Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-11, 11:05   #1
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Påstander om kolesterol som jeg har fra dette forumet:

  • De fleste som dør av hjerteinfarkt, har normalt kolesterol.
  • Eldre (og særlig kvinner) lever lengere hvis de har høyere kolesterol enn det som anses som normalt.
  • Du får ikke høyt kolesterol av å spise fet mat (eg kolesterol, f.eks egg)
  • Høyt kolesterol i seg selv er ikke farlig (selv om høyt kolesterol kan indikere at det er noe feil i kroppen din, stress, røyking, betennelsestilstander osv)
En venn av meg fikk målt kolesterolet til noenog 7-8 tror jeg.
Vedkommende måtte slutte å røyke (bra!) og holde seg unna fet mat i følge legen. Vedkommende har også slekninger som har dødd av hjerte-karsykdommer i tidlig alder (jeg TROR de fleste av de røykte)
Vi har diskutert kosthold til langt ut i de små timer, men etter at legen har sagt "kutt ut fet mat, tenk på hjertet og kolesterolet", så er ikke lavkarbo et alternativ lengere.

Mine "påstander" om kolesterol blir møtt med at dette burde jo legen min ha visst hvis dette var sant. "Leger kan jo ikke skrive ut kolesterolsenkende medisin og sette folk på GR-dietter hvis det hadde vært feil?? Og hvis fett skulle vært bra for hjertet, så hadde jo legen visst dette, ikke sant??"

De kildene (studiene) jeg har funnet her inne blir avvist med samme argument.
Nå er det jo ikke noe poeng for meg å skulle få vedkommende til å spise lavkarbo (annet enn at jeg ønsker å beholde vennen min her på jorden så lenge som mulig, og jeg er overbevist om at hxn ville fått det mye bedre på lavkarbo av så mange grunner), men jeg ser jo at denne knekkebrød-med-magerost-dietten ikke kommer til å vare lenge.

Hvilke tanker har dere om dette?
Jeg har skjønt at leger må forholde seg til de retningslinjer som staten har gitt de (og det er bra, for ellers hadde de kunnet anbefale healing, forbønn, turer til Lourdes, årelating, demonutdrivelse osv), men leser de ikke ny forskning, både for og imot?
Jeg skjønner jo også at en allmennlege ikke kan vite alt - selv om jeg får inntrykk av at de uttaler seg med autoritet om det meste som feiler en...
(selv når de tar skikkelig feil )

Hvis Ancel Keys sin seven-countries-study er forkastet (er det noen som har en "seriøs" link til en plass det står?), hvorfor i alle verden har ikke de fleste leger fått med seg dette, da??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 11:23   #2
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Jeg levde omtrent kun på grønnsaker og frukt før, så fettfattig som mulig og ikke kjøtt, kun belgfrukter og litt nøtter. Men jeg røyka og hadde derfor høyt kolesterol.DEt var en overraskelse må du tro, med et kosthold fritt for egg, alkohol, kjøtt og mettet fett.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 11:31   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Har du sett på denne?

Noen har jo arvelig høyt kolesterol, men det er noe helt annet og bør tas alvorlig av både pasient og lege! Om det bør medisineres er en annen sak!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 11:46   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har du sett på denne?

Noen har jo arvelig høyt kolesterol, men det er noe helt annet og bør tas alvorlig av både pasient og lege! Om det bør medisineres er en annen sak!

DEt var kanskje ikke til meg dette men ville nevne at da jeg gikk over til ketolyse og hadde vært røykfri lenge var kolesterolet bemerkelsesverdig lavt sa legen.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 11:50   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har du sett på denne?

Noen har jo arvelig høyt kolesterol, men det er noe helt annet og bør tas alvorlig av både pasient og lege! Om det bør medisineres er en annen sak!

