Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-03-11, 22:59   #51
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Har lest hele tråden.. Og har tenkt meg om 2 ganger før jeg svarer her, men kunne ikke la være.

Til trådstarter, så synes jeg grunnlaget for å dra en slik konklusjon ut i fra en observasjon er syltynn . Uansett ja unger spiser vel mer godis / feil mat i dag enn før..
Uansett så vil jeg da påstå at det var barn da jeg var liten og som var overvektig.
Overvekt kan komme av så mangt - arv, sykdom eller feil kosthold.
Alle sankker om at det er mange grunner til at en narkoman er narkoman og sånn er det vel genrelt sett med overvektige og!


Mitt personlige syn på barn og kosthold er : Alt med måte. Ser ingen grunn til at mine små ikke skal få en solrik i ny & ne , eller sjokolade eller potetgull. Men det er forskjell på ferier , lørdager - bursdager og hverdag.
Både gubben og jeg er overvektige , men ingen av barna våre er det. De er slanke og aktive.

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 23:03   #52
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av butten, her.

Men herlighet ingen som vet om disse barna det er snakk om spiser slik til daglig vel.


Er det noen som har påstått at de vet noe om det da?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 23:10   #53
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Er det noen som har påstått at de vet noe om det da?


-

Påstått og påstått,, utifra det som står skrevet om dette så virker det slik ja.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 11:14   #54
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

Ser ingen grunn til at mine små ikke skal få en solrik i ny & ne , eller sjokolade eller potetgull. Men det er forskjell på ferier , lørdager - bursdager og hverdag. Både gubben og jeg er overvektige , men ingen av barna våre er det. De er slanke og aktive.


Grunnen er vel åpenbar? Det er ikke sunt. Men, det kommer an på hva du mener med i ny og ne. For et barn i barnehage eller småskolen kan det lett bli mellom 25 og 50 bursdager i året, litt avhengig av klasseoppbygging, åpne skoler, størrelse på barnehageavdeling etc. Min erfaring er at det er minimum 25 bursdager i året for et barn i småskolen.

Når man går på skolen har man ca 14 ukers ferie i året. Det blir 98 dager.

Da er det igjen 38 lørdager hvor det ikke er ferie i tillegg.

Mange må legge til en god del "sukkerdager" i tillegg, som f.eks. besøk hos besteforeldre, tanter og onkler, besøk i svømmehall (tydeligvis), sykedager (mange fôrer barna med sukker når de er syke, antakelig fordi de syns synd på dem). Listen kan gjøres mye lengre, men la oss allikevel holde disse dagene utenom regnskapet. Vi sitter da igjen med (konservativt regnet):

25 + 98 + 38 = 161 dager.

Det er ikke veldig langt fra annenhver dag i gjennomsnitt. Og dette gjelder foreldre som er bevisste på å ikke gi barna unødvendig mye sukker utenom lørdager, bursdager og ferier. Tenk på alle de andre...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 11:23   #55
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Grunnen er vel åpenbar? Det er ikke sunt. Men, det kommer an på hva du mener med i ny og ne. For et barn i barnehage eller småskolen kan det lett bli mellom 25 og 50 bursdager i året, litt avhengig av klasseoppbygging, åpne skoler, størrelse på barnehageavdeling etc. Min erfaring er at det er minimum 25 bursdager i året for et barn i småskolen.

Når man går på skolen har man ca 14 ukers ferie i året. Det blir 98 dager.

Da er det igjen 38 lørdager hvor det ikke er ferie i tillegg.

Mange må legge til en god del "sukkerdager" i tillegg, som f.eks. besøk hos besteforeldre, tanter og onkler, besøk i svømmehall (tydeligvis), sykedager (mange fôrer barna med sukker når de er syke, antakelig fordi de syns synd på dem). Listen kan gjøres mye lengre, men la oss allikevel holde disse dagene utenom regnskapet. Vi sitter da igjen med (konservativt regnet):

25 + 98 + 38 = 161 dager.

Det er ikke veldig langt fra annenhver dag i gjennomsnitt. Og dette gjelder foreldre som er bevisste på å ikke gi barna unødvendig mye sukker utenom lørdager, bursdager og ferier. Tenk på alle de andre...


