Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-11, 13:24   #1
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

http://www.bt.no/sprek/Fraraader-Tor...2483594.htmler
er en oppfølging av
http://www.bt.no/sprek/Kastet-alle-pillene-2482628.html

Jeg blir så eitrandes sint!
Jeg er tydeligvis en religiøs fanatiker med narsisistiske trekk!
Om dette ikke vil fungere for noen med en helt spesiell sykdom er en ting som jeg ikke har kompetanse til å uttale meg om. Men på generelt grunnlag så går ikke dette ann!! Hiv og aids liksom!!!!

Hva synes dere?

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 14:11   #2
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

De som har familiær hyperkolesterolemi har en arvelig sykdom i leveren. Denne fører til at kolesterolet blir forhøyet, derav navnet. Høyt kolesterol er SYMPTOMET på sykdommen, det er ikke høyt kolesterol som er problemet!

Her er en artikkel som også ble lagt ut i går, der overlege på hjerteavdelingen på Haukeland, Ottar Nygård, og lege Espen Rostrup (www.espenrostrup.com), fraråder folk å bekymre seg for kolesterolnivået.

Å sammenligne kolesterol-> hjertesykdom med HIV->Aids, er det dummeste jeg har lest på lenge. Det ene er en forløper for det andre, mens de andre sannsynligvis har en minimal sammenheng.

Kostrådene for å "senke kolesterolet" er jo også bare tull, iom at forskning viser at det vi spiser påvirker kolesterolet minimalt, om i det hele tatt.
Så advarer Hamrin mot å spise egg, til tross for at egg har vært frikjent i lang tid når det kommer til kolesteroldebatten.

Til syvende og sist fremstår Hamrin så utdatert at det blir helt latterlig!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 19:56   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Man kan jo ikke forvente annet når de sannsynligvis går på kolesterolsenkende midler. Ca 15% av hjernen er ren kolesterol. Hva skjer så når kolesterolsenkende midler senker kroppens egen produksjon av kolesterol mens man samtidig spiser lite kolesterol? For lite kolesterol i kroppen og dermed også hjernen... En vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap... De ignorerer det faktum at kroppen produserer det meste av kolesterolet selv og den produserer så mye den trenger fordi kolesterol er livsviktig.

Kolesterolsenkende midler er verdens mest solgte "medisin"... Mye penger, og mye makt. De onde j*vlene. Men når det er sagt, så hjelper statiner unge menn med tidligere hjertesykdom. Hvorfor vet vi ikke. Men det er ikke fordi det senker kolesterolet. Statiner gjør mer enn å senke kolesterolproduksjonen. Senke kolesterolet er en uting.

Bare fordi A kan føre til B og B kan føre til C, så betyr det ikke at A=C.
Mye mettet fett kan gi høyere kolesterol
Høyere kolesterol kan bety hjertesykdom
Logikken deres er å da si at mettet fett GIR hjertesykdom.

La oss ta ett annet eksempel fra Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick:
Økt vanninntak kan gi økt vannlating
Økt vannlating er ett symtom på diabetes
Konklusjon a la kolesterolmyten (A=C): Drikker du mye vann, så får du diabetes!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 20:56   #4
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Man kan jo ikke forvente annet når de sannsynligvis går på kolesterolsenkende midler. Ca 15% av hjernen er ren kolesterol. Hva skjer så når kolesterolsenkende midler senker kroppens egen produksjon av kolesterol mens man samtidig spiser lite kolesterol? For lite kolesterol i kroppen og dermed også hjernen... En vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap... De ignorerer det faktum at kroppen produserer det meste av kolesterolet selv og den produserer så mye den trenger fordi kolesterol er livsviktig.

Kolesterolsenkende midler er verdens mest solgte "medisin"... Mye penger, og mye makt. De onde j*vlene. Men når det er sagt, så hjelper statiner unge menn med tidligere hjertesykdom. Hvorfor vet vi ikke. Men det er ikke fordi det senker kolesterolet. Statiner gjør mer enn å senke kolesterolproduksjonen. Senke kolesterolet er en uting.

Bare fordi A kan føre til B og B kan føre til C, så betyr det ikke at A=C.
Mye mettet fett kan gi høyere kolesterol
Høyere kolesterol kan bety hjertesykdom
Logikken deres er å da si at mettet fett GIR hjertesykdom.

La oss ta ett annet eksempel fra Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick:
Økt vanninntak kan gi økt vannlating
Økt vannlating er ett symtom på diabetes
Konklusjon a la kolesterolmyten (A=C): Drikker du mye vann, så får du diabetes!

