Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Forklar meg... om GI-tall

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-05-06, 15:02   #1
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Forklar meg... om GI-tall

Jeg sitter og titter i GI-tabellene i Fedons Naturlig slank. Og finner at mens Ryvita har GI på 69 har f.eks hamburgerbrød 61. HÆ? Hvordan kan noe med masse fiber og grovt mel ha høyere GI enn hamburgerbrød som jo bare er litt klam loff?

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 04-05-06, 20:53   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Forklar meg... om GI-tall

Opprinnelig lagt inn av Nirribhidh

Jeg sitter og titter i GI-tabellene i Fedons Naturlig slank. Og finner at mens Ryvita har GI på 69 har f.eks hamburgerbrød 61. HÆ? Hvordan kan noe med masse fiber og grovt mel ha høyere GI enn hamburgerbrød som jo bare er litt klam loff?

Skjønner du er forvirra For noen år siden spiste jeg 'lykkelig uvitende' Snickers i steden for gulrøtter når jeg hadde lyst på no' snop på jobb - for Snickers har jo lavere GI en gulrøtter..... Jeg VISSTE jo egentlig at dette var 'høl i hue' - men ville ikke se det.....

Glykemisk indeks er kun en indikator - og kan alene ikke brukes til stort annet enn å si i hvor stor grad blodsukkeret påvirkes av en matvare. Det sier blant annet ikke noe om hvor MYE av en matvare man kan spise for å få i seg 50 gram karbohydrater. Ser man på DET - blir bildet annerledes.

Glykemisk belastning (GB) tar hensyn til både GI og mengde karbohydrat i en mengde matvare, og er således et mer nyttig begrep enn GI. Du vil for eksempel oppdage at vannmelon med høy GI plutselig kommer bra ut med hensyn til GB, fordi vannmelon har veldig mye vann og veldig lite karbohydrater. Forskere bruker nå omtrent bare GB-begrepet i sine studier.

Vet ikke om du ble noe klokere jeg Er sliten nå, så viljen til å forklare er nok større enn evnen....

Spør igjen hvis du lurer da

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-05-06, 22:00   #3
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Forklar meg... om GI-tall

Her er en lenger forklaring om GI og GB og hvordan du kan regne ut GB.
Glykemisk indeks og glykemisk belastning

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-05-06, 22:03   #4
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Sv: Forklar meg... om GI-tall

Vannmeloneksempelet skjønner jeg veldig godt, men jeg skjønner det ikke helt i fht. ryvita vs. hamburgerbrød. For begge deler inneholder lite fett, lite proteiner og lite vann. Ryvita inneholder mere sammalt mel av rug, hamburgerbrød inneholder siktet hvete, jeg trodde det var "verre" ut fra et GI-perspektiv? I tillegg kommer jo fiberet i Ryvita, som ikke tas opp av kroppen.

Jeg fant en amerikansk tabell som har både GI og GL, finnes det på norsk også noe sted, og med litt mere relevante matvarer for vårt norske kosthold (litt færre typer muffinmiks og sånt)?

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 05-05-06, 00:54   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Forklar meg... om GI-tall

Fedon har gitt ut en liste med 300 matvarer, men ville ikke hengt meg sånn opp i GI og GB..

Ifølge GI-listen til Fedon, så har Ryvita større GB enn hamburgerbrød. Høres rart ut ja..

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no