Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Stagneringsfaser

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-09-09, 16:53   #1
avinda
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 32
Innlegg: 7
avinda er på en erverdig vei

Stagneringsfaser

Hei. Jeg lurte på om noen har eventuelle tips til hvordan man kan ungå lange platåfaser? Jeg har eksperimentert med lavkarbo og forsøkt det meste i over 1 år nå, uten at jeg har gått ned i vekt. Det som skjer hver eneste gang er at jeg kommer i ketose og går ned masse første uken (mest vann, vel og merke), går ned kanskje 1-2 kg neste uken, og så sier det stopp 3 uken og slik fortsetter det gjerne i flere måneder.. Jeg lurer på om ikke det er fordi noen av oss også trenger å begrense kaloriene betraktelig, gjerne ned til 500-800 osv.

Er dette normalt? Hva er den lengste stagneringen/platåfasen dere har hatt, og hvordan har dere evt klart å komme ut av det hele?

avinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 17:15   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Stagneringsfaser

ja .. stangsjoner i rundt 3.uke er normalt...

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 17:15   #3
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

Mener du at du vil spise 500kalorier om dagen? Det er ikke mye, i så fall tror kroppen at den sulter og da vil den garantert ikke slippe noe ekstra vekt, heller lagre det lille den får...

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 17:17   #4
avinda
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 32
Innlegg: 7
avinda er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

Jeg vet at det er normalt å få en liten stagnasjon, men ikke at det står stille i flere måneder vel?

Hva er galt med at kroppen tror den sulter? Er det ikke meningen? Om sult hadde medført til lagring av fett, så hadde vel ikke alle jødene i konsentrasjonsleire vært så radmagre som de var. Skulle de i teorien vært feite?

avinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 17:19   #5
avinda
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 32
Innlegg: 7
avinda er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

Forøvrig har jeg kjennskap til flere folk som har gått ned mellom 20 og 30 kg i løpet av 2-3 måneders tid med "Extravaganza", som går ut på å innta mellom 500-800 kalorier dagen og max 50 gram karbo. OG de har holdt vekten i ettertid.

avinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 17:23   #6
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Stagneringsfaser

men på en lavkarbo diett tenger du faktisk 200-400 kalorier mere om dagen. forbrenningen blir "satt opp"

så reelt er faktisk rundt 1800+ om dagen

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 18:37   #7
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Stagneringsfaser

Nei det er ikke meninga å sulte seg ned i vekt, når kroppen sulter så går tærer den på muskelmassen og ikke fettet.
Selv har eg gått ned ca 30 kg, har 40 igjen og stått stille siden januar omtrent.

Vet ikke hvor mye mer du skal ned, men er jo også mulig at kroppen er fornøyd.
Mange her inne som har stått i ro lenge så noen måneder er ikke unormalt.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 19:07   #8
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

Opprinnelig lagt inn av avinda, her.

Hva er galt med at kroppen tror den sulter? Er det ikke meningen? Om sult hadde medført til lagring av fett, så hadde vel ikke alle jødene i konsentrasjonsleire vært så radmagre som de var. Skulle de i teorien vært feite?

Konsentrasjonsleirfanger ble fryktelig tynne fordi de levde på en liten brødbit og tynn kålsuppe, dvs at det ikke var noe kroppen kunne nære seg med og kroppen brukte da av sine egne lagrede reserver - først fettet - så muskelmassen. Problemet er at når maskinen kroppen da får næring igjen, så lagrer den gjerne næringen i tilfelle det skal komme en ny sultperiode av samme dimensjoner. (Dette var kortversjonen, kan godt utdype i ettertid når jeg har tid til å sitte her og skrive).

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 19:28   #9
avinda
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 32
Innlegg: 7
avinda er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

1800 blir for mye tror jeg. Jeg holder vekten ved å spise mindre enn det ihvertfall. Slik jeg ser det så er det ikke nødvendigvis usunt å være i kaloriunderskudd så lenge man får god næring i seg, eller? Dvs, at jeg spiser mye salat, grønnsaker og kjøtt hver dag (som man BLIR mett på), men dropper matvarer med mye fett (som stekeolje, fløte, rømme osv). I tillegg har jeg skaffet et lowcarb proteinpulver som jeg tenkte å bruke de dagene jeg evt ikke har kjøtt.

avinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 20:46   #10
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Stagneringsfaser

Opprinnelig lagt inn av avinda, her.

1800 blir for mye tror jeg. Jeg holder vekten ved å spise mindre enn det ihvertfall. Slik jeg ser det så er det ikke nødvendigvis usunt å være i kaloriunderskudd så lenge man får god næring i seg, eller? Dvs, at jeg spiser mye salat, grønnsaker og kjøtt hver dag (som man BLIR mett på), men dropper matvarer med mye fett (som stekeolje, fløte, rømme osv). I tillegg har jeg skaffet et lowcarb proteinpulver som jeg tenkte å bruke de dagene jeg evt ikke har kjøtt.


du vet dette er et lavkarbo forum? her dropp vi ikk fett

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 20:55   #11
Krøllerellerei
Seniormedlem
 
Krøllerellerei sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 635
Krøllerellerei er ny på veien

Sv: Stagneringsfaser

Du sier du går på Atkins? Da er det viktig å få i seg fett, masse fett.

