Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva skjedde med sunnheten?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-06-10, 00:26   #101
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Å bane seg vei i nytt kosthold er neimen ikke lett alltid.....

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:29   #102
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Ja, for deg er de 100%, men er det fasiten for andre? Det blir jo som å tre andre nedover sine sannheter, og nei, da er jeg lite villig til å lytte, sorry mac. Da tror jeg egentlig du har failet ganske bra, for hvem vil lytte til en som ikke er villig til å lytte selv? Så hvis din intensjon er å få andre til å lytte, som du mener gjør feil, så bør du kanskje finne en annen strategi. Jeg gidder ihvertfall ikke å høre på mennesker som sitter der på sin høye hest og alltid vet best.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:30   #103
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Å bane seg vei i nytt kosthold er neimen ikke lett alltid.....

Nå handler ikke denne tråden, i utgangspunktet, om folk som baner seg vei da i et NYTT kosthold da

Tror jeg har skrevet dette er par ganger før også, men jeg skjønner godt at man gjør nybegynner feil og prøver seg frem. Er litt annerledes og en helt annen sak når man har holdt på en stund, begynner å bli desperat og tar helt av.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:31   #104
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Ja, for deg er de 100%, men er det fasiten for andre? Det blir jo som å tre andre nedover sine sannheter, og nei, da er jeg lite villig til å lytte, sorry mac. Da tror jeg egentlig du har failet ganske bra, for hvem vil lytte til en som ikke er villig til å lytte selv? Så hvis din intensjon er å få andre til å lytte, som du mener gjør feil, så bør du kanskje finne en annen strategi. Jeg gidder ihvertfall ikke å høre på mennesker som sitter der på sin høye hest og alltid vet best.

At man skal gi kroppen nok næring og at man skal spise variert?
Vil gjerne ha eksempler på folk det ikke gjelder for

Og at jeg tror jeg vet alt.. Det orker jeg ikke kommentere en gang til De som tror det har mistolket denne tråden totalt.
Og det er også helt okei.
Fortsatt ikke ute etter å bli populær.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:31   #105
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

At man skal gi kroppen nok næring og at man skal spise variert?
Vil gjerne ha eksempler på folk det ikke gjelder for

Ja, men hva er nok næring, og hva er å spise variert?

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:33   #106
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Men ja, nå takker jeg for megselv i denne tråden
Takk for gode svar! Håper noen fler kan svare på det faktiske spørsmålet da.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 01:02   #107
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Ja, men hva er nok næring, og hva er å spise variert?

Nok til at kroppen fungerer optimalt og har det bra.

Men at 1200 kalorier bør være et absolutt minimum på en ketogen diett (og enhver annen.. selvfølgelig, det står jeg for.)

(Siden de fleste ikke teller kalorier:
1200 kcal tilsvarer f.eks:
20 gram karber
55 gram protein
100 gram fett

eller:
15 gram karber
70 gram protein
95.5 gram fett)

Variert nok til at kroppen får de vitaminene og mineralene den trenger. Om det er i form av tilskudd eller hva det er, det er det samme. Men litt annet enn den samme kyllingfileten hver dag, det gjør seg sikkert godt

Natta

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 08:23   #108
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

En enkel forklaring på hvorfor vi ikke skal ha for få kalorier, som for de fleste er i allefall under 1000 kalorier om dagen. For å sove, fordøye mat, tenke, puste, hjerte, etc. MÅ kroppen ha et minimums-inntak av kalorier. Spesielt søvnen vet mange som har anorexia er det første som går i manko på ekstrem lavkalori-dietter. Og det som er flott med lavkarbo er at vi tåler MER kalorier enn på høykarbo-mat! Og fremdeles går ned i vekt.
Det jeg tror, når man opplever stagnasjon, er at man lurer seg selv. Litt for mye vin, litt for mye lovlig sjokolade, litt for mye fløte/CF (som ikke bare har fett som noen tror, men også karber), etc.

Men så er det da at vi gjerne vil bli tynnere da... Og jeg kan forstå at er man fremdeles overvektig, så tyr man til de metodene man kan!
(Presisering: nei det gjelder ikke "de av dere" som TROR dere er overvektige med meget lav BMI og vekt i fht høyde...)

