Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-11, 17:36   #26
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det er slike vedtatte "sannheter" jeg synes vi bør diskutere.

Ja, selvsagt - men sånn for ordens skyld, så referte jeg nå spesifikt til ketolyse-retningslinjer.

...Forresten, er 80g protein så innmari lite for en kvinne på 75 kg? Jeg prøver selv å rette meg etter "1-2 gram protein per kilo (ideell) kroppsvekt", så tallet virket ikke så lavt sånn sett...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 17:46   #27
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Oj, Chunky, sånne ulovlige tanker (her inne) tenker også jeg. Så jeg ligger prosentvis ganske likt på energien fra protein og fett. Og 10% fra karbohydrater (i form av grønnsaker) . DEt funker for meg.

Vi er vel flere i den "ulovlige-tanker-klubben" enn vi aner tror jeg, men mange her inne tør ikke å ytre seg om mindre fettmengde og kaloritelling i frykt for at hodet blir tatt av (Off with her head ).

Også vil jeg gjerne gjenta noe som jeg skriver i nesten alle mine innlegg, vi er alle forskjellige og kroppene våre er unike så alt passer ikke for alle og det må vi alle respektere. Det er flott med diskusjoner, men ikke når enkelte påstander blir lagt frem som det er en opplest og vedtatt sannhet. Det forvirrer i hvertfall en stakkars nybegynner.

God helg alle sammen

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 17:49   #28
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Oj, Chunky, sånne ulovlige tanker (her inne) tenker også jeg. Så jeg ligger prosentvis ganske likt på energien fra protein og fett. Og 10% fra karbohydrater (i form av grønnsaker) . DEt funker for meg.

Det er omtrent der jeg ligger også. Tror i hvert fall selv at det er ganske fornuftige forholdstall.

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ja, selvsagt - men sånn for ordens skyld, så referte jeg nå spesifikt til ketolyse-retningslinjer.

Nettopp. Jeg synes det er viktig å formidle at det er akkurat det det er, og ikke fasitsvaret for et lavkarboliv. Jeg er personlig uenig i disse retningslinjene, men det er selvsagt opp til hver enkelt hva de trives best med.


Sist redigert av Chunky : 18-03-11 kl 18:31.
  Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 17:50   #29
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ja, selvsagt - men sånn for ordens skyld, så referte jeg nå spesifikt til ketolyse-retningslinjer.

Jeg har spurt om dette før, men til nå har ingen klart å svare meg. Hvor står dette i Ketolyseboka (Det med fettmengde altså), jeg har nemlig aldri klart å finne den fordelingsnøkkelen. Jeg vet at Atkins sier noe om det en plass men har ikke funnet det i Torkil sin bok. Er bare nysjerrig.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 11:50   #30
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det er i hvert fall ikke riktig. Det overhodet ikke nødvendig å tilføre kroppen fett for å forbrenne fett. Det er en merkelig myte.

Mulig det er en merkelig myte om man ikke er insulinresistent, eller har andre stoffskifte/hormonrelaterte problemer. Desverre er jo mange overvektige nettopp på grunn av slike ubalanser. For egen del vet jeg av mange års erfaring at min insulinreistens holdes i sjakk kun når jeg tilfører fett, mer enn nok fett. Og i de periodene jeg begynner å kutte på fettet og kaloriene, så bråstopper vekta igjen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 15:47   #31
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Mulig det er en merkelig myte om man ikke er insulinresistent, eller har andre stoffskifte/hormonrelaterte problemer. Desverre er jo mange overvektige nettopp på grunn av slike ubalanser. For egen del vet jeg av mange års erfaring at min insulinreistens holdes i sjakk kun når jeg tilfører fett, mer enn nok fett. Og i de periodene jeg begynner å kutte på fettet og kaloriene, så bråstopper vekta igjen.

Da kan du kanskje forklare hvilke mekanismer det er som gjør at fett hjelper mot insulinresistens? Og da tenker jeg ikke på at du erstatter karbohydrater med fett. Da er det jo fortsatt karbohydrater vi prater om. Men forutsatt at inntak av karbohydrat og protein er uforandret, hva er det da ved fett som gjør myten "fett forbrenner fett" riktig ved insulinresistens?

