Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

O`boy - men mer om melk & sånn ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-07, 21:00   #51
Havregryn
Medlem
 
Havregryn sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Ett sted i Norge
Innlegg: 138
Havregryn er ny på veien

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Kjøp kremfløte (ikke kaffefløte eller husholdningsfløte, men kremfløte) og skummetmelk (ikke lettmelk eller noe slikt, men skummetmelk). Bland dem i forholdet 1:10, og du vil ha melk som er like fet som H-melk, og fettet har aldri blitt homogenisert. Men det er viktig at du kjøper kremfløte, som er uhomogenisert, og ikke en av de to andre fløtetypene, siden de har blitt homogenisert. Like viktig er det at du bruker skummetmelk og ikke faller for fristelsen til å kjøpe melk med mer fett, siden fettet i fetere melketyper har blitt homogenisert.

eller kjøpe seg en ku??

unnskyld...hihi...måtte bare
(jeg er ny og kjenner ikke alvors-kodeksen...enda)

__________________
H a v r e g r y n
160 cm
Treningsidiot uten å være fanatisk
Hovedfokus: Velvære








Havregryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins/lavkarbo filosofi'n Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 21:20   #52
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Havregryn, her.

eller kjøpe seg en ku??

unnskyld...hihi...måtte bare
(jeg er ny og kjenner ikke alvors-kodeksen...enda)



Joda.. det finnes humor og humør her inne

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 21:20   #53
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Alternativer

Opprinnelig lagt inn av Havregryn, her.

eller kjøpe seg en ku??

unnskyld...hihi...måtte bare
(jeg er ny og kjenner ikke alvors-kodeksen...enda)

Da må jeg nok selge fela ...

Men jeg vurderer seriøst flere alternativer for å få i meg melkefett som ikke har gått gjennom pasteurisering. Jeg får til tider tak i upasteuriserte oster, men ikke jevnlig, og jeg har ikke funnet noen ost som er så god at jeg bare henge over skuldra på betjeningen på nærmeste kolonial mens jeg ser de legger inn bestilling på "min" ost.

Ellers leter jeg etter upasteurisert smør, som vel også skulle inneholde Wulzen anti-stivhetsfaktor (en av de viktige grunnene til å ville ha upasteurisert melk), og evt. upasteurisert fløte.

Men jeg drikker jo melk, og pasteurisering øker melkas GI og denaturerer proteinet til en viss grad (Kristian har sikkert detaljene), så det hadde vært greit med melk hvor dette ikke skjedde. Aller helst da surmelk basert på råmelk. Det skal visst være en av de viktige grunnene til at russerer i fjerne dalstrøk lever så lenge full-fett yoghurt basert på upasteurisert melk. I alle fall iflg. Sally Fallon i Nourishing Traditions.

Du kjenner vel ikke en økobonde med surmelkskultur som tar imot gjester, gjør du vel?

A propos yoghurt: Kristian, hvorfor har ikke Tine sunne yoghurter lenger? De er enten tilsatt hyfselig mye sukker, eller så er de tilsatt "søtningsmidler" som jeg ikke engang ville røre med ei ildtang. Og så er de så moteriktig "light" alle sammen. Det er jo like ille som den engang sunne leverposteien som er ødelagt med tilsetning av "sunne planteoljer".

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:17   #54
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Solan: Dumt spørsmål, kanskje ... Men hvorfor er det så viktig for deg å få i deg melkefett?

Kumelk er jo egentlig ikke noe vi mennesker tåler så godt, eller har behov for ... ?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:39   #55
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Melk er menneskeføde

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Solan: Dumt spørsmål, kanskje ... Men hvorfor er det så viktig for deg å få i deg melkefett?

Kumelk er jo egentlig ikke noe vi mennesker tåler så godt, eller har behov for ... ?

Melkefett er jo av det sunne fettet, med en god del sporstoffer som er nyttige. Og påstanden om at mennesker generelt ikke tåler kumelk kan jeg ikke se at har noen basis i forskning eller erfaring. Jovisst er det enkelte deler av menneskeheten som har noen problemer med laktose og melkeprotein, men vi skandinaver er jo blandt de best tilpassede til denslags føde, og det kan vi ikke se bort fra når vi nettopp skal vurdere mat for oss selv - altså skandinaver.