Haha, likte den siste der. Men så er det jo bare 0,1 % av legene som er for lavkarbo da, og 99,9 % som vet at det er farlig... (helt vitenskaplig altså, godt referert til kilder ) Egentlig er det et under at alle her inne lever .

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 21:55   #5
Bixi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 28
Bixi er på en erverdig vei

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Ren nyskjerrighet:
Er det noen her som vet om noen som (evt erfart selv) har blitt dårlige av lavkarbo, måttet slutte pga plager/sykdom som man vet skyldes lavkarbo, dødd(?) av det el lign...?
Barer funderer litt på det der, siden så godt som alt det jeg har lest her og andre steder har vært generelt sett positive tilbakemeldinger fra folk som har erfaring m dette. Det meste jeg har lest av kritikk (og det er mye) kommer fra folk uten erfaring med lavkarbo eller "fagfolk"
Kan ikke huske å ha lest noe kritisk skrevet av noen som virkelig har erfart et lavkarbo-kosthold over tid...

Bixi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 04:26   #6
Savagedlight
Medlem
 
Savagedlight sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 74
Savagedlight er på en erverdig vei

Re: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Supera: Jeg må absolutt lese den boka der altså. *legger til i leselista si*

Her er en jeg pleier å bruke når jeg møter sånn argumentasjon: "Alle epler er frukt. Betyr det at all frukt er epler?"

__________________
Start: 17. Oktober, 2010.
Savagedlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 09:34   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Bixi, her.

Ren nyskjerrighet:
Er det noen her som vet om noen som (evt erfart selv) har blitt dårlige av lavkarbo, måttet slutte pga plager/sykdom som man vet skyldes lavkarbo, dødd(?) av det el lign...?
Barer funderer litt på det der, siden så godt som alt det jeg har lest her og andre steder har vært generelt sett positive tilbakemeldinger fra folk som har erfaring m dette. Det meste jeg har lest av kritikk (og det er mye) kommer fra folk uten erfaring med lavkarbo eller "fagfolk"
Kan ikke huske å ha lest noe kritisk skrevet av noen som virkelig har erfart et lavkarbo-kosthold over tid...

Jeg tviler på at noen har dødd av lavkarbo, men jeg vet jo at det har eksistert usunne kombinasjonsdietter hvor BÅDE karbohydrater OG fett blir strippet inn til beinet, tillegg har kaloriene vært nedjustert til veldig lave nivåer. Du kan google Kimkins, f.eks. Proteinmodifisert faste er noe av det samme, og vil over lengre tid være direkte farlig. Jeg husker at det var ei jente som skal ha gått på Atkins og ha dødd av det, men det som ikke kom fram fra ropende krigstyper var at hun 1) Hadde en alvorlig medfødt hjertelidelse, og 2) I tillegg, og ikke å tråd med filosofien hadde kutta ned på fett og kalorier i tillegg til karbohydratene.
Men dette har jo fint lite med lavkarbo å gjøre bortsett fra selve karbobiten, og et godt sammensatt kosthold, hvor man justerer fettmengden mot karbohydratmengden kan jeg aldri i livet tro at noen dør som følge av kostholdet alene.
Med det sagt, vet jeg at ikke alle føler seg bra eller trives med å være i ketose, men man må ikke være i ketose for å ha et karbohydratredusert kosthold.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 10:33   #8
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

http://www.bt.no/sprek/Fraraader-Tor...2483594.htmler
er en oppfølging av
http://www.bt.no/sprek/Kastet-alle-pillene-2482628.html

Jeg blir så eitrandes sint!
Jeg er tydeligvis en religiøs fanatiker med narsisistiske trekk!

Personen som uttalte seg om "religiøse fanatikere med narsisistiske trekk" (spesielt det siste), mente vel legene som går imot det etablerte-noe som er enda tristere. Selv om man ikke er enige med "lavkarbolegene" (noe jeg ikke alltid er), har jeg selv innmari mye respekt for leger som tør å gå imot majoriteten i sin profesjon, som tør å tenke selv- noe leger jo generelt ikke bør gjøre- da får de reaksjoner som dette.


Sist redigert av Sugarpill : 10-04-11 kl 13:01.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 12:51   #9
AneAne
Medlem
 
AneAne sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 56
AneAne er på en erverdig vei

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Jeg tviler sterkt på at så få av legene er for et lavkarbokosthold - det har blitt friskmeldt av de fleste. For de som lider av overvekt, høyt blodtrykk og høye kolesterolnivåer så vil det være fordelaktig å gå ned i vekt, uansett hvordan de gjør dette. De legene som anbefaler en å legge om til et kosthold med mindre fett, mer proteiner og mer fiber i tillegg til mer mosjon, gjør det fordi det er det som er standarden for vektnedgang. For mange så virker faktisk dette!