Forklar det helst ved hjelp av årsak/virkning - og ikke en anekdote. Anekdoter er ikke bevis på noe som helst - som oftest tvert i mot.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 16:12   #32
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Fett demper blodsukkerstigning, så jeg vil tro det er noe av grunnen. Fedon sier jo f.eks at man alltid skal spise nøtter sammen med frukt for at fettet skal dempe blodsukkeret.
I tillegg kommer jo ting som at kropper som er vant til å spare på energien trenger å få signaler om at det ikke er hungersnød på gang, uten at det er direkte linket til insulinresistensen. Mer til den generelle forbrenningen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 23:58   #33
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

En annen ting jeg tror mange, særlig menn, ikke tar hensyn til er det psykiske aspektet ved det med å få i seg nok fett og å ikke telle kalorier. De aller fleste menn har sjelden eller aldri ofret kalori-og kostkontroll en tanke. Men for de aller fleste jenter har det vært et stress-element hele livet. Ved å løsne opp denne kontrollen vil man senke nivået av stresshormoner i kroppen, som igjen har effekt på blodsukker/insulin. Og hva er egentlig "mye" fett? Jeg tror nok at mengde fett man definerer som mye er vesentlig forskjellig om du ber en mann uten særlig slankeerfaring måle det opp, vs en gjennomsnittlig ukebladlesende kvinne.

Forøvrig har Dreamy et godt innlegg i bloggen sin ang dette med fett og kalorier i maten: http://lenabeatrice.net/ofte-stilte-...ater/#comments

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:09   #34
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Hva vet du egentlig om hva overvektige menn tenker? Hvilket belegg har du for å si at de fleste menn sjelden eller aldri ofrer kalori- og kostkontroll en tanke, men at det for de aller fleste jenter har vært et stresselement hele livet? Ganske drøye påstander.

Ja, stresshormoner har en viss betydning. Ja, fett tatt sammen med karbohydrater gir en noe mindre blodsukkerstigning enn karbohydrater alene. Men vi snakker om marginale verdier som raskt blir oppveiet av noen få gram ekstra fett. Å anbefale ti, femti eller hundre gram ekstra fett til en fra før overvektig person er direkte misinformasjon. Da holder det ikke med anekdoter og overtro som argumentasjon. Skal du gi såpass kontroversielle råd til fra før overvektige personer bør du ha kontroll på teorien. Skjerpings!

  Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:14   #35
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Skjerpings? Man må da få uttrykke hva man tror her inne uten å bli kritisert. DEt er jo bare å si det man selv mener for å veie opp hvis man mener det behøves. DEt er så mange som korrigerer her inne, og det er helt unødvendig. Fordi alle her inne kan tenke selv og dobbeltsjekke info. Tror du folk er så lettpåvirkelige og naive at de tror på enhver setning som blir uttrykt? Om det så var er det deres eget ansvar at de er så naive at de tror enhver her inne sitter med den fulle sannheten.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:20   #36
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Å anbefale ti, femti eller hundre gram ekstra fett til en fra før overvektig person er direkte misinformasjon. Da holder det ikke med anekdoter og overtro som argumentasjon. Skal du gi såpass kontroversielle råd til fra før overvektige personer bør du ha kontroll på teorien. Skjerpings!

Spiser jeg lite kalorier står vekta bom stille. Øker jeg til ca 70-75&fett, 25-30% proteiner og "resten" (minimalt) med karber samt 1600-2200 kalorier, går min vekt ned. Under 1600 kcal så stopper vektnedgangen.
Uansett om alskens teorier forteller at det er feil

Er heller ikke til å komme fra at det er mange som opplever vektnedgang om de øker fettinntaket

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:27   #37
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Hva vet du egentlig om hva overvektige menn tenker? Hvilket belegg har du for å si at de fleste menn sjelden eller aldri ofrer kalori- og kostkontroll en tanke, men at det for de aller fleste jenter har vært et stresselement hele livet? Ganske drøye påstander.

Ja, stresshormoner har en viss betydning. Ja, fett tatt sammen med karbohydrater gir en noe mindre blodsukkerstigning enn karbohydrater alene. Men vi snakker om marginale verdier som raskt blir oppveiet av noen få gram ekstra fett. Å anbefale ti, femti eller hundre gram ekstra fett til en fra før overvektig person er direkte misinformasjon. Da holder det ikke med anekdoter og overtro som argumentasjon. Skal du gi såpass kontroversielle råd til fra før overvektige personer bør du ha kontroll på teorien. Skjerpings!

Boken bedre uten brød er full av referanser til studier, dersom du er interessert.
Jeg kan gjerne liste opp noen imorgen... Dersom du vil lese, såklart.

