Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-11, 16:40   #5676
Egwene
Seniormedlem
 
Egwene sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Nord-Trøndelag
Alder: 33
Innlegg: 692
Egwene er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Finnes det noen oppskrift her inne på lavkarbo hønsefrikasse?

__________________
Egwene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og styrketrening
Gammel 06-02-11, 17:06   #5677
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Egwene, her.

Finnes det noen oppskrift her inne på lavkarbo hønsefrikasse?

Har du prøvd å søke?? Er ikke verdens beste søkefunksjon her på forumet men noe kan man da finne hvis man gidder å ta seg bryet.

For å lage frikasse lavkarbo, bytter du ut hvetemel med JBK (johannesbrød kjernemel som du får på bl.a. helsekost). Ha gjerne litt fløte/CF i sausen. Pass på at alle grønnsaker er lavkarbo vennlige, dvs bytt ut gulerøtter, kålrot, erter osv med grønnsaker som du kan bruke. Ikke server med potet/ris, bruk bare grønnsaker, jukseris eller blomkålstuing til.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 06-02-11, 17:14   #5678
Egwene
Seniormedlem
 
Egwene sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Nord-Trøndelag
Alder: 33
Innlegg: 692
Egwene er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk, hehe.
Er bare at moren min lager den vanlige versjonen i dag, og jeg må nok spise det i dag.
Det er en av mine yndlingsretter, men heldigvis er det noe vi såvidt har på vinteren, så nå som det nærmer seg vår blir det vel siste gang til neste vinter x)
Og tror kroppen skal klare litt mer karbo i dag, så lenge jeg holder meg lavkarbo fra i morgen av igjen^^

__________________
Egwene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og styrketrening
Gammel 06-02-11, 17:18   #5679
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Egwene, her.

Takk, hehe.
Er bare at moren min lager den vanlige versjonen i dag, og jeg må nok spise det i dag.
Det er en av mine yndlingsretter, men heldigvis er det noe vi såvidt har på vinteren, så nå som det nærmer seg vår blir det vel siste gang til neste vinter x)
Og tror kroppen skal klare litt mer karbo i dag, så lenge jeg holder meg lavkarbo fra i morgen av igjen^^

Gjør som følger, ta minimalt med saus, dropp potetene. Nå vet ikke jeg hvilke grønnsaker moren din pleier å ha oppi, men er det mye rotgrønnsaker kan du jo ta minimalt av de også. Kan jo evt spør om hu gidder å koke litt blomkål/brokkoli til deg eller du kan gjøre det selv. På denne måten minsker du ant karber, hvis du i tillegg går deg en rask tur etter middag får du også brukt opp en del av karbene. Men som du sier, spis litt av dette i dag og fortsett der du slapp i morgen. Bare husk at det ikke er bra og gå inn og ut av ketose (dersom du er i ketose da) hele tiden, da mister det hele sin hensikt.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 06-02-11, 19:08   #5680
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Guttungen spurte i går om han kunne få ha overnattingsbesøk. Jeg sa nei siden både sambo og jeg ikke er helt i form om dagen. Klokken to i natt kom poden inn på soveromemt vårt (vi steinsov) og spurte om han kunne få låne den internettusben vi har på soverommet. Det fikk han..

I formiddag stekte jeg rundstykker og poden kom ned og spurte om han kunne få ta med mat opp til en kompis fordi han faktisk fikk besøk om natta.

Kompisen kom derimot ned og lagde seg mat. Kompisen blir hos oss... Hele dagen, langt utover ettermiddagen. Han er faktisk nettopp gått. Jeg ble sint fordi vi hadde jo sagt NEI til overnattingsbesøk! Jeg skjennes mye fordi jeg hadde stått på kjøkkenet og laget mat i mange timer og poden bare spiser og fyker avsted igjen. Jeg ble megasur!

Poden kommer ned og gråter.. Han er lei seg og føler behov for å forklare.
Gutten som kom på besøk om natta hadde vært på en fest. Han hadde drukket litt, blitt på en snurr OG han likte ikke å være på festen, men han kunne ikke dra hjem. Han kom til oss fordi han føler seg trygg hos oss og ivaretatt. Poden tok vare på ham. Fikset seng og annet... blant annet internettoppkobling slik at han kunne spille rusen av seg.

