Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Proteiner ikke farlig for nyrene ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-11, 08:37   #1
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Smile

Proteiner ikke farlig for nyrene ...

,, ihvertfall ifølge disse to;

Myte 8: For mye protein skader nyrene
Flere steder på internett støter man på frykten for at et høyt proteininntak kan skade nyrer og andre organer. Er det sant?


Anders Nedergaard:

Feil! Det er en hippieidé som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Kristian Overgaard:

Det er feil. Friske nyrer tåler helt fint proteininntak i denne størrelsesordenen

Hentet fra forskning.no her

Det er jo kjekt å vite, dersom noen var redd for å spise for mye proteiner. Syns ihvertfall jeg har sett endel linker om det. Så peis på med proteiner, som vi sir i nord-norge

NB: Er litt usikker på hva Kristian Overgaard mener med "denne størrelsesorden" har lest både del 1 og del 2 av denne spm og svar artikkelen uten å se noe konkret om hvor mye proteiner. Handlet mer om hvorvidt proteinshake var okei eller ikke. Det fineste var konklusjonen, spis naturlig mat!

__________________
Me out

Sist redigert av tjeldberg : 10-02-11 kl 08:38. Årsak: typo
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:02   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Proteiner ikke farlig for nyrene ...

Det er jo også noe å tenke på at dersom noen argumenterer mot lavkarbo med det med proteiner, så anbefaler staten ca det samme som det anbefalte inntaket på en ketogen diett.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 11:23   #3
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Proteiner ikke farlig for nyrene ...

Kroppen regulerer inntaket selv også. Jeg klarer ihvertfall ikke spise ubegrenset med protein. Det føles tørt og mektig. Jeg tror at de som tvinger i seg masse protein fordi de vil bygge muskler kan få i seg for mye. Men dette kjenner de på selv som overdrivelse, tror jeg. Det blir som omvendt anoreksia. Ikke bra noen av delene. Å spise for mye, uansett hva det er, belaster kroppen unødvendig. Å spise for lite gjør kroppen svak. Styrke og energi har man mest ved et balansert kosthold med moderasjon av alt. Det er karbohydrater det er lettest å overdrive inntaket av,og derfor er det det som bør ha fokus i så måte. Noen kan nok reagere på at en del menn spiser "store biffer med potet og saus", men da er det grønnsaker som mangler for å balansere måltidet.


Sist redigert av ada-emilie : 10-02-11 kl 11:34.
ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 12:41   #4
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Proteiner ikke farlig for nyrene ...

Men atte - NEDERgaard og OVERgaard?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:14   #5
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Proteiner ikke farlig for nyrene ...

For mye og for lite er like ille, er det noe som heter.

Jeg holder helt klart ikke med uttalelsene i førsteinnlegget, da jeg har vært vitne til en hel del nyreproblemer som har skyldtes for høyt inntak av proteiner. Dog har dette vært hos dyr, og det har vært akutte situasjoner.
Jeg vil nå tro at metabolismen hos pattedyr er lik, dog med forskjellig toleranse fra art til art.

Høyt proteininntak betyr ikke det samme som for høyt inntak. Rådene staten og fagfolk gir i forhold til inntak, det være seg proteiner, c-vitaminer osv, er godt marginert, og det gjerne i form av flere hundre prosent. Kun for at de skal være på "den sikre siden"

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:20   #6
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Proteiner ikke farlig for nyrene ...

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Men atte - NEDERgaard og OVERgaard?



Nei vet ikke hva som sikkert angående nyrer. Men de spesifiserer jo at det er snakk om friske folk. Akutt nyre svikt er vel ikke så vanlig blandt friske folk vel?

Tror nok som nevnt over, kroppen regulerer det der fint selv, man får ikke akutt lyst på kjøtt rett etter en større middag med mye proteiner i seg. Men når det er sagt, hvorfor hive i seg proteinshake i tillegg, dersom det er risiko med høyt inntak. Vanlig lavkarbo tviler jeg derimot er farlig for nyrene!

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 01:57   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Proteiner ikke farlig for nyrene ...

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.



Nei vet ikke hva som sikkert angående nyrer. Men de spesifiserer jo at det er snakk om friske folk. Akutt nyre svikt er vel ikke så vanlig blandt friske folk vel?

Tror nok som nevnt over, kroppen regulerer det der fint selv, man får ikke akutt lyst på kjøtt rett etter en større middag med mye proteiner i seg. Men når det er sagt, hvorfor hive i seg proteinshake i tillegg, dersom det er risiko med høyt inntak. Vanlig lavkarbo tviler jeg derimot er farlig for nyrene!

Ja, man trenger ikke ekstra med hverken fett eller protein om man spiser kjøtt med fett. Naturlig, enkelt og greit for kroppen å takle.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
nyrer, protein


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt Kolestrol. Farlig eller ikke? cabin Spørsmål og svar 8 10-12-10 20:44
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Farlig å ikke spise brød! Aadna Spørsmål og svar 9 28-08-06 10:25
Ikke bare farlig å være fet Trolljenta Nyheter / media 0 15-06-06 03:03
Ikke farlig å være tykk auroraborealis Nyheter / media 1 18-02-06 17:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no