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:37   #109
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Det burde jo ikke være så vannskelig å spise sunt og variert..bare å kutte ut absolutt alt som innholder mel, ris, pasta og sukker. Samt grønnsaker som vokser under jorda.
Sørge for å få karbene fra grønnsaker og fx bønner/linser.
Spise rent kjøtt, fisk og smør.
Sunn, rein og normal mat man kan leve på restan av livet uten blodsukkersvingninger og vektøkning

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 11:02   #110
Morbeline
Juniormedlem
 
Morbeline sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 27
Morbeline er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg synes ikke vitaminer og mineraler skal komme inn i kroppen vår via en boks med piller som er lett å ta om morgenen, og tenke at "jammen nå er jeg sunn, nå har jeg dekket dagsbehovet og vel så det!". Det ser jeg så mange kunder på apoteket tenke (og si høyt), og jeg blir skremt når det også gjelder småbarnsforeldre. (Tror forresten dette er en farsott i tankeganger vi har tilegnet oss den dag i dag, spesielt her til lands, om at piller er magisk og hjelper mot alt, kostholdet har da ingenting å si annet enn for vekta?) Vitaminer og mineraler vi trenger finnes jo i mat - sunn mat. Også innenfor lavkarbo. Kjøtt, fisk, fugl, og grønnsaker dekker det meste, så hvorfor ignorere å spise det som gir oss det bare fordi man skal holde seg under en kalorigrense, kun leve på fløte, kylling eller rett og slett i trass som noen bakover her mente? Jeg er så skjønt enig med Nellie her - variert er viktig. Og jeg kan ikke se hvordan variert strider i mot en vektnedgang eller sunnhet, i grunn.

Men når det gjelder erstatninger slenger jeg meg på en del over her. Nå er ikke jeg av de som trenger å gå ned noe spesielt, men å spise sjokolade og andre søtsaker daglig er virkelig ikke bra, selv for normalvektige, men også en vond vane å vende. Lavkarbo er jo veldig fint fordi man tenker seg ofte to ganger om før en sprekk; man tenker jo kanskje da først på en erstatning, og jeg skal si at det da er bedre å sprekke med en cola zero eller eggedosis på splenda i ny og ne, enn å falle tilbake til sjokolade hver dag. Men det er slike ting man gradvis tror jeg, som folk sier her, må endre på og da spesielt psyken, den innebygde trangen til at søtt = kos for eksempel.

Til sist kan jeg jo si at jeg begynte på lavkarbo litt av nysgjerrighet og litt for å komme ned til idealvekta igjen. Men nå har jeg oppdaget at det gir meg så mye fordeler, slik som en mindre kranglete mage som før hindret meg ofte til å gjøre det jeg hadde lyst til og litt mindre irritert acne. Så jeg prøver å omgjøre lavkarbo til en livsstil nå. Men nettopp den tankegangen har gjort at jeg er mye flinkere til å sette sammen måltidene variert. Veksler på grønnsaker, kjøtt, fugl, fisk og så videre. Og å spise ordentlige måltider, som frokost og middag - det er jo lett å sluntre unna når man er student

Synes forresten det er litt leit at denne tråden har artet seg til en slik sarkastisk tråd. Det hadde gjort seg mye om folk hadde lest, forstått og så tatt et standpunkt og begrunnet det godt på en vennlig måte. Alle er jo forskjellige - alle spiser forskjellig! Noe fungerer for noen, noe annet fungerer for andre, men disse grunnprinsippene Nellie snakker om synes jeg virker logiske for helsa. Vet ikke hvor mange som har hatt fysikk, så energiloven er kanskje å dra i, men dere kan jo tenke at når tanken er tom på bilen, så går ikke bilen så veldig fort

__________________
morbeline.com
Morbeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 15:46   #111
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Det burde jo ikke være så vannskelig å spise sunt og variert..bare å kutte ut absolutt alt som innholder mel, ris, pasta og sukker. Samt grønnsaker som vokser under jorda.
Sørge for å få karbene fra grønnsaker og fx bønner/linser.
Spise rent kjøtt, fisk og smør.
Sunn, rein og normal mat man kan leve på restan av livet uten blodsukkersvingninger og vektøkning

Det stemmer jo ikke helt dette da for de personene som har Diabetes. Det skal i mange tilfeller ikke så mye grønnsaker til før blodsukkersvingningene kommer. Personlig må jeg være veldig "forsiktig" med grønnsaker om jeg ikke vil bruke medisin for min diabetes.
Så det vil alltid være unntak fra "reglene", så en skal kanskje ikke være for bombastisk i sine uttalelser.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 17:45   #112
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Det jeg tror, når man opplever stagnasjon, er at man lurer seg selv. Litt for mye vin, litt for mye lovlig sjokolade, litt for mye fløte/CF (som ikke bare har fett som noen tror, men også karber), etc.

Denne type uttalelser kunne jeg vært foruten
Jeg opplever det sårende at folk tar det for gitt at vi som ikke har like stor vektnedgang "jukser".

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 18:07   #113
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Men er ikke et lavkarbo-kosthold et sunt kosthold? Og det er ikke så vanskelig å kommer over 1200 kalorier hver dag...ikke med de mengdene fett og andre ting som folk spiser på dette kostholdet? (begynner å lure på om jeg spiser altfor mye jeg no...)