Det som gjør at kolesterolnivået går ned eller som gjør at det blir en bedre fordeling mellom HDL og LDL er vel ikke at man spiser mye mettet fett - men heller det at man forbruker mer av sine egne fettreserver slik at man trenger mer HDL for å transportere dette fettet til de stedene i kroppen som trenger det! I tillegg har man mindre fettlagring og da trenger man mindre LDL for å frakte fettet ut til fettvev. Insulin virker jo også som kjent stimulerende på LDL syntesen.

Det viktigste, sånn som jeg ser det, når det gjelder dette kostholdet er ikke nødvendigvis det man spiser, men de gunstige effektene det har på vekten, humøret og på energinivået! Uansett hvordan man går ned i vekt (bortsett fra sulting og andre dietter i den duren) er flott - fordi man går ned i vekt. For meg har ketolyse vært en åpenbaring fordi jeg slipper å pine meg selv og fordi dette kostholdet er noe jeg kan fortsette med lenge til forskjell fra andre "slankekurer".

Det viktigste er at man finner noe som man kan holde på med lenge, og at man klarer å omstille seg til den nye vekten etter at man har kommet dit man vil! Og i tillegg å se bortifra gammeldagse "eksperter" som gjør narr av all vektnedgang som ikke inneholder det gamle mantraet om mindre kalorier - mindre fett - mer sult!

__________________

AneAne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 15:41   #10
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!


Gått ned 43 kg.. Totalkolestrolet har gått fra 7.7 til 4.7. Levd lavkarbo under vekdred.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:13   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tviler på at noen har dødd av lavkarbo, men jeg vet jo at det har eksistert usunne kombinasjonsdietter hvor BÅDE karbohydrater OG fett blir strippet inn til beinet, tillegg har kaloriene vært nedjustert til veldig lave nivåer. Du kan google Kimkins, f.eks. Proteinmodifisert faste er noe av det samme, og vil over lengre tid være direkte farlig. Jeg husker at det var ei jente som skal ha gått på Atkins og ha dødd av det, men det som ikke kom fram fra ropende krigstyper var at hun 1) Hadde en alvorlig medfødt hjertelidelse, og 2) I tillegg, og ikke å tråd med filosofien hadde kutta ned på fett og kalorier i tillegg til karbohydratene.
Men dette har jo fint lite med lavkarbo å gjøre bortsett fra selve karbobiten, og et godt sammensatt kosthold, hvor man justerer fettmengden mot karbohydratmengden kan jeg aldri i livet tro at noen dør som følge av kostholdet alene.
Med det sagt, vet jeg at ikke alle føler seg bra eller trives med å være i ketose, men man må ikke være i ketose for å ha et karbohydratredusert kosthold.

Men hører vi noensinne om at noen har spist junkfood hele livet, og så spiser de Grete Roede i noen måneder og blir syke og skriker at Grete Roede-kost gjorde dem syke? Da er det plutselig hele livet med junkfood som er årsaken, men den samme personen gått over til LCHF i stedet så hadde det plutselig vært LCHF sin feil. Urettferdig. Til og med hvis en person hadde spist junkfood hele livet, spist LCHF i 6 måneder for så å spise junkfood igjen i ett år og så bli syk, så var det LCHF sin feil... Hæ liksom...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:19   #12
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Personen som uttalte seg om "religiøse fanatikere med narsisistiske trekk" (spesielt det siste), mente vel legene som går imot det etablerte-noe som er enda tristere. Selv om man ikke er enige med "lavkarbolegene" (noe jeg ikke alltid er), har jeg selv innmari mye respekt for leger som tør å gå imot majoriteten i sin profesjon, som tør å tenke selv- noe leger jo generelt ikke bør gjøre- da får de reaksjoner som dette.

Man kan jo spørre seg hvorfor de tør det. Da må de være sikre på lavkarbo altså, og sikre på at høykarbo er feil. Det sier ganske mye. Det er ikke snakk om bare én akkurat heller.

Opprinnelig lagt inn av AneAne, her.

