Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kunstig søtning

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-12, 14:22   #1
FruK79
Juniormedlem
 
FruK79 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 30
FruK79 er på en erverdig vei

Kunstig søtning

Leser i nybegynner tråden at de fleste søtningsstoffer er OK.

Ser at de fleste oppskriftene for lc er med stevia eller splenda. Er det rett og slett smak og behag?
Jeg bruker natreen, men lurer på om det er noen forskjell sånn vekteffektmessig mellom disse typene.

__________________




FruK79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - hjertesunt fett <3 Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 14:36   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av FruK79, her.

Leser i nybegynner tråden at de fleste søtningsstoffer er OK.

Ser at de fleste oppskriftene for lc er med stevia eller splenda. Er det rett og slett smak og behag?
Jeg bruker natreen, men lurer på om det er noen forskjell sånn vekteffektmessig mellom disse typene.

Noen liker mora, noen liker dattera... og så er det at noen av oss (les "jeg") er fryktelig mer skeptisk på at vi er tilpasset ting som er framstilt i en lab, kontra ting som kommer fra naturen (veeeeeldig forenklet).

I det siste har jeg begynt å bruke vaniljestevia + sukrin + demarasukker (uraffinert) (eller honning) i bakverk. For meg er dette et kompromiss mellom smak, det at husets herre ikke kan like sukrinsmaken og latskap. Jeg orker ikke bake forskjellig for oss... han får glutenfritt og lavkarbo-ish han også og den komboen gjør at jeg bruker ca 1/3 av "vanlig sukkermengde" i en oppskrift og begge liker resultatet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 16:41   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Kunstig søtning

Stort sett er det smak og behag, ja. Med unntak av de som har overfølsomhet for diverse søtstoffer, eller vil unngå kunstig søtt.. Det er ihvertfall få oppskrifter en ikke kan bytte ut et søtstoff med et annet, men noen av søtstoffene har jo litt forskjellige bakeegenskaper da. Natreen-pulver, Splenda-pulver og Tagatesse inneholder litt karbohydrater, så vær obs på det. Ren stevia, Sukrin, og søtstoff i dråpeflasker er karbofritt.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 17:06   #4
FruK79
Juniormedlem
 
FruK79 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 30
FruK79 er på en erverdig vei

Sv: Re: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Stort sett er det smak og behag, ja. Med unntak av de som har overfølsomhet for diverse søtstoffer, eller vil unngå kunstig søtt.. Det er ihvertfall få oppskrifter en ikke kan bytte ut et søtstoff med et annet, men noen av søtstoffene har jo litt forskjellige bakeegenskaper da. Natreen-pulver, Splenda-pulver og Tagatesse inneholder litt karbohydrater, så vær obs på det. Ren stevia, Sukrin, og søtstoff i dråpeflasker er karbofritt.

Jeg bruker Natreen dråper
Har testet Sukrin også, men det synes jeg gir en metallaktig smak på bakverk.
Hvor kjøper man Stevia og hva er 'greia' med det? Er det naturlig? Kunne tenkt meg å prøve.
Så at noen hadde nevnt Stevia Toffee dråper i lavkarbo kakao også, hadde vært spennende å prøve.

__________________




FruK79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - hjertesunt fett <3 Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 17:39   #5
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Re: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av FruK79, her.

Jeg bruker Natreen dråper
Har testet Sukrin også, men det synes jeg gir en metallaktig smak på bakverk.
Hvor kjøper man Stevia og hva er 'greia' med det? Er det naturlig? Kunne tenkt meg å prøve.
Så at noen hadde nevnt Stevia Toffee dråper i lavkarbo kakao også, hadde vært spennende å prøve.

Stevia kan du kjøpe på Iherb
Stevia er utvunnet fra verdens søteste plante. Du får det både som pulver, og som dråper (som jeg linker til), og med forskjellig smakstilsetninger.