Joda, jeg har sett den og synes at den er god.
Men når jeg viser den fram til min venn, så får jeg bare høre at "Eenfeldt er jo bare EN lege og ALLE andre leger sier det motsatte"
Det er jo vel og bra at man har kritiske venner...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 11:54   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

DEt var kanskje ikke til meg dette men ville nevne at da jeg gikk over til ketolyse og hadde vært røykfri lenge var kolesterolet bemerkelsesverdig lavt sa legen.

Tror nok at røyking er verre for kroppen enn mange tror. Det er ikke bare kols og lungekreft som kan bli resultatet.

Jeg har også lavt kolesterol, det lå helt i nederkant av "normal" for en tid tilbake, og så gikk det litt opp neste gang jeg målte.
Vel, ingen fare i følge Eenfeldt

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:16   #7
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Det er jo vel og bra at man har kritiske venner...

Vel og bra å ha NAIVE venner, egentlig

Vennen din må finne ut av dette selv, jeg ble også overrasket over at fastlegene mine sørget for at jeg aldri ble frisk.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 12:43   #8
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

har din venn lest noe av Uffe Ravnskov?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:06   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

har din venn lest noe av Uffe Ravnskov?

Nei, er du gal!!

Men jeg har ikke lest noe mer av ham enn det jeg har funnet her inne, så det er vel ikke så rart...

Saken er vel den at de fleste interesserer seg ikke så mye om kosthold før de får problemer som helt tydelig er kostholdsrelaterte. Og de fleste tyr da til det "kjente og trygge": Grete Roede!
Noen av vennene mine kan ikke fatte at jeg klarer å leve uten sukker og brød/bakeprodukter! Jeg prøver å forklare at jeg ikke savner det (men at jeg godt kan spise det til jul og påske og noen dager i sommerferien) men det virker som om jeg prøver å overtale de til å klare seg uten armer og bein .

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 03-03-11 kl 13:12.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:08   #10
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 46
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Kjenner jeg er kjempeglad for at jeg har en lege som har stor tro på ketolyse.

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:10   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Vel og bra å ha NAIVE venner, egentlig

Vennen din må finne ut av dette selv, jeg ble også overrasket over at fastlegene mine sørget for at jeg aldri ble frisk.

Jeg ser på de som mere konservative, de har lært dette og hint, og ser ikke noe galt i den kunnskapen de besitter...
Men kanskje de er naive også, blind autoritetstro er jo naivt.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:12   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Uffe Ravnskov

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:22   #13
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Nei, er du gal!!

Men jeg har ikke lest noe mer av ham enn det jeg har funnet her inne, så det er vel ikke så rart...

Saken er vel den at de fleste interesserer seg ikke så mye om kosthold før de får problemer som helt tydelig er kostholdsrelaterte. Og de fleste tyr da til det "kjente og trygge": Grete Roede!
Noen av vennene mine kan ikke fatte at jeg klarer å leve uten sukker og brød/bakeprodukter! Jeg prøver å forklare at jeg ikke savner det (men at jeg godt kan spise det til jul og påske og noen dager i sommerferien) men det virker som om jeg prøver å overtale de til å klare seg uten armer og bein .

Her kan du se et foredrag med Uffe: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...yter-og-fakta/

Denne her er ikke Uffe, men en underholdende med samtidig informativ video om kolesterol/Lititor: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...pitor-paradox/

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:35   #14
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Gi opp! Så lenge vennen din mener at fastlegen ikke kan ta feil, er du sjanseløs. Ethvert argument du måtte komme med vil bli møtt med det samme "hvorfor vet ikke fastlegen det da?".


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 14:00   #15
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Som i alle sammenhenger i livet: "Qui bono?" Altså: follow the money, HVEM tjener på dette?

Legemiddelselskapene tjener på at legene skriver ut et visst merke kolesterolsenkende medisin, legene får reiser, seminarer og middager på fine hoteller.

