Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Næringsmerking

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-10, 18:50   #1
low karb/high protein
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 16
low karb/high protein er på en erverdig vei

Næringsmerking

Hei alle sammen. Jeg er veldig ny på dette forumet og har brukt tiden på å lese og lære mest mulig her inne. Det jeg lurte på var om dere visste noe om varedeklarasjonene/næringsinnholdmerkingen på utenlandske varer? Jeg pleier kjøpe inn mye snacks fra mitt lokale asiamarked, hvorav merkingen er variabel. Lurte på de produktene hvor dette faktisk er merket, er denne til å stole på?

Grunnen til at jeg lurer på dette er at det ene snackset, friterte fiskefileter, står oppført som 70gr protein og 16 gr fett, 0 gram karbohydrat. Tror dere dette stemmer?

Det er en annet produkt jeg pleier å kjøpe hvor det ikke står næringsinnhold. Tørket ansjos med krydder. Innhold står det 95% ansjos, 4% sukker. Noen som vet hvordan dette blir i forhold til næringsinnhold?

Er opptatt av lavkarbo-produkter og vil ha minst mulig karbohydrat.

low karb/high protein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 20:29   #2
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Næringsmerking

Fritert fisk kan godt være uten karber. Men det er vel ikke sannsynlig at fettet
som er benyttet er av god kvalitet. Uansett vil såpass høye og langvarige temperaturer som benyttes for slik fritering ødelegger fettet.

Ansjosen vil jo ha minst 4% karbohydrater, sannsynligvis 5%. Jeg vet ikke hvor mange gram du spiser av dette på en dag, men generelt kan det jo ikke anbefales å spise noe med sukker i...

Det er en tung jobb å finne ut av all maten, men når man ser hvor mye som putte inn i "rene" matvarer blir i hvertfall jeg sjokkert. Det er vel verd tiden.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 20:55   #3
low karb/high protein
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 16
low karb/high protein er på en erverdig vei

Sv: Næringsmerking

Takk for svar! Ja prøver jo alt jeg kan å holde meg unna sukker, og har heller ikke det store suget etter det. De sjeldne gangene jeg lager noe med sukker i bruker jeg Sukrin. Men er veldig glad i disse tørkede og krydrede ansjosene, men er så utrolig usikker på om disse er sunne eller ikke.

Når det kommer til de friterte fiskefiletene er nok dette mettet fett ja! Spiser mindre av disse, men grei erstatning for potetgull

low karb/high protein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 20:55   #4
low karb/high protein
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 16
low karb/high protein er på en erverdig vei

Sv: Næringsmerking

er forresten 120 gram i en boks med ansjos, og når jeg først åpner denne blir det oftest til at jeg spiser hele...:|

low karb/high protein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:14   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Næringsmerking

Opprinnelig lagt inn av low karb/high protein, her.

Når det kommer til de friterte fiskefiletene er nok dette mettet fett ja! Spiser mindre av disse, men grei erstatning for potetgull

Jeg tviler vel på at det er mettet fett. Mettet fett er en naturlig forekomst i animalsk føde, og i noen planter (kokos f.eks), og er ikke farlig. Om det derimot er helt eller delvis herdet/hydrogenisert/hydrolisert fett, så kan vi snakke! Det er gjerne det som skjer om man friterer mat, og i asia bruker de vel som oftest maisolje til fritering, og selv om den har et høyt rykepunkt, tviler jeg på at den er framstilt med kaldpressing. Da er det mest sannsynlig snakk om transfett, og det er det mest skadelige fettet.

Sånn ansjos er nesten utelukkende tilsatt sukker. Om du vil spise det eller ei avhenger av hvor streng du vil være på karbohydratene. Men fire prosent er jo ikke fryktelig ille, om enn unødvendig. Da vil du få i deg fem rene gram i en sånn pakning du nevner. Som snacks kan det vel funke . Jeg tar meg en og annen gang noen ruter 86% sjokolade, og det er det sikkert like mye sukker i.
Et lavkarbokosthold bør først og fremst funderes på rene matvarer, men snacks er jo ikke hverdag, og det er det jevne som drar

Ellers er det jo umulig å si om de forskjellige varedeklarasjonene stemmer, men nå er det nå en gang sånn at man er pålagt å merke matvarer som selges i Norge, det gjelder også import.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
asiatisk, fisk, lavkarbo, merking, snacks


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no