Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Endelig en god faglig debatt?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-13, 12:54   #26
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Nå var det jo Kula du siterte da. Men jeg vil si at uttalelsen til denne legen var unødvendig. For jeg tror faktisk ikke legen ville sagt det samme til en som spiste lavkalori. Eller tror du det? Meningsløs synes jeg ikke var helt riktig ordvalg, men fullstendig unødvendig. Spørsmålet mitt er heller: Hvorfor sa legen noe slikt? Hva ligger bak spørsmålet.

Tja, man kan f eks synes det er positivt at legen sier at forsvarlig lavkarbo er bra? Istedet for å tenke, hvorfor sier han at uforsvarlig lavkarbo kan være farlig?
Hvis jeg som pasient forteller legen min at jeg spiser lavkarbo, og legen støtter dette men sier at det også kan være farlig hvis man spiser uforsvarlig, ville jeg tolket dette som en støtte fra min lege. Jege ville også kanskje ha spurt legen min om hva han mente med å strekke strikken for langt, for å unngå å gjøre dette, eventuelt trekke en egen konklusjon om at legen har noe kunnskap, men ikke nok.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 17:54   #27
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Spørsmålet mitt er heller: Hvorfor sa legen noe slikt? Hva ligger bak spørsmålet.


Jeg gjettet jo i et tidligere innlegg på at det var naturlig, animalsk fett legen er redd for. Han/hun er sannsynligvis fettskremt, men jeg vet jo ikke!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-13, 22:53   #28
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ser her, ja! Nå begynner det å ligne på en diskusjon. Jeg skal her begrunne hvorfor jeg påstår at uttalelsen er meningsløs. Det opprinnelige sitatet lyder som følger:

Hvis jeg bytter ut et av ordene med et annet blir det akkurat like selvfølgelig:

Med referanse til en del urbefolkningers opprinnelig kosthold kan man selvfølgelig også si:

Hvis man begynner å dra strikken for langt, er det ikke bra for kroppen. Det er en selvfølgelighet som man ikke trenger medisinsk utdannelse for å innse. Det er den eksklusive koblingen mellom lavkarbokosthold og strikkedraing som gjør sitatet meningsløst. Håper jeg har klart å vise det her!
-

Selvfølgelig, det er en ganske universell uttalelse, og kan passe inn i mange settinger. Ofte blir konklusjonen at ekstreme varianter ikke er den beste løsningen for de fleste, og det gjelder nesten uansett hva vi diskuterer. Når man i dette tilfellet snakket om lavkarbo, så er det masse gode argumenter for at karbohydratrestriksjon er positivt, og lavkarbo er i den forstand positivt. Men det betyr ikke at jo mindre, jo bedre. Jeg tror nok det er dette legen refererer til, at restriksjon er bra men full kutt er å dra strikken for langt.

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Nå var det jo Kula du siterte da. Men jeg vil si at uttalelsen til denne legen var unødvendig. For jeg tror faktisk ikke legen ville sagt det samme til en som spiste lavkalori. Eller tror du det? Meningsløs synes jeg ikke var helt riktig ordvalg, men fullstendig unødvendig. Spørsmålet mitt er heller: Hvorfor sa legen noe slikt? Hva ligger bak spørsmålet.

Det blir like relevant i en slik setting. Lavkalori kan være veldig positivt på mange helseparametre, men tar man det for langt og spiser for lite kan det ha ganske negative effekter, noe som f.eks. er veldig tydelig hos anorektikere som har spist for lite over tid. Det er ikke energiunderskuddet som er negativt, det er størrelsen på det.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 09:40   #29
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Da har sannsynligvis alle som ønsker det, gjettet på bakgrunnen for legens uttalelse

Hadde selvsagt vært artig om fasiten for hva det betyr «å dra strikken for langt» kom på bordet ved en passende anledning!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 17:51   #30
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Endelig en god faglig debatt?

Oppsummering av konferansen forresten:
http://www.friskogfunksjonell.no/kos...tar-vi-i-2013/

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
VG debatt janmesi Generell ernæringsdebatt 1 11-10-10 18:12
Svensk debatt ssskaldeman Nyheter / media 6 17-08-09 18:39
Debatt i Aftenposten janmesi Nyheter / media 37 17-06-06 02:10
Jan på Kanal24 - kl. 17.20!! I debatt med VG janmesi Lavkarbo generelt 60 04-02-06 20:11
Debatt om søtstoff! MHM Lavkarbo generelt 32 27-11-04 19:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no