Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-10, 15:18   #1
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Har hatt et langt vektplatå nå og vil forsøke å kutte ut meieriprodukter. Utfordringen er at jeg bruker mye fløte, rømme og ost. Trenger derfor ideer til middager uten meieriprodukter. Bare kjøtt/fisk med grønnsaker uten saus blir fort litt kjedelig.

Er "dessverre" så mye godt med meieriprodukter. Vil derfor være takknemmelig for litt ideer uten meieriprodukter.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 15:23   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Løvstek eller biff med hjemmelaget bearnaise? Laget av smør( det tåler de fleste), eggplommer og bearnaiseesssens.

Eller strimle kyllingfilèt og stek, wok så litt vårløk og paprika. Ha i egen asjett mens du kjører en prosjon blomkålris i mikroen og lager saus i panna: helle en boks koksmelk i, smaksett med 1/2-1ts curry paste og evt litt paenøttsmør(hjemmelaget uten sukker)og jevne med johannesbrødkjernemel. Da får du saus til flere porsjoner som holder seg noen dager i kjøleskap.

Ellers er jo stekt kjøtt med kryddersmør skikkelig digg da

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 15:48   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Dersom du kan bruke smør, er denne et godt alternativ.
Jeg bruker bare smør, ikke fløte i blomkålmosen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 15:50   #4
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Skjekk denne tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21133

Mye godt her! Anbefaler spesielt aubergine-dipen/sausen med link i post nummer to. Den er kjempegod!

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 21:24   #5
loone
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Hadeland
Alder: 34
Innlegg: 561
loone har en fantastisk aura rundt segloone har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Laks - og tunfiskkaker:

4 fileter med skinn - og benfri laks
2 bokser tunfisk i olje
2 ss smør
50 g. revet hvitost
1 egg
Krydder (salt, sitronpepper, hvitløk, paprika etc.)
Kutt laksen i biter og bland alle ingrediensene i miksern. La den stå og gå til det blir en farsekonsistens på deigen. Stekes på middels varme 3-4 minutter på hver side.
Lag bernaise på vanlig måte, men bruk stekefettet fra kakene for å få ekstra god smak
Kok grønnsaker og nyt et meierifattig måltid med god samvittighet
Vi hadde dette til middag idag, ordentlig kjempegodt! Sikkert utrolig digg på grillen til sommern sammen med sqash, avokado og en god salsa!

Håper det er noe du kan bruke

__________________
Gamlebloggen

Start dato: 12.05.16


loone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 00:38   #6
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Opprinnelig lagt inn av loone, her.

Laks - og tunfiskkaker:

4 fileter med skinn - og benfri laks
2 bokser tunfisk i olje
2 ss smør
50 g. revet hvitost
1 egg
Krydder (salt, sitronpepper, hvitløk, paprika etc.)
Kutt laksen i biter og bland alle ingrediensene i miksern. La den stå og gå til det blir en farsekonsistens på deigen. Stekes på middels varme 3-4 minutter på hver side.
Lag bernaise på vanlig måte, men bruk stekefettet fra kakene for å få ekstra god smak
Kok grønnsaker og nyt et meierifattig måltid med god samvittighet
Vi hadde dette til middag idag, ordentlig kjempegodt! Sikkert utrolig digg på grillen til sommern sammen med sqash, avokado og en god salsa!

Håper det er noe du kan bruke

Når sluttet 50 g revet hvitost å være et meieriprodukt? Skulle ønske det var sannheten for meg som ikke engang kan nyte smør

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 13:27   #7
loone
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Hadeland
Alder: 34
Innlegg: 561
loone har en fantastisk aura rundt segloone har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Når sluttet 50 g revet hvitost å være et meieriprodukt? Skulle ønske det var sannheten for meg som ikke engang kan nyte smør

Hahaha, jeg glemte å ta det bort! Har prøvd og endret oppskriften flere ganger og kom frem til at de ble best uten hvitosten. Så bare hopp elegant over det!
Uff, det er jo smør i oppskriften også, jeg som trodde jeg virkelig hadde noe du kunne bruke men det kan byttes med olje vil jeg tro

__________________
Gamlebloggen

Start dato: 12.05.16


loone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 13:56   #8
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Opprinnelig lagt inn av loone, her.

