Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Helg borte?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-09, 16:30   #1
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Helg borte?

Hva spiser man når man er borte til familie/venner en langhelg/ferie. Blir endel dager jeg ikke bestemmer over maten i sommer gitt.. Foreløpig lever jeg lavkarboish pga amming, men kommer til å bli strengere.

Svigers bruker 2 måltider om dagen. Stort brødmåltid til frokost og kjøtt/fisk + potet/ris til middag. De blir helt på styr når jeg tar mat utenom, selv om jeg er gravid/ammer så synes de det bør holde med 2 måltider. Så MÅ man ha dessert + kaker til kaffen hver dag Kjenner jeg kommer til å slite/sulte de ukene vi skal tilbringe med dem.

Kan noen gi meg tips til hva jeg kan ha med?
Knekkebrød? Tenker jeg får litt bedre kontroll da om ikke annet
Melde meg til å lage salat?
Noen kjekke mellommåltider? Kan ikke snavle pålegg, det er fyfy der i gården
Smugle med en cocosa i kofferten så de ikke merker at jeg snavler fett?

Huffameg, alt er så mye lettere hjemme. Håper på masse tips

  Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 17:07   #2
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Helg borte?

Kanskje du kunne ringe og snakke med svigers i forveien, og forklare hvordan du spiser, og at de ikke må bli fornærmet hvis du ikke tar av alt, eller har med deg noe eget?
Hva med å bake lavkarbobrød og ta med deg?
En flaske god olje til grønnsakene når det er middag?

Det der med svigers og mat er ikke alltid så lett, jeg husker en gang jeg skulle lage lasagne til mine svigerforeldre....
Joda, de spiste av maten men kom med en tørr kommentar etterpå:

- Det skulle vært potet ved siden av.....

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 18:10   #3
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Helg borte?

Tviler på at det hjelper å si fra, har prøvd når jeg har vært gravid og amma med at 2 måltider er for lite. Kan ikke rokke med "matkulturen" til slanke, spreke mennesker vetu, det er meg det er feil med og meg som ikke trenger mer mat enn dem

  Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 20:00   #4
Miss B
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 42
Miss B er på en erverdig vei
Smile

Sv: Helg borte?

Vet du hva... det er LOV å være egoistisk og tenke på seg selv! Du bestemmer selv hva, hvor mye og når du skal spise! Dessuten, 2 måltider under graviditet? det er jo ikke bra en gang! Nei, kjør din egen stil, ikke tenkt på hva de måtte mene...

Miss B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 20:21   #5
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Helg borte?

Du sier noe der. Jeg har jo "overkjørt" reglene før pga graviditet og amming, og nå har jeg veldig god grunn... Dumt med 4 dager pause neste uke, får jeg ubegrensa med karber kommer søtsuget og alt det medfører

  Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 20:35   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Helg borte?

Med så lite lydhøre svigerforeldre hadde jeg tatt med noen egen mat jeg vet jeg kan spise og sagt rett ut hva jeg mener. Ja, da, 2 måltider kan være nok det, for en fettdrevet kropp, men de som spiser karbohydrater og som holder ut, det er imponerende.
Og man MÅ ikke spise dessert, det holder med kaffen med evt litt kremfløte i.

Jeg håper du fikser svigerforeldrene uten å fornærme de. Men det er din kropp og det er du som ammer og ikke de. Kanskje si noe sånt som: Jeg får mere melk av å spise ofte og mye fett og kutte ut karbohydratene... Kan det hjelpe?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 11:02   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Helg borte?

Eller si at ungen ikke får nok næringsstoffer i seg til å bli stor og sterk hvis du bare spiser 2 ganger, for da bruker du all næringa sjøl? De vil vel ikke være kjipe mot barnebarnet sitt? Og samme med karber, dessert og kaker, si at ungen ikke er så glad i "søt melk"

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 11:14   #8
hanne42
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
Innlegg: 211
hanne42 er ny på veien

Sv: Helg borte?

Hei

innen familien tror jeg man må koste på seg å være ærlig og si at man følger et annet kosthold og kreve respekt for dette. Kaker til kaffen er usunt uansett hva slags kosthold man følger, og det VET svigermor! Jeg vet at mat er et følelsesladet tema hos mange, men du er jo en voksen kvinne som vet hva som er best for deg. Vær et godt eksempel for ungen din og stå for det du mener er riktig. Det kan gjøres på mange måter uten at det blir krangling og dårlig stemning. Be om en en-til-en samtale med svigermor eller ring henne noen kvelder før dere skal dit så kan det hende du ikke trenger å uroe deg.

Hanne

hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 12:23   #9
Zhadra
Seniormedlem
 
Zhadra sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 52
Innlegg: 704
Zhadra har en fantastisk aura rundt segZhadra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Helg borte?

Ah, jeg kjenner meg veldig igjen, og følger med på denne tråden for å se om jeg får noen flere gode tips! Vi skal også til svigers en uke i sommer, og de har ikke særlig forståelse for å spise annerledes enn de er vant til. Merkelig nok er de fulle av beundring for en nabo som har spist seg ned i vekt og bort fra diabetes 2 ved å følge lavkarbo-kosthold. Jeg ønsker ikke å lyve på meg en diagnose jeg ikke har, men det er litt fristende... Selvfølgelig burde jeg si klart ifra at det er sånn jeg spiser, og ferdig med det, men det er ikke alle kamper man orker å ta, for å si det slik.

Uansett, jeg har tenkt å bake protein-muffins og ha med som "nødmat". Som Imse sier, man MÅ jo ikke spise kake, selv om det er veldig fristende. Og så får jeg prøve å spise minst mulig av brød/poteter/ris etc. Heldigvis er det som regel masse masse fisk på menyen (selvfisket), så jeg kan spise mye av den og mindre av tilbehøret.

__________________



Min journal Min blogg
Zhadra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon med litt mer fett / LCHF med litt mer grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva når fettet er borte? søtekrølle Spørsmål og svar 14 15-12-07 14:07
Migrene borte? Photobscura Fysisk og mental helse 13 19-05-07 13:37
De første 5kg er borte! Luska Ketolysekuren 9 10-04-07 12:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no