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:12   #114
Morbeline
Juniormedlem
 
Morbeline sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 27
Morbeline er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

Men er ikke et lavkarbo-kosthold et sunt kosthold? Og det er ikke så vanskelig å kommer over 1200 kalorier hver dag...ikke med de mengdene fett og andre ting som folk spiser på dette kostholdet? (begynner å lure på om jeg spiser altfor mye jeg no...)

Jeg synes det er vanskelig å holde meg under 2000 jeg - og jeg spiser LITE i mengde (magen min tåler ikke store mengder). Mulig det er kostholdet mitt, er nok i hovedsak bacon og fløte som trekker opp..

Sunt kan alltids diskuteres. Det er jo så individuelt

__________________
morbeline.com
Morbeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:15   #115
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Morbeline, her.

Sunt kan alltids diskuteres. Det er jo så individuelt

hehe

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:18   #116
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av morthy, her.

Denne type uttalelser kunne jeg vært foruten
Jeg opplever det sårende at folk tar det for gitt at vi som ikke har like stor vektnedgang "jukser".

Unnskyld, det var ikke slikt ment!

Jeg tror det finnes de som med hele hånden på hjertet spiser aldeles riktig i måned etter måned uten å gå ned. Men for de fleste av oss (eks meg..) så slurver vi litt i svingene. Kanskje ikke mye, men akkurat det bittelille som skal til for å stoppe nedgangen. Og som jeg skrev i hovedinnlegget, jeg mener overvektige, ikke de som TROR de er overvektige. Og på generell basis- da alle kun kjenner sin kropp.

EDIT:
Og nei, jeg er IKKE en av de med veldig stor/rask nedgang. Ser av din ticker at vi har omtrent lik BMI, med andre ord - ingen av oss er MEGET overvektig, ergo må i allefall JEG ikke slurve i svingene!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:24   #117
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg har bare tips om et lite verktøy når det gjelder kalori-mengder. Matvareguidens BMR-kalkulator regner ut hvor mange kalorier man må ha i forskjellige situasjoner. Den finner dere her:

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Jeg trenger ca. 2500 kalorier om døgnet for å opprettholde mine livsfunksjoner. Drar jeg på min kontorjobb og sitter stille hele dagen stå trenger jeg nesten 3000 kalorier.

Nå trener jeg 5 ganger eller mer pr. uke og da skal jeg faktisk ha nesten 4300 kalorier for å opprettholde vekta mi. Spiser jeg mindre enn dette så går jeg ned i vekt.

Dette gir meg tallene 2500/3000/4300. En mann på 80 kilo, 180 cm som er like gammel som meg har tallene 1800/2200/3200. En kvinne på 65 kilo som er 165 cm høy og like gammel som meg (38 år) har tallene 1500/1800/2700.

BMR er et veldig fint verktøy for å finne ut hvor man skal legge seg på kalori-inntaket. Min erfaring gjennom årene er også at dette stemmer bra. Hvis man legger seg 300-500 kalorier under resultatet så vil man gå ned i vekt.

Selvsagt er dette også bare veilledende tall, men likevel et fint verktøy å bruke. Man bør ikke ligge mer enn 500 kalorier under BMR pr. dag.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:32   #118
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Unnskyld, det var ikke slikt ment!

Alt i orden! Jeg er kanskje litt hårsår ettersom jeg har slitt med å få uttelling på vekta! Det er mye morsommere å spise sunt og riktig når det synes på vekta, humøret blir påvirket av stagnasjon, for ikke å snakke om vektøkning...

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:38   #119
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av morthy, her.

Alt i orden! Jeg er kanskje litt hårsår ettersom jeg har slitt med å få uttelling på vekta! Det er mye morsommere å spise sunt og riktig når det synes på vekta, humøret blir påvirket av stagnasjon, for ikke å snakke om vektøkning...

Hvis du leser i journalen, så har jeg det AKKURAT på samme måte! Men måtte ta et grep på meg selv fordi litt+litt ble litt for mye... (det er snakk om en ts/ss bringebær med lovlig søtning)

lenabeatrice.net har skrevet veldig fint om dette.
http://lenabeatrice.net/generelt/prosjekt/

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:50   #120
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Jeg har bare tips om et lite verktøy når det gjelder kalori-mengder. Matvareguidens BMR-kalkulator regner ut hvor mange kalorier man må ha i forskjellige situasjoner. Den finner dere her:

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Jeg trenger ca. 2500 kalorier om døgnet for å opprettholde mine livsfunksjoner. Drar jeg på min kontorjobb og sitter stille hele dagen stå trenger jeg nesten 3000 kalorier.

Nå trener jeg 5 ganger eller mer pr. uke og da skal jeg faktisk ha nesten 4300 kalorier for å opprettholde vekta mi. Spiser jeg mindre enn dette så går jeg ned i vekt.

