Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Stenalderbrød grahamstype

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-13, 18:36   #1
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Stenalderbrød grahamstype

Stenalderbrød grahamstype

Du trenger:


100 g gresskarkjerner
100 g solsikkekjerner
100 g mandler
100 g valnøtter
blendes/ hakkes til groft mel

100 g linfrø
100 g sesam frø
5 egg
1 dl oliven olje
1 tsk salt

Fremgangsmåte:

Bland alt sammen i en foodprocessor, og held blandingen i en godt smurt form. Bruk gjerne bakepapir i bunnen.

Stekes på 160 grader i ca 1 time.



Brødet ble kjempe godt og smakte utrolig godt med smør på!

Godt for kroppen

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 22:14   #2
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Det ser utrolig lekkert ut! Jeg tåler ikke nøtter i det hele tatt, men kan sikkert bytte det ut med mer frø. Og så er det uten melk, glimrende! Egentlig er det veldig likt knekkebrødet mine, men der er det fiberhusk i. Må prøves...

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-02-13, 21:50   #3
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Det ble kjempe godt ja

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 11:29   #4
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Skal prøve ut denne i helga, trur jeg, for det ser jo kjempe godt ut! Noen som har regnet på karbene? lurer på hvor mange det blir i skivene

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 12:11   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Føler at denne oppskriften er lik hexebergs langpannebrød?

Uansett har jeg bakt et brød nå, jeg baker brød til meg selv sjelden, blir for ofte skuffet, for det smaker ikke melbrød uansett hva man gjør.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 13:56   #6
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Føler at denne oppskriften er lik hexebergs langpannebrød?

Uansett har jeg bakt et brød nå, jeg baker brød til meg selv sjelden, blir for ofte skuffet, for det smaker ikke melbrød uansett hva man gjør.

hehe, samme her. De lavkarbo brød jeg har bakt har som oftest smakt rimelig pyton! Men greit å ha noe å legge pålegg på i en travel hverdag når jeg ikke rekker å lage noe lekkert å ha med i matpakken til lunsj. Det meste går jo greit med et tykt lag smør på, hehe

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 14:58   #7
Jean1986
Medlem
 
Jean1986 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Ålesund
Alder: 38
Innlegg: 264
Jean1986 er ny på veien

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Ser kjempe godt ut,men syns alle lavkarbo brød smaker eggebrød, pjuk! Har ikke funnet ei god oppskrift enda som smaker godt. Holder meg bare til lavkarboknekkebrød enn så lenge

__________________


Jean1986 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 19:44   #8
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Jeg bakte dette i dag, og måtte kaste det.... Det ble rett og slett rått. Jeg brukte solsikkekjerner og gresskarkjerner i stede for nøtter, men det kan vel ikke ha noe å si?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 16-02-13, 21:24   #9
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Stenalderbrød grahamstype

hmmm det var da merkelig! Mitt ble ikke rått i det hele tatt, men kjempe godt

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 16-02-13, 22:43   #10
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Opprinnelig lagt inn av Drømmepie, her.

hmmm det var da merkelig! Mitt ble ikke rått i det hele tatt, men kjempe godt

Jeg skjønner det ikke. Kan det være at mandlene og valnøttene utgjør en så stor forskjell? Jeg hakket frøene med stavmikser; og kunne kanskje hakket det litt mer til litt mer mel. Hvor grovt vil du si at du hakker nøttene? Sammenlignet med for eks samalt mel?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 13:35   #11
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Stenalderbrød grahamstype

I forhold til sammalt mel så er det mye grovere

Kjørte det noen runder i foodprocessor....

Kan tenkes at det er pga mangel på nøtter det ble rått, men det vet jeg ikke sikkert altså.

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 14:21   #12
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Jeg er usikker på om nøtter kan trekke veske mer enn frø. Men det så godt ut, så jeg prøver nok igjen

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 18:44   #13
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Gjør det

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 14:14   #14
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Brødet er kjempegod på smak! Måtte ta ut av formen etter en time og lot brødet ettersteke på 100 gr på rist i 40 min til. Smaker helt annerledes enn de andre lavkarbobrødene, selv om jeg liker mitt vanlige brød også



Opprinnelig lagt inn av Drømmepie, her.

Stenalderbrød grahamstype

Du trenger:


100 g gresskarkjerner
100 g solsikkekjerner
100 g mandler
100 g valnøtter
blendes/ hakkes til groft mel

100 g linfrø
100 g sesam frø
5 egg
1 dl oliven olje
1 tsk salt

Fremgangsmåte:

Bland alt sammen i en foodprocessor, og held blandingen i en godt smurt form. Bruk gjerne bakepapir i bunnen.

Stekes på 160 grader i ca 1 time.



Brødet ble kjempe godt og smakte utrolig godt med smør på!

Godt for kroppen

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 09:34   #15
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Dette skal jeg prøve i dag! Er generelt skeptisk til lavkarbobrød, siden alle smaker egg. Men det jo veldig godt ut!

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-03-13, 22:52   #16
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Kan melde at førsteinntrykket var veldig bra. Beste lavkarbo brød jeg har smakt! God nøttete smak og ikke eggesmak i det hele tatt. Veldig godt med smør, ost og skinke på. Spent på hvordan det smaker i morgen.

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 15:30   #17
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

Sv: Stenalderbrød grahamstype

Har regnet ut næringsinnholdet i brødet, og tror jeg har kommet fram til riktig:

pr 100 g

Karbo: 4 g
Fett: 42 g
Protein: 15 g
Kalorier: 462 kcal

1 brødskive har jeg funnet ut veier ca 33 g, så da blir det bare bare 1,3 g karbo per skive.

Har bakt det for andre gang, og dette er min store favoritt når det kommer til lavkarbobrød. Jeg skjærer det i tynne skiver, for så å fryse det ned. Når jeg skal ha et par skiver slenger jeg det i ovnen på 150 grader til det er varmt. Anbefales! Min høykarbo mann pluss svigermor syns det var veldig godt.

Jeg steker det forresten en halvtime ekstra ute av formen, pluss lar det ligge i ovnen uten varme og kjøle seg ned litt etterpå.

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no