Edit: Hvis du bruker noen dråper flytende natreen sammen med sukrin, forsvinner mye av metallsmaken.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 18:46   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av FruK79, her.

Jeg bruker Natreen dråper
Har testet Sukrin også, men det synes jeg gir en metallaktig smak på bakverk.
Hvor kjøper man Stevia og hva er 'greia' med det? Er det naturlig? Kunne tenkt meg å prøve.
Så at noen hadde nevnt Stevia Toffee dråper i lavkarbo kakao også, hadde vært spennende å prøve.

Stemmer som Dietta skriver. Syns det generelt gir best resultat å kombinere forskjellige søtstoffer. Da får du en smak som er mer lik sukker og uten bismak, fordi du ikke bruker så mye av hvert søtstoff... Sukrin og stevia bør iallefall kombineres, de funker dårlig i bakst alene.

Har prøvd å kombinere både Natreen, Tagatesse og stevia, halvt om halvt med Sukrin, og det funker veldig bra! Selv om jeg egentlig hadde funnet ut at jeg HATER Sukrin.. Virker på meg som det har en fin egenskap til å komplimentere andre søtstoffer, sånn at du får en smak som er mest mulig lik sukker. Siden Sukrin har en slags frisk og kald bismak gir den en motvekt til den bitre og tunge bismaken fra annen søtning, tenker jeg..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 19:10   #7
FruK79
Juniormedlem
 
FruK79 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 30
FruK79 er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtning

Supre tips alle sammen! Da er det i hvertfall ikke bare meg som synes sukrin har en bismak

Får spare opp litt og bestille Stevia, dyrt! Men helt sikkert verd det. Bruker sukker til svært lite, men av og til er det kjekt og ha, så en sånn steviasak holder vel en god stund for meg. Regner med at det er ganske drøyt siden det er 33 ganger søtere enn sukker!

__________________




FruK79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - hjertesunt fett <3 Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 19:30   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av FruK79, her.

Supre tips alle sammen! Da er det i hvertfall ikke bare meg som synes sukrin har en bismak

Får spare opp litt og bestille Stevia, dyrt! Men helt sikkert verd det. Bruker sukker til svært lite, men av og til er det kjekt og ha, så en sånn steviasak holder vel en god stund for meg. Regner med at det er ganske drøyt siden det er 33 ganger søtere enn sukker!

Dyrt? Jeg synes det er billig jeg! Koster jo rundt 30-40,- for en flaske på Iherb, portoen er ca. 20,- og den flaska varer leeeeenge synes jeg. Jeg bruker flytende og bruker 4-6 dråper på et vanlig tekrus (litt avhengig av hvilken type te jeg bruker).

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 09:54   #9
FruK79
Juniormedlem
 
FruK79 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 30
FruK79 er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Dyrt? Jeg synes det er billig jeg! Koster jo rundt 30-40,- for en flaske på Iherb, portoen er ca. 20,- og den flaska varer leeeeenge synes jeg. Jeg bruker flytende og bruker 4-6 dråper på et vanlig tekrus (litt avhengig av hvilken type te jeg bruker).


Ååååh! Så en sånn boks (pulver) til 245kr, men det var ikke på iHerb. Så det etterpå at det er billigere der

__________________




FruK79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - hjertesunt fett <3 Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 23:05   #10
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Kunstig søtning

Ingenting som er kunstig er bra for kroppen vår, heller ikke kunstig søtning ;-)

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 03:17   #11
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Ingenting som er kunstig er bra for kroppen vår, heller ikke kunstig søtning ;-)

I toksikologisk sammenheng har det lite å si om stoffet er naturlig eller kunstig. Argumentet om naturlig vs kunstig holder enkelt og greit ikke mål.

Stevia har blitt vurdert, og grenseverdiene er 10 ganger lavere enn for aspartam. Ikke engang høykonsumentene er i nærheten av å overskride de akseptable grenseverdiene for aspartam, dersom sukkerfri drikke hadde vært søtet med stevia ville høykonsumentene overskredet denne grensen med en solid margin.