Jeg er stolt av poden!!! Megastolt!!! MEN er det ikke litt for tidlig at unger på 15/16 år har hjemmefester med alkohol?? Poden har nå fått beskjed om at vi kan arrangere alkoholfrie fester her hjemme. Jeg vil heller ha ungene rundt meg og vite hva de gjør enn at de er ute og jeg ikke vet noe. Er jeg gammeldags??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 06-02-11, 19:28   #5681
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

for tidlig i og med at det ikke er lov. men det er helt normalt. hvertfall de fleste begynte å drikke på ungdomsskolen da jeg gikk der. festa hver helg osv. og det er ikke såå lenge siden jeg gikk ut derfra, tviler på at det har blitt "bedre" siden dengang

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 06-02-11, 20:03   #5682
trønderpija
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 66
trønderpija er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Vært på fest igår - og bankkortet mitt ble stjålet og 3000,- til og med..
Hvordan de klarte å hoste opp 3000 kr uten at jeg ga pinkoden..... Hva kan jeg gjøre da?

Kortet er sperret nå...

__________________
Min lille journal

Mitt mål er ca 65-70 kg..
Sist veiing torsdag 3/2 - 96,4 kg
trønderpija er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse / egenkomponert
Gammel 06-02-11, 20:11   #5683
Tunrida
Medlem
 
Tunrida sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 302
Tunrida er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kanutten: For en herlig pode du har! Det er kompis det!

__________________


Tunrida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
Gammel 06-02-11, 20:12   #5684
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Guttungen spurte i går om han kunne få ha overnattingsbesøk. Jeg sa nei siden både sambo og jeg ikke er helt i form om dagen. Klokken to i natt kom poden inn på soveromemt vårt (vi steinsov) og spurte om han kunne få låne den internettusben vi har på soverommet. Det fikk han..

I formiddag stekte jeg rundstykker og poden kom ned og spurte om han kunne få ta med mat opp til en kompis fordi han faktisk fikk besøk om natta.

Kompisen kom derimot ned og lagde seg mat. Kompisen blir hos oss... Hele dagen, langt utover ettermiddagen. Han er faktisk nettopp gått. Jeg ble sint fordi vi hadde jo sagt NEI til overnattingsbesøk! Jeg skjennes mye fordi jeg hadde stått på kjøkkenet og laget mat i mange timer og poden bare spiser og fyker avsted igjen. Jeg ble megasur!

Poden kommer ned og gråter.. Han er lei seg og føler behov for å forklare.
Gutten som kom på besøk om natta hadde vært på en fest. Han hadde drukket litt, blitt på en snurr OG han likte ikke å være på festen, men han kunne ikke dra hjem. Han kom til oss fordi han føler seg trygg hos oss og ivaretatt. Poden tok vare på ham. Fikset seng og annet... blant annet internettoppkobling slik at han kunne spille rusen av seg.

Jeg er stolt av poden!!! Megastolt!!! MEN er det ikke litt for tidlig at unger på 15/16 år har hjemmefester med alkohol?? Poden har nå fått beskjed om at vi kan arrangere alkoholfrie fester her hjemme. Jeg vil heller ha ungene rundt meg og vite hva de gjør enn at de er ute og jeg ikke vet noe. Er jeg gammeldags??


JEG synes ikke det er bra. Det er alt for tidlig å feste og drive med alkohol. Men det er MIN mening. Jeg var mye eldre selv, og ble strengt oppdradd, så slikt kom ikke på tale ... Synes barn begynner alt for tidlig. Røyking og drikking og sex mens de går på skolen ... Nei, jeg synes det er for tidlig, og synes det er en ide å ha fest hjemme, uten alkohol ... problemet er bare at de da gjerne heller velger en annen fest hvor den kan drikke ....

Men å la ungen invitere venner hjem, gjerne lage mat sammen, og slikt, er bra. Min yngste bror har aldri vært opptatt av fest og drikking, men har alltid hatt venner hjemme på kveldene, de lager mat, eller mamma serverer mat, og de holder på med pc ... tror de trives godt hjemme ..(dvs han er flyttet nå da).

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 06-02-11, 20:22   #5685
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

JEG synes ikke det er bra. Det er alt for tidlig å feste og drive med alkohol. Men det er MIN mening. Jeg var mye eldre selv, og ble strengt oppdradd, så slikt kom ikke på tale ... Synes barn begynner alt for tidlig. Røyking og drikking og sex mens de går på skolen ... Nei, jeg synes det er for tidlig, og synes det er en ide å ha fest hjemme, uten alkohol ... problemet er bare at de da gjerne heller velger en annen fest hvor den kan drikke ....