Men ... og her prater jeg bare om hva jeg har lest, og ikke ting jeg vet: Det sies at grunnen til at enkelte har allergier eller problemer med å fordøye melk, er nettopp pasteuriseringen. Pasteuriseringen fjerner alle enzymer i melka og alle fordøyelsesfremmende bakterier. Pasteuriseringen denaturerer protein til en viss grad. Så om du har problemer med å fordøye melk, så kan det hende det egentlig bare er problemer med pasteurisert melk.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:59   #56
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Takk for forklaring, Solan. Jeg skjønner hva du mener. Jeg bare spør, for jeg er ikke overbevist den ene eller den andre veien. Jeg har en akupunktør som sier kategorisk: Kumelk er for kalver, ikke for mennesker.

Jeg tror også melk hadde vært sunnere om den ikke var pasteurisert og homogenisert, og ikke minst om foret til kyrne hadde vært et annet ...

Det er vel helst laktosen jeg ikke tåler så godt, det går bedre med ost og rømme og sånt, men det viser seg at vekta begynner å gå ned når jeg kutter ut alle melkeprodukter, og det er sannsynligvis fordi at jeg har en intoleranse. Problemene startet i grunnen ikke før jeg begynte på Atkins og begynte å innta mye mer fløte, ost og creme fraiche. Derfor er jeg litt skeptisk om det er så lurt å innta veldig mye av det.

Jeg kjenner flere som ikke har trodd de hadde melkeintoleranse, men som har fått bedre helse etter at de sluttet med melk. Mangeårig løs mage har blitt bra ... Og ei venninne av meg har blitt kvitt cellulitter etter at hun kuttet ut melk ...! Ikke det mest alvorlige kanskje, men plagsomt nok. Homeopaten hennes sa at man kunne se det på akkurat det med cellulitter, at de som ikke drakk melk ikke hadde dem.

Her skulle det vært en avslutning, men nå gikk jeg tom

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 03:35   #57
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Alternativer

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Da må jeg nok selge fela ...

Men jeg drikker jo melk, og pasteurisering øker melkas GI og denaturerer proteinet til en viss grad (Kristian har sikkert detaljene), så det hadde vært greit med melk hvor dette ikke skjedde. Aller helst da surmelk basert på råmelk. Det skal visst være en av de viktige grunnene til at russerer i fjerne dalstrøk lever så lenge full-fett yoghurt basert på upasteurisert melk. I alle fall iflg. Sally Fallon i Nourishing Traditions.

A propos yoghurt: Kristian, hvorfor har ikke Tine sunne yoghurter lenger? De er enten tilsatt hyfselig mye sukker, eller så er de tilsatt "søtningsmidler" som jeg ikke engang ville røre med ei ildtang. Og så er de så moteriktig "light" alle sammen. Det er jo like ille som den engang sunne leverposteien som er ødelagt med tilsetning av "sunne planteoljer".

jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte dine påstander. Det eneste jeg ser er at det blir mindre ost hvis jeg pasteuriserer melken alt for høyt, og da mister vi noe av proteinet til mysen.
Søtmelken i norge blir lavpasteurisert så det er ikke sikkert det er like ille som du påstår. Sure melkeprodukter blir høypasteurisert før syrning så da skulle jo syrna melk og yoghurt være mindre sunn ifølge deg. UHT produkt blir pasteurisert enda mye høyere,

Jeg er like frustrert over politikken Tine som deg. Tine vet at melkefett er sunt men en debatt om dette skader salget. Derfor vil de ikke komme med produkt ala Atkins. Noen yoghurter inneholder mer fett, men da er de tilsatt mer sukker også, Yughurt Naturell er vel det beste alternativet.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 07:11   #58
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Alternativer

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Søtmelken i norge blir lavpasteurisert så det er ikke sikkert det er like ille som du påstår. Sure melkeprodukter blir høypasteurisert før syrning så da skulle jo syrna melk og yoghurt være mindre sunn ifølge deg. UHT produkt blir pasteurisert enda mye høyere,

