikke kan regnes som KJEMPEOVERVEKTIG og jeg tåler helt fint 20 karber dagen.

Skaldeman og Ketolyse er vel to ganske like men likevel temmelig forskjellige dietter.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 11:18   #11
karbolia
Medlem
 
karbolia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 355
karbolia er ny på veien

Sv: For få karb'er?

Det er absolutt verdt å forske på.

Det viktigste er jo uansett å finne noe som man vet man kan leve med resten av livet.

__________________
Hemmelige sjokoladedrømmer
uke 1: - 3,4 uke 4: -3,2
uke 2: - 3,6 uke 5: -3,8
uke 3: - 4,0 uke 6: -3,4
totalt: - 21,4 kg
karbolia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 11:24   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: For få karb'er?

Uansett om man velger Skaldeman, Ketolyse, Atkins eller noen av de andre kegogene diettene, så er det kroppene våre som bestemmer hva vi tåler/ikke tåler. mange års erfaring og forskning har vist at det er få som oppnår noen fordel ved å spise under 20 gram karber pr dag. Det er ingen signifikant forskjell om man spiser 15 eller 20. Men NOEN må ned på 15 for å komme igang. Dette er er fåtall viser det seg.

Om man skal kutte karber er den generelle regelen at man IKKE kutter grønnsakene. Det er vel kun Skaldeman som sier det, og det er egentlig ikke noe han anbefaler folk å gjøre - om man leser boka godt. (Det har han iallefall uttalt; at det er hans egen erfaring med egen kropp, ikke nødvendigvis en anbefaling til andre).

Man må selv finne ut hva ens egen kropp tåler av karber, både øvre og nedre grense. De fleste jeg kjenner (og det er mange) opplever at vekttapet stanser opp om de spier for lite - både av karber og mat generelt. Lavkarbo er ikke en sultekur. Man skal ikke spise for lite og skal ikke være sulten - og vi teller ikke kalorier !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 11:26   #13
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For få karb'er?

Opprinnelig lagt inn av karbolia, her.

Hvor mange karb'er er å regne som for få karb'er? Og hvor mye har det å si?

Akkurat nå ligger jeg på 20 karb'er om dagen...men da er jeg avhenging av å *spe på* med karb'er her og der.

Antar at det ikke har noe å si om man plutselig en dag ikke kommer seg over 10 karb'er...så lenge man ellers er flink... eller?

I den boka jeg hadde (som jeg har lånt bort - huske ikke navnet), skulle man ligge under 20 de første 14 dagene, deretter kunne man øke men dog ikke overstige 40 per dag. Sjefen der jeg jobbet gikk ned 7 kilo (de var ganske slanke fra før), en kollega 8 kg og mannen hennes 20. Min mann gikk ned 14 kg. Så jeg tror nok det er indididuelt fra "filosofi til filosofi" hva som anbefales, men det meste virker bare du ikke spiser for mye karber.. trur eg..

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 11:32   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For få karb'er?

Jeg er på atkins og nå spiser jeg 35 karber om dagen.

men det gjør nok ikke noe om du kommer under den grensa på 15 om dagen, AV OG TIL. men det er ikke noe å satse på. Og jeg hadde heller tatt meg et par biter paprika eller no, for å få det opp

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen av dere eksperter kommentere menyen min denne uka? Tette80 Ketolysekuren 7 03-05-07 16:11
Fett - Karber sammenheng Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 19 13-08-06 13:52
Karber og fiber...? Hvitveis Spørsmål og svar 1 10-07-06 13:50
Alkohol i julen friflex Lavkarbo generelt 34 24-12-04 00:14
SPØRSMÅL OM INDUKSJON Huldr Induksjonen 14 03-12-04 02:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no