Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Råtner frukt?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-04, 16:01   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Råtner frukt?

Jeg lurer på om noen vet hvor påstanden om at frukt råtner i magesekken/tarmen kommer fra? At man derfor må spise frukt FØR et måltid og ikke ETTER? Dersom noen har kilder, lenker eller litteratur så blir jeg glad
Jeg synes det høres søkt ut jeg, for pH og miljø i magesekken skulle vel strengt tatt ikke innby til særlig med forråtnelse. Men kanskje jeg tar feil?

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 05-03-04, 16:11   #2
ayliah
Medlem
 
ayliah sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: norway
Alder: 49
Innlegg: 224
ayliah er ny på veien

hm....

akkurat det det samme har jeg hørt..og jeg har også hørt at man ikke skal spise salat ved siden av varm mat..pga forråtnelse i magesekken som skaper dårlig miljø!Hm..noen som har hørt dette og?Noen sier man skal spise salat før..eller etter varm mat pga dette....anyone???

__________________
32.0 kilo mindre nå enn da jeg jeg ble medlem her på denne flotte websiden
ayliah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen lavkarbodiett!;O) Svar med sitat
Gammel 28-04-04, 14:49   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg lurer på om noen vet hvor påstanden om at frukt råtner i magesekken/tarmen kommer fra? At man derfor må spise frukt FØR et måltid og ikke ETTER? Dersom noen har kilder, lenker eller litteratur så blir jeg glad
Jeg synes det høres søkt ut jeg, for pH og miljø i magesekken skulle vel strengt tatt ikke innby til særlig med forråtnelse. Men kanskje jeg tar feil?

Leste et "gammelt" innlegg; ikke for sent å kommentere dette vel?

Jeg var fem dager på Finnskogtoppen Helsesenter for 3 år siden. Der ble vi fortalt dette. Ikke nettopp at frukt råtner i magesekken og derfor må spises før annen mat, men at frukt blir fortere fordøyd og derfor går fortere gjennom tarmsystemet enn mye annen mat. Dette kan forårsake mye luft i tarmene...med litt ekstra "go'lukt" fra ferdig fordøyd frukt. Spiser vi frukt først, slipper vi en ekkelt "fruktforstoppelse" med påfølgende "golukt" fra tarmsystemet....
Frukt først og annen mat etterpå og det problemet skulle være løst...
Hadde nesten glemt dette

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 28-04-04, 19:58   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Denne filosofien er å finne i "spis deg glad" av... tror etternavnet er Diamond..


En skal spise frukten først fordi den tar ca 20 minutter på å forlate magesekken, mens annen mat tar opp til tre timer... Derfor mener de frukten vil ligge på toppen å råtne..

Jeg tenker litt sånn at,- hva gjør magesekken når den får maten ned? Elter maten og blander den med magesyre.. Så hva blir da forskjellen?

Hovedbudskapet i den boken er jo at det er lurt å starte dagen med frukt å få "vasket" tarmene..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-04-04, 21:03   #5
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Lise

Hovedbudskapet i den boken er jo at det er lurt å starte dagen med frukt å få "vasket" tarmene..

En liten avsporing kanskje. Jeg har begynt på Southbeachboken. Mener det sies motsatt der. Ikke begynn dagen med frukt. Er det rart vi blir forvirret?

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 28-04-04, 21:48   #6
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Maz

En liten avsporing kanskje. Jeg har begynt på Southbeachboken. Mener det sies motsatt der. Ikke begynn dagen med frukt. Er det rart vi blir forvirret?

- og for å lage enda mer forvirring; I Kina - mer riktig å si etter Kinesisk filosofi anbefales det å spise etter følgende inndeling;

Spis som en Keiser til frokost

Spis som en Minister til lunsj

Spis som en Offentlig tjenestemann til middag

Spis som en arbeider til kvelds

Med andre ord at hovedmåltidet er frokost - og at måltidene skal bli mindre og mindre og lettere og lettere utover dagen....

Jeg prøvde en gang for noen år siden å leve etter prinsippet "Kun frukt frem til 12", men ble frarådet det av min massør på den tiden fordi det ga for mye indre kulde.

Tusen forskjellige veier til Rom kan det virke som, ja.......

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 28-04-04, 22:30   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Maz

En liten avsporing kanskje. Jeg har begynt på Southbeachboken. Mener det sies motsatt der. Ikke begynn dagen med frukt. Er det rart vi blir forvirret?

Den boken har jeg såvidt hørt om... Er ikke det en lavkarbo-mer protein diett i samme sjangeren som her da?

Denne spiseteorien i Spis deg lad, er jo en stor dikotomi til disse diettene vi har her inne...

