Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Shailenes brød (100% kornfritt) *med bilder*

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-12, 02:22   #1
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Shailenes brød (100% kornfritt, 3 kh per 100g) *med bilder*

Etter en del eksperimentering på kjøkkenet har jeg kommet fram til dette brødet, som iallefall jeg ble veldig fornøyd med. Jeg skal ikke påstå det er 100% som vanlig brød, men iallefall noe av det nærmeste jeg har kommet. Det smuldrer ikke, hever fint uten å falle sammen, og får en god og sprø skorpe. Og smaken og konsistensen ble også veldig bra, syns jeg. Gjorde også et poeng av å prøve å få til et godt brød uten kli eller gluten, siden jeg vil prøve å holde inntaket av det minimalt til hverdags (så sparer man jo noen karber, da).

40 g solsikkekjerner
40 g grovhakkede valnøtter eller gresskarkjerner
15 g sesamfrø
15 g linfrø
20 g pofiber
25 g avfettet mandelmel
10 g fiberhusk/psyllium husk
1 ts johannesbrødkjernemel
2 ts bakepulver
1 ts salt
1 ss Natreenpulver
150 g cottage cheese
4 små egg / 3 store


Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Mos cottage cheese med stavmikser sammen med eggene, og bland sammen med det tørre. Hvis du vil steke brødet uten form, lar du det svelle 10-15 min, da blir deigen fast nok til å formes på stekebrettet.

Stekes på 180 grader i 45-55 minutter, på nederste rille. Etterstek uten form på ca. 150 grader hvis du vil ha sprøere skorpe - følg med underveis. Avkjøl på rist. Hvis du vil ha litt tørrere skiver, skjærer du opp brødet når det er lunka, og lar skivene tørke litt på rista før du pakker dem vekk.

Dette blir et lite brød altså, det fyller ca. 2/3 av min lille brødform. Ikke press det flatt i forma, plasser deigen heller i en av endene, ellers blir brødet veldig flatt. Hvis du vil ha brød av normal størrelse kan du doble oppskriften (dobler du bør du bruke maks 7 egg, vil jeg tro.. eller 6 av de skikkelig store).



Per hele brød (ca. 550 g)
- Energi: 1244 kcal
- Fett: 90 g (
68%)
- Protein: 80 g (27%)
- Karbohydrat: 16 g (6%)

Blir i underkant av 1g karbo per skive, avhengig av hvor tykke du skjærer dem. Husk at næringsinnhold i frø og nøtter varierer mye mellom produsenter, utregninga gjelder kun hvis du bruker de med minst karbohydrater.


Sist redigert av shailene : 15-07-13 kl 02:03.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 08:19   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Spennende, må huske å prøve dette når jeg en gang kjøper mandelmel igjen. Jeg er ikke storforbruker av lavkarbobrød,men i visse situasjoner er det greit å ha et brød.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 08:25   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Ser veldig godt ut!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 08:58   #4
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Ser veldig innbydende ut. Jeg baker mye brød til mannen, så nå skal jeg prøve dette neste gang. Kanskje allerede i dag eller i morgen

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 13:00   #5
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Såg veldig innbydende og fristende ut. Prøve dette som en avveksling til Karins brød neste gang. Har vel det meste i hus, bare å få tak i CC, så er det å bake.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 00:14   #6
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Etter en del eksperimentering på kjøkkenet har jeg kommet fram til dette brødet, som iallefall jeg ble veldig fornøyd med.

Har du regnet ut antall karbo pr. skive?

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 00:26   #7
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Dette skal eg prøve

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 01:39   #8
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Så bra at flere fikk lyst til å prøve oppskriften, håper dere liker brødet!

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Har du regnet ut antall karbo pr. skive?

