Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Helt fersk Lchf'er!

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-14, 20:10   #1
Adelene
Juniormedlem
 
Adelene sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 12
Adelene er på en erverdig vei
Red face

Helt fersk Lchf'er!

God aften!

Jeg er som overskriften sier, helt ny på dette, og dermed litt usikker på om jeg gjør det riktig eller om jeg har havnet helt på bærtur
Jeg har dette som mitt kosthold pga. insulinresistens og ønske om vektredusering.

Har en del spørsmål...
Jeg skriver inn på en app jeg har hvor mye og hva jeg spiser. Dette er for å få inn hva jeg spiser av karbs.

Følger dere med på kalorier om dagen? Eller spiser dere bare det dere vil
Hvor store porsjoner spiser dere da? Har lest at mange spiser 3 måltider.. Hva med litt sunn snack på kvelden? Hva er det i såfall?

I dag var jeg veldig forsiktig med porsjonene. For i går var jeg litt generøs kanskje for generøs.
Så hvis det er greit for dere, deler jeg hva jeg spiste i går og i dag. Så om dere har noen tips eller hva som helst, er jeg evig takknemlig

Tirsdag i går var jeg litt stresset og rammet av dårlig fantasi

Frokost: Lchf-skive med ekte smør, ruccola,gouda, skinke , agurk
Lunsj: igjen... Skive med ost og skinke
Middag: laks med blomkålpurré,ekte smør, salat med eple og vårløk, linfrøolje,soyaolje, ingefær og sitron.

På kvelden tok jeg to skjeer av litt cottage cheese. Blir litt fyren på kvelden, skjønner dere

Totalt 1781 kcal
Fett: 74%
Protein: 20%
Karb: 5%


I dag

Frokost: omelett med cottage cheese
Lunsj: to skiver med gouda, skinke, salat og paprika
Middag: indrefilet av svin, champignonsaus med fløte, salat med agurk og paprika

Totalt 996 kcal
Fett: 68%
Protein: 24%
Karb: 8%

Adelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:11   #2
Adelene
Juniormedlem
 
Adelene sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 12
Adelene er på en erverdig vei

Sv: Helt fersk Lchf'er!

Og det skal sies at jeg er fysen på noe mat i kveld også...

Adelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:36   #3
BAN
Juniormedlem
 
BAN sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 23
BAN er ny på veien

Re: Helt fersk Lchf'er!

Etter hva jeg har erfart på de to ukene jeg har vært på lavkarbo så skal du gi blaffen i kalorier. Du får færre kalorier en før uansett.

Jeg spiser når jeg er sulten og prøver å bli akkurat passe mett.

Å gå sulten er ikke bra. Kroppen tror det er krise og sparer på opplagret energi.

BAN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell karbokutt :) Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:38   #4
Adelene
Juniormedlem
 
Adelene sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 12
Adelene er på en erverdig vei

Sv: Re: Helt fersk Lchf'er!

Opprinnelig lagt inn av BAN, her.

Etter hva jeg har erfart på de to ukene jeg har vært på lavkarbo så skal du gi blaffen i kalorier. Du får færre kalorier en før uansett.

Jeg spiser når jeg er sulten og prøver å bli akkurat passe mett.

Å gå sulten er ikke bra. Kroppen tror det er krise og sparer på opplagret energi.

Ja, det er det jeg har hørt også... Spiller det ingen rolle om jeg spiser f.eks 2000+ kcal en dag altså? Synes bare det er så rart

Er det dessuten sånn... "Helst ikke spise etter klokken 21"?


Sist redigert av Adelene : 18-03-14 kl 20:59.
Adelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 22:38   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Re: Helt fersk Lchf'er!

Opprinnelig lagt inn av Adelene, her.

Ja, det er det jeg har hørt også... Spiller det ingen rolle om jeg spiser f.eks 2000+ kcal en dag altså? Synes bare det er så rart

Er det dessuten sånn... "Helst ikke spise etter klokken 21"?

Har du mye du skal ned?

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:20   #6
Adelene
Juniormedlem
 
Adelene sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 12
Adelene er på en erverdig vei

Sv: Re: Helt fersk Lchf'er!

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Har du mye du skal ned?

15 kg i allefall....

Vi også tilføye at jeg ikke vil at dette skal være en diett, men et kosthold Bare så det er sagt

Adelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 07:44   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Re: Helt fersk Lchf'er!

Opprinnelig lagt inn av Adelene, her.

Ja, det er det jeg har hørt også... Spiller det ingen rolle om jeg spiser f.eks 2000+ kcal en dag altså? Synes bare det er så rart

Er det dessuten sånn... "Helst ikke spise etter klokken 21"?