Hører gjerne mer om hva Southbeachdietten går ut på...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-04-04, 22:33   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

- og for å lage enda mer forvirring; I Kina - mer riktig å si etter Kinesisk filosofi anbefales det å spise etter følgende inndeling;

Spis som en Keiser til frokost

Spis som en Minister til lunsj

Spis som en Offentlig tjenestemann til middag

Spis som en arbeider til kvelds

Med andre ord at hovedmåltidet er frokost - og at måltidene skal bli mindre og mindre og lettere og lettere utover dagen....

Jeg prøvde en gang for noen år siden å leve etter prinsippet "Kun frukt frem til 12", men ble frarådet det av min massør på den tiden fordi det ga for mye indre kulde.

Tusen forskjellige veier til Rom kan det virke som, ja...

Mange veier, men NÅ er vi jo kommet på den rette da...

(*Hører den "There is only one road I`m walking" av Celine Dion i hodet mitt*)

Jeg også drev med det å spise kun frukt frem til 12... Duverden så sukkeravhengig jeg ble...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-04-04, 08:21   #9
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Kom halveis i soutbeach boken og lånte den bort. Kan ikke dette spesielt godt da.

Dette er et konsept laget av en hjertelege som ikke er dietist da kostholdsrådene til hjertepasienter ikke virket. Virker ganske litt Fedon men har litt Atkinspreg. Det er en introduksjonsfase som er streng og varer 2-4 uker. Deretter kan en tilbakeføre en del varer gradvis. Tenken her er at en ikke kan spise alt men kan unne seg litt av det som betyr noe for en. GI kommer inn når det gjelder klassifisering av karbohydrater.

Tror dette er mest beregnet på nettopp hjertepasienter og langsiktighet. De fleste det snakkes om har gått ned 10-15 kilo men over lang tid.

For meg virker det fornuftig som en langsiktig tankegang, ikke revolusjonerende men i samme filosofi som mange andre. Likevel interessant å lese en annen vinkling og ikke minst nye oppskrifter.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 29-04-04, 10:01   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Egentlig vet jeg ikke mye om den heller, kjenner et par stykker som går på den. Induksjonen eller Fase 1 er nærmest lik Atkins. Den sier ikke ut til å virke annerledes enn andre dietter av denne tyåen. Fant dette på nettet for å supplere den fine infoen Maz kom med:

Opprinnelig lagt inn av www.southbeachdiet.com

The South Beach Diet is not low-carb. Nor is it low-fat. The South Beach Diet teaches you to rely on the right carbs and the right fats and enables you to live quite happily without the bad carbs and bad fats. Here's how you'll do it:

Phase 1: Banishing Your Cravings
Phase 2: Reintroducing Carbs
Phase 3: A Diet for Life



Phase 1: Banishing Your CravingsBack to Top

What you'll eat: During Phase 1, you'll eat normal-size helpings of meat, chicken, turkey, fish, and shellfish. You'll have plenty of vegetables, eggs, cheese, and nuts. You'll have salads with real olive oil in the dressing. You'll have three balanced meals a day, and it will be your job to eat so that your hunger is satisfied.

Nothing undermines a weight-loss plan more than the distressing sensation that you need more food. No sane eating program expects you to go through life feeling discomfort. You'll be urged to have snacks in the midmorning and midafternoon, whether you want to or not. You'll have dessert after dinner. You'll drink water, of course, plus coffee or tea if you wish.

What you won't eat: For the first 14 days you won't be having any bread, rice, potatoes, pasta, or baked goods. No fruit, even. Before you panic: You'll begin adding those things back into your diet again in two weeks. But for right now, they're off-limits. No candy, cake, cookies, ice cream, or sugar for two weeks, either. No beer or alcohol of any kind. After this phase, you'll be free to drink wine, which is beneficial for a variety of reasons. Not a drop during the first two weeks, however.

Now, if you're the kind of person who lives for pasta or bread or potatoes, or if you believe that you can't get through a day without feeding your sweet tooth (three or four times), let me tell you something: You're going to be shocked at how painlessly two weeks will pass without these foods. The first day or two may be challenging; but once you weather that, you'll be fine.

It's not that you'll have to fight your urges—the cravings will virtually disappear during the first week. I say this with such confidence only because so many overweight people who have already succeeded on this program tell me so. The South Beach Diet may be new to you, but it has existed for several years—long enough to have helped hundreds of people lose weight easily and keep it off.


Phase 2: Reintroducing CarbsBack to Top

How you'll change: Beneath the surface even bigger changes are happening. You won't be able to see it, but you'll have also started changing your body chemistry. In these first two weeks you'll have corrected the way your body reacts to the very foods that made you overweight.