Regna ut nå, det blir akkurat under 1 kh per skive på 30 gram.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 10:44   #9
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk
Red face

Sv: Shailene's brød (100% kornfritt, 3 kh per 100g) *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Etter en del eksperimentering på kjøkkenet har jeg kommet fram til dette brødet, som iallefall jeg ble veldig fornøyd med. Jeg skal ikke påstå det er 100% som vanlig brød, men iallefall noe av det nærmeste jeg har kommet. Det smuldrer ikke, hever fint uten å falle sammen, og får en god og sprø skorpe. Og smaken og konsistensen ble også veldig bra, syns jeg. Gjorde også et poeng av å prøve å få til et godt brød uten kli eller gluten, siden jeg vil prøve å holde inntaket av det minimalt til hverdags (så sparer man jo noen karber, da).

40 g solsikkekjerner
40 g grovhakkede valnøtter
15 g sesamfrø
15 g linfrø
15 g pofiber
25 g avfettet mandelmel
10 g fiberhusk/psyllium husk
1 ts johannesbrødkjernemel
2 ts bakepulver
1 ts salt
1 ss Natreenpulver
150 g cottage cheese
4 små egg / 3 store

Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Mos cottage cheese med stavmikser sammen med eggene, og bland sammen med det tørre. Hvis du vil steke brødet uten form, lar du det svelle 10-15 min, da blir deigen fast nok til å formes på stekebrettet.

Stekes på 180 grader i 45-55 minutter, på nederste rist. Etterstek uten form på ca. 150 grader hvis du vil ha sprøere skorpe - følg med underveis. Avkjøl på rist. Hvis du vil ha litt tørrere skiver, skjærer du opp brødet når det er lunka, og lar skivene tørke litt på rista før du pakker dem vekk.

Dette blir et lite brød altså, det fyller ca. 2/3 av min lille brødform. Ikke press det flatt i forma, plasser deigen heller i en av endene, ellers blir brødet veldig flatt. Hvis du vil ha brød av normal størrelse kan du doble oppskriften.



Per hele brød (ca. 550 g)
- Energi: 1244 kcal
- Fett: 90 g (68%)
- Protein: 80 g (27%)
- Karbohydrat: 16 g (6%)

Blir i underkant av 1g karbo per skive, avhengig av hvor tykke du skjærer dem. Husk at næringsinnhold i frø og nøtter varierer mye mellom produsenter, utregninga gjelder kun hvis du bruker de med minst karbohydrater.


Dette skal bakes når butikkene åpnes igjen

Så deilig det ser ut

Bruker du vanlig brødform?

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 13:21   #10
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Shailene's brød (100% kornfritt, 3 kh per 100g) *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av Tone-G, her.

Dette skal bakes når butikkene åpnes igjen

Så deilig det ser ut

Bruker du vanlig brødform?

Jeg bruker silikonform, som kanskje er litt kortere og smalere enn standard brødform.. Men tror ikke det har så mye å si annet enn at du kanskje får et litt mer firkanta brød hvis forma di er større. Har du vanlig må du såklart bruke bakepapir eller smøre godt da, men anbefaler absolutt silikon, mye enklere

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 23:34   #11
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Så lekre bilder! Sliter litt med å ikke få for kompakte brød, dette så så bra ut at jeg skal handle valnøtter og CC

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 19:14   #12
dosavocados
Nytt Medlem
 
dosavocados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 4
dosavocados er ny på veien
Thumbs up

Sv: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Takk for denne fine oppskriften.

Jeg har akkurat bakt dette broedet, og spist et par skiver med
oekologisk syltetoy og smoer, smaker helt fantastisk!

jeg tok feil i butikken, og kjopte Creme Fraiche istedet for
Cottage Cheese .. men det smaker bra likevel

dosavocados er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav-karbon lav-karbo Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 19:58   #13
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Har også bakt dette, med noen små variabler. Bakte dobbel posjon og brukte da en lang gammeldags brødform.

Hadde ikke profiler og byttet ut med kli og litt ekstra linfrø og sukkerrofiber og tok litt mindre valnøtter i. Brukte en TS JBKM og en TS Xzantum gum som er nesten tilsvarende. Litt for å spare på JBKM.

Ble et veldig godt og lett brød, ingen bismak. Tenkte å bake en ny posjon igjen, men har kjøpt profiber.
Men gjør ikke noe at det blir litt grovere egentlig for mitt vedkommende, så mulig jeg har i litt mere flak av sukkerrofiber og litt mindre av noe annet. Tross mange egg, så ble det ikke svampete.

