Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Gerds Gryte

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-08, 20:02   #1
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk
Post

Gerds Gryte

Gerds gryte


400g lammekjøttdeig eller kjøttdeig
400g lammeskav
150g fersk sjampinjong i skiver
ca 0,5dl hele tyttebær
4dl kokosmelk
1dl fløte
1dl vann
(ev. 1-2 ts johannesbrødkjernemel, JBK)
salt, pepper, hvitløk.

Stek kjøtt, kjøttdeig og sjampinjong godt. Tilsett resten. Koke godt 10-15 minutter.
Jevnes med JBK viss den blir for tynn.

Serveres med smørstekt blomkål og salat.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:25   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Gerds Gryte

Mmm, det høres godt ut! Hvor lenge steker du blomkålen, og hvor store biter stekr du?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:29   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Gerds Gryte

Jeg bryter av bukettene slik de er. Steker i et par ss smør, gjerne så de får litt stekeskorpe. Legger på lokk, trekker de til side og lar de stå til resten av middagen er ferdig. Er de veldig harde da, så har jeg oppi bittelitt vann og lar de koke litt.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:31   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gerds Gryte

Sånn gjør jeg med brokkoli, oftest frossen. Kjempegodt! Har ikke prøvd med blomkål men det skal jeg jammen gjøre. Må bare finne blomkål på tilbud for FADER for noen priser!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:34   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Gerds Gryte

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånn gjør jeg med brokkoli, oftest frossen. Kjempegodt! Har ikke prøvd med blomkål men det skal jeg jammen gjøre. Må bare finne blomkål på tilbud for FADER for noen priser!!

ja, blomkålen er sabla dyr Når det kommer på tilbud, skal jeg kjøpe masse og fryse ned i: buketter, raspa klart til "ris" i porsjoner og lage mos! *Ære være fryseren*

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 20:36   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gerds Gryte

Jaa! Sist jeg kom over billig blomkål kjøpte jeg en haug, vasket og renset og forvellet, og frøs ned i buketter. Kjempepraktisk. Synd det ikke finnes frossen blomkål her, utenom i de pakkene med erter og gulrøtter og slikt. Skjønner ikke hvorfor man ikke får tak i poser med frossen blomkål her??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 21:32   #7
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Gerds Gryte

Veldig rart, Iset. Det har jeg også lurt på.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:44   #8
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Gerds Gryte

Yummi! Dette så godt ut!

Ja, Iset! Jeg vil også ha frossen blomkål!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 07:46   #9
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Gerds Gryte

Den gryta høres skikkelig god ut Gerd

Jeg har heller aldri skjønt hvorfor vi ikke får tak i frosset blomkål - jeg pleier å kjøpe når jeg er i Sverige, men det er jo tross alt begrenset hvor mye man kan slepe med seg da...

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:34   #10
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gerds Gryte

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jaa! Sist jeg kom over billig blomkål kjøpte jeg en haug, vasket og renset og forvellet, og frøs ned i buketter. Kjempepraktisk.

Her kommer et sikkert dumt spørsmål men hva er egentliig "forvellet" og hvorfor gjør du det før du fryser den?

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:41   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gerds Gryte

Opprinnelig lagt inn av terry, her.

Her kommer et sikkert dumt spørsmål men hva er egentliig "forvellet" og hvorfor gjør du det før du fryser den?

http://www.frukt.no/Article.aspx?art...id=3098&mnu3id=

Sitat:

Må man forvelle grønnsaker som skal fryses?
Ja, de aller fleste grønnsakene bør forvelles før frysing. Unntakene er hakkede urter, finkuttet paprika og finsnittet purre. Den varmebehandlingen en forvelligsprosess gir har betydning både for næringsinnhold. farge, konsistens og aroma, og ikke minst for å stoppe enzypemenes utvikling i varen og å hindre forskjellige kjemiske forandringer under lagring i fryseren og ved opptining.

Det står hvordan man forveller lenger nede.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:55   #12
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gerds Gryte

Tusen takk for det Iset

Sitat:

Hvordan forveller man grønnsaker?
Rens og vask grønnsakene. Blomkål og brokkoli deles opp i passe buketter. De kan med fordel ligge i saltvann ca. 15 min. for å få ut evt. småkryp. Ellers må aldri grønnsakene bli liggende i vann. Forvell små porsjoner - ½ - 1 kg. av gangen. Legg grønnsakene i dørslag/grønnsakkurv og sett dem opp i kokende usaltet vann. Vannet må stå helt over grønnsakene og koke raskt opp. Beregn forvellingstiden fra vannet koker opp igjen. Bruk varselur så de ikke blir for mye kokt. Flytt grønnsakene fra kjelen og over i isvann til avkjøling (f.eks. ren oppvaskkum m/isbiter/blokker i). La dem ligge i isvannet like lenge som forvellingstiden. La de avkjølte grønnsakene renne godt av på en rist eller papirhåndkle, pakk og frys dem straks.

Er ikke helt klar i haue i dag så jeg skjønte ikke helt hvor lenge de skal kokes?

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 13:11   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gerds Gryte

Bare et minutt eller to. Brokkoli får DEN flotte herlige grønnfargen når den forvelles.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gerds ostekake Gerd Kake/dessert og snacks 396 30-04-16 21:06
Gerds Wok Gerd Middag 5 20-08-10 18:33
Gerds "røsti-poteter" Gerd Middag 16 16-10-08 22:49
En herlig gryte Ludviginne Middag 0 28-10-07 10:19
OE-mat for et døgn i ei gryte Dilly Oppskrifter 3 20-04-07 23:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no