There's a switch inside you that had been turned on. Now, simply by modifying your diet, you'll have turned it off. The physical cravings that ruled your eating habits will be gone, and they'll stay away for as long as you stick with the program. The weight loss doesn't happen because you're trying to eat less. It will happen because you'll be eating fewer of the foods that created those old bad urges—fewer of the foods that caused your body to store excessive fat.

What you'll eat now: As a result of that change, you should continue to lose weight after the 14-day period ends; even though you will have started adding some of those banished foods back into your life. You'll still be on a diet, but if it's bread you love, you'll have bread. If it's pasta, you'll reintroduce that. Rice or cereal, too. Potatoes. Fruit will definitely be back. Chocolate? If it makes you feel good, sure.

You will have to pick and choose which of these indulgences you permit yourself. You won't be able to have all of them all the time. You'll learn to enjoy them a little differently than before—maybe a little less enthusiastically. But you will enjoy them again soon.

You'll remain in Phase 2 and continue losing weight until you reach your goal. How long it takes depends on how much you need to lose. Once you hit your target, you'll switch to an even more liberal version of the program, which will help you to maintain your ideal weight.


Phase 3: A Diet For LifeBack to Top

This is the stage that lasts the rest of your life. When you get to this point, you'll notice that this plan feels less like a diet and more like a way of life. You'll be eating normal foods, after all, in normal-size portions. You can then feel free to forget all about the South Beach Diet, as long as you remember to live by its few basic rules.

The final change: As you're losing weight and altering how your body responds to food, a third change will be taking place. This one will significantly alter your blood chemistry, to the long-term benefit of your cardiovascular system. You will improve invisible factors that only cardiologists and heart patients worry about. Thanks to this final change, you will substantially increase your odds of living long and well—meaning you will maintain your health and vitality as you age.

You may start on the South Beach Diet hoping just to lose weight. If you adopt it and stay with it, you will surely accomplish that much—plus all the benefits of a healthy diet and a thinner body. Are you ready to lose weight and get heathly?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 14:52   #11
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Råtner frukt?

Frukt kan umulig råtne i magesekken. Med mindre den frukten befinner seg inne i et lik. Miljøet i magesekken er så bakteriefiedlig at svært få bakterier, om noen i det hele tatt,overlever. Saltsyra tar knekken på det meste. Og skal noe råtne må det være bakterier til stedet og optimale forhold for at de skal utvikle seg. Men optimale bakterieforhold finner man ikke i magesekken. Igjen pga av saltsyra. En annen ting. For at ting skal råtne kreves tid.. Og så vidt jeg vet kreves det mer enn 20 minutter. Ja faktisk mer enn 3 timer også.. og da særlig med tanke på at forholdene i magesekken er langt fra optimale for bakterievekst.. Så den påstanden har ikke grobunn i virkeligheten og er bare noe forbanna sprøyt..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 15:04   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Råtner frukt?

Kanskje misforståelsen baserer seg på at det er i tarmene frukten kan "råtne"? Eller heller gjære, kanskje.

Mat kan ha lang passeringstid gjennom tarmen... opptil en uke...

Da er det kanskje noe i det at det er lurt å spise frukt og annen mat hver for seg. Men jeg vil tro dette, som mye annet, er individuelt.

Jeg synes det Anne skrev dengang da virker ganske logisk.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 15:08   #13
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Råtner frukt?

Ja, i tarmene er det bakterier så det holder og optimale forhold.. så der kan nok fruktrestene forvandles til gass og mindre gode lyder ja..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 15:39   #14
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Råtner frukt?

Takk Fjonken....Jeg ble ærlig talt litt kvalm jeg, Trodde ikke frukt/mat råtnet inne i meg, kalles det ikke fordøyelse da ? Men er jo nokså "trygg" i og med at jeg går på ketolysekuren , frukt er nokså fraværende der.

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 16:04   #15
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Råtner frukt?

Tror det kalles fordøyelse ja Grethe.

Denne teorien fra den boken (som ikke er en lavkarbobok heller) er jo gammel, og forfatterne har moderert seg siden den gang og funnet ut at de tok feil i mye. Men problemet er jo at bøkene selges fortsatt, og teoriene svirrer...

Alt blandes og eltes jo i magesekken, så det går nok så fint så. Jeg har frukt i salaten min med god samvittighet.

(det var en veeeeldig gammel tråd som var kommet opp her... )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 16:11   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Råtner frukt?

Opprinnelig lagt inn av Lise

(det var en veeeeldig gammel tråd som var kommet opp her... )



Men jeg har faktisk hørt disse tingene flere steder.

Jeg har heller ikke problemer med dette (nå spiser jeg sjelden frukt, bare bær), men har man problemer med fordøyelsen kan det vel være verdt å prøve...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 18:22   #17
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Råtner frukt?