Oida! Sure melkeprodukter har det plusset at de hjelper fordøyelsen igjen - altså gjør om noe av det pasteuriseringen har gjort. Men jeg visste ikke at de blir pasteurisert på høyere varme enn søtmelk blir. Kan du fortelle litt mer? Søtmelk blir pasteurisert ved 70 grader, gjør den ikke det? Hva pasteuriseres kommende surmelk ved? (UHT rører jeg naturlig nok ikke)

Trist at Tine fler de ikke kan tørre å snakke varmt om de sunneste yoghurtene. Det er en trist matverden vi lever i.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 08:19   #59
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: O`boy

Søtmelk blir pasteurisert ved 72-73 grader mens høypasteurisering er 80-90 grader. Syrnede melkeprodukter må ha en høyere varmebehandling fordi de blir stående ved over 20 grader i flere timer før den avkjøles og tappes. En er mye sikrere på at melken blir syrnet med ønsket bakterikultur ved høyere varmebehandling. Dessuten må den varmes høyere for å ta knekken på bakteriofager som angriper bakterier.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 11:22   #60
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Syrnet melk

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Søtmelk blir pasteurisert ved 72-73 grader mens høypasteurisering er 80-90 grader. Syrnede melkeprodukter må ha en høyere varmebehandling fordi de blir stående ved over 20 grader i flere timer før den avkjøles og tappes. En er mye sikrere på at melken blir syrnet med ønsket bakterikultur ved høyere varmebehandling. Dessuten må den varmes høyere for å ta knekken på bakteriofager som angriper bakterier.

Vet du noe om hvordan de sikret kvaliteten på syrnet melk før pasteuriseringens tid? Her er jeg inne på Terra Nova, og må bare lære meg etter beste evne. Vil gjerne bli 110-120 år slik som de yoghurtspisende russiske bøndene, vet du.

La forresten merke til at Tine hadde vist litt tenner på pizzaosten: "Det er ikke ost alt som smelter." Bra de sier fra! Det er jo så mye dritt med "erstatningsfett" på pizzaostmarkedet, så det er greit å ha klare flagg så man kan styre unna jukseosten.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 11:28   #61
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

En lille observasjon: Jeg tåler ikke melk. Altså lett/ekstra lett melk, h-melk, skummetmelk. Jeg får rett og slett skikkelig vondt i magen og dårlig fordøyelse av det.
Mange av mine fysiske problemer forsvant med melken (samt hvete, da):
Men alle andre melkeprodukter tåler jeg, fløte (ikke at jeg drikker det forsåvidt), rømme, yoghurt, ost etc...
Jeg begynner vel kanskje å se sammenhengen, men ikke helt. Noen teorier?

Hva er forresten UHT-produkter?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 13:36   #62
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: O`boy

Photobscura
[quote=Fridolina;231678]Intresant läsning dette her Nå har man lärt sig noe nytt idag å..


kansje noen også kan fortelle mig om det finns en speciell grunn til att magen min ikke klarer av lettmelk men ost,rømme,cultura osv går helt fint [/quote]

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jepp, interessant synes jeg også!

Fridolina det er nok fordi melkesukkeret er blitt brutt ned i alle de produktene du tåler ... Jeg har samme erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det er enkelt å teste: Hvis det er melkesukkeret, bare kjøp laktoseredusert lettmelk, og se om det går bra. Men jeg ville ikke gjøre det til en vane dersom den laktosereduserte lettmelken du får tak i er ultrapasteurisert.

Her er ett svar..jag har samme problem,og skrev dette i begynnelsen av denne tråden

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:25   #63
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Syrnet melk

[quote=Solan;233232]Vet du noe om hvordan de sikret kvaliteten på syrnet melk før pasteuriseringens tid? Her er jeg inne på Terra Nova, og må bare lære meg etter beste evne. Vil gjerne bli 110-120 år slik som de yoghurtspisende russiske bøndene, vet du.
[quote]

Før pasteuriseringens tid ble produktene veldig forskjellig både når det gjaldt smak, konsistens og hvilke typer bakterier som dominerte produktet. renslighet er selvfølgelig viktig men det gir ingen garanti for at produktet blir bra.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:30   #64
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Hva er forresten UHT-produkter?

