Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-11, 12:25   #1
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Jeg har vært ca. 1 år på et platå, uten å gå videre ned. Har holdt meg til ganske streng lavkarbo. Etter en kvelds utskeielse gikk jeg noen kilo opp som jeg har vanskelig for å blir kvitt igjen. Jeg er en person med et åpent sinn for ny og enda bedre informasjon, og etter å ha studert "platå" problemer, fant jeg argumenter mot å gå langvarig på VLCD (Very Low Carbohydrate Diet 0-20 gram).
----
http://lesernes.h-avis.no/artikkel.php?aid=16405
----
Det handler om T3 horomonet som senker forbrenningen hvis verdien blir for lav. Studier viser at det skjer ganske raskt etter at kroppen ikke har nok glukose konvertert fra enten mangel på proteiner eller karbohydrater. Samme T3 senkning oppstår hvis man spiser for lite (under ~1000 kcal pr. dag). Det virker faktisk som man kan argumentere positivt for et kosthold med 50-125 "komplekse" eller "gode" karbohydrater (de som ikke gir for rask insulin-stigning + aktivitetsnivå) fordi de gir en bedre forbrenning pr. døgn. Det er mulig man nå kombinere ~100 gr. lav-GI karbohydrater med noe mer kontroll av kalorier hvis man skal videre nedover, men igjen ikke for lavt siden det igjen gir kroppen andre signaler om å senke forbrenning. (Et symptom som jeg har vært plaget med er urolig puls når jeg skal sove/legger meg ned. Det ser ut til å forsvinne for meg når jeg legger til noen gode karbohydrater pr. dag. Tilskudd slik som epleeddik (potassium) og gresskar-frø (magnesium) hjalp ikke noe særlig mot slik hjerte/puls-bank).

1) Ved å ha minst 50 gram gode karbohydrater pr. døgn unngår man å senke T3 og beholder forbrenning på normalt nivå, samt unngår økt risiko for helseplager og sykdom forbundet med lave T3 nivå (tyroid-problemer).

2) Ved å legge til (minst) 50 gram karbohydrater etter å ha stoppet opp på platå over lang tid, venner man kroppen til en mer tolerant insulin-reaksjon hvis man kommer i en situasjon der man må spise mye karbohydrater (kaker etc.).

3)
Samtidig kan man teste om sukkerhungeren holder seg borte selv med litt karbohydrater, dvs. om man er blitt mindre insulin-resistent, som igjen fører til mindre press på det daglige kostholdet (man kan ta seg en skive brød til lunsj på jobb bare man har nok fett/proteiner med f.eks.).

Kommentarer?

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 12:41   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Jeg har valgt å ligge over 50 på grunn av de argumentene du kommer med i tillegg til at jeg har konstatert lavt stoffskifte (og medisineres med kombinasjon av t3/t4 = Erfa, for dette i stedet for standard t4-basert levaxin).
En annen ting er at jeg rent subjektivt ikke trives uten litt karbohydrater i kosten.

Det jeg vil si varsko til - som du nevner via GI - er at ikke alle karbohydrater er like. Jeg går ned/holder fint vekten på grønnsaker/frukt/litt potet/ris, men sukker og sukkerliknende karbohydrater/juice (som er flytende karbohydrater) lett fører meg ut i en carbo-creep og tilhørende vektøkning...

Når det gjelder brødskiva vil jeg bare si at med autoimmun stoffskiftesykdom skal man VIRKELIG vurdere å holde seg 100% unna glutenholdige melvarer. Det finnes en god del forskning som indikerer en sammenheng mellom intoleranse for mel og hashimoto's/graves - som er de to største formene for stoffskifteforstyrrelser. Ta heller litt potet eller ris... Hvordan dette fungerer for folk som vet at de ikke har antistoffer kan jeg ikke si noe særlig om.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 28-09-11 kl 22:23. Årsak: feilstaving - igjen!!!
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 12:50   #3
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Dette høres bra ut. Jeg har ikke andre symptomer enn slik hjerte/pulsbanking idet jeg prøver å sovne/legger meg ned, så hvis det hjelper med en dasj gode karber burde flere her vurdere hvor lavt prøver å ligge i karbogram over lengre tid. Gluten-holdig mat og melke-produkter har aldri vært et problem for meg, men det kan jo være en greitt tips vis man er usikker og det er mye godt som er uten gluten.