Men å la ungen invitere venner hjem, gjerne lage mat sammen, og slikt, er bra. Min yngste bror har aldri vært opptatt av fest og drikking, men har alltid hatt venner hjemme på kveldene, de lager mat, eller mamma serverer mat, og de holder på med pc ... tror de trives godt hjemme ..(dvs han er flyttet nå da).

Vi har stor kino hjemme og mange filmer (tusenvis stående i hyller slik at de kan lete alle sammen). Så jeg håper det kan være med på å holde ungene hos oss... uten alkohol. Jeg får heller alliere meg med andre foreldre slik at de kan sponse på pizza etc.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 06-02-11, 20:24   #5686
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg flytta hjemmefra da jeg var seksten, så det var jo ikke mulig for mine foreldre å holde oversikt over hva jeg drev med. Ja, jeg røyka og drakk litt alkohol da jeg var i den alderen, men det ble da folk av meg også. Og dette sier jeg ikke for å forsvare mindreårig drikking. Men ungdommen vil i en eller annen grad alltid teste ut regler og tøye grenser, det er en del av det å vokse opp og og lære. Vi KAN og skal ikke kunne beskytte ungene våre mot alt som er vondt i verden, selv hvor mye vi vil. For at man skal skjønne at det gjør vondt å ramle ned fra et tre, så må man først klatre opp i det.
Igjen, ikke for å tale noen sak for uvettig drikking blant tenåringer. Det jeg prøver å si er at man kan gjøre mye, men man får aldri muligheten til å holde kontroll på alt .

Med det sagt, så synes jeg det er kjempefint med foreldre som er interessert i hva ungene er opptatt av, og som har litt åpent hus og sånn. Mine foreldre var også sånn, og det har vært en veldig fin erfaring for meg .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 06-02-11, 20:26   #5687
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg flytta hjemmefra da jeg var seksten, så det var jo ikke mulig for mine foreldre å holde oversikt over hva jeg drev med. Ja, jeg røyka og drakk litt alkohol da jeg var i den alderen, men det ble da folk av meg også. Og dette sier jeg ikke for å forsvare mindreårig drikking. Men ungdommen vil i en eller annen grad alltid teste ut regler og tøye grenser, det er en del av det å vokse opp og og lære. Vi KAN og skal ikke kunne beskytte ungene våre mot alt som er vondt i verden, selv hvor mye vi vil. For at man skal skjønne at det gjør vondt å ramle ned fra et tre, så må man først klatre opp i det.
Igjen, ikke for å tale noen sak for uvettig drikking blant tenåringer. Det jeg prøver å si er at man kan gjøre mye, men man får aldri muligheten til å holde kontroll på alt .


Photo?? Det er snakk om unger som går i 10 klasse... IKKE flyttet hjemmefra. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 15 år, men jeg aner at dette er noe annet.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 06-02-11, 20:28   #5688
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Photo?? Det er snakk om unger som går i 10 klasse... IKKE flyttet hjemmefra. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 15 år, men jeg aner at dette er noe annet.

Det var da virkelig ikke hovedpoenget med hva jeg skrev! Poenget er vel det at man som forelder ikke har mulighet til å vite alt hva unger gjør. Og bare en tanke i forhold til temaet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 06-02-11, 20:41   #5689
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

MEN er det ikke litt for tidlig at unger på 15/16 år har hjemmefester med alkohol??

Jeg var på mine første hjemmefester da jeg var mellom 13 og 14, og det var haugevis av alkohol der! (mange hadde fått det med hjemmefra så foreldrene skulle vite hva de fikk i seg... ) Jeg drakk ikke noe særlig før jeg var 16, men de fleste andre gjorde det. Selv de som var et par år yngre. Broren min drakk hver helg fra han var 13 til han var nesten 30. Så ikke så veldig uvanlig vil jeg tro.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 06-02-11, 20:47   #5690
Egwene
Seniormedlem
 
Egwene sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Nord-Trøndelag
Alder: 33
Innlegg: 692
Egwene er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Gjør som følger, ta minimalt med saus, dropp potetene. Nå vet ikke jeg hvilke grønnsaker moren din pleier å ha oppi, men er det mye rotgrønnsaker kan du jo ta minimalt av de også. Kan jo evt spør om hu gidder å koke litt blomkål/brokkoli til deg eller du kan gjøre det selv. På denne måten minsker du ant karber, hvis du i tillegg går deg en rask tur etter middag får du også brukt opp en del av karbene. Men som du sier, spis litt av dette i dag og fortsett der du slapp i morgen. Bare husk at det ikke er bra og gå inn og ut av ketose (dersom du er i ketose da) hele tiden, da mister det hele sin hensikt.