-

Kula, nå må du gi deg!!!!!
Er du bare ute etter å kverulere, eller?
Jeg er enig i at man skal være bevisst kostholdet til barn, men her setter du opp et sykt latterlig regnestykke hvor du viser at vi som faktisk er bevisste alikevel dytter i ungene våre sukker minst annenhver dag.
Kanskje bedre å la være å få barn siden man uansett ikke kan gi et godt nok kosthold til dem? Og hvis man er så uheldig at man har havnet i uløkka, så bør man holde barna inne så de ikke blir utsatt for denne sukkerbølgen som skyller over dem. De blir jo uansett en del av denne enorme fedmebølgen som skyller over oss.

Og jeg tror forresten du tar kraftig feil om du mener at bevegelse er mindre viktig enn kosthold. Hois barn tror jeg faktisk at et bollespisende barn som løper i skogen og leker er mye friskere enn et karbofritt barn som spiller data hele dagen.

Nei, deg klarer jeg bare ikke ta seriøst mer.

Og til innlegget til trådstarter, det jeg reagerer på er alle insuinasjonene om et dårlkig kosthold basert på en observasjon. Ikke at barna ikke har godt av denne type snop etter trening.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 12:01   #56
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Grunnen er vel åpenbar? Det er ikke sunt. Men, det kommer an på hva du mener med i ny og ne. For et barn i barnehage eller småskolen kan det lett bli mellom 25 og 50 bursdager i året, litt avhengig av klasseoppbygging, åpne skoler, størrelse på barnehageavdeling etc. Min erfaring er at det er minimum 25 bursdager i året for et barn i småskolen.

Når man går på skolen har man ca 14 ukers ferie i året. Det blir 98 dager.

Da er det igjen 38 lørdager hvor det ikke er ferie i tillegg.

Mange må legge til en god del "sukkerdager" i tillegg, som f.eks. besøk hos besteforeldre, tanter og onkler, besøk i svømmehall (tydeligvis), sykedager (mange fôrer barna med sukker når de er syke, antakelig fordi de syns synd på dem). Listen kan gjøres mye lengre, men la oss allikevel holde disse dagene utenom regnskapet. Vi sitter da igjen med (konservativt regnet):

25 + 98 + 38 = 161 dager.

Det er ikke veldig langt fra annenhver dag i gjennomsnitt. Og dette gjelder foreldre som er bevisste på å ikke gi barna unødvendig mye sukker utenom lørdager, bursdager og ferier. Tenk på alle de andre...


-

Regnestykke ditt er av interesse- det må jeg si. Men kan slå av den myten med 25 bursdager i året, i min datters klasse er de 17, hvor av 9 stk er jenter.. Så da er det 9 bursdager i året. Små gutta mine er 1 & 2 år de er ikke i noen bursdager enda. De ungene blir feiret i barnehagen - hvor de i allefall her i bygda er VELDIG nøye på å spise sunt. Så det blir ikke servert kake!
Ei heller sukker holdige ting på maten.


Hos besteforelderen sine er dem ikke så ofte. Men ja det hender det vanker en liten is, kjeks eller noe kake. 2 av 3 onkler/tanter bor fortsatt hjemme. Og går inn under besøk hos besteforeldre.

Det er som sagt greit å være bevisst og ta grep for å forhindre at de blir overvektige. Men jeg velger å tro - å har så langt ikke fått noe påpek hverken fra helsestasjon, fastlege eller andre instanser om at vi gir ungene våre feil mat! Så jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet. Når de er så små skal de ei heller leve under det "syke" slankepresset som blir trøkket ned over ørene på alle ungdommer/voksne!

Alle får se an sine egne unger, vurdere ut i fra det hva man vil gi dem.

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 12:30   #57
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Ja altså jeg mener da at vi kan vel ikke bli helt hysteriske når det gjelder barn,hvis vi skal regne på bursdager osv...
Det viktigste er jo at barna får god sunn middager og mat hjemme om mine barn koser seg med boller eller snop en gang i blandt så tror jeg det er bra så¨lenge det ikke er hver dag.
La barn være barn, kommer ingenting godt ut av å bli hystreriske og aldri la barna få noe som helst ,da tror jeg de heller vil spise i det skjulte og få ennda større problemer i framtida når de endelig kan bestemme selv hva de skal spise.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 12:43   #58
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

....og bursdagene er vel sannsyneligvis ofte på lørdager også.....