Det som gjør at kolesterolnivået går ned eller som gjør at det blir en bedre fordeling mellom HDL og LDL er vel ikke at man spiser mye mettet fett - men heller det at man forbruker mer av sine egne fettreserver slik at man trenger mer HDL for å transportere dette fettet til de stedene i kroppen som trenger det! I tillegg har man mindre fettlagring og da trenger man mindre LDL for å frakte fettet ut til fettvev. Insulin virker jo også som kjent stimulerende på LDL syntesen.

Kolesterol er viktig ved infeksjoner. Kroppen lager det kolesterolet den trenger. Så har nivået gått ned, så er det sannsynlig at det er mindre infeksjoner i kroppen. Motsatt hvis det har gått opp. Kolesterolnivå er bare tøv. Gjennomsnittlig totalkolesterol til de som dør av hjertesykdom er 4,42 eller noe sånt, noe som klassifiseres som "ypperlig lavt kolesterol" av leger. Så nå vil legemiddelselskapene få oss til å tro at vi må ha eeenda lavere kolesterol. Og det med HDL og LDL er en siste krampetrekning for å prøve å tviholde på kolesterolmyten. Kvinner har nemlig høyere kolesterol, men mindre hjertesykdom. Da var de plutselig nødt til å finne typer kolesterol for å kunne forsvare myten. Kvinner hadde mer HDL enn menn. Da ble plutselig HDL "godt kolesterol" og LDL "dårlig kolesterol". Og så har vi nok av andre paradokser som har blitt bortforklart i stedet for å se fakta i hvitøyet: Kolesterolnivå og hjertesykdom har ingen årsakssammenheng.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:23   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

De som har familiær hyperkolesterolemi har en arvelig sykdom i leveren. Denne fører til at kolesterolet blir forhøyet, derav navnet. Høyt kolesterol er SYMPTOMET på sykdommen, det er ikke høyt kolesterol som er problemet!


Hva gjør man vist man har familiær hyperkolesterolemi?

Er det anbefalt å ta statiner da?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:28   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Liten avsporing...
MEN husker dere hun damen fra Brønnøysund(?) som gikk mye ned på lavkarbo, men ble knalldårlig av det?? Hun gikk jo ut i avisene og advarte folk mot kuren. Jeg tror tom Torkil skrev et motinnlegg i avisen.. Lurer på hvordan det har gått med den damen...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:38   #15
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Hva gjør man vist man har familiær hyperkolesterolemi?

Er det anbefalt å ta statiner da?

Jeg vet ikke. Det jeg fant i Det Store Kolesterolbedraget var at familiær hyperkolesterolemi mangler LDL-resptorer og får opphopning av LDL. Om det betyr at statiner hjelper dem eller ikke, vet jeg ikke. Noen som vet?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:39   #16
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Liten avsporing...
MEN husker dere hun damen fra Brønnøysund(?) som gikk mye ned på lavkarbo, men ble knalldårlig av det?? Hun gikk jo ut i avisene og advarte folk mot kuren. Jeg tror tom Torkil skrev et motinnlegg i avisen.. Lurer på hvordan det har gått med den damen...

Var det hun som fikk så vondt i magen etter å ha spist ketolyse noen måneder og så vanlig kost noen måneder før hun ble syk?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:39   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Var det hun som fikk så vondt i magen etter å ha spist ketolyse noen måneder og så vanlig kost noen måneder før hun ble syk?

Fant det!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:42   #18
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Sitat:

– Like før jeg fikk disse plagene gikk jeg ned 70 kilo med ketolysekuren. Det sier seg selv at når man bare spiser fett for å forbrenne fett, så får man ikke i seg alle vitaminene og mineralene som kroppen har behov for.

Glemte hun virkelig av proteinene?

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:46   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Fant det!

Jepp, det var den, ja. Tragisk for henne, men morsom lesning likevel. Hvis hun kun har spist fett, så har hun ikke fulgt ketolysekuren.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:50   #20
AneAne
Medlem
 
AneAne sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 56
AneAne er på en erverdig vei

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Sitat:

Kolesterol er viktig ved infeksjoner. Kroppen lager det kolesterolet den trenger. Så har nivået gått ned, så er det sannsynlig at det er mindre infeksjoner i kroppen. Motsatt hvis det har gått opp. Kolesterolnivå er bare tøv. Gjennomsnittlig totalkolesterol til de som dør av hjertesykdom er 4,42 eller noe sånt, noe som klassifiseres som "ypperlig lavt kolesterol" av leger. Så nå vil legemiddelselskapene få oss til å tro at vi må ha eeenda lavere kolesterol. Og det med HDL og LDL er en siste krampetrekning for å prøve å tviholde på kolesterolmyten. Kvinner har nemlig høyere kolesterol, men mindre hjertesykdom. Da var de plutselig nødt til å finne typer kolesterol for å kunne forsvare myten. Kvinner hadde mer HDL enn menn. Da ble plutselig HDL "godt kolesterol" og LDL "dårlig kolesterol". Og så har vi nok av andre paradokser som har blitt bortforklart i stedet for å se fakta i hvitøyet: Kolesterolnivå og hjertesykdom har ingen årsakssammenheng.

