Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Sjømat og foccacia (m bilder)

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-10, 22:20   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Sjømat og foccacia (m bilder)

Sjømat og foccacia


I dag hadde jeg lyst på skikkelig snadder sommermat og mens jeg ventet på mannen tuslet jeg rundt på maxi mat. Der fikk jeg øye på nett med blåskjell og jeg visste i det øyeblikk nøyaktig hva jeg ville ha. Et nett ble kjøpt inn samme ble en pakke med Ridderheim sine tomater i basilikum og parmesan -styggdyre men like gode som dyre
Hjemme fisket jeg frem en halvkilos pose med scampi og satte i gang






Blåskjell
Denne gangen dampet jeg blåskjellene i akevitt -det trengs en med litt kraftigsmak, ca 1 dl akevitt kokes opp og blåskjellene haes i.På forhånd er de vasket og knuste skjell eller de som ikke vil lukke seg kastet. Etter 3-4 minutter er de fleste skjellene åpnet og en kan begynne ta de vekk - de som fortsatt ikke er åpnet etter 6 minutters damping kastes.



Scampi,
Scampi skrelles og tørkes. Jeg bruker en saute' panne og varmer opp oliven olje, evt blandet med litt rapsolje. Scampi og en hvitløk ( kinesisk evt 2- 3 fedd ) has i denvarme oljen . Obs spruter godt så ha et lokk klart. Scampiene skal umiddelbart skifte farge til rosa - vend litt på de så de får farge på begge sider og ta de opp med en gang de er helt rosa -bruk en hullsleiv til dette.





Foccacia brød.
Jeg tok utgangspunkt i Solsikkebrødet , men jeg brukte malte sesamfrø istedenfor solsikke-kjerner. I deigen hadde jeg og en ss av oljen fra tomatpakken og en t-skje av basilikumblandingen i samme pakke - den ferdige deigen tok jeg i bakepapirkledd form - dryppet mer av oljen over og la en del tomater på toppen, samt litt pastakrydder og maldonsalt - stek etter anvisning i oppskriften. Jeg fikk litt for høy temperatur i ovnen så brødet mitt ble litt mørkt.
Dersom man ikke har disse tomatene (noe jeg sjelden har) kan en smaks sette deigen med feks pesto, men den kan fint brukes uten ekstra smak og. En kan og ha cherry-tomater , evt oliven , bare urter eller godt rydder på brødet, men ha alltid dråper god oliven olje over før steking -grovt salt gir også god smak







Server med tzatsiki, aioli eller annen dressing som en liker, og godt smør til brødet.

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 22:44   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sjømat og foccacia (m bilder )

Å himmel, dette såg fantastisk ut!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 14:10   #3
Life_Tone
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Finland
Innlegg: 83
Life_Tone er på en erverdig vei

Sv: Sjømat og foccacia (m bilder )

Å guuuri.. Dette så utrolig ut!! Men tviler på at jeg tørr lage noe sånt

__________________
Nå skal jeg ned i vekt for 2. gang etter en graviditet og anser meg nå ferdig med babylaging! Så denne gangen skal jeg BLI nede
:

Life_Tone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, helt enkelt.. Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 04:01   #4
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Sjømat og foccacia (m bilder)

Det så rådigg ut! Et par kjappe spørsmål ang. brødet.. Vil det la seg gjøre å lage det med linfrø i stedenfor? Altså, ikke nødvendigvis som foccacia men som noe å ha litt pålegg på i en nødens stund? =P Så på næringsinnhold.no at linfrø har 0 karbs, og kremosten jeg bruker til sauser ol. (Firstprice) har 2g/100g. Kremfløte har 2,9g/100g.

Ville man endt opp med ei panne brød (hvor mye blir oppskriften egentlig?) med røfft regnet 3g karbs på hele røra? :O

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 05:49   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sjømat og foccacia (m bilder)

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.


Ville man endt opp med ei panne brød (hvor mye blir oppskriften egentlig?) med røfft regnet 3g karbs på hele røra? :O

Med den oppskrifta som låg ved til solsikkebrødet fekk eg trykt utover i den minste metall-langpanna eg har frå Ikea.
Det går heilt sikkert an å bytte ut noko med linfrø, men det blir jo ikkje same brødet då. Men eksperimentering er gøy!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 08:30   #6
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sjømat og foccacia (m bilder)

Det er ikke noe problem å bytte ut med linfrø -både hele og knuste, samt å droppe smaks tilsettingene - brødet blir grovere og det kan fint brukes som vanlig brød. Det er ikke så veldig stort -jeg pleier steke det i en liten glassform som er ca 18x25.

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
FOCCACIA brød (bilder) Makronella Bakst 14 29-08-10 21:56
Mariannes grove foccacia snickers Frokost og kveldsmat 0 22-09-08 23:46
Spiser du sjømat? Summer Generell ernæringsdebatt 39 23-02-08 13:39
Sallys foccacia? Up-and-down Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 30-09-07 23:01
Sjømat Nille Type O 0 11-12-04 00:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no