Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Overrasket Drevon

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-05, 10:37   #26
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Overrasket Drevon

Opprinnelig lagt inn av Iset

Sånn som med NRK. :sur:

Kast ut TV'n da

Så slipper du lisens fram til den kommende regjeringen innfører NRK lisens på mobiltelefoner og datamaskiner

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-10-05, 11:09   #27
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Overrasket Drevon

Kast ut tven? Er du skrullete, menneske???
Vet at dere ikke har TV, men for meg er det like viktig som mat og drikke.
Neida, men et liv uten TV? Ja, kanskje om jeg bodde på en seter oppi fjellet, men ikke her midt i byen. Huff nei, tv må man ha.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 09:19   #28
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Overrasket Drevon

Jeg er også medlem i Vektklubb, men er absolutt IKKE tilhenger av filosofien deres! Meldte meg inn for et halvt år bare, for å få litt ekstra motivasjon siden jeg kan fylle inn hva/hvor mye jeg spiser, og følge vekt- og livvidde-kurven min. Ut ifra hva slags mat jeg legger inn, regner maskinen ut hvor stor andel som er fett/proteiner/karbohydrater. Jeg leser det, og bruker mine egne kunnskaper til å vurdere hvordan jeg ligger an (dvs jeg driter oppi om jeg har spist "for mye fett" ifølge folka på Vektklubb).
Ellers syns jeg ikke det er særlig nyttig, både Drevon og Birketvedt tilhører "den gamle skolen", men man får seg jo mange gode lattere da. Som i denne artikkelen som var lagt ut i dag (jeg kopierer den inn her, håper det går bra...):


Viktige karbohydrater


Foto: Scanpix

Spiser vi for lite karbohydrater for å slanke oss, vil vi raskt gå ned i vekt de første dagene.
Det skyldes at glykogenet som er lagret i leveren og som binder mye vann, brytes ned for å holde blodsukkernivået konstant.

At du går ned i vekt skyldes altså at mengden vann i kroppen reduseres, ikke at fettet forbrennes. Du tømmer kroppscellene for væske, noe som på sikt er skadelig.

Når du begynner å spise karbohydrater igjen, går du opp i vekt fordi cellene trenger å få tilbake væsketapet. Et kosthold med lite karbohydrater er skadelig for kroppscellene, for nyrene og for blodårene i det lange løp.

De største mengdene med karbohydrater finner vi i vegetabilsk mat. Karbohydrater kan deles inn i tre grupper; de enkle, de sammensatte og fiber. De enkle karbohydratene finnes i sukker, honning og sirup, men også i melk, frukt og i visse grønnsaker.

De sammensatte karbohydratene som også kalles stivelse, finnes blant annet i mel, brød, gryn,
poteter og ris, i pasta, tørkede belgfrukter, grønnsaker og rotfrukter.

Fiber kalles de plantedelene som ikke kan brytes ned og som tas opp i tykktarmen. Fibrene er
plantenes skjelett, og finnes grove melsorter. Fiber finnes også i kornprodukter der man ikke har fjernet skallet, for eksempel havregryn og naturris, samt i tørkede erter og bønner, grønnsaker, rotfrukter og frukt.

Kroppen bruker karbohydratene til brennstoff. Dette skjer ved at karbohydratene vi spiser blir
brutt ned til sukker i mage-tarm-systemet for deretter å bli sugd opp i blodet.

Dersom vi får et overskudd av karbohydrater i kroppen, vil disse bli lagret i muskler og lever som glykogen for å bli brukt til brennstoff utenom måltidene.

Mange tror at dette brennstoffet kun blir brukt når vi trimmer og bruker musklene ellers, men det er ikke riktig. Både hjernen, lungene og andre organer må ha brensel for å fungere. Kroppen trenger også brennstoff til mange kjemiske reaksjoner.

En annen viktig oppgave karbohydratene har, er å tilføre kroppen vitaminer og mineraler.
Karbohydratene er i tillegg bra for tarmene, de stabiliserer blodsukkeret og har en positiv effekt på blodfettet.

Karbohydratene er nødvendig for å holde blodsukkernivået innenfor normale grenser. Hvis du
spiser mindre enn minimumsbehovet, som er 50 til 100 gram per dag, omgjøres protein og fett til sukker eller energi som kan utnyttes på samme måte som
sukkeret.

Hvis store mengder fett og proteiner brytes ned, dannes sure avfallsprodukter som utsondres via urin og lunger. Hvis du spiser for lite eller feil type karbohydrater, kan du få problemer med forstoppelse. Dessuten spiser du kanskje til gjengjeld mer fett og protein som påvirker kroppen negativt.

Det vi i denne sammenhengen ikke tenker over er at for mye fett påskynder blant annet forkalkningen av årene, mens for mye protein overbelaster nyrene.


Av Grethe Støa Birketvedt

timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 11:25   #29
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Overrasket Drevon

Opprinnelig lagt inn av timich

Viktige karbohydrater

Ja, vi har jo alle merket hvor viktige karbohydratene er.


Jeg skjønner meg ikke helt på folk som jobber så intenst for å bedra seg selv. Bevisene er jo klare, det gjelder bare å ta av seg skylappene. Den gjengen der har predikert de samme kostholdsreglene i førti år. Jeg bryr meg ikke om at de lurer seg selv, men at de skal dra med seg så mange andre ned i dragsuget er ikke særlig positivt.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 11:32   #30
sirkeline
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Overrasket Drevon

Vi burde kontakte alle utgaver av den kulørte pressen, Dagbladet, VG osv i samlet flokk. Fortelle dem hvor mye vi til sammen har gått ned i vekt, før-og etterbilder, helsegevinster, bedring i livskvalitet m.m!!!!

Ble ekstra provosert av avsnittet i artikkelen hvor det står at du går raskt ned i vekt de første dagene på lavkarbo, og at dette bare er væske. Herregud, da burde jeg bare vært en liten sølepytt nå.......

Men egentlig kan de skrive og uttale seg akkurat som de vil. Mine resultater er reelle, og dem kan ingen ta fra meg. Bortsett fra meg sjøl, da, hvis jeg faller av lavkarbovogna. Noe jeg har null planer om å gjøre!

  Svar med sitat
Gammel 09-12-05, 09:12   #31
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Overrasket Drevon

Opprinnelig lagt inn av Iset

Sånn som med NRK. :sur:

nrk er kjekt og ha i jula da tenk askepott, grevinnen, månetoppen.... you name it

(hadde aldri trodd jeg skulle reklamere for nrk )

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 09-12-05, 10:08   #32
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Overrasket Drevon

Opprinnelig lagt inn av nøtta

nrk er kjekt og ha i jula da tenk askepott, grevinnen, månetoppen.... you name it

(hadde aldri trodd jeg skulle reklamere for nrk )

Ja, jeg må jo ha NRK i jula hehe.
Men jeg syns det blir for ille å betale 2000 kr for EN DAGS bruk av kanalen..

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no