Tror Torkil sin metode, dvs. gå streng lav-karb max 6 måneder til du når et langvarig platå kan være en god start. Kanskje platået rett og slett er en "melding" om at du nå har mindre resistens og kan legge til litt karbohydrater og holde en lett kalori-kontroll for å komme deg videre. Nok fett bør man nok ha fremdeles, men helt oppe i Skaldeman dvs. 75% er ikke nødvendig mener jeg.


Sist redigert av Biggie Small : 28-09-11 kl 12:56.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 13:39   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Du kan forresten finne mer om dette dersom du googler rT3, t3 og carbohydrate restriction eller calorie restriction (samme mekanisme er kjent for å kicke inn på strenge lavkaloridietter også).

(Mekanismen er at lager-stoffskiftehormonet t4 ikke lenger omdannes til det aktive forbrenningshormonet t3, men heller til det inaktive rT3. Ekstrem lavkalori og streng lavkarbo er faktorer som er sterkt mistenkt å fremme et uønsket bytte i konverteringen som beskrevet.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 28-09-11 kl 15:54. Årsak: stavefeil
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 14:06   #5
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Absolutt.

Jeg må en sjelden gang innom brannfakkelen Anthony Colpo for å se på hans punkter, og fra der gikk jeg innom litt forsknings-oppsummeringer der de snakket om både veldig lavkalori og veldig lavkarbo i forhold til T4-T3. Ser ikke ut til at det er kontroversielt i det hele tatt, men kommer ikke noe bra frem hos de som tilbyr bøker om lavkarbo etc.?

Argumentet med T3 burde kanskje være en fast del av argumentet om insulinresistans og forbrenning som nye lavkarbo-entusiaster hopper på?

En moderator kunne jo legge dette til i "lavkarbo for nybegynnere" tråden kanskje?

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 16:09   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Jeg må en sjelden gang innom brannfakkelen Anthony Colpo for å se på hans punkter, og fra der gikk jeg innom litt forsknings-oppsummeringer der de snakket om både veldig lavkalori og veldig lavkarbo i forhold til T4-T3. Ser ikke ut til at det er kontroversielt i det hele tatt, men kommer ikke noe bra frem hos de som tilbyr bøker om lavkarbo etc.?

Argumentet med T3 burde kanskje være en fast del av argumentet om insulinresistans og forbrenning som nye lavkarbo-entusiaster hopper på?

Mja... den godeste AC legger ikke fingrene mellom når han formidler sitt syn. Jeg har ikke det inntrykket at "alle andre" stiller seg bak (på linje iallfall). Om du er interessert så har også Chris Chresser http://chriskresser.com/ (serien om "low t3 syndrome") glimrende innlegg om mulige årsaker til unormalt lav t3. Om det oppstår vil det i praksis være u m u l i g å gå ned i vekt.

Selv om jeg synes AC går vel langt i å generalisere er jeg veldig enig i at dette gjelder noen - og høyst sannsynlig "en god del" blant de som opplever symptomer på tretthet og frossenhet - og at det dermed burde være lettere å finne informasjon for å kunne komme seg ut av den vonde sirkelen.

Som jeg har hevdet ellers så ser jeg liten grunn til å gå under 50 dersom man går ned mellom 50-150. (Ikke at jeg tror 50 er noen magisk grense som gjelder alle, men terskelen for at problemer oppstår over tid ligger nok "deromkring" for de fleste - om enn ikke de fleste her inne.) Men det er min mening, da. Jeg registrerer også at det er mange her inne som lever lavt og trives med det. Jeg tenker nå litt på "hvor lenge kan det gå", men samtidig så er kroppene våre imponerende ulike og generaliseringer har en tendens til alltid å tryne i unntak som bekrefter regelen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 18:20   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Ok, for en som er syk og ikke makter å lese masse her i allefall ikke i dag...
Kan noen g meg et lettforståelig sammendrag?
jeg har både Hashimotos og Graves nmlig og siter veldig med trøtthet og er oftere kaldere enn de fleste.
Jeg har dårlig allmenntilstand på tross av "gode" blodverdier og sliter veldig med å gå ned i vekt.
jeg har lenge mistenkt at jeg har ubalense i T4-T3 forhold men får inntil videre ikke lov til å forsøke annet enn Levaxin som jeg ikke har god nytte av.

