Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-06-10, 15:39   #1
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Jeg var hos legen for litt siden og tok noen blodprøver for å finne ut hvorfor jeg mister så mye hår. I dag hadde de fått resultatene fra labben og kontaktet meg og sa de ville ta en prat med meg pga kolesterolnivåene mine. Jeg testet aldri disse før jeg begynte med lavkarbo så jeg vet ikke hvordan de har vært tidligere, men tenker at noe slikt nødvendigvis er nødt til å henge sammen med det man spiser.

Så jeg lurer selvsagt på: Er høyt kolesterol farlig? Hva bør jeg eventuelt gjøre for å senke det?


Er litt overasket, for jeg trodde ikke jeg befant meg i noen utsatt gruppe for slikt (er ung kvinne/jente, trener jevnlig og er slank og sunn).

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:00   #2
mortenm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 23
mortenm er på en erverdig vei

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Hva er de spesifikke verdiene? Litt enklere å svare for mange da.

__________________


mortenm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 21:19   #3
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Har ikke vært og snakket med legen enda, så jeg vet ikke. Får vite på mandag.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 21:52   #4
mortenm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 23
mortenm er på en erverdig vei

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka

Denne er ganske bra til å tyde kolesterolverdiene du får på mandag.

Er endel tråder her på forumet også hvis du søker.

__________________


mortenm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 02:19   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

men tenker at noe slikt nødvendigvis er nødt til å henge sammen med det man spiser.

Så jeg lurer selvsagt på: Er høyt kolesterol farlig? Hva bør jeg eventuelt gjøre for å senke det?

Ikke nødvendigvis, forhøyet kolesterol på lavkarbo, dersom du har holdt på en stund, er noe få opplever. Kanskje du har arvelig høyt kolesterol?
Det hadde vært interessant å se resultatene, ja, for det er et ganske ensidig og overdrevent syn på faren med kolesterol. Normalt sett skal kroppen dessuten helt naturlig kunne senke sine egne kolesterolverdier i møte med kolesterol fra kosten, dermed øker ikke f.eks egg kolesterolet slik man trodde før.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 08:40   #6
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Var hos legen forrige uke og fikk tatt kolesterolprøve.
Fikk resultatet idag,og totalkolesterolet var gått og det gode kolesterolet var gått ned siden februar
Noen som vet om man får riktige verdier hvis man ikke tar prøvene fastende?

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 10:25   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Opprinnelig lagt inn av Beatrixie, her.

Var hos legen forrige uke og fikk tatt kolesterolprøve.
Fikk resultatet idag,og totalkolesterolet var gått ???og det gode kolesterolet var gått ned siden februar
Noen som vet om man får riktige verdier hvis man ikke tar prøvene fastende?

Kolesterolprøver trenger ikke være fastende i følge Fürst Medisinske Laboratorium!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 14:00   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Hmmm, jeg mener å ha lest et sted at kolesterolprøvene kan bli påvirket dersom kroppen ennå ikke har rukket å regulere ned kolesterolet. Jeg har i hvert fall alltid tatt kolesterolprøvene fastende, men det har vel forsåvidt vært fordi jeg skulle ta andre prøver som skulle taes fastende.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 14:51   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hmmm, jeg mener å ha lest et sted at kolesterolprøvene kan bli påvirket dersom kroppen ennå ikke har rukket å regulere ned kolesterolet. Jeg har i hvert fall alltid tatt kolesterolprøvene fastende, men det har vel forsåvidt vært fordi jeg skulle ta andre prøver som skulle taes fastende.

Står på nettsidene til Fürst at prøven ikke trenger å tas fastende og siden de analyserer en stor del av prøvene tatt her på Østlandet velger jeg å tro at de har rett, selv om jeg ville ha tatt den fastende selv!
Men det er nok bare sykepleieren i meg som gjerne vil ha alle prøver fastende, sånn bare for å være sikker liksom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 15:42   #10
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Da har jeg vært hos legen igjen, og kolesterolnivået mitt var visst 7,1. Dette sier ikke meg noe som helst, men legen mente i hvertfall det var urovekkende høyt for en i min aldersgruppe, og ba meg (som forventet) kutte ut animalsk fett, holde meg til light-produkter, og begynne å spise fet fisk.

Jeg har spist "generell lavkarbo" siden januar (dvs egentlig siden juni i fjor, men jeg hadde en "pause" rundt juletider..). I helgene pleier jeg dog å spise litt karbohydrater, slik at det kanskje totalt blir 2 til 3 høykarbomåltider pr uke. Kan det være denne vinglingen frem og tilbake som er årsaken?

Hvorvidt høyt kolesterol er arvelig i min familie aner jeg ikke.



Hmm.. jeg er litt usikker.. Hva bør jeg gjøre?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 19:04   #11
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Kanskje jeg bør følge Fedon en frem til jeg skal tilbake for å ta prøver (ca 3 mnd). Fedonkosthold er vel mer i takt med alle disse kolesterolrådene legen ga meg...

Synes det er litt skummelt å høre at man har veldig høye verdier av noe "alle" anser for å være farlig..

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 19:36   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Det er ingen veldig høy verdi, bare litt over den anbefalte grensen!
Om du leser her inne om kolesterol, vil du nok bli en god del roligere!
Kolesterol er ikke på langt nær så skummelt som mange har villet ha det til i årenes løp! Faktisk har vel ingen kunnet bevise at det er farlig en gang!

Har du lest denne, feks?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 11:21   #13
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Har lest litt rundt omkring her nå ja, og blitt litt beroliget.

Men, hva skal jeg si til legen neste gang jeg er på kontroll, dersom kolesterolverdiene mine ikke har "bedret" seg? Han snakket nemlig om at det kanskje ville bli aktuelt å sette meg på kolesterolsenkende medisiner, ettersom 7,1 i følge han er VELDIG mye for en ung jente/kvinne. Jeg har definitivt ikke lyst til å gå på slike medisiner, men ser for meg at det kan bli vanskelig å argumentere seg vekk fra noe slikt (er klar over at det bare er å la være å ta medisinene altså, men man vil jo gjerne ha en sånn passe god tone med legen sin... ).

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 11:28   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Kan du ikke forklare at du ikke liker tanken på å ta slike medisiner og at du heller vil se det an et års tid eller sånn? Når du er "såpass" ung og veltrent, er det sjelden noen overhengende fare uansett!


Kan være lurt å finne ut om det er arvelig høyt kolesterol i din familie, da kan nemlig ting stille seg litt anderledes!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:30   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har visst for høye kolesterolnivåer?

Jeg syns ikke det er en god ide å ta medisiner du egentlig ikke ønsker å ta, bare for å beholde en god tone med fastlegen din.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høye hæler = lavere BMI? annama Generell diskusjon 15 14-08-09 14:00
Ble visst utskeielse i går ... Millsi Ketolysekuren 6 14-06-09 23:16
Kolestrolmålingene like høye isabella Lavkarbo generelt 9 31-03-09 22:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no