Stevia er et pulver ekstrahert fra en plante. Litt som sukker. Litt som kokain. Det gir ingen kalorier, og jeg er helt for å erstatte mye sukker med stevia, eller andre søtstoffer for den saks skyld. Jeg har ikke noen grunn til å hevde at stevia er farlig, og det gjør jeg heller ikke, men det er ikke bedre enn kunstige søtstoffer fordi det er naturlig.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 11:38   #12
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

I toksikologisk sammenheng har det lite å si om stoffet er naturlig eller kunstig. Argumentet om naturlig vs kunstig holder enkelt og greit ikke mål.

Stevia har blitt vurdert, og grenseverdiene er 10 ganger lavere enn for aspartam. Ikke engang høykonsumentene er i nærheten av å overskride de akseptable grenseverdiene for aspartam, dersom sukkerfri drikke hadde vært søtet med stevia ville høykonsumentene overskredet denne grensen med en solid margin.

Stevia er et pulver ekstrahert fra en plante. Litt som sukker. Litt som kokain. Det gir ingen kalorier, og jeg er helt for å erstatte mye sukker med stevia, eller andre søtstoffer for den saks skyld. Jeg har ikke noen grunn til å hevde at stevia er farlig, og det gjør jeg heller ikke, men det er ikke bedre enn kunstige søtstoffer fordi det er naturlig.

At du i det hele tatt sammenligner nervegiften aspartam med en plante som har vært brukt i århundre i blant annet Japan hvor forøvrig aspartam er forbudt blir for meg litt søkt.

Jeg har selv erfart på flere måter hva aspartam gjør med kroppen på tross av at jeg har blitt fortalt hvor trygt det er med aspartam.

At det mildt sagt omstridte stoffet aspartam i det hele tatt er lovlig er for meg et godt eksempel på sterke markedskrefter i sving.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 11:54   #13
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

At du i det hele tatt sammenligner nervegiften aspartam med en plante som har vært brukt i århundre i blant annet Japan hvor forøvrig aspartam er forbudt blir for meg litt søkt.

Jeg har selv erfart på flere måter hva aspartam gjør med kroppen på tross av at jeg har blitt fortalt hvor trygt det er med aspartam.

At det mildt sagt omstridte stoffet aspartam i det hele tatt er lovlig er for meg et godt eksempel på sterke markedskrefter i sving.

Jeg antar at du ikke har noen som helst dokumentasjon på disse påstandene, og at du bare har bestemt deg for at dine personlige overbevisninger er mer riktige enn det samlede kunnskapsgrunnlaget som foreligger.

Du mener aspartam er en nervegift. Personlig setter jeg ikke aspartam intravenøst, men får det inn gjennom munnen. Det brytes ned, og absorberes i form av aminosyrene fenylalanin og aspartat, og små mengder metanol (mindre enn du får i deg av å spise en frukt eller drikke et glass jus). Har aspartamen stått en stund i høy temperatur har det kanskje blitt dannet DKP, som brytes ned til akkurat de samme bestanddelene før absorpsjon. Sånn, hvilke bestanddeler er det som er nervegift ved oralt inntak? (og la oss nå for guds skyld holde oss til oralt inntak, da dette er den eneste måten folk eksponeres for aspartam...)

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 12:09   #14
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Jeg antar at du ikke har noen som helst dokumentasjon på disse påstandene, og at du bare har bestemt deg for at dine personlige overbevisninger er mer riktige enn det samlede kunnskapsgrunnlaget som foreligger.