Betyr dette at jeg burde ligge på ca 50-100 kh i døgnet?

Jeg sliter veldig med lettpåvirklelig insulin og utviklet en svak, men tydeligvis virksom svangerskapsdiabetes i forige svangerskap på tross av lav vektoppgang. Jeg har også tidligere hatt insulinresistens.
Jeg er veldig utsatt for sukkerhunger og med LCHF kostholdet har jeg ENDELIG fått dette under kontroll. Jeg håper virkelig ikke at jeg må av dette kostholdet igjen for å være frisk og kunne gå ned i vekt?
Det skal ikke mange kh til før sukkersuget truer med å vende tilbake... hjelper ikke at jeg faktisk er mett...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 18:32   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Ok, for en som er syk og ikke makter å lese masse her i allefall ikke i dag...
Kan noen g meg et lettforståelig sammendrag?
jeg har både Hashimotos og Graves nmlig og siter veldig med trøtthet og er oftere kaldere enn de fleste.
Jeg har dårlig allmenntilstand på tross av "gode" blodverdier og sliter veldig med å gå ned i vekt.
jeg har lenge mistenkt at jeg har ubalense i T4-T3 forhold men får inntil videre ikke lov til å forsøke annet enn Levaxin som jeg ikke har god nytte av.

Betyr dette at jeg burde ligge på ca 50-100 kh i døgnet?

Jeg sliter veldig med lettpåvirklelig insulin og utviklet en svak, men tydeligvis virksom svangerskapsdiabetes i forige svangerskap på tross av lav vektoppgang. Jeg har også tidligere hatt insulinresistens.
Jeg er veldig utsatt for sukkerhunger og med LCHF kostholdet har jeg ENDELIG fått dette under kontroll. Jeg håper virkelig ikke at jeg må av dette kostholdet igjen for å være frisk og kunne gå ned i vekt?
Det skal ikke mange kh til før sukkersuget truer med å vende tilbake... hjelper ikke at jeg faktisk er mett...

Jeg tror ikke jeg kan skrive annerledes enn det jeg har gjort...

Har legen din målt fT3, tT3 og rT3 før vedkommende sa at levaxin fungerte for deg? Om svaret er "nei" så kan antakelig ikke legen din nok til å behandle deg optimalt (og det gjelder dessverre de aller, aller fleste).
Med kompliserende diabetes så er det veldig viktig at du har legen din med på veien siden du lett kan havne mellom barken og veden (for lite karbohydrater for stoffskiftet og for mye for diabetesen).

Med hensyn til sukkerhunger så kjenner jeg til den... Og om du tør å eksperimentere med karbohydratene på egen hånd hadde jeg absolutt anbefalt å bruke lavGI karbohydrater.

Dersom du bor på østlandet og synes du har råd til det kan du PMe meg så skal jeg videreformidle navnet til min lege. Han er iallfall ikke redd for å skrive ut Erfa og har spesiell interesse for stoffskifte/kroniske sykdommer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 19:23   #9
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 37
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Jeg fant denne tråden meget interessant. Jeg har stått på et platå siden februar, og også gått opp noen kg, til tross for at jeg har vært i ketose. Tok av rundt 20 kg fra juni i fjor- februar i år.

Kunne tenkt meg å gått ut av ketosen, og ligge på rundt 50 kh om dagen, for å se om det kan hjelpe.

Jeg lurer på; hva anser du som gode karbohydrater?
Hvilken mat vil du anbefale?
Er trening enda viktigere dersom man øker kh?