Det regnestykket blei egentlig bare litt for dumt synes jeg ..

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:04   #59
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Kula, nå må du gi deg!!!!!
Er du bare ute etter å kverulere, eller?
Jeg er enig i at man skal være bevisst kostholdet til barn, men her setter du opp et sykt latterlig regnestykke hvor du viser at vi som faktisk er bevisste alikevel dytter i ungene våre sukker minst annenhver dag.
Kanskje bedre å la være å få barn siden man uansett ikke kan gi et godt nok kosthold til dem? Og hvis man er så uheldig at man har havnet i uløkka, så bør man holde barna inne så de ikke blir utsatt for denne sukkerbølgen som skyller over dem. De blir jo uansett en del av denne enorme fedmebølgen som skyller over oss.

Og jeg tror forresten du tar kraftig feil om du mener at bevegelse er mindre viktig enn kosthold. Hois barn tror jeg faktisk at et bollespisende barn som løper i skogen og leker er mye friskere enn et karbofritt barn som spiller data hele dagen.

Nei, deg klarer jeg bare ikke ta seriøst mer.

Og til innlegget til trådstarter, det jeg reagerer på er alle insuinasjonene om et dårlkig kosthold basert på en observasjon. Ikke at barna ikke har godt av denne type snop etter trening.


En svært sjelden gang i blant kan det nok muligens hende at jeg kverulerer litt, men faktisk ikke her.

Tallene jeg tok utgangspunkt i er selvsagt worst case scenario, og hver enkelt kan justere dem til egen virkelighet. Det jeg håper på, er at det kan åpne øynene til noen, og få dem til å se ting på en litt annen måte. Det krever imidlertid en god porsjon mot å aktivt gå inn for å motarbeide sukkerhysteriet barn blir utsatt for. Tenk bare på denne naturlige, udiskutable koblingen mellom kos og søt smak. For veldig mange er det utenkelig å skulle "kose seg" uten at det blir spist et eller annet søtt. Hvorfor er det slik? Må det være slik?

Og for å ta dette med mosjon; mosjon er fint og flott og sunt, men svært overvurdert. Da jeg var barn (på 60- og 70-tallet) hadde jeg en tidstypisk oppvekst i en norsk småby. Jeg var svært aktiv fra morgen til kveld. Sykling, fotball, skøyter, ski - you name it! Jeg ble aldri kjørt noe sted som helst. Vi lekte utendørs helt til vi ble slept inn om kvelden av foreldre som hadde kveldsmaten klar. Kveldsmaten var det tredje eller fjerde karborike daglige måltidet. Brødskiver med margarin og salami eller syltetøy (dette er ment som typiske eksempler - jeg hadde nok et mer variert påleggssortiment enn det, for eksempel Baconost, Nugatti, brunost og Sjokade). Poenget er at det var rett og slett ikke mulig å legge inn noe mer fysisk aktivitet, det var på et svært høyt nivå allerede. Samtidig var det aldri brus og slikkerier annet enn på lørdager. Allikevel var jeg feit som barn. Det er en grunn til at jeg hevder at mosjon er overvurdert.

Det norske kostholdet med "alt med måte" er også overvurdert. Når jeg har passert 40 år med god margin, og fremdeles er feit, legger jeg om til LCHF-kosthold. Mosjonsnivået forblir det samme jeg har hatt i hele mitt voksne liv, og i dag (5 år senere) viser vekten nesten 40 kilo mindre enn da jeg spiste "alt med måte".

Mine gener er videreført til barn (og barnebarn). Jeg er svært opptatt av at de kommende generasjonene skal slippe den samme helsemessige belastningen jeg ble påført av foreldrene mine, som tross alt ikke visste bedre og handlet etter beste viten og vilje.

Vi vet bedre!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:06   #60
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Det regnestykket blei egentlig bare litt for dumt synes jeg ..

Forutsetningene for regnestykket ligger jo åpent. Hvis det for ditt vedkommende er helt andre forutsetninger som gjelder, kan du jo bare fylle inn riktige data.

Hva er det som er så dumt med regnestykket?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 13:15   #61
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

En svært sjelden gang i blant kan det nok muligens hende at jeg kverulerer litt, men faktisk ikke her.