Du mener aspartam er en nervegift. Personlig setter jeg ikke aspartam intravenøst, men får det inn gjennom munnen. Det brytes ned, og absorberes i form av aminosyrene fenylalanin og aspartat, og små mengder metanol (mindre enn du får i deg av å spise en frukt eller drikke et glass jus). Har aspartamen stått en stund i høy temperatur har det kanskje blitt dannet DKP, som brytes ned til akkurat de samme bestanddelene før absorpsjon. Sånn, hvilke bestanddeler er det som er nervegift ved oralt inntak? (og la oss nå for guds skyld holde oss til oralt inntak, da dette er den eneste måten folk eksponeres for aspartam...)

Først og fremst er det som sagt egen erfaring med aspartam som egentlig holder lenge for meg, men interessen for hva som forårsaket blant annet synsforstyrrelser hodepine søvnproblemer konsentrasjonsvansker osv så måtte jeg trå litt utenfor boksen for å få svar på det.

Litt som med mettet fett,som jeg også ble fortalt var forferdelige greier og trodde jo på det.Helt til jeg valgte å selv sette meg inn i saken, måtte jo trå litt utenfor da også.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 12:17   #15
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning

Jeg syns Stevia fungerer veldig godt i drikker. Jeg bruker vaniljedråper i te og smoothie, og syns det er godt. Ellers syns jeg bittersmaken blir for fremtredende. Når jeg en svært sjelden gang skal bake noe blander jeg sukrin og splenda siden jeg syns sukrinsmaken alene blir så kald og dominerende.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 12:21   #16
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Jeg har selv erfart på flere måter hva aspartam gjør med kroppen på tross av at jeg har blitt fortalt hvor trygt det er med aspartam.

Samme her. Aspartam og AcesulfanK (eller hva det nå heter, garantert stavet feil) gir meg vondt i magen i alle fall. Stevia og sukrin gjør ikke det.

Husker jeg en gang leste på en eske lakrispastiller - den inneholdt 5 eller 6 ulike typer kunstig søtning! Jeg la den pent tilbake i hylla. En ting er at det er forsket på disse stoffene enkeltvis, men er det forsket noe som helst på dem når de blandes på den måten?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 13:23   #17
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Først og fremst er det som sagt egen erfaring med aspartam som egentlig holder lenge for meg, men interessen for hva som forårsaket blant annet synsforstyrrelser hodepine søvnproblemer konsentrasjonsvansker osv så måtte jeg trå litt utenfor boksen for å få svar på det.

Litt som med mettet fett,som jeg også ble fortalt var forferdelige greier og trodde jo på det.Helt til jeg valgte å selv sette meg inn i saken, måtte jo trå litt utenfor da også.

N=1
Kontrollert = nei

En ting er hva du opplever selv, og hva du tror det skyldes, og dine opplevelser er selvfølgelig helt reelle. Hva du velger å styre unna selv er helt opp til deg, og ingen andres sak. Men du kan ikke bruke egne, subjektive erfaringer og generalisere disse til å gjelde alle...

Den vitenskapelige prosessen står litt sterkere enn subjektive oppfatninger. Forøvrig er prosessen med å revurdere aspartam fremdeles åpen for innspill, selv om den foreløpige kunnskapsoppsummeringen konkluderte med at det ikke fantes grunnlag for endring av anbefalingene.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 14:52   #18
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Stevia har blitt vurdert, og grenseverdiene er 10 ganger lavere enn for aspartam. Ikke engang høykonsumentene er i nærheten av å overskride de akseptable grenseverdiene for aspartam, dersom sukkerfri drikke hadde vært søtet med stevia ville høykonsumentene overskredet denne grensen med en solid margin.


Bare for å flisepikke litt : Stevia (som er den grønn planten) brukes sjelden til å søte matvarer, det gjør derimot diverse Steviolglykosider (som er det som gjør Steviaplante søt, stevioside and rebaudioside) og det finnes allerede masse drikke søtet med Steviolglykosider i mange land, inkludert Sverige.