__________________
Journalen min



Krøllerellerei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 21:07   #12
vibeke84
Juniormedlem
 
vibeke84 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 26
vibeke84 er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

Jeg er ny her på forumet, men driver innenfor fitness selv, og innenfor det så går jeg lavkarb diett, med moderat fettmengde, og har "oppkarbing" en gang i uka ca, helt til jeg er nede i den fett% der jeg kanskje trenger to oppkarbingsdager i uka. Dette er med på å gjøre at kroppen sender signaler om at alt er "ok" til hjernen. Jeg er selv 1.59 høy, og veier idag ca 56 kg, der jeg har en fett% på mellom 12 og 14. Kroppen trenger og normaliseres etter å ha gått så mange dager uten karboydrater. Jeg ser også at ved å ha disse dagene der jeg minimaliserer proteininnholdet, kutter fett helt, og bare spiser karbohydrater fra potet, ris osv så fylles musklene og cellene med vann samtidig, dette går jo selvfølgelig av når jeg går tilbake til lavkarb dagen etter, men ved å ha sånne dager, så dropper jeg kanskje en kg ekstra i uka som følger med vannet jeg dropper etter oppkarbingen. Kroppen setter jo ned tyrosinproduksjonen , noe som er viktig for forbrenning når man lever på lite kcal , selv om man holder seg til fett og protein. Man vil ikke legge på seg fett om man da ligger ca 500-700kcal over det man vanligvis gjør på kun lavkarb dagene. Kroppen skyter forbrenningen i været, og hjernen får beskjed om at her sultes det ikke, og kan fortsette som vanlig. Jo lengre ned i fett% mann kommer, jo oftere må man ha disse oppkarbingsdagene...

Tenkte kanskje dere som har stagnert en stund kunne se litt på dette, om det ikke allerede er utprøvd

Hilsen meg som er ny og som elsker dette forumet fra dag 1=)

vibeke84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 21:55   #13
avinda
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 32
Innlegg: 7
avinda er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

Opprinnelig lagt inn av vibeke84, her.

Jeg er ny her på forumet, men driver innenfor fitness selv, og innenfor det så går jeg lavkarb diett, med moderat fettmengde, og har "oppkarbing" en gang i uka ca, helt til jeg er nede i den fett% der jeg kanskje trenger to oppkarbingsdager i uka. Dette er med på å gjøre at kroppen sender signaler om at alt er "ok" til hjernen. Jeg er selv 1.59 høy, og veier idag ca 56 kg, der jeg har en fett% på mellom 12 og 14. Kroppen trenger og normaliseres etter å ha gått så mange dager uten karboydrater. Jeg ser også at ved å ha disse dagene der jeg minimaliserer proteininnholdet, kutter fett helt, og bare spiser karbohydrater fra potet, ris osv så fylles musklene og cellene med vann samtidig, dette går jo selvfølgelig av når jeg går tilbake til lavkarb dagen etter, men ved å ha sånne dager, så dropper jeg kanskje en kg ekstra i uka som følger med vannet jeg dropper etter oppkarbingen. Kroppen setter jo ned tyrosinproduksjonen , noe som er viktig for forbrenning når man lever på lite kcal , selv om man holder seg til fett og protein. Man vil ikke legge på seg fett om man da ligger ca 500-700kcal over det man vanligvis gjør på kun lavkarb dagene. Kroppen skyter forbrenningen i været, og hjernen får beskjed om at her sultes det ikke, og kan fortsette som vanlig. Jo lengre ned i fett% mann kommer, jo oftere må man ha disse oppkarbingsdagene...

Tenkte kanskje dere som har stagnert en stund kunne se litt på dette, om det ikke allerede er utprøvd

Hilsen meg som er ny og som elsker dette forumet fra dag 1=)


Det du prater om er karbo-rotering, right? Har blitt anbefalt det av mange, og en del idrettsutøvere bruker også denne metoden til å gå ned i vekt, selv om det ikke er helt lavkarbo for deres del. Jeg forsøkte det en liten periode, ved å kun øke litt med karboinnholdet dvs frukt og yoghurt, men å spise potet/ris er vel litt verre? Uansett kaster begge deg ut av ketosen, og så går man vel ned igjen litt når man reaktiveter den igjen.

avinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:04   #14
Rosekinn
Medlem
 
Rosekinn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 76
Rosekinn er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