Tallene jeg tok utgangspunkt i er selvsagt worst case scenario, og hver enkelt kan justere dem til egen virkelighet. Det jeg håper på, er at det kan åpne øynene til noen, og få dem til å se ting på en litt annen måte. Det krever imidlertid en god porsjon mot å aktivt gå inn for å motarbeide sukkerhysteriet barn blir utsatt for. Tenk bare på denne naturlige, udiskutable koblingen mellom kos og søt smak. For veldig mange er det utenkelig å skulle "kose seg" uten at det blir spist et eller annet søtt. Hvorfor er det slik? Må det være slik?

Og for å ta dette med mosjon; mosjon er fint og flott og sunt, men svært overvurdert. Da jeg var barn (på 60- og 70-tallet) hadde jeg en tidstypisk oppvekst i en norsk småby. Jeg var svært aktiv fra morgen til kveld. Sykling, fotball, skøyter, ski - you name it! Jeg ble aldri kjørt noe sted som helst. Vi lekte utendørs helt til vi ble slept inn om kvelden av foreldre som hadde kveldsmaten klar. Kveldsmaten var det tredje eller fjerde karborike daglige måltidet. Brødskiver med margarin og salami eller syltetøy (dette er ment som typiske eksempler - jeg hadde nok et mer variert påleggssortiment enn det, for eksempel Baconost, Nugatti, brunost og Sjokade). Poenget er at det var rett og slett ikke mulig å legge inn noe mer fysisk aktivitet, det var på et svært høyt nivå allerede. Samtidig var det aldri brus og slikkerier annet enn på lørdager. Allikevel var jeg feit som barn. Det er en grunn til at jeg hevder at mosjon er overvurdert.

Det norske kostholdet med "alt med måte" er også overvurdert. Når jeg har passert 40 år med god margin, og fremdeles er feit, legger jeg om til LCHF-kosthold. Mosjonsnivået forblir det samme jeg har hatt i hele mitt voksne liv, og i dag (5 år senere) viser vekten nesten 40 kilo mindre enn da jeg spiste "alt med måte".

Mine gener er videreført til barn (og barnebarn). Jeg er svært opptatt av at de kommende generasjonene skal slippe den samme helsemessige belastningen jeg ble påført av foreldrene mine, som tross alt ikke visste bedre og handlet etter beste viten og vilje.

Vi vet bedre!


-

Her er jeg enig med deg. Det trengs en opplysning vedrørende et sunt og variert kosthold til barn. Og det du beskriver om din egen oppvekst er det nok mange som kan kjenne seg igjen i. Det var vel akkurat på 60-70 tallet at ferdigproduktene fikk sin revolusjon, og er kanskje en viktig grunn til at fedmen er så utbredt som den er.
Men dette med barn og bevegelse er jeg ikke helt enig i. Det handler jo ikke bare om å være slank eller tykk (jeg regner med at du vet dette altså), og det å sitte stille hele dagen gir mange kroppslige skader som man ikke kan se. Dagens samfunn som legger opp til at barn ikke skal leke/klatre og utforske (fordi det kan være farlig) fostrer kanskje opp en generasjon som motorisk sett er veldig svake! Og da snakker vi jo om andre livsstilssykdommer enn fedme.
Men det blir feil å snakke om enten/eller. Vi må ha begge deler.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:00   #62
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Vi på 80 tallet var og mye ute å lekte, gikk de aller fleste steder. Pappaene var på jobb / mødrene var husmødre mer eller mindre alle sammen Ikke lidd noen nød av det. Jeg tror det å være ute (gå på ski, svømme, gå tur) med et riktig balansert kosthold er viktig for å leve sunt.

Og alle vil vel gi sine unger den beste start i livet , men må si meg enig med Vibeke-67 vi trenger litt av alt.

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:26   #63
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

Og alle vil vel gi sine unger den beste start i livet , men må si meg enig med Vibeke-67 vi trenger litt av alt.


Kan du forsøke å forklare hvorfor du mener vi trenger litt av det som er usunt?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:18   #64
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Kan du forsøke å forklare hvorfor du mener vi trenger litt av det som er usunt?


-

Du har jo de som faktisk har motsatt problem av det mange av oss på lavkarbo har. Nemlig å gå opp i vekt! De mener jeg trenger mer mat med både vanlig hvetemel (flere karbo), sukker ( som forhåpentligvis) legger seg som fett på dem, som igjen gjør at de går opp i vekt!