UHT Ultra Hight Tempratur. 120 grader i 15 sec eller 135-145 grader i 2-4 sec. Hvis da tapping i kartong blir gjort aceptisk vil produktet være fri for bakterier i årevis. Men produktet kan miste konsistensen eller skille seg når datoen er utgått.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:45   #65
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

En lille observasjon: Jeg tåler ikke melk. Altså lett/ekstra lett melk, h-melk, skummetmelk. Jeg får rett og slett skikkelig vondt i magen og dårlig fordøyelse av det.
Mange av mine fysiske problemer forsvant med melken (samt hvete, da):
Men alle andre melkeprodukter tåler jeg, fløte (ikke at jeg drikker det forsåvidt), rømme, yoghurt, ost etc...
Jeg begynner vel kanskje å se sammenhengen, men ikke helt. Noen teorier?

Som Fridolina og Solan skriver høres plagene dine mye ut som laktoseintoleranse, som er beskrevet ganske inngående i denne linken:
http://www.helsenytt.no/artikler/laktoseintoleranse.htm

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 16:13   #66
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Syrnet melk

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Før pasteuriseringens tid ble produktene veldig forskjellig både når det gjaldt smak, konsistens og hvilke typer bakterier som dominerte produktet. renslighet er selvfølgelig viktig men det gir ingen garanti for at produktet blir bra.

Det har man nok ikke uansett, så testing er nødvendig om det er pasteurisert eller om det er upasteurisert. Så får man bare veie hva som er viktigst. Når vi er inne på det: Jeg synes å merke at Biola (og en del andre melkeslag) har en ekkel bittersmak noen dager etter tordenvær -- på senvåren mener jeg å huske det var. Vet du noe om hva som forårsaker det?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 22:13   #67
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Som Fridolina og Solan skriver høres plagene dine mye ut som laktoseintoleranse, som er beskrevet ganske inngående i denne linken:
http://www.helsenytt.no/artikler/laktoseintoleranse.htm

Har du lest artikkelen selv?
Jeg er ikke laktoseintolerant, det har jeg da også testa meg for hos legen. Som jeg skriver så tåler jeg alle andre melkeprodukter enn vanlig melk på kartong (vet ikke om jeg reagerer på melk rett fra ku, da jeg kun drakk det da jeg var liten, og ikke hadde disse plagene da).
Da er man neppe laktoseintolerant, da laktose forekommer i alle kumelkprodukter, så vidt jeg vet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 22:55   #68
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Har du lest artikkelen selv?
Jeg er ikke laktoseintolerant, det har jeg da også testa meg for hos legen. Som jeg skriver så tåler jeg alle andre melkeprodukter enn vanlig melk på kartong (vet ikke om jeg reagerer på melk rett fra ku, da jeg kun drakk det da jeg var liten, og ikke hadde disse plagene da).
Da er man neppe laktoseintolerant, da laktose forekommer i alle kumelkprodukter, så vidt jeg vet.

akkurat sånn har jag det også..Kall melk,er det eneste jag ikke tåler.. melk i mat,rømme,kefir å lignende går helt fint

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 01:05   #69
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Har du lest artikkelen selv?
Jeg er ikke laktoseintolerant, det har jeg da også testa meg for hos legen. Som jeg skriver så tåler jeg alle andre melkeprodukter enn vanlig melk på kartong (vet ikke om jeg reagerer på melk rett fra ku, da jeg kun drakk det da jeg var liten, og ikke hadde disse plagene da).
Da er man neppe laktoseintolerant, da laktose forekommer i alle kumelkprodukter, så vidt jeg vet.

Det er fint at du har fått slått fast at du ikke har laktoseintoleranse, photobscura. Og ja, jeg har lest artikkelen selv - det var i grunnen derfor jeg mente den kunne være relevant for deg.