Ingen tjener på at pasienten blir frisk bare ved å spise ren mat. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå for enkelte? Den som er mest troverdig er vel den som ikke har noe å tjene på det? Jeg har også flere bekjente som lider av en sånn blind, naiv autoritetstro...kjenner jeg blir helt matt jeg.

Og ja...flere som tror at jeg er helt skrudd i huet fordi jeg bare spiser mat som jeg har laget selv, fra grunnen av. Hvorfor er dette så unormalt? Har folk INGEN historiske perspektiver OVERHODE??? Min mor lagde også all maten fra grunnen av, av rene råvarer, og jeg ER bare 40 år gammel, altså. Jeg kan faktisk HUSKE da den første frossenpizzaen kom på markedet i Norge... (Sorry for ranting, my issues...)

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 15:19   #16
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Oppsummering: http://www.spiked-online.com/Articles/0000000CAE78.htm

Mye navn og detaljer som kan sjekkes av vennen din på google hvis h*n har lyst og tid. Og ja, følg pengene og gjør deg opp din egen mening

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 15:27   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Vær et eksempel. Hvis man ikke klarer å overbevise med fakta - får du overbevise med helsa di Hvordan er feks ditt kolesterol? Vis prøveresultat og forklar hva du spiser. Ikke bruk tid på å overbevis - bare være engasjert og entusiastisk over hva du selv har klart å oppnå helsemessig. Ikke nevn en gang at han/hun bør endre til samme kosthold - skjønner du? Bare snakk i vei om hvordan du har det selv - og hvordan du har oppnådd det.

Snik det inn!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 17:16   #18
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Oppsummering: http://www.spiked-online.com/Articles/0000000CAE78.htm

Signeres med trampeklapp! Takk!

BTW...jeg har medfødt hjertefeil med dramatiske hjerterytmeforstyrrelser, har vært sterkt plaget hele livet...UNNTATT de fire siste årene på lavkarbo. Masse fett og ikkeno karbo er medisinen som funker på meg, ihvertfall.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 08:30   #19
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Sitat:

Jeg har skjønt at leger må forholde seg til de retningslinjer som staten har gitt de (og det er bra, for ellers hadde de kunnet anbefale healing, forbønn, turer til Lourdes, årelating, demonutdrivelse osv), men leser de ikke ny forskning, både for og imot?

Tror nok de fleste leger holder seg oppdatert om ny forskning, men som du sier de har strenge retningslinjer for hva de kan anbefale/ikke anbefale. Dersom de går utover disse retningslinjene og "noe" skjer pasienten, kan de få problemer. Dessuten er problemet (i følge min lege) at det finnes ennå lite seriøs og ikke minst langvarig forskning på lavkarbo og dermed blir det ikke tatt inn i varmen av "anerkjente" kostholdsfolk. Tenk bare f.eks bare på den debatten som har vært rundt de nasjonale kostholdsrådene. Og bare for å ha sagt det, så er ikke nødvendigvis forskningen på lavkalori så mye bedre, men den er mer langvarig og har dermed mere kudos i forskningsmiljø osv.

Legen min fortalte meg hva jeg burde spise for å gå ned i vekt (typisk Grete Rode) og da jeg svarte at jammen sånn spiser ikke jeg for å gå ned i vekt. SÅ fortalte jeg han hva/hvordan jeg spiser og han bare nikket, smilte og sa fint. Dermed hadde han alt sitt på det tørre

Har også fått høre at det ikke er normalt å ikke spise sukker, alle spiser jo sukker. Da svarer jeg bare at så er jeg unormal da, men jeg er ihvertfall sunn

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 12:00   #20
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Har også fått høre at det ikke er normalt å ikke spise sukker, alle spiser jo sukker. Da svarer jeg bare at så er jeg unormal da, men jeg er ihvertfall sunn

hah, den var god!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 10:48   #21
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Legestudenter gjør en serie forsøk på seg selv i forbindelse med undervisning om mat og blodverdier.
Alle får tildelt en matvare og så tar de blodprøver før og etter inntak. Det er visst første gang de stikker noen. Med lov da, det verste er visst den som skal stikke ikke får til for å ta blodprøver på seg selv er no plunder...