Dette gir meg tallene 2500/3000/4300. En mann på 80 kilo, 180 cm som er like gammel som meg har tallene 1800/2200/3200. En kvinne på 65 kilo som er 165 cm høy og like gammel som meg (38 år) har tallene 1500/1800/2700.

BMR er et veldig fint verktøy for å finne ut hvor man skal legge seg på kalori-inntaket. Min erfaring gjennom årene er også at dette stemmer bra. Hvis man legger seg 300-500 kalorier under resultatet så vil man gå ned i vekt.

Selvsagt er dette også bare veilledende tall, men likevel et fint verktøy å bruke. Man bør ikke ligge mer enn 500 kalorier under BMR pr. dag.

Flott kalkis!!

Jeg har ei tanitavekt som beregner for meg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:51   #121
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Flott kalkis!!

Jeg har ei tanitavekt som beregner for meg.

Samme her. Den er kjempefin. Jeg husker ikke hva den heter, men den kostet rundt tusingen og jeg kjøpte den på XXL. Kan anbefales.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 21:00   #122
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Flott kalkis!!

Jeg har ei tanitavekt som beregner for meg.

Det som min Tanita-vekt sier stemmer godt overens med de verdier kalkuratoren regnet ut for meg

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 21:03   #123
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av fiffi, her.

Det som min Tanita-vekt sier stemmer godt overens med de verdier kalkuratoren regnet ut for meg

Samme her.. Det er vel ca. 150 kalorier i forskjell.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 16:53   #124
SuperSun
Juniormedlem
 
SuperSun sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 11
SuperSun er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Det er viktig å bevare sunnheten, ikke minst mentalt, når man legger om livsstil og/eller prøver å gå ned i vekt. Hvis fokuset på vektnedgang gjør at man velger usunne strategier, så er det selvsagt ikke bra, hverken for den fysiske eller den mentale helsa.

Det som provoserer meg er den definisjonen av sunnhet som noen har, og som dreier seg om magefølelse og "sånn er det bare". Jeg ser ingen grunn til å fordømme sukker- og brøderstatninger som det ikke er vitenskapelig bevist at er usunne.

Det er mulig at noen opplever en langsommere vektnedgang på grunn av såkalte partystoppere, men det betyr ikke at partystopperne eller det de spiser eller hvor mye de spiser er usunt.

Synes folk kan prøve å holde tunga rett i munnen i forhold til hva de føler og synes er usunt, og hva som beviselig ER usunt.

__________________


SuperSun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 00:24   #125
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Syntes du hadde ett flott innlegg, Nellie! Synd at noen oppfattet den som krass eller provoserende, jeg vet at det ikke var dette du var ute etter. Jeg oppfattet det som en tankevekker...

Jeg har selv lagt merke til at der er så utallig mange tråder med quick fix, erstatninger og stort bortfall fra den egentlige dietten man startet med at man kan bli litt oppgitt til tider. Det er ikke ment som kritikk mot nybegynnere, det er heller min generelle oppfatning av forumet den siste tid. Jeg er ingen lavkarbo "saint"; Sannheten er at jeg er elendig til å holde lavkarbo-livsstilen, men det betyr ikke at jeg er redd for å uttale meg om hva som oppfattes som et sunt/usunt matinntak evt forhold til mat.

Ja, folk er forskjellige. Men er det til å argumentere at naturlig mat er sunn mat for alle? Der vil sikkert alltids være unntak, men det ville ha blitt ett ufatlig langt innlegg om alle mulige variabler skulle tas med i bildet. Her må man nesten begrense seg til det generelle menneske.

Jeg tror ikke man trenger grønnsaker for å ha ett variert kosthold. (For meg er variert = alle nødvendige næringsstoffer). Men jeg tror man må være ganske obs på hva maten inneholder å sikre seg at man ikke får mangler. Poenget er nok ikke "hvor mange dl fløte er sunt/usunt", "hvor mange oljeshots", "sjokoladekaka som ikke gir blodsukkerstigning" osv, men mer at man skal ta det litt mer med ro... Lavkarbo er en livsstilsendring. Det vil kreve tid, tilpasning og tålmodighet. Jeg spør meg selv nesten hver dag hvor mange "quick fix" jeg skal igjennom før jeg forstår at en sunn livsstil krever så utrolig mye mer.

Jeg starta lavkarbo for å gå ned i vekt. Nå spiser jeg lavkarbo kun for helsa, med vektnedgang som en positiv bieffekt

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skjedde: Tung i lårene JoAnna Trening 6 11-06-09 19:39
Skjedde a? Klumpe Spørsmål og svar 11 06-12-06 16:18
I kveld skjedde det noe "merkelig".. Anitra Induksjonen 1 15-03-04 01:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no