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:45   #38
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Takk, men jeg har selvfølgelig lest Bedre uten brød og de aller fleste andre bøker om lavkarbo, i tillegg til noen hundretalls studier om emnet

Anbefaler deg Gary Taubes. Der finner du virkelig forskningsbasert teori.

Skulle ønske noen ville ta seg bryderiet med å lete opp interessante fakta fremfor å argumentere med anekdoter som neste uten unntak starter med "ja, men for meg... ". Tro meg - en selv sett med egne øyne er et utrolig dårlig forskningsobjekt


Sist redigert av Chunky : 20-03-11 kl 19:27.
  Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:50   #39
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Skjerpings? Man må da få uttrykke hva man tror her inne uten å bli kritisert. DEt er jo bare å si det man selv mener for å veie opp hvis man mener det behøves. DEt er så mange som korrigerer her inne, og det er helt unødvendig. Fordi alle her inne kan tenke selv og dobbeltsjekke info. Tror du folk er så lettpåvirkelige og naive at de tror på enhver setning som blir uttrykt? Om det så var er det deres eget ansvar at de er så naive at de tror enhver her inne sitter med den fulle sannheten.

Sitter du med sannheten,så ære være deg

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:53   #40
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Takk, men jeg har selvfølgelig lest Bedre uten brød og de aller fleste andre bøker om lavkarbo, i tillegg til noen hundretalls studier

Anbefaler deg Gary Taubes. Der finner du virkelig forskningsbasert teori.

Og allikevel er du så skeptisk til fettet?
Har ikke fått med meg Taube ennå, but I will.

Jeg ser ikke den vanvittige faren ved å anbefale mer fett. Det regulerer seg selv, man blir mett! Jeg er mer enn stor nok. Spiser veldig mye mat på høykarbo. Eier til tider ikke metthetsfølelse, men selv jeg finner den når jeg spiser lavkarbo.

Beklager, enda en anekdote. Men sånn blir det

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:56   #41
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Sitter du med sannheten,så ære være deg

HVordan klarer du å trekke en slik oppfatning ut av det jeg skrev? Poenget var at ingen har den.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:11   #42
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Og allikevel er du så skeptisk til fettet?
Har ikke fått med meg Taube ennå, but I will.

Jeg ser ikke den vanvittige faren ved å anbefale mer fett. Det regulerer seg selv, man blir mett! Jeg er mer enn stor nok. Spiser veldig mye mat på høykarbo. Eier til tider ikke metthetsfølelse, men selv jeg finner den når jeg spiser lavkarbo.

Beklager, enda en anekdote. Men sånn blir det

Tror vi trenger en liten oppklaring, så jeg skal forsøke. Jeg er på ingen måte skeptisk til fett. Trodde innleggene mine talte for seg i så måte. Gjentar (for tredje gang i tråden) at fett er sunt og nødvendig for kroppen. Det jeg er skeptisk til er de ukritiske rådene om å øke fettinntaket over et nivå som gjør det umulig å gå ned i vekt. Samtidig så er jeg opptatt av det som veldig få prater om her inne, nemlig protein.

Gjentar til det kjedsommelige: På nullkarbo kan du spise omtrent ubegrenset med fett uten å gå opp i vekt. Det skyldes at du MÅ ha karbohydrater i kosten for å produsere glyserolfosfat som er selve forutsetningen for fettlagring.

Men at du ikke legger på deg nevneverdig betyr ikke at du går ned i vekt. For å gå ned i vekt må du i tillegg ha et kaloriunderskudd. Det er igrunn så enkelt, men samtidig tydeligvis så vanskelig å forstå.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:14   #43
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Skulle ønske noen ville ta seg bryderiet med å lete opp interessante fakta fremfor å argumentere med anekdoter som neste uten unntak starter med "ja, men for meg... ". Tro meg - du selv sett med egne øyne er et utrolig dårlig forskningsobjekt

Opptil flere som tidligere har tatt seg bryet...

Opprinnelig lagt inn av -cilia- i en annen tråd

http://www.ajcn.org/content/91/3/578.full Denne forskningsrapporten sammenligner LCHF med HCLF. De fant at LDL økte for LCHF, ellers ingen forskjell.

http://search.proquest.com/docview/2...ccountid=12870 Denne fant positive resultater med LCHF

Denne er bra! Low Fat vs Low Carb - what really works? Resultatene viste at de på Atkins gikk ned litt mer enn de på lavkalori. Les oppsumeringen, den var fin http://search.proquest.com/docview/212636281

Om LCHF og epilepsi, på enkelt språk http://www.nature.com/nm/journal/v13...0507-516b.html

