Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Velkommen til Karbojunkie > Informasjon

Popkorn eller ikke?

Informasjon Informasjon fra administrasjonen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-06-17, 21:00   #1
Slankelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2017
Innlegg: 4
Slankelen er på en erverdig vei
Question

Popkorn eller ikke?

Hei! Jeg er helt ny på dette med lavkarbo, og litt forvirret angående hva en kan spise og ikke. F.eks ser jeg at de fleste skriver at en IKKE kan spise popkorn, men Maarud popkorn inneholder (per 100 g) 49 g karbohydrat, hvorav 0,5 sukkerarter. Etter det jeg har forstått, er det antall sukkerarter en skal telle, fordi resten er sukkeralkoholer - som er lovlig. Betyr ikke det at en kan spise det?? Jeg har googlet masse, men finner bare eldre tråder om dette og ingen sier at det er "lov" å spise popkorn.

Ett spørsmål til: Poppa chips med smak av creme fraiche fra Sørandschips inneholder (per 70 g) 70 g karbohydrater, hvorav sukkerarter er 5,2 gram. Betyr ikke det også at de resterende er sukkeralkoholer?

Håper noen kan svare meg på dette. Jeg forsøker å være i ketolyse, altså under ca 20 karber per dag.

Slankelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-17, 21:31   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Popkorn eller ikke?

Nei, du skal regne karbohydratene som står der.Resten er IKKE sukkeralkoholer.
Både chips og popcorn får mitt blodsukker til og fly i været

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 03-06-17, 22:51   #3
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Popkorn eller ikke?

De karbohydratene som ikke er sukkerarter i chips er stivelse. Skal du holde deg i ketose, bør du sky det som pesten! ^^ Tenk over hva popcorn og potetchips er laget av: Mais og poteter. Mais = stivelse, poteter = stivelse. Stivelse er karbohydrater. Sukkeralkoholer er noe helt annet. Det vil si kunstig søtning.

Lånt fra lavkarboklubben: sukkeralkoholer: Søtstoffer som erythriol, xylitol, sorbitol og mannitol brukes ofte i lavkarbokost da de har liten eller ingen innvirkning på blodsukkeret og heller ikke gir energi til kroppen. De fleste sukkeralkoholer blir ikke absorbert i tarmene og kan gi oppblåst mage og andre luftplager. Unntaket er erythritol som i hovedsak absorberes men utskilles uendret i urin.

Det er mange gode alternativer for snacks på lavkarbo. Bacongull med en god hjemmelaget dipp for eksempel. Eller grønnsaker som agurk, brokkoli, blomkål og dipp. Sukkerfritt snop(Argumenter både for og i mot dette da). Lavkarbo bakst? Du finner masse gode oppskrifter her på forumet

Lagre

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg

Sist redigert av ekenna : 03-06-17 kl 23:05.
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-17, 03:52   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Popkorn eller ikke?

popcorn og andre snacksprodukter basert på potet, korn, ris eller mais er ikke lavkarbovennlige. Du kan ikke se bort ifra det som ikke er sukkerarter.

Eneste du virkelig kan spise med god samvittighet er produkter slik som bacongull/fleskesvor. Det er fritert svinehud og har kun fett og proteiner. Sånn ser en pakke Maarud Bacongull ut per 100g:

Energi: 2125KJ / 508Kcal
Fett: 26,0g- derav mettede fettsyrer:4,2g
Karbohydrater: 3g- derav sukkerarter:1,2g
Protein: 65,0g
Salt: 3,3g

Selv denne har karbohydrater, men i dette tilfelle 3g og ikke 49g. 3g*4kcal/g=12kcal. 12kcal/508kcal= 2,3% av energien fra karbohydrater.
Den har et noe høyt proteininnhold så hvis man spiser mye av dette kan det alikevel dempe vektnedgang siden du da muligen får i deg for mye proteiner i forhold til fett.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 04-06-17, 16:19   #5
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Popkorn eller ikke?

I tillegg er det veldig salt og kan binde vann i kroppen om en spiser en viss mengde. Men når det gjelder det høye proteininnholdet, kan du kompensere for det ved å lage en god dipp av rømme og majones. Husker ikke helt på grammet hvor mye jeg brukte sist jeg hadde bacongull og dipp, men tror det var 20g majones, 70g rømme + bittebittelitt hakket sjarlottløk, klippet persille, krydder. Det blir mye mat med mye energi, men det går ant å ta det som et måltid. Jeg regnet at jeg skulle spise 30g bacongull og laget dressingen deretter. Husker jeg ikke spiste opp alt bacongullet. Dressingen var ikke noe problem.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 15:23   #6
Slankelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2017
Innlegg: 4
Slankelen er på en erverdig vei
Smile

Sv: Popkorn eller ikke?

Tusen takk for svar dere!

Jeg turte ikke å spise popkorn, det var da enda godt siden dere konkluderer med ikke å gjøre det.

Nå har jeg et annet spørsmål; Jeg kjøpte en pakke Sweet potato snacks, av merket Way better sweets, ved Sunkost. Dama bak kassa mente jeg kunne spise det, siden det står at det inneholder 16 karbohydrat, hvorav 0 er sukkerarter. Jeg tvilte litt, for hun måtte gugle og så ikke ut til egentlig å vite hva hun snakket om. Lysten ble uansett for stor, så jeg spiste hele pakken. Har ikke sånne stix, så jeg vet ikke om den sparket meg ut av ketolysen. Men til en annen gang, om jeg har lyst å spise dette (for det var knallgodt): Kan jeg egentlig spise det? Her er link til produktet:http://gowaybetter.com/snacks/tortil.../sweet-potato/

Slankelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 16:36   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Popkorn eller ikke?

Nei. Som det skrives over her så er det ikke bare sukkerarter som er karbohydrat. Stivelse er karbohydrat og dette er ikke presisert i varedeklarasjonen, sånn som sukker er, men må like fullt tas med i regnskapet. Du må alltid se på det totale karbohydratinnholdet. Av og til kan noe trekkes ifra, men da står det sukkeralkoholer.

__________________

Sist redigert av nellie : 12-06-17 kl 16:42.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 16:41   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Popkorn eller ikke?

På denne varedeklarasjonen kan du trekke ifra "dietary fiber". Dette kan ikke trekkes ifra på norske matvarer. Merk også at her er det oppgitt næringsinfo per porsjon/serving, som her er oppgitt til å være 28 gram. Hele posen er 6 porsjoner.

Her kan du altså gange oppgitt karboinnhold med 6 og trekke ifra 12 (dietary fiber).

Altså inneholder hele posen 84 gram karbohydrat, som alle påvirker blodsukkeret og skal telles med.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-17, 16:33   #9
Slankelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2017
Innlegg: 4
Slankelen er på en erverdig vei

Sv: Popkorn eller ikke?

Tusen takk! Da må jeg styre unna den også.. Søren da, den var så god.

Slankelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fibertilskudd - bra eller ikke? Marusjka Spørsmål og svar 8 08-05-14 18:48
Vin eller ikke? hope4me Spørsmål og svar 4 15-06-11 12:09
Ketose eller ikke ? biggirl75 Spørsmål og svar 4 13-03-11 19:50
På'n igjen eller ikke? lille74 Ketolysekuren 21 25-05-10 22:48
Fortelle eller ikke Kristian Generell diskusjon 6 11-02-05 21:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no