Hahaha, jeg glemte å ta det bort! Har prøvd og endret oppskriften flere ganger og kom frem til at de ble best uten hvitosten. Så bare hopp elegant over det!
Uff, det er jo smør i oppskriften også, jeg som trodde jeg virkelig hadde noe du kunne bruke men det kan byttes med olje vil jeg tro

Skulle tro det kan byttes med olje ja, når jeg lager tunfiskburgere bruker jeg bare olje

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:14   #9
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Tusen takk for mange flotte tips, dere er noen engler.

Loone; vil nok fjerne osten fra oppskriften, men har ikke planer om å kutte ut smør med det første. Har lest om flere som tåler smør selvom de ikke tåler meieriprodukter forøvrig.

I dag er min første dag uten meieriprodukter, har tatt en beslutning nå. Satt litt langt inne, merkelig nok. Har levd i ketose i snart 7 måneder og det har vært veldig enkelt. Men å kutte meieriprod har vært skikkelig tiltak.

Nå er jeg spent på om dette vil få vekten til å løsne igjen. Noen som har erfaring med hvor lang tid det kan ta før vektnedgangen løsner igjen når man gjør slike grep? Hvis det er det som skal til da, har stått stille i 3 måneder nå.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:32   #10
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 59
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Du kan få et flott sauseaktig tilbehør ved å bruke majones. Ha majones i panna mot slutten av steketiden til kjøttet på samme måten som du ville ha kokt inn fløte. Like godt og helt meierifritt! Eller du kan bruke aioli.

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 23:25   #11
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Opprinnelig lagt inn av Ciss, her.

Du kan få et flott sauseaktig tilbehør ved å bruke majones. Ha majones i panna mot slutten av steketiden til kjøttet på samme måten som du ville ha kokt inn fløte. Like godt og helt meierifritt! Eller du kan bruke aioli.

Dette var et supert tips, tusen takk.

Utrolig flott med så mange gode tips. Mye handler jo bare om å endre vaner. Da jeg gikk inn i ketose syntes jeg det tok litt tid før jeg "knakk koden" i forhold hva jeg kunne spise og ikke. Når det var gjort ble det jo kjempeenkelt. Nå tenker jeg at det handler litt om å knekke koden litt på nytt.

Har akkurat begynt å lage blomkålmos, og har fått helt dilla. Ble så glad når det kom tips her om at man ikke trenger fløte for å lage dette.

Igjen, tusen takk alle sammen. Fremdeles åpen for flere tips hvis noen brenner inne med noe

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 16:55   #12
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Ønsker middagsideer uten meieriprodukter

Jeg hadde litt sennep i panna i dag da jeg stekte kjøttdeig og litt grønnsaker. Det ble veldig godt. Ikke akkurat saus, men det ble jo litt saftigere. Veldig enkel og grei middag, forøvrig. 200 gram kjøttdeig, litt purre, aubergine i biter og blomkålbuketter. Jeg stekte først kjøttdeigen halvveis, hadde i grønnsakene, lot det steke litt til før jeg hadde i litt ekstra smør, litt vann og en liten dæsj grov sennep (ca 20 gram). Vannet kokte inn mens jeg dekka bordet, og så spiste jeg

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse uten meieriprodukter Elvi Ketolysekuren 7 17-03-10 10:55
Lavkarbo uten egg og meieriprodukter? Lotris Lavkarbo generelt 3 25-09-09 12:26
Så mye meieriprodukter, er det bra? Timona Lavkarbo generelt 7 13-05-09 16:48
Tråd for mat uten meieriprodukter Veggpryd Lavkarbo generelt 16 23-02-09 18:00
Lavkarbo uten meieriprodukter Enid Lavkarbo generelt 42 28-08-08 08:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no