Og nå fant jeg plutselig en heeeel haug meg artikler! Har ikke tid til å lese om dem, men kan legge ut linker:
http://www.sciencedirect.com/science...7&searchtype=a

http://search.proquest.com/docview/195803351

http://atvb.ahajournals.org/cgi/content/full/25/6/1274

http://search.proquest.com/docview/212585470

http://search.proquest.com/docview/222353851

http://www.sciencedirect.com/science...7&searchtype=a

Denne ser bra ut, enkel å lese: http://www.time.com/time/magazine/ar...992402,00.html

http://ovidsp.uk.ovid.com/sp-3.3.1a/...PDADHLHFLIFIFN CLCBPFAFOLAA00&returnUrl=ovidweb.cgi%3fMain%2bSear ch%2bPage%3d1%26S%3dMBKCPDADHLHFLIFIFNCLCBPFAFOLAA 00&directlink=http%3a%2f%2fgraphics.uk.ovid.com%2 f ovftpdfs%2fPDHFFNPFCBFIHL00%2ffs046%2fovft%2flive% 2fgv023%2f01271213%2f01271213-199208000-00005.pdf&filename=Effect+of+Dietary+Fatty+Acids+o n+Serum+Lipids+and+Lipoproteins%3a+A+Meta-analysis+of+27+Trials.&navigation_links=NavLinks.S .sh.15.1&link_from=S.sh.15|1&pdf_key=PDHFFNPFCBFIH L00&pdf_index=/fs046/ovft/live/gv023/01271213/01271213-199208000-00005&link_set=S.sh.15|1|sl_10|resultSet|S.sh.15.1 6|0

Det var det jeg fant i PubMed akkurat nå Her har du svaret hvis du lurte på hva du skulle gjøre i kveld Jeg vet ikke om alle har tilgang på alle disse, da jeg har det fordi jeg er student på NTNU. Kos dere!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:15   #44
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Og allikevel er du så skeptisk til fettet?


Nå er jo Chunky godt i stand til å svare for seg selv, men jeg forstår ham ikke slik at han er skeptisk til fett. Jeg forstår ham slik at han er skeptisk til at det er nødvendig med mye fett for å gå ned i vekt på et lavkarbokosthold.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:16   #45
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Ser jo nå at jeg var forferdelig treg med å svare...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:18   #46
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nå er jo Chunky godt i stand til å svare for seg selv, men jeg forstår ham ikke slik at han er skeptisk til fett. Jeg forstår ham slik at han er skeptisk til at det er nødvendig med mye fett for å gå ned i vekt på et lavkarbokosthold.


-

For noen er det nødvendig, og dermed anbefales det som en tryggere metode enn å be folk spise mindre. Det anbefales gjerne utfra hva vedkommende sier at h*n spiser.

Jeg forstår det som at han mener det er farlig å anbefale fettet, og det er jeg uenig i.

Jeg tror, etter hva jeg har lest, at fettet er sunt og noe vi trenger.

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:26   #47
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Tror vi trenger en liten oppklaring, så jeg skal forsøke. Jeg er på ingen måte skeptisk til fett. Trodde innleggene mine talte for seg i så måte. Gjentar (for tredje gang i tråden) at fett er sunt og nødvendig for kroppen. Det jeg er skeptisk til er de ukritiske rådene om å øke fettinntaket over et nivå som gjør det umulig å gå ned i vekt. Samtidig så er jeg opptatt av det som veldig få prater om her inne, nemlig protein. Hva mener du her? Det er vel ikke ukritiske råd når f,eks dagsmenyer blir lagt frem? Og protein blir diskutert i tide og utide.. Og det blir også anbefalt både økning og minking

Gjentar til det kjedsommelige: På nullkarbo kan du spise omtrent ubegrenset med fett uten å gå opp i vekt. Det skyldes at du MÅ ha karbohydrater i kosten for å produsere glyserolfosfat som er selve forutsetningen for fettlagring.

Men at du ikke legger på deg nevneverdig betyr ikke at du går ned i vekt. For å gå ned i vekt må du i tillegg ha et kaloriunderskudd. Det er igrunn så enkelt, men samtidig tydeligvis så vanskelig å forstå. Jeg vil gjerne se en nøyaktig beregning av kaloriforbruk... Fins helt sikkert, men hvem får målt slik? Man må prøve seg frem, og bli kjent med sin kropp og kroppens signaler. Jeg mener det blir feil å regne kaloriinntaket etter et satt kaloriforbruk, som muligens ikke stemmer... Uansett så vil vedkommende som får rådene selv merke hva som funker. Dette er råd, ikke regler. Folk må tenke selv også

Så ikke denne

Godt at jeg har misforstått litt

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!