Ved dobbelposjon, så blir det en boks med CC.

Takk for super oppskrift. Fin avveksling til Karins brød.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:34   #14
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Så bra at dere likte brødet! Og takk for at dere orket å komme med tilbakemelding. Nå ble jeg glad, var nesten redd det var så elendig at ingen turte å komme med vurderinga si, hehe. Sitter og gomler nyrista brød med masse smør og ost nå.. Danker lett ut lørdagsgodt, NAM

Har også laget dette med CF, og det funker fint det også ja. Men brødet blir litt "lettere" med cottage cheese, innbiller jeg meg. Går fint å ha i litt kli eller lignende for de som vil det.. Sånn som oppskriften er blir det jo ganske fint, men jeg er ikke så glad i brød med masse linfrø og kli og slikt. Bytta forøvrig ut valnøtter med gresskarkjerner nå for litt variasjon, ble veldig godt det også. Brødet minner litt om det fra Funksjonell Mat, som var favoritten min før, men dette er mye bedre syns jeg

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 15:45   #15
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av Tiki, her.

Har også bakt dette, med noen små variabler. Bakte dobbel posjon og brukte da en lang gammeldags brødform.

Hadde ikke profiler og byttet ut med kli og litt ekstra linfrø og sukkerrofiber og tok litt mindre valnøtter i. Brukte en TS JBKM og en TS Xzantum gum som er nesten tilsvarende. Litt for å spare på JBKM.

Ble et veldig godt og lett brød, ingen bismak. Tenkte å bake en ny posjon igjen, men har kjøpt profiber.
Men gjør ikke noe at det blir litt grovere egentlig for mitt vedkommende, så mulig jeg har i litt mere flak av sukkerrofiber og litt mindre av noe annet. Tross mange egg, så ble det ikke svampete.

Ved dobbelposjon, så blir det en boks med CC.

Takk for super oppskrift. Fin avveksling til Karins brød.

Når jeg lagde dobbel posjon som dette, så stekte jeg det som angitt i 45 min. Tok det så ut av formen og stekte det videre en 15-20 min på 150 grader, da ble det skorpe rundt hele brødet.

__________________
Tiki
xxxxxxx

Sist redigert av Tiki : 06-05-12 kl 18:08.
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 16:17   #16
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Shailenes brød (100% kornfritt) *med bilder*

Dette ser veldig delikat og godt ut,
så dette skal prøves

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 13:57   #17
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Shailenes brød (100% kornfritt) *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av Sothøna, her.

Dette ser veldig delikat og godt ut,
så dette skal prøves

Så bra at du fikk lyst til å prøve oppskriften, håper det faller i smak!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 14:01   #18
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Shailene's brød (100% kornfritt) *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av Tiki, her.

Når jeg lagde dobbel posjon som dette, så stekte jeg det som angitt i 45 min. Tok det så ut av formen og stekte det videre en 15-20 min på 150 grader, da ble det skorpe rundt hele brødet.

Jepp, sånn gjør jeg det med dobbel porsjon også, når jeg tør å bake et helt brød

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 21:31   #19
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Shailenes brød (100% kornfritt) *med bilder*

Dette har jeg lyst til å prøve. Hva er pofiber og hvor selges dette?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 00:01   #20
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Shailenes brød (100% kornfritt) *med bilder*

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Dette har jeg lyst til å prøve. Hva er pofiber og hvor selges dette?

Pofiber er potetfiber. Selges på helsekost, og noen matbutikker har det vel i allergiavdelinga, tror jeg.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
brød, glutenfritt, grovbrød, lavkarbobrød, valnøttbrød


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helles halvgrove brød, med bilder Labomba Bakst 1 08-05-11 09:50
FOCCACIA brød (bilder) Makronella Bakst 14 29-08-10 22:56
Lollypop-brød med 2.24 g karbo per 100 gram. Helt VANLIG brød! Lollypop! Bakst 1 01-08-08 18:33
Hvilket brød er sunnest av "Dansk brød eller Lavkarbo? Aadna Lavkarbo generelt 14 28-09-06 22:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no