Matvarene er vanlig mat, ikke ett glass olivenolje og denslags, men 100 gram pommes frites, så mange gram pølse i brød med ketsjup, burger, vaffel med syltetøy, cola...

Hvis du brekker innpå en whopper cheese, som er både fett, salt, fullt av hvitt mel og tilsetningsstoffer, og litt grønnsaker druknet i hvit kjøpe-majo.
Hva skjer da med kolesterolet ditt?
Kroppen konser på stivelsen og lar fettet seile rundt...
Og all offisiell ernæringspropaganda snakker bare om fettet og holder helt kjeft om betydning av inntak av karbohydrater for langsiktige kolesteroltall.

Alle norske stud.med gjør sånne ting, beregner kroppsmasse og inntak og belastning etc etc.

Så, hvis alle har gjort leksene sine og fullført det første festlige forsøket på mennesker, så har man bevist vitenskapelig at fett er skadelig for kolesterolet...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 10:58   #22
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Legestudenter gjør en serie forsøk på seg selv i forbindelse med undervisning om mat og blodverdier.
Alle får tildelt en matvare og så tar de blodprøver før og etter inntak. Det er visst første gang de stikker noen. Med lov da, det verste er visst den som skal stikke ikke får til for å ta blodprøver på seg selv er no plunder...

Matvarene er vanlig mat, ikke ett glass olivenolje og denslags, men 100 gram pommes frites, så mange gram pølse i brød med ketsjup, burger, vaffel med syltetøy, cola...

Hvis du brekker innpå en whopper cheese, som er både fett, salt, fullt av hvitt mel og tilsetningsstoffer, og litt grønnsaker druknet i hvit kjøpe-majo.
Hva skjer da med kolesterolet ditt?
Kroppen konser på stivelsen og lar fettet seile rundt...
Og all offisiell ernæringspropaganda snakker bare om fettet og holder helt kjeft om betydning av inntak av karbohydrater for langsiktige kolesteroltall.

Alle norske stud.med gjør sånne ting, beregner kroppsmasse og inntak og belastning etc etc.

Så, hvis alle har gjort leksene sine og fullført det første festlige forsøket på mennesker, så har man bevist vitenskapelig at fett er skadelig for kolesterolet...

Å skjelne og presisere krever grundig arbeid. Å si at en hamburger er usunn gir ingen informasjon. Hvilke bestanddeler er usunne i hamburgeren? Er det mulig å lage en sunn variant? Overalt blir ikke folk tatt nok på alvor. De får bare lettvinte, ufullstendige svar som om vi var dumme eller ikke brydde oss.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 11:04   #23
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Ja, og her avhenger nok karakterer av gjennomføring og 'korrekt' gjengivelse av pensum...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 13:12   #24
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis dette er sant, hvorfor vet ikke legen min det?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.


Hva skjer da med kolesterolet ditt?
Kroppen konser på stivelsen og lar fettet seile rundt...


Alle norske stud.med gjør sånne ting, beregner kroppsmasse og inntak og belastning etc etc.

Så, hvis alle har gjort leksene sine og fullført det første festlige forsøket på mennesker, så har man bevist vitenskapelig at fett er skadelig for kolesterolet...

Dette var nytt for meg, men da har jeg jo enda et godt argument!!
Takker!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned fem kilo på fem dager - er dette litt for godt til å være sant? Bolla Pinnsvin Spørsmål og svar 31 21-08-10 16:03
Torkil/andre: Er dette sant? hønselovisa Ketolysekuren 4 29-06-10 21:03
Hvis du er smart, så leser du dette!! mofe Generell diskusjon 3 10-02-06 12:59
huff, er dette sant? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 15 17-02-05 20:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no