Jeg ser nå at du skrev at du tåler "alle andre melkeprodukter..", mens jeg merka meg de du spesifikt nevnte, nemlig fløte, rømme, yoghurt, ost etc... Som det fremgår av artikkelen er dette eksempler på melkeprodukter som tåles bedre enn vanlig melk av de som har laktoseintoleranse. For øvrig fremgår det av artikkelen at selv de med laktoseintoleranse vanligvis tåler 5-10 g laktose per dag, dvs tilsvarende 1-2 dl søtmelk. Fløte inneholder vesentlig mindre laktose enn søtmelk og syrnede produkter tåles bedre enn søte. Videre er ulike gulosttyper tilnærmet laktosefri.

Du har nok i prinsippet sikkert rett i at laktose forekommer i alle melkeprodukter, men det er nok slik at mengden og virkningen varierer sterkt mellom de ulike melkeproduktene.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 08:05   #70
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Det er fint at du har fått slått fast at du ikke har laktoseintoleranse, photobscura. Og ja, jeg har lest artikkelen selv - det var i grunnen derfor jeg mente den kunne være relevant for deg.

Jeg ser nå at du skrev at du tåler "alle andre melkeprodukter..", mens jeg merka meg de du spesifikt nevnte, nemlig fløte, rømme, yoghurt, ost etc... Som det fremgår av artikkelen er dette eksempler på melkeprodukter som tåles bedre enn vanlig melk av de som har laktoseintoleranse. For øvrig fremgår det av artikkelen at selv de med laktoseintoleranse vanligvis tåler 5-10 g laktose per dag, dvs tilsvarende 1-2 dl søtmelk. Fløte inneholder vesentlig mindre laktose enn søtmelk og syrnede produkter tåles bedre enn søte. Videre er ulike gulosttyper tilnærmet laktosefri.

Du har nok i prinsippet sikkert rett i at laktose forekommer i alle melkeprodukter, men det er nok slik at mengden og virkningen varierer sterkt mellom de ulike melkeproduktene.

Hei Jeg leste det jeg skrev nå, og det var ikke meninga å framstå som hissig, hehe..
Jeg kan for å beskrive det nærmere føle mageknip o.l. i løpet av bare minutter. Ingen andre melkeprodukter som gjør det for meg.
Nå er ikke dette et STORT problem, da jeg burde kutte ut melk åkkesom (med tanke på kostholdet -induksjon og sådant)(ellers har jeg da heller ikke drukket en dråpe av det på nesten et år).
Snakka om det med mor og far her om dagen, han har det på samme måten, men det er mer periodeorientert for hans del. Han er da også hyperallergiker. Men moren min påstår hardnakket at det er fordi jeg kjører full frys på kjøleskapet, altså kaldest mulig -det har jeg alltid gjort, og hennes påstand er at man ikke har godt av å drikke for kalde drikker. Men vet ikke om jeg kan påstå noe av den samme følelsen av noe som helst annet... Hmmm. Det eneste jeg drikker av kalde drikker er vann, og noen ganger soyamelk.
Jeg får vel bare slå meg til ro med at det er sånn det er, for som sagt så er det ingen big deal, og jeg får den samme tilfredsstillelsen av soyamelk som jeg fikk av kumelk. Jeg var nemlig storforbruker, og kunne tidvis hølke nedpå to liter lettmelk på én dag...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 09:55   #71
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: O`boy - men mer om melk & sånn ...

Får du samme følelsen nå når du har lagt om til lavkarbo? Jeg trodde før at jeg ikke tålte vanlig melk, evt sammen med egg, for hvis jeg balndet de to endte jeg som regel med å tilbringe resten av kvelden på badet... Men så viste det seg at det var melk sammen med mel jeg ikke tålte. Nå som jeg har kutta ut nesten alt som har korn eller mel i seg har jeg ingen problemer med hverken melk eller melk/egg blandinger.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 11:34   #72
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Syrnet melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det har man nok ikke uansett, så testing er nødvendig om det er pasteurisert eller om det er upasteurisert. Så får man bare veie hva som er viktigst. Når vi er inne på det: Jeg synes å merke at Biola (og en del andre melkeslag) har en ekkel bittersmak noen dager etter tordenvær -- på senvåren mener jeg å huske det var. Vet du noe om hva som forårsaker det?