Hva med en annen myte/ eller sannhet - at svin/skinke er det typen kjøtt som bruker lengst til på å fordøye - ca 3 døgn mener jeg at jeg leste et sted??? Betyr det i såfall at den ligger igjen i magesekken?

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-06, 18:36   #18
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Råtner frukt?

Opprinnelig lagt inn av Melania

Hva med en annen myte/ eller sannhet - at svin/skinke er det typen kjøtt som bruker lengst til på å fordøye - ca 3 døgn mener jeg at jeg leste et sted??? Betyr det i såfall at den ligger igjen i magesekken?

Svinekjøtt er jo det magreste kjøttet (ikke at det har så mye å si for lavkarbere) men grisen er et dyr som ikke skiller ut noen stoffer (husker ikke hvilke) gjennom nyrene, så de har en del stoffer i kjøttet sitt, som feks storfe vil kvitte seg med, og på den måten er vel svinekjøtt "mere usunt" enn storfe...

men jeg tror ikke kjøttet ligger tre døgn i magesekken nei...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 13:08   #19
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Råtner frukt?

Det jeg vet om anatomi er at nyrene er renseorgan nr 1 uansett dyreart.. Dernest renses endel via lungene og endel via tarmene.. Grisen må jo kvitte seg med avfallet akkurat som vi må. Den kan ikke lagre avfall i kjøttet.. Da vil cellene dø av forgiftning og dermed også grisen dø av forgiftning.

Jeg tror det er en myte at svinekjøtt er tyngre fordøyelig enn annet kjøtt. I prinsippet består svinekjøtt av akkurat det samme som oksekjøtt.. Nemlig bindevev, fettvev og tverrstripet muskelvev..
Og måten dette blir fordøyd i menneskekroppen tror jeg er helt lik uansett hvor kjøttet kommer fra.. Kroppen vår og fordøyelsen vår har ikke flere ulike programmer for hvordan det skal fordøye kjøtt.. Kjøtt er kjøtt uansett.. og fett er fett.. Det behandles på akkurat samme vis uansett hvilket dyr det kommer fra..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 13:14   #20
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Råtner frukt?

Et tillegg.. En normal fordøyelsesprosess tar 4 timer fra maten tas inn til den er ferdig fordøyd.. Under normale forhånd altså.. Det finnes selvfølgelig individuelle forskjeller.. Men kjøtt ligger ikke 3-4 timer i magesekken nei. I snitt tar det 1-2 timer å løse maten opp til magesuppe.. før den blir sendt videre til spalting og næringsopptak i tykktarmen.. Dette går også ganske fort.. max 1 time.. men tida i tynntarmen kan bli lang.. Der tas vann og mineraler opp.. Under diare tar den prosessen kort tid.. Men under fortoppelse kan det ta dager og uker.. Men normalt .. 1-2 timer her og.. Og totalen blir da 4-5 timers fordøyelse...

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 15:53   #21
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Råtner frukt?

Veldig oppklarende og fornuftig skrevet Fjonken, du er allerde i ferd med å bli en skikkelig kostholdsekspert, og jeg tror du kommer til å gjøre det fantstisk på studiene dine

Jeg tror også det med svin er en myte, og nå er det jo generelt endel myter rundt svin da.

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 16:00   #22
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk
Question

Sv: Råtner frukt?

Jeg husker ikke hva det stoffet grisen ikke kvitter seg med heter sånn i farten, men jeg vet jeg har lest om det, og at det er noe der som ikke skilles ut via grisens nyrer, og dette er naturlig for grisen, så det blir for den ikke et avfallsstoff...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 16:57   #23
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Råtner frukt?

Interesant.. Kan du finne ut mer om dette? En link eller noe? Dette har jeg nemlig aldri hørt om tidligere. Dersom grisen lagrer stoffer som andre dyregrupper kvitter seg med må jeg finne ut av hva slag stoff dette dreier seg om. Avfall vil normalt føre til celledød dersom dyret ikke kvitter seg med det. Hvorfor dauer ikke grisen da?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 17:00   #24
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Råtner frukt?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Interesant.. Kan du finne ut mer om dette? En link eller noe? Dette har jeg nemlig aldri hørt om tidligere. Dersom grisen lagrer stoffer som andre dyregrupper kvitter seg med må jeg finne ut av hva slag stoff dette dreier seg om. Avfall vil normalt føre til celledød dersom dyret ikke kvitter seg med det. Hvorfor dauer ikke grisen da?

det blir jo ikke avfall for grisen da... han tåler stoffet... skal se om jeg finner igjen kost og ernæringsboka mi jeg...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-05-06, 22:17   #25
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Råtner frukt?

Flott.. da får du løpe å finne boka da.. Mens jeg venter..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no