Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Salt lammelår (bilder)

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-10, 08:14   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Salt lammelår (bilder)

Salt lammelår er noe jeg bare MÅ ha i jula.
Mange bruker det som middag men her i huset er det pålegg.

Jeg liker best å salte selv -gjerne en lammestek slik at jeg får store skiver og slipper benet. Det krever litt planlegging og noen flere dager enn det er igjen nå, så i år har jeg endt opp med et ferdig saltet lår. Fremgangsmåten for selvsalting kan dere likevel få her. Prosessen tar åtte - ti dager.

5 liter vann
1kg salt
1,5 ss sukrin

Dette kokes opp og avkjøles.
Tørk av låret legg det i et passe kar (av plast ) hell på laken. Hele kjøttstykket må dekkes -gjerne lett press. Bare pass på ikke bruke noe i metall. La stå kjølig i 5-6 døgn. Ta det da opp av laken og vann ut i 12 timer. Pakk så låret i plast og la det hvile i et døgn i kjøleskapet.

Koking:
Jeg koker ikke lammelåret i vann, men i ovnen på 125 grader. Kjøttet pakkes i folie. Et steketermometer settes i den tykkeste delen. Legg det på rist over langpanne på nederste rille.




La det hele ligge til steketermometeret viser 72 grader. Det står i oppskriften at det tar 3-4 timer, men jeg syns fort det kan gå mer tid enn det. La termometeret bestemme ikke klokka. Låret avkjøles og oppbevares kjølig.

Ferdig stekt
Utrolig saftig og godt kjøtt -passe salt smak -godt til pålegg og middag Oppbevaring av julepålegg
En fin måte å oppbevare store stykker med julepålegg er å vri opp et kjøkkenhåndkle i saltlake.
Pakk kjøttet inn i håndkle og deretter i kjøleskapet. Dermed får det luftet seg, men tørker ikke inn. En metode jeg har lært av svigermor, og som har fungert i alle år

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 09:53   #2
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Salt lammelår (bilder)

Jeg bruker også lammelår som julepålegg. Men kjøper ferdig røkt jeg da, så det får bare en runde i ovnen. Det er vel det eneste jeg lager selv av pålegg og som er et must.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Steketid på lammelår Camel Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 26-09-10 13:12
Salt eller ikke salt torgn Generell diskusjon 6 12-08-10 21:27
Lammelår/lammestek - noen spørsmål Maja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 03-04-10 14:26
Salt, svette og påfyll av salt erleperle Trening 3 05-07-09 01:58
Tilbehør til lammelår Nynne Lavkarbo generelt 4 18-03-08 22:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no