Sist redigert av Aline : 20-03-11 kl 21:03.
Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:27   #48
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ser jo nå at jeg var forferdelig treg med å svare...


-

Me too

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:58   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Hva vet du egentlig om hva overvektige menn tenker? Hvilket belegg har du for å si at de fleste menn sjelden eller aldri ofrer kalori- og kostkontroll en tanke, men at det for de aller fleste jenter har vært et stresselement hele livet? Ganske drøye påstander.

Fordi jeg kjenner mange menn, jeg kjenner mange kvinner og jeg leser. Alt fra forskning til nettdebatter, fra blogger til media. Dessuten har jeg jobbet i en mannsdominert bransje i snart 15 år, og så langt har jeg møtt to eller tre som faktisk har hatt et forhold til, eller noengang tenkt over, dette.

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Skjerpings!

Jeg forstår ikke hvorfor du finner det så provoserende at noen mener at ikke alle fungerer etter din formel?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Tro meg - du selv sett med egne øyne er et utrolig dårlig forskningsobjekt

Hvorfor det? Jeg stiller gjerne opp for forskning jeg, siden kroppen min desverre ikke vil høre på det dine guder forfekter Og enhver bør forske på sin egen kropp for å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. At noen blir provosert av at de da kanskje kommer til andre konklusjoner enn 100 forskningsrapporter gjør for stå for de provosertes regning. Det er ikke de som lever i deres kropp.
Selv har jeg brukt snart 25 år på å finne ut hvordan dette fungerer. Først de tradisjonelle skole-faktaene, så lavkarbo ala fedon og tislutt det som strider i mot all sunn fornuft man er oppfostret på . Og ja, det funker for meg. Er jeg unik i såfall? Sannsynligvis ikke. MEN, jeg har faktisk giddet å legge ned masse tid og energi på å finne ut av det. Og når det fungerer på meg, og mange andre både her inne og ellers, kanskje det fungerer på flere? Hvorfor skal de måtte bruke 25 år på å finne det ut, bare fordi ikke Taubes har forsket på de?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

men hvem får målt slik?

http://ramblingsofacarnivore.blogspo...1_archive.html

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 11:01   #50
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Takk, men jeg har selvfølgelig lest Bedre uten brød og de aller fleste andre bøker om lavkarbo, i tillegg til noen hundretalls studier om emnet

Anbefaler deg Gary Taubes. Der finner du virkelig forskningsbasert teori.

Skulle ønske noen ville ta seg bryderiet med å lete opp interessante fakta fremfor å argumentere med anekdoter som neste uten unntak starter med "ja, men for meg... ". Tro meg - du selv sett med egne øyne er et utrolig dårlig forskningsobjekt

Jeg har desverre ingen forskning å vise til. Men jeg kan snakke for meg selv....
Jeg har gått ned 25 kg på et kosthold basert på Eurodietten, bare at jeg ikke har spist produktene. For de som er kjent med kuren, begynte jeg på fase 3a. Og her spiste jeg lite karbohydrater i form av lav GI mat, samt noe fett fra litt nøtter, avocade og oljer.
Jeg gikk ikke fort ned, men det er nok pga insulinresistensen.
Nå er jeg ferdig med en lengre ammeperiode, og orket ikke gå tilbake til dette kostholdet. Jeg prøvde, men var konstant sulten.
Så prøvde jeg meg nå med mer fett, og jeg er i alle fall mett i mye større grad enn før, opplever det som enklere å planlegge mat samt at jeg faktisk går ned....

Så poenget ditt er kanskje det at det er ikke fett-mengende som avgjør vekttap, men lite krabohydrater?
Jeg har jo undret meg jeg også, og alt fettet man har spist på de ulike retningene. Men akkurat nå digger jeg det

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Klarer ikke å bestemme meg! Ketolyse eller Lindberg? mjenta Dr Lindbergs 3 23-03-10 22:45
Hvorfor skal man ikke ha meieriprodukter sammen med karbohydrater? bella donna Dr Lindbergs 11 18-06-09 14:22
Kan det stemme? quebec Ketolysekuren 9 06-06-08 22:55
Transfett tabell.. Kan da ikke stemme?? kjøttklumpen Generell ernæringsdebatt 11 23-05-06 13:34
Vet du hva du skal stemme? Summer Generell diskusjon 28 13-09-05 15:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no