Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Deilige fiskekaker!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-03-05, 21:51   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Deilige fiskekaker!

Man tager 1/2 kg hvit fisk (hyse, torsk, eller litt mer råflott: steinbit) og kjører den noen sekunder i kjøkkenmaskin sammen med 2 ts salt (etter smak). Tilsett 2 ss potetmel og 4-5 dl H-melk (evt. fløte) og kjør i et par minutter. Stek kakene på middels varme, og kos deg!

  Svar med sitat
Gammel 01-03-05, 22:23   #2
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Kan man velge om en vil bruke fløte og skal det være like mye av det da?Kan tenke meg at det kan være godt å tilsette litt purreløk i det? Eller?

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-03-05, 22:27   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Enten fløte eller melk eller begge deler. 4-5 dl væske tilsammen. Purreløk og andre smakstilsetninger er jo valgfrie. Dette er ment som en basisoppskrift (som smaker godt i seg selv.) Litt muskat eller hvit pepper er også godt. Jeg lager dem så milde pga ungene.

  Svar med sitat
Gammel 01-03-05, 22:33   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Bare et lite råd: Når kjøkkenmaskina skal vaskes, skyll med ISKALDT vann før du vasker den. Med varmt vann setter alt seg fast. Ikke bra.

  Svar med sitat
Gammel 28-05-05, 19:29   #5
Daizy
Seniormedlem
 
Daizy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 45
Innlegg: 3.162
Daizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt avDaizy har veldig mye å være stolt av

Potetmel?!?!

Jeg fant denne oppskrifta på nettet:
Hjemmelagde fiskekaker (4 personer)

750 gram benfri hvit fisk som hyse(kolje), lyr eller sei
1 ts salt, nykvernet pepper, revet muskatnøtt
2 ss potetmel
1 egg , 1 grovhakket liten løk
2, 5 dl fløtemelk
Hakket gressløk eller annet grønt

Grovkutt fisken og kjør seig med salt, pepper og muskat.Tilsett melet og kjør litt før egg og løk tisettes. spe til slutt i fløtemelken og frisk gressløk.
Aller helst bør farsen hvile litt på kjøl før den formes til kaker og stekes gyldne i stekepanne.

men så lurer jeg på potetmel?!!? Kan jeg bruke det i lavkarbo mat??? Eller kan jeg erstatte med noen annet?

__________________

17/11 = 30 kg lost = Jeg er i mål!!!
~3-5 kg "ønskekilo" igjen~
Daizy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo à la Atkins Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 00:20   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av PrincessMe

men så lurer jeg på potetmel?!!? Kan jeg bruke det i lavkarbo mat??? Eller kan jeg erstatte med noen annet?

79,4 karber pr 100 gram i potet mel. Ikke lurt nei. Vet ikke hva man kan bruke isteden. Anyone ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 01:21   #7
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Nei, vet ikke hva man kan bruke i stedet, men når man lager fiskematen selv, kan man jo ha mindre potetmel i enn de kjøpte sakene. De ser ut til å ha som standard 8% karber. Jeg har oppdaget at man kan lage kjøttkaker -helt vanlige, gammeldagse - med himla mye mindre potetmel enn jeg pleide ha i før. Så hvorfor skulle ikke det gjelde for fiskemat også?

Det er ikke HVA man har i, men HVOR MYE.

Forøvrig minnes jeg med stor glede min barndoms fiskekaker i Nord-Norge - hjemmelagde, på hytta. YUMMIE!

Tror jeg skal lage noen en dag.

Og forøvrig, av sei med løk eller purre... Schnadder! Bedre enn karbonadekaker!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-05, 03:22   #8
studentberta
Medlem
 
studentberta sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 297
studentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlys

Prøv å bruk litt soyamel istedenfor potetmel, det kan jo brukes til andre ting så hvorfor ikke i fiskekaker?

__________________
Hilsen Studentberta

studentberta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 17:28   #9
joeikri
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 1
joeikri er på en erverdig vei

Sv: Deilige fiskekaker!

Jeg prøvde med litt johanesbrødkjernemel og det fungerte utrulig bra. En liten porsjon ble slik.
250 gr. fersk hysefilet
5gr purreløk
hvitpepper
salt
muskat
1. egg
halv teskje johkjmel
Brukte kjøkkenmaskin i ca 2minutt da var blandingen fin og seig.
Finner ut at dette blir et ca.par karbohydrater og utrulig godt

joeikri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat som medisin Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 08:39   #10
Aprilrosa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Alder: 53
Innlegg: 9
Aprilrosa er på en erverdig vei
Smile

Sv: Deilige fiskekaker!

Jeg bruker fiberhusk og egg som bindemiddel i fiskekaker.

I tillegg tilsetter jeg litt finhakka løk, persille og dill. Uslåelig

Aprilrosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 17:30   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Deilige fiskekaker!

Fiskemannen har noen ikke-grove fiskeburgere eller fiskekaker med 80% fisk av kvitfisk og torsk, eller var det hyse? ( husker ikke). De har konsistens som fløtepudding nesten.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 20:32   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Deilige fiskekaker!

Jeg bruker ikke noe bindemiddel bortsett fra egg og salt. Funker som fy det.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no