Og alle trenger litt sukker - men det er forskjell på litt som er naturlig i mat feks.
Og å spise snacks til det tyter ut av ører og neser. Det er noe med at et kosthold som passer for en person, slett ikke passer for en annen. Det den ene sliter med, er slett ikke sikkert en annen person innen samme familie sliter med.

Det er da du må se på hvert enkelt individ - selv av dine egne unger. Har en 2 åring (blir 3år) til sommeren, som veide 8,5kg ved sist veiing på hs. Han er undervektig - 1åringen( blir 2år til sommeren) veide 9,2 ved sist veiing og de er i følge legen på hs liten av vekst.

Og da er hverken jeg eller mannen like forsiktig i fht sukker til dem - som vi kanskje ville vært om vi hadde en unge som lå an til å bli kraftig, overvektig etc

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:58   #65
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

om man er undervektig og skal legge på seg så funker det sikkert fint med hvetemel og sukker, men det er vel ikke fett man bør legge på seg? Muskler er vel bedre da? Og vil man være sunn så er det jo viktigere å spise sunt enn å være normalvektig? Bedre å være tynn og spise sunt, enn normalvektig og spise junk eller??

Og så vidt jeg vet skal vel lavkarbo være vektregulerende, så de som er undervektige skal jo gå opp i vekt ?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:06   #66
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

om man er undervektig og skal legge på seg så funker det sikkert fint med hvetemel og sukker, men det er vel ikke fett man bør legge på seg? Muskler er vel bedre da? Og vil man være sunn så er det jo viktigere å spise sunt enn å være normalvektig? Bedre å være tynn og spise sunt, enn normalvektig og spise junk eller??

Og så vidt jeg vet skal vel lavkarbo være vektregulerende, så de som er undervektige skal jo gå opp i vekt ?

Så klart er det bra å spise sunt. Men jeg kunne aldri funnet på å hatt ungene mine som er så små på en ketolyse kur. Følge Dr.Lndberg null problem. Og de spiser sunt - for de får det meste av den maten vi spiser
Poenget mitt er at jeg gir barna mine sukker av og til - å har faktisk ikke dårlig samvittighet for det. Synes det blir helt feil å bli fanatisk. Bevisst ja, fanatisk nei.

Blir omtrent som en røyker det som/ plutselig er blitt ikke røyker - som skriker da ettersigende høyest om HVOR farlig røyk er!

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 17:19   #67
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

Du har jo de som faktisk har motsatt problem av det mange av oss på lavkarbo har. Nemlig å gå opp i vekt! De mener jeg trenger mer mat med både vanlig hvetemel (flere karbo), sukker ( som forhåpentligvis) legger seg som fett på dem, som igjen gjør at de går opp i vekt!

Så du mener at en som er undervektig trenger å spise usunt? Du må jo gjerne mene det, men det er allikevel feil.

Om du velger å gi barna dine sukker, til tross for at det er usunt for dem, er det helt greit. Bare ikke tro at barna dine trenger det.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 17:30   #68
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

Blir omtrent som en røyker det som/ plutselig er blitt ikke røyker - som skriker da ettersigende høyest om HVOR farlig røyk er!


Ja, og så kan du komme og fortelle røykeren at han/hun egentlig trenger å røyke litt. Alt med måte, ikke sant?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 17:33   #69
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Sitat:

Og alle trenger litt sukker - men det er forskjell på litt som er naturlig i mat feks.

Det er en vanlig misoppfatning at vi trenger sukker. Hvis du googler glukoneogenese kan du lese hvorfor vi faktisk ikke trenger det (i kosten).