Om du spiser 2000 kcal en dag, hva så? Erfaringsmessig så er du da ikke like sulten neste dag, det jevner seg ut over tid. Kaloribomengden ligger uansett på karbosiden, bare du unngår disse så styrer kroppen dette greit selv. Fett og proteiner metter, så selv om det er kaloririkt klarer du som regel ikke å overspise på dette over tid. Så glem kaloriene, og tell heller karbohydrater. Jeg har aldri telt en eneste kalori, men likevel gått greit ned 28 kg. Så jeg vil tro det ikke vil bli noe problem for deg heller.

Hvis du er sulten etter 21, anbefaler jeg deg å spise. Ellers blir du liggende våken og tenke på hvor sulten du er, og det er jo ikke bra;-) Husk du skal ikke sulte på lavkarbo, men du skal heller ikke spise bare for å fordrive tiden. Spis når du er sulten, stopp når du er passe mett. Om du spiser en, to eller fem ganger om dagen er helt opp til hva du selv føler du har behov for.


Sist redigert av index : 20-03-14 kl 14:21.
index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 08:21   #8
Adelene
Juniormedlem
 
Adelene sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 12
Adelene er på en erverdig vei

Sv: Re: Helt fersk Lchf'er!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Om du spiser 200 kcal en dag, hva så? Erfaringsmessig så er du da ikke like sulten neste dag, det jevner seg ut over tid. Kaloribomengden ligger uansett på karbosiden, bare du unngår disse så styrer kroppen dette greit selv. Fett og proteiner metter, så selv om det er kaloririkt klarer du som regel ikke å overspise på dette over tid. Så glem kaloriene, og tell heller karbohydrater. Jeg har aldri telt en eneste kalori, men likevel gått greit ned 28 kg. Så jeg vil tro det ikke vil bli noe problem for deg heller.

Hvis du er sulten etter 21, anbefaler jeg deg å spise. Ellers blir du liggende våken og tenke på hvor sulten du er, og det er jo ikke bra;-) Husk du skal ikke sulte på lavkarbo, men du skal heller ikke spise bare for å fordrive tiden. Spis når du er sulten, stopp når du er passe mett. Om du spiser en, to eller fem ganger om dagen er helt opp til hva du selv føler du har behov for.

Takk for svar!!

Gode råd! Enkelt og greit! Det er vel bare så veldig uvant å spise så masse fett, Hehe. Men da tester jeg det og satser på gode resultater

Adelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 08:53   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Helt fersk Lchf'er!

Uvant i begynnelsen ja, men det føles veldig rett når du først har kommet i gang. Når vi har blitt opplært i alle år om at fett er farlig, usunt og ekkelt er det helt naturlig at det tar litt tid å venne seg til at dette skal være hovedenergikilden. Men tro meg, du vil få mye mer energi og overskudd og vekten justerer seg rolig og pyntelig til det den bør være. Så da føles det egentlig ikke så helt feil likevel...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 19:27   #10
Adelene
Juniormedlem
 
Adelene sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 12
Adelene er på en erverdig vei

Sv: Helt fersk Lchf'er!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Uvant i begynnelsen ja, men det føles veldig rett når du først har kommet i gang. Når vi har blitt opplært i alle år om at fett er farlig, usunt og ekkelt er det helt naturlig at det tar litt tid å venne seg til at dette skal være hovedenergikilden. Men tro meg, du vil få mye mer energi og overskudd og vekten justerer seg rolig og pyntelig til det den bør være. Så da føles det egentlig ikke så helt feil likevel...

Ja, dette er min tredje dag... Men jeg har bare gått opp. Tror ikke jeg har funnet balansen min mellom fett og kcal. For nå tar det av på vekten, haha. Men nå har jeg lånt en del bøker på biblioteket, så nå skal jg gjøre mitt beste for å kopiere noen av de måltidene som står der.
Dette skal gå! Det går jo for alle andre!

Adelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 21:06   #11
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Helt fersk Lchf'er!

Ikke trekk noen konklusjoner etter tre dager da, vær så snill! Kroppen trenger minst tre uker på å omstille seg til "nytt" drivstoff, så om du går opp eller ned de første dagene har egentlig ingenting å si. Stå på, du er på rett vei!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 21:17   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Helt fersk Lchf'er!

I begynnelsen kommer du til å være sulten, ikke vær redd for å spise (rett mat). Du må fortelle kroppen at den faktisk får mat, det er ikke krisetider. Om ikke mange ukene kommer du til å ha motsatt problem.