Heisann! Jeg har ikke gått på lavkarbo så lenge. Begynte så smått å kutte karbohydrater i midten av juli og har vært i ketose de siste 4 ukene. Har nettopp hatt en periode på nesten to uker der jeg ikke gikk ned noe! Frustrerende!! I nesten ren frustrasjon, så begynte jeg å spise litt mere. Holdt meg fortsatt til lavkarbo, men slengte på litt ekstra pålegg på skiva og masse fetaost i salaten osv.. å plutselig var jeg på vei ned igjen! Hærlig

Rosekinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:12   #15
vibeke84
Juniormedlem
 
vibeke84 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 26
vibeke84 er på en erverdig vei

Sv: Stagneringsfaser

Vil bare sitere til der du skriver frukt og yogurt. Dette er feil karbohydrat og karbe opp med. Om du fokuserer for mye på fruktose og sucralose så har det motsatt effekt, Kroppen trenger om dette skal bli effektivt stivelse fra ris, spelt og potet. Noe frukt er lov, men du kan tenke deg at du spiser 100g potet, her er 16g karbohydrater. Og kcal nesten ingen. Men av uvitenhet og nysgjerrighet lurer jeg på om man konstant skal være i ketose? Eller er det sånn at når du begynner og spise mer, så skal dette være fra fett osv? Mulig jeg er helt på feil spor her, men av egne erfaringer har dette fungert veldig bra for meg. Altså med den dagen man kutter fett helt, og lar insulinnivåene og leptin får normalisere seg ved å først spise høyglykemisk karb, og etterhvert lage en overgang til grønnsaker på kvelden, og dagen etter gå tilbake til ketose/lavkarb varianten. Det tar jo gjerne litt tid før kroppen kommer i ketose, så dette er kanskje noe man kan gjøre om man har stått stille i en lengre periode uten noe vektnedgang. For å utfordre kroppen litt.

__________________
Nybegynner
vibeke84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:52   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Stagneringsfaser

Opprinnelig lagt inn av avinda, her.

dropper matvarer med mye fett (som stekeolje, fløte, rømme osv).

Du skriver Atkins i filosofi-feltet, men følger absolutt ikke Atkins. Om det er den du ønsker å følge anbefaler jeg at du leser boka en gang til. Det er en grunn til at han anbefaler fett i kosen, det er ikke for å være kjip liksom... Det kan være lurt å gå tilbake til streng induksjon og ffølge den "by the book" inkludert fettet. Å "pøse på" med fett har løst opp platåene for mange her inne. Se f.eks tråden med "fettfestival".
Søk også opp trådene skrevet av pål her inne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 19:31   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Stagneringsfaser

Avinda - på Atkins karber du ikke "opp" i det hele tatt. Om du leser boka til Atkins å står det tydelig der at det ikke er en del av Atkins sin filosofi. Det frarådes faktisk

OM du følger Atkins, noe jeg mener du ikke gjør, vil du automatisk få deg korrekte mengder fett, protein, og karbohydrater om du følger "tillatte matvarer" lista og anbefalte mengder. Om du slunterer unna på denne og f.eks spiser for lite, noe jeg også mener du gjør, vil du IKKE ta av. Atkins er ikke en 500kcal/døgn diett. Det er også grundig forklart i boka. Hva som funker/ikke funker og hvorfor. Spiser du som sagt etter henvisningene i boka VIL du få i deg mye mer kalorier og du unngår at kroppen brenner muskelmasse eller går på sparebluss fordi den sulter.

Du står selvfølgelig fritt til å kalle dietten din det du vil, men Atkins er det ikke ut fra det du forteller du spiser.

Håper du finner ut av hva som passer for deg og at vekten beveger seg nedover. Men husk at hva som passer for deg og hva som får vekten til å føre på seg ikke nødvendigvis er det samme. Det kan også godt hende at Atkins ikke passer for deg i det hele tatt.

Mitt råd er at du begynner med blanke ark. Om du ikke har "Dr. Atkins New Diet Revolution", engelsk utgave trykket i 2002 eller 2003, anbefaler jeg at du skaffer deg den. Leser den grundig og følger reglene til punkt og prikke. Uten eksprementering og telle kalorier. På mitt amerikanske forum kalte vi det ATBT og KISS. Det står for Atkins By The Book og Keep It Simple Stupid. I hovedsak går det ut på å holde seg til ren, ikke bearbeidet mat med unntak av bacon). Ren fisk, skalldyr, fugl, rødt og hvitt kjøtt og grønnsaker i.h.t tillatte matvare lista.

Om du ikke har boka (enda) se her:
Fase 1: Induksjon



Forøvrig har Vibeke helt rett når det gjelder oppkarbing. Den skal være med stivelse, grønnsaker og lite fett. Det virker for kroppsbyggere og EAT dietten bruker det også. Sukker og søtt og fett er bannlyst. Det er som regel over en 24 timers periode. Erfaringer har vist at det funker dårlig i forbindelse med Atkins kosthold. Men det er en helt annen tråd.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no