Det er mange rare spørsmål en skal få og det verste er at det er noe i det. Tordenvær kan ha virkning melkekvaliteten men jeg vet ikke hvorfor. Skal sende en mail til ekspertisen.
De fleste enzymer overlever lavpasteurisering og kan spalte fettet i produktet i ettertid.
Med dagens produksjonsmetoder er det sjelden vi må dumpe melk på grunn av kvalitetsfeil. Skulle vi bruke upasteurisert melk ville nok langt mer melk bli dumpet og skulle årsaken være sjukdomsbakterier kunne vi ikke bruke det til dyrefor heller. Min Morfar bekreftet at folk ble ofte syk av hjemmelaget melkeprodukt selv om de sikkert nok hadde bedre imunforsvar før i tiden.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 11:41   #73
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: O`boy - men mer om melk & sånn ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Får du samme følelsen nå når du har lagt om til lavkarbo? Jeg trodde før at jeg ikke tålte vanlig melk, evt sammen med egg, for hvis jeg balndet de to endte jeg som regel med å tilbringe resten av kvelden på badet... Men så viste det seg at det var melk sammen med mel jeg ikke tålte. Nå som jeg har kutta ut nesten alt som har korn eller mel i seg har jeg ingen problemer med hverken melk eller melk/egg blandinger.

Jeg kutta ut melk før lavkarbo, og ble kvitt en del plager med magen min. Bedre fordøyelse og sånn.
Da jeg i tillegg kutta ut hvete i høst ga den oppblåste magen slipp, og nå har jeg en glad og fornøyd mage.
Har prøvd et og annet glass melk, men plagene kommer tilbake. Sist i jula tok jeg et glass for å teste, samme skjedde.
Men nå skal jeg jo heller ikke drikke vanlig melk på Atkins, i alle fall ikke forløbig så vidt jeg vet. Jeg vil ikke påstå det er noe savn heller da, heldigvis

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 11:46   #74
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: O`boy - men mer om melk & sånn ...

Nå har jeg for min del fått råmelk, tre kalver kom til verden i går.. Så nå står kjelosten/kalvedansen i ovnen. etter å surfet litt på nettet har jeg funnet ut at råmelk ikke er ille i ett lavkarbo kosthold.. den inneholder 5-7 % fett, 15-20% protein og 2-3 % laktose..

finner ikke noe karbohydrat innhold.. men hvordan er det med laktose i forhold til karbohydrat.. Kristian kan kansje svare på det????

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 12:14   #75
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: O`boy

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Har du lest artikkelen selv?
Jeg er ikke laktoseintolerant, det har jeg da også testa meg for hos legen. Som jeg skriver så tåler jeg alle andre melkeprodukter enn vanlig melk på kartong (vet ikke om jeg reagerer på melk rett fra ku, da jeg kun drakk det da jeg var liten, og ikke hadde disse plagene da).
Da er man neppe laktoseintolerant, da laktose forekommer i alle kumelkprodukter, så vidt jeg vet.

Du skriver at du ikke er laktoseintolerant men tåler ikke melk, er ikke det to motstridende påstander? For å få en diagnose hos legen må du være ekstremt intolerant. Laktose er ett disakkarid, altså at det består av to typer sukker, galaktose og glukose. For å spalte galaktose og glukose fra hverandre trengs ett bestemt enzym i tarmen. de som er intolerante mangler dette enzymet, det kan være at du har for lite av det enzymet. I syrnede melkeprodukter er denne spaltingen av laktosen kommet godt igang og derfor så tåler du den melken bedre. ost og smør inneholder svært lite laktose og dessuten er de også syrnet og derfor så tåler du de godt. Brunost er kokt og derfor er også spaltingen igang på samme måte som når du koker potet eller gulrot for å spalte stivelse til sukker. Fløte er ikke syrnet eller kokt og inneholder nesten like mye laktose som melk. årsaken til at du tåler det bedre er at du drikker mye mindre av gangen av det. Prøv å drikk like mye av fløte som du ikke tåler av melk så skal du få se. du skal være temmelig sulten skal du greie en halv liter fløte.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no