Jeg har ikke for vane så langt å hoppe inn og ut av lavkarbo
Hver dag så lager jeg som regel lavkarboversjon av maten mamma lager til resten av familien
Så i morgen blir det god frokost med stekte egg og noe snasent tilbehør!

__________________
Egwene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og styrketrening
Gammel 06-02-11, 20:48   #5691
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg var på mine første hjemmefester da jeg var mellom 13 og 14, og det var haugevis av alkohol der! (mange hadde fått det med hjemmefra så foreldrene skulle vite hva de fikk i seg... ) Jeg drakk ikke noe særlig før jeg var 16, men de fleste andre gjorde det. Selv de som var et par år yngre. Broren min drakk hver helg fra han var 13 til han var nesten 30. Så ikke så veldig uvanlig vil jeg tro.

Hvor er foreldrene da... Og hvor får de tak i alkohol?? Liker det ikke jeg..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 06-02-11, 20:56   #5692
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvor er foreldrene da... Og hvor får de tak i alkohol?? Liker det ikke jeg..

Som sagt, mange fikk det hjemmefra. Og barnebarnet til lensmannen fikk av beslagsslageret hos bestefar Dyrlegesønnen hadde alltid litt dyrlegesprit å avse.... Det var da landsbygda må vite
Foreldrene var enten på en egen fest og drakk seg sanseløse, eller de mest ansvarlige kom innom en gang eller to for å sjekke at ting ikke tok for mye av. Og fikk sendt hjem de verste.
Selv avtalte vi overnattinger hos hverandre, helst hos de hvor foreldrene ikke kejnte våre foreldre så vi ble gjennomskuet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 06-02-11, 20:57   #5693
Tunrida
Medlem
 
Tunrida sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 302
Tunrida er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Skjønner at foreldre vil ha kontroll over barna hele tiden, og vil gjøre hverdagen så skånsom som mulig. Og det med alkohol er ikke til å komme unna.
Man kan ikke vokte ungene som en hauk. De er 15-16, de har en ungdomstid å leve ut. Vi alle har jo vært der. ( Og ikke tolk det som at man MÅ drikke for å leve ut ungdomstiden, men det blir mer og mer vanlig) Gjør vennene det, er det lett å gjøre det selv også.
Jeg sier ikke at det er greit å drikke som 15-16 åring, men vanlig, det er det.
Jeg har en lillebror på 17 år, og han startet å drikke som 15 åring. Det samme gjorde jeg.

Enten man har fest med foreldre i nærheten eller ikke, har som regel ikke noe å si. Om de vil drikke alkohol klarer de som regel å få det til uansett.
Og når det merkes er det for seint.. Men da må jo barnet også ta evt konsekvenser av det.

__________________


Tunrida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
Gammel 06-02-11, 21:09   #5694
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg begynte å drikke i 14-15 års alderen. Jeg flyttet ut som 16 åring pga lang avstand til skole. Jeg er nok enig med Photo. Det går ikke an å beskytte ungene mot alt, og de vil før eller siden komme i en alder der mange i deres omgangskrets begynner å feste. Men folk er forskjellige, og det gjelder også barna, noen vil drikke, andre vil vente. Det samme gjelder for røyk, sex, hasj osv.
Jeg er forsåvidt litt enig med de foreldrene som heller sender med litt alkohol hjemmefra med barna. Da vet de hva de får i seg, og når det florerer alt fra metanol til alkohol som er tilsatt noe ekstra så er det greit når ungene kommer til å drikke uansett.
Mange begynner å drikke tidlig, enten foreldrene vil det eller ikke. Alternativet er å stenge barna inne. Viktig er det at ungene vet hva alkohol er, og hva slags konsekvenser det kan få. Utover det så er det som Photo sier; de må få klatre i treet for å vite at det er vondt å falle ned.

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo
Gammel 06-02-11, 21:14   #5695
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

Jeg er forsåvidt litt enig med de foreldrene som heller sender med litt alkohol hjemmefra med barna.

Problemet er jo at denne alkoholen kommer i TILLEGG til all den andre de får i seg. Hadde det vært det eneste de drakk, så joda.

Og når det gjelder det med å kontrollere hva barna gjør. Ei veninne av meg hadde veldig streeng oppdragelse hva alkohol og røyk o.l angikk. Hun begynte ikke å gå ut før etter hun var atten. Men da tok hun virkelig igjen alt, med renter! Hun kunne drikke 2 sixpacks på fårspill + drinker og vin, og endte alltid med å bli søplefull og det var et under at det ikke gikk galt noengang! Så, jeg tror det er ok å prøve seg litt på livet jeg, ikke bli helt beskyttet fra alt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 06-02-11, 21:21   #5696
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Problemet er jo at denne alkoholen kommer i TILLEGG til all den andre de får i seg. Hadde det vært det eneste de drakk, så joda.