Det er veldig mye myter som virrer rundt når det gjelder kolesterol, ja! Helt enig! Kolesterolet vi trenger produseres av kroppen og det lille som kommer inn via maten blir brutt ned og bygget opp igjen og endrer ikke kolesterolnivået.

Jeg vet ikke helt om jeg kan si meg helt enig med at kolesterol avhenger så mye av infeksjonsstatus som du sier (hvilke type infeksjoner tenker du på?). Kolesterol er nødvendig i alle cellemembraner og for å danne steroidhormoner. I tillegg så må vi ha kolesterol for å produsere galle som sørger for opptak av fett i tarmen. I tillegg så er det jo slik at insulin fører til økt produksjon av LDL i lever og det er vel én av de utrolig mange grunnene til at man får lavere kolesterol av å gå på lavkarbo - altså det at man har minimalt med insulinutskillelse.

HDL har en annen sammensetning enn de andre kolesterol-transportørene, og den har proteiner som trigger "opprydning" i fettvev av kolesterol og rester etter fettransport. De andre lipoproteinene har en annen funksjon siden de frakter kolesterol og fett fra lever til lagring i vev.

Angående hjerte- og karproblemer og godt vs dårlig kolesterol og legemiddelindustrien så har jeg ikke så mye å komme med! Årsaksforhold som har med hjerte- og karproblemer å gjøre er aldri så enkel som at høyt kolesterol gir hjerte- og karsykdom. Og når det gjelder mengden kolesterol så er vel ikke det så viktig ift forholdet mellom de forskjellige typene. Flere studier har vist at høyt HDL og lavt LDL er gunstig.

__________________

AneAne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:56   #21
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Man kan jo spørre seg hvorfor de tør det. Da må de være sikre på lavkarbo altså, og sikre på at høykarbo er feil. Det sier ganske mye. Det er ikke snakk om bare én akkurat heller.

Nehh, grunnen til at de tør det er nok at de er narsissister med et ekstremt behov for oppmerksomhet, med økonomiske interesser i å anbefale noe så vanvittig, og gjerne er religiøse fantatikere i tillegg.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 18:11   #22
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Nehh, grunnen til at de tør det er nok at de er narsissister med et ekstremt behov for oppmerksomhet, med økonomiske interesser i å anbefale noe så vanvittig, og gjerne er religiøse fantatikere i tillegg.

Heter du egentlig Christian Drevon?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 18:14   #23
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Heter du egentlig Christian Drevon?

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 18:32   #24
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Jeg leste den artikkelen du henviser til i bt.no og tenkte bare "stakkar"..... Og så at "fettlegene" burde miste lisensen da

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 18:47   #25
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Opprinnelig lagt inn av AneAne, her.

Jeg vet ikke helt om jeg kan si meg helt enig med at kolesterol avhenger så mye av infeksjonsstatus som du sier (hvilke type infeksjoner tenker du på?). Kolesterol er nødvendig i alle cellemembraner og for å danne steroidhormoner. I tillegg så må vi ha kolesterol for å produsere galle som sørger for opptak av fett i tarmen. I tillegg så er det jo slik at insulin fører til økt produksjon av LDL i lever og det er vel én av de utrolig mange grunnene til at man får lavere kolesterol av å gå på lavkarbo - altså det at man har minimalt med insulinutskillelse.

En stund siden jeg leste Det Store Kolesterolbedraget. Kjenner jeg må ha en oppfriskning. Men det var noe om infeksjoner der, hvis jeg ikke husker helt feil. Lette litt nå, men jeg finner det ikke. Jeg tror det var noe om at kolesterol var som politimenn, jo mer kriminalitet (infeksjoner) i ett område, jo flere politimenn trengs.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er så ufattelig lei incalito Eurodiett 7 13-09-09 11:05
Usaklig gode baconkjøttkaker! Photobscura Middag 4 16-02-09 20:08
Provoserende? lilletrine Artikler 13 15-04-07 14:53
Så ufattelig svimmel om morgenen.. Georgine Fysisk og mental helse 8 29-05-06 12:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no