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 18:10   #70
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Enig med dere over her, man trenger nok ikke tilsette sukker i kosten.
Men samtidig som husmor sier over her, det er ikke bra å bli helt fanatisk heller. Men den diskusjonen har jeg tatt i en annen tråd, så den tar jeg ikke igjen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 18:17   #71
Fero
Medlem
 
Fero sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Fero er ny på veien

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Husker jeg vokste opp med "godis kun på lørdager" og jeg var likevel en godtegris uten lite. Fant jeg en tier på bakken var det rett i kiosken for å kjøpe snop.. Fikk jeg penger til bursdag gikk de selvfølgelig på sparebøssa i mine foreldres åsyn, men jeg smuglet ut alle myntene i skjul, så jeg kunne kjøpe mer smågodt og sjokolade. Jeg spiste godteriet på veien hjem, eller gjemte det på rommet mitt, så en eller annen skamfølelse må jeg vel ha hatt, og mine foreldre skjønte vel ikke hvorfor jeg la på meg selv om de var forsiktige med alt jeg fikk å spise.. Så, om tanken er god i heimen, og godisen står i det høyeste skapet frem til lørdag, så er det ikke alltid det funker heller

__________________
Det er bedre å prøve og feile, enn å ikke prøve i det hele tatt!


Handle på iHerb.com? Bruk gjerne min kode og få $5 i rabatt første gang! **TAD607**
Fero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 18:50   #72
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Så du mener at en som er undervektig trenger å spise usunt? Du må jo gjerne mene det, men det er allikevel feil.

Om du velger å gi barna dine sukker, til tross for at det er usunt for dem, er det helt greit. Bare ikke tro at barna dine trenger det.


-

Nei men du vrir på det som blir skrevet. Og det jeg mener. Så får du heller feie for din egen dør mht egne unger/barnebarn og hva dem får lov til å spise og ikke. Jeg tenker som sagt at- sunt er bra uansett sånn eller slik. Men ja det er lov med litt snop på lørdagen- og så lenge ungene er små, så er det vi voksne som må begrense det. Ansvaret ligger hos oss. Og jeg tar på meg gladelig at de på lørdagen får en liten eventyr sjokolade hver seg - og en liten chips pose på deling.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ja, og så kan du komme og fortelle røykeren at han/hun egentlig trenger å røyke litt. Alt med måte, ikke sant?


-

Jeg røyker ikke selv, men jeg står for at det får bli opp til hver enkelt om de vil skade lungene sine eller ikke ! Og siden jeg er en ikke røyker - det er heller ikke mannen, så vil jo legge fram at røyk er dumt, skadelig og ikke bra når den tiden kommer.

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Det er en vanlig misoppfatning at vi trenger sukker. Hvis du googler glukoneogenese kan du lese hvorfor vi faktisk ikke trenger det (i kosten).

-Cilia- : Det kan jeg godt google. Og beklager , at jeg da har tatt feil i så måte.

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:05   #73
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

Nei men du vrir på det som blir skrevet. Og det jeg mener.

Gjør jeg det altså? Jeg syns jeg så at du skrev følgende:

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

Du har jo de som faktisk har motsatt problem av det mange av oss på lavkarbo har. Nemlig å gå opp i vekt! De mener jeg trenger mer mat med både vanlig hvetemel (flere karbo), sukker ( som forhåpentligvis) legger seg som fett på dem, som igjen gjør at de går opp i vekt!


Du skriver jo faktisk her at du mener noen trenger vanlig hvetemel og sukker...



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:11   #74
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Gjør jeg det altså? Jeg syns jeg så at du skrev følgende:



Du skriver jo faktisk her at du mener noen trenger vanlig hvetemel og sukker...



-

Vanlig hvetemel i større grad enn oss andre ja, og sukker som er naturlig i masse mat. Selvsagt kan man være flink å lage alt fra bunn av hele tiden, men det har jeg ikke tid til hver dag. Så da er det jo noe sukker i ferdig sause poser o.l .. Og har vel forklart meg greit ut i fra hva mitt synspunkt er rundt saken.

At du har et helt annet syn på det er og helt greit for meg. Da er vi uenige bare og det er og helt greit.

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:34   #75
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

Vanlig hvetemel i større grad enn oss andre ja, og sukker som er naturlig i masse mat.

Absolutt ingen, store eller små, asiater, afrikaner eller nordmann, TRENGER hvetemel.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overvektige barn - hva gjør man? Thea1980 Barns kosthold 23 11-01-11 12:17
"Overvektige barn spiser sunnest" Nicpins Nyheter / media 5 23-09-10 22:07
Hvor mange karbohydrater finnes i curry paste? anca-77 Spørsmål og svar 2 27-08-08 11:06
Gir foreldre skylden for overvektige barn Helene Artikler 40 25-10-06 16:26
Overvektige barn må tåle å sulte kie Barns kosthold 23 18-07-05 11:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no