Og når det gjelder det med å kontrollere hva barna gjør. Ei veninne av meg hadde veldig streeng oppdragelse hva alkohol og røyk o.l angikk. Hun begynte ikke å gå ut før etter hun var atten. Men da tok hun virkelig igjen alt, med renter! Hun kunne drikke 2 sixpacks på fårspill + drinker og vin, og endte alltid med å bli søplefull og det var et under at det ikke gikk galt noengang! Så, jeg tror det er ok å prøve seg litt på livet jeg, ikke bli helt beskyttet fra alt.

Noen er flink og holder seg til det de får hjemmefra. Men selvsagt, mange som ikke gjør det også.

Jeg har faktisk en "slik" venninne jeg også. Hele søskenflokken hennes var vel slik forsåvidt. Hun tok fullstendig av når hun da hadde frie tøyler, og i likhet med din venninne så er det et mirakel at det gikk så bra som det gjorde...

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo
Gammel 06-02-11, 21:28   #5697
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Problemet er jo at denne alkoholen kommer i TILLEGG til all den andre de får i seg. Hadde det vært det eneste de drakk, så joda.

Enig! Og terskelen for HVA de drikker etter den "trygge" alkoholen er konsumert er mye lavere etter at de først har fått noe innabords.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 07-02-11, 00:18   #5698
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg husker en "gammel" kollega jeg hadde på en tidligere arbeidsplass fortalte om sønnen og kompiser som kom fulle hjem til han da de var tenåringer. Han likte det ikke i det hele tatt, og ga klart utrykk for det til sønnen (at de drakk altå) MEN samtidig så sa han klart ifra at han heller ville ha de hjem til seg, enn at de ravet ute med alt det kan innebære.
Er helt enig at det er tidlig, men slik er kulturen i norge. På mange steder har jo man lov til å komme inn på bygdas fyllefest, på samfunnshuset etter de har vært komfirmanter.
Synes du heller skal være glad for at ungdommene tør å komme til deg når de er fulle. Husker i min vennegjeng fra den tiden, så var det utrolig mange som løy om hvor de var osv. Tror det viktigste er at du er en voksen de kan stole på, og komme med problemer til.

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker
Gammel 07-02-11, 08:20   #5699
Egwene
Seniormedlem
 
Egwene sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Nord-Trøndelag
Alder: 33
Innlegg: 692
Egwene er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg er i en søskenflokk på fire, og jeg og lillebroren min er de som bor hjemme akkurat nå.
Når jeg gikk på ungdomsskolen(det er jo ikke så lenge siden, siden jeg er 20:P) var det vanlig at folk drakk i helgene.
Jeg er nesten avholds, men det er fordi jeg aldri har følt meg skikkelig trygg på de jeg har fått tilbud om å drikke sammen med.
Etter eksamensting i 10.klasse så ble "alle" enige om at joda, nå skulle dette feires med masse øl etc...
Dette snakket de altså om midt i skoletiden, men selvsagt ikke så lærere/voksne hørte det.

Lillebroren min er litt sånn som meg egentlig, og det synes jeg er litt fint.
Han har vært på fest en gang, og det likte han ikke, for han følte at alle ble så ubehagelige å være med når de ble snydens fulle.
Han brukte tiden sin på festen til å hjelpe ei jente som var så full at hun såvidt klarte å gå.

Samtidig så har en av mine storebrødre nesten prøvd ALT.
Og endte såvidt opp på gata som narkoman, men heldigvis er han i jobb igjen og alt er mye bedre.

Foreldrene mine har kanskje gitt oss litt alkohol når vi skulle ut, men det er ikke mye.
Lillebroren min fikk et par bokser øl, jeg fikk noe rusbrus.
Men det fine er at selv om de har vært strenge ang. drikking, har de sagt at de heller ville at vi skulle komme hjem sørpefulle, enn å ikke komme hjem i det hele tatt.

__________________
Egwene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og styrketrening
Gammel 07-02-11, 17:19   #5700
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Da har ungene pratet sammen på skolen. De mente at denne drikkinga var en teit ting å gjøre, men samtidig er det glade for at de kan komme til oss hvis det skulle skje igjen.

De ville uansett gjerne komme til oss å se film, spise pizza og popcorn.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no