Husk å drikke vann, sult og tørst er vanskelig å skille fra hverandre.
Og prøv å finn alternativer for brødet...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:50   #13
Adelene
Juniormedlem
 
Adelene sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 12
Adelene er på en erverdig vei

Sv: Helt fersk Lchf'er!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Ikke trekk noen konklusjoner etter tre dager da, vær så snill! Kroppen trenger minst tre uker på å omstille seg til "nytt" drivstoff, så om du går opp eller ned de første dagene har egentlig ingenting å si. Stå på, du er på rett vei!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I begynnelsen kommer du til å være sulten, ikke vær redd for å spise (rett mat). Du må fortelle kroppen at den faktisk får mat, det er ikke krisetider. Om ikke mange ukene kommer du til å ha motsatt problem.

Husk å drikke vann, sult og tørst er vanskelig å skille fra hverandre.
Og prøv å finn alternativer for brødet...


Prøver bare å bli litt mer bevisst på hva jeg spiser da.. Finne alternativer, som Carisma sier. Men jeg har ikke tenkt å gi meg, altså men er jo som sagt i oppstartsfasen og vet at jeg har mye å lære!

Adelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:34   #14
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Helt fersk Lchf'er!

Hei folkens

Eg hiver meg over på denne linken, fordi eg har gått fra ketolyse til lavkarbo kosthold i det siste. Har gått ned 10 kg med (av og på) ketolyse (15gr karbo per dag) og mye trening, men no vil eg over på litt større mengder karbohydrater. Det vil si at eg ønsker å innføre eit større sortiment frukt og grønt i kostholdet mitt, samt litt meir bruk av Skyr og yoghurt

Eg er det eg velger å kalle "det-er-helg-kom-med-karbohydratene" type jente Problemet er bare at helg ofte varer fra fredag til søndag... Derfor må eg no ta meg skikkelig i sammen for å kvitte meg med de siste 7 kiloene! Dermed blir det chips (min verste fiende) på lørdagen, men kun på lørdagen
Eg er ikkje den som kan erstatte chips med bacongull eller ostechips osv.... då lar eg det heller være. Og eg orker heller ikkje lage på masse lavkarbosnop. Men eg bestiller Atkins sine coconutbarer fra iherb.com, de smaker akkurat som Bounty

Så då håper eg at eg skal klare 5 kg til før sommerferien 20. juni, men er fornøyd dersom eg klarer 3,5

En må invistere tid i vektnedgangen, ellers havner en tilbake fra start før ein veit ordet av det! Det har eg lært etter 15 år med jojo-slanking!

__________________


MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 13:49   #15
Fillilura
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Alder: 40
Innlegg: 143
Fillilura er ny på veien

Sv: Helt fersk Lchf'er!

Dagsmenyene dine ser fine ut. Noen spiser færre måltider, noen flere. Tror bare du må finne din egen rytme og hva som passer deg best. Ikke heng deg opp i kaloriene, en dag spiser du mer en annen mindre. Det jevner seg ut. Spis når du er sulten, og spis den mengden du trenger for å bli behagelig mett. Bruk god tid med for å kjenne når du er mett.

Fillilura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 15:22   #16
Adelene
Juniormedlem
 
Adelene sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 12
Adelene er på en erverdig vei

Sv: Helt fersk Lchf'er!

Opprinnelig lagt inn av Fillilura, her.

Dagsmenyene dine ser fine ut. Noen spiser færre måltider, noen flere. Tror bare du må finne din egen rytme og hva som passer deg best. Ikke heng deg opp i kaloriene, en dag spiser du mer en annen mindre. Det jevner seg ut. Spis når du er sulten, og spis den mengden du trenger for å bli behagelig mett. Bruk god tid med for å kjenne når du er mett.

Tusen takk for svar, alle sammen!
Skal slutte å tenke på kalorier jeg får i meg det er uansett mer kalorier nå enn da jeg skulle holde meg til et visst antal. Merker det med færre måltid i dag altså!

Frokosten min var en smoothie med bringebær, et egg , erteprotein, vann og kanel.. Ikke store saker, men jeg har enda ikke blitt sulten etter den smoothien
Og den drakk jeg i 9- 9:30 tiden!
Får ta meg en stor middag senere tenker jeg

Har lånt mange bøker på biblioteket nå og sitter å skriver ned oppskrifter. Så masse godt å lage! Gleder meg!

Adelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Svar

Emneord
hjelp til oppstart, lchf forvirret forvirra


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helt fersk her! blucher Spis deg ned i vekt med Skaldeman 6 17-08-10 14:58
Helt fersk ! Arween Induksjonen 32 12-05-08 22:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no