Akseptabelt daglig inntak(ADI) ble fastsatt for steviolglykosider til 4 mg per kg kroppsvekt per dag av EFSA. Du skriver:

Sitat:

dersom sukkerfri drikke hadde vært søtet med stevia ville høykonsumentene overskredet denne grensen med en solid margin

På hvilket grunnlag antar du dette?? Vet du nøyaktig hvor mye steviolglykosider som finnes i de ulike drikkene som faktisk allerede finnes på markedet?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 15:06   #19
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Bare for å flisepikke litt : Stevia (som er den grønn planten) brukes sjelden til å søte matvarer, det gjør derimot diverse Steviolglykosider (som er det som gjør Steviaplante søt, stevioside and rebaudioside) og det finnes allerede masse drikke søtet med Steviolglykosider i mange land, inkludert Sverige.

Akseptabelt daglig inntak(ADI) ble fastsatt for steviolglykosider til 4 mg per kg kroppsvekt per dag av EFSA. Du skriver:

På hvilket grunnlag antar du dette?? Vet du nøyaktig hvor mye steviolglykosider som finnes i de ulike drikkene som faktisk allerede finnes på markedet?

Foredrag tirsdag denne uken, om de toksikologiske vurderingene med Helen Kvalem, som har tatt en doktorgrad i næringsmiddeltoksikologi.

De toksikologiske vurderingene er gjort på steviolglykosidene. At jeg skrev stevia var bare fordi det er den folkelige betegnelsen

At stevia som søtningsmiddel består av flere ulike komponenter, i et ikke standardisert mengdeforhold (utover at minst 95% må være Stevioside og/eller Rebaudioside A) gjør de toksikologiske vurderingene enda vanskeligere.

Jeg personlig tror ikke det er noen risiko forbundet med å bruke stevia, men det er ikke noen større risiko ved bruk av aspartam. Ut ifra kunnskapsgrunnlaget som foreligger tåler vi 10 ganger høyere doser av aspartam, og grunnlaget for toksikologisk vurdering av aspartam er veldig solid!

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 19:05   #20
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

N=1
Kontrollert = nei

En ting er hva du opplever selv, og hva du tror det skyldes, og dine opplevelser er selvfølgelig helt reelle. Hva du velger å styre unna selv er helt opp til deg, og ingen andres sak. Men du kan ikke bruke egne, subjektive erfaringer og generalisere disse til å gjelde alle...

Den vitenskapelige prosessen står litt sterkere enn subjektive oppfatninger. Forøvrig er prosessen med å revurdere aspartam fremdeles åpen for innspill, selv om den foreløpige kunnskapsoppsummeringen konkluderte med at det ikke fantes grunnlag for endring av anbefalingene.

Når det kommer til meg selv og mine erfaringer så tror jeg ikke jeg vet,grunnen til det er som med så mye annet så har jeg eksperimentert en del med meg selv som kanin.I forhold til aspartam er det ingen tvil om at den forårsaker en hel del uønskede effekter på min kropp,som blir borte når aspartam fjernes.Jeg TROR mer på min egen kropp.

Det foreligger er hel del foruroligende angående aspartame, men det skal jo alltid avfeies med mangel på vitenskapelig bevis.Heldigvis er det lov å tenke selv.

http://www.youtube.com/watch?v=WC3M-cgDrXA
http://www.youtube.com/watch?v=n4mrBEaRMKU
http://www.youtube.com/watch?v=hJcIwu9kv8U
Kan ses med et åpent sinn ;-)

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 19:08   #21
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Kunstig søtning

Mer egnet bruk for aspartame http://www.nrk.no/nyheter/1.6214299

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kunstig søtning til barn Anyone Spørsmål og svar 5 12-05-11 16:55
Kunstig søtning Havana Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 14-01-11 15:08
Sukker vs kunstig søtning Mercudia Spørsmål og svar 4 12-07-09 23:47
Alkohol og kunstig søtning K`s choice Ketolysekuren 4 22-09-08 01:29
Kunstig søtning sommerblomt Ketolysekuren 15 02-06-08 03:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no