Har ingen fysiske sykdommer, men sliter med depresjoner.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 19:53   #10
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tror ikke jeg kan skrive annerledes enn det jeg har gjort...

Har legen din målt fT3, tT3 og rT3 før vedkommende sa at levaxin fungerte for deg? Om svaret er "nei" så kan antakelig ikke legen din nok til å behandle deg optimalt (og det gjelder dessverre de aller, aller fleste).
Med kompliserende diabetes så er det veldig viktig at du har legen din med på veien siden du lett kan havne mellom barken og veden (for lite karbohydrater for stoffskiftet og for mye for diabetesen).

Med hensyn til sukkerhunger så kjenner jeg til den... Og om du tør å eksperimentere med karbohydratene på egen hånd hadde jeg absolutt anbefalt å bruke lavGI karbohydrater.

Dersom du bor på østlandet og synes du har råd til det kan du PMe meg så skal jeg videreformidle navnet til min lege. Han er iallfall ikke redd for å skrive ut Erfa og har spesiell interesse for stoffskifte/kroniske sykdommer.

Jeg bor ikke på østlandet lenger nei, hadde kontekt med Aker da jeg gjorde det, men nå bor jeg i Bergen og må forholde meg til Haukeland.
Hvordan de forholder seg til dette er jeg usikker på, men de tar generellt IKKE T3 prøver... fatter ikke hvorfor.
Jeg fikk krenglet meg tl en fT3 prøve nå sist og den er innenfor, men i det lavere sjiktet av normalområdet. Jeg vet av erfaring at jeg bør ligge høyt eller litt i overkant på T3 om jeg skal ha det bra...
Legen skulle henvise meg ti Haukeland da. Fastlegen kunne ikke gi meg noe annet enn Levaxin uansett hvordan prøvene var sa hun
Jeg fikk lov å øke med 25-50 ug pr uke da...

jeg er livredd for å eksperementere med kh ja... for jeg havner veldig lett i sukkerhungerfellen igjen... jeg er en forferdelig slikkmunn!

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 20:09   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Jeg bor ikke på østlandet lenger nei, hadde kontekt med Aker da jeg gjorde det, men nå bor jeg i Bergen og må forholde meg til Haukeland.
Hvordan de forholder seg til dette er jeg usikker på, men de tar generellt IKKE T3 prøver... fatter ikke hvorfor.
Jeg fikk krenglet meg tl en fT3 prøve nå sist og den er innenfor, men i det lavere sjiktet av normalområdet. Jeg vet av erfaring at jeg bør ligge høyt eller litt i overkant på T3 om jeg skal ha det bra...
Legen skulle henvise meg ti Haukeland da. Fastlegen kunne ikke gi meg noe annet enn Levaxin uansett hvordan prøvene var sa hun
Jeg fikk lov å øke med 25-50 ug pr uke da...

jeg er livredd for å eksperementere med kh ja... for jeg havner veldig lett i sukkerhungerfellen igjen... jeg er en forferdelig slikkmunn!

Beklager, men da har jeg egentlig ikke annen råd enn at du får stikke innom Sonjas Stoffskifteforum og høre om det er noen som kjenner til en god lege i ditt område. Eller så må du lete selv. Jeg vet en del som er fortvilet nok til å dra til Belgia til Dr Herthoges klinikk også. Men da er det nok billigere å dra til Østlandet.

Dessuten - enten lyver fastlegen din, eller så er vedkommende ikke oppdatert. Liohyronin er et syntetisk t3-tilskudd som kan gis på resept i Norge ... og alle leger kan gi ut Erfa (tørket skjoldbrukkjertel fra gris med både t4, t3, t2, t1 og calcitonin - en fullgod erstatning for det ens egen kjertel skulle ha produsert) dersom de søker om registreringsfritak (en formalitet for å skrive ut en del legemiddel som ikke er vanlig i bruk). Men de fleste vil/tør ikke.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 20:15   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Jeg fant denne tråden meget interessant. Jeg har stått på et platå siden februar, og også gått opp noen kg, til tross for at jeg har vært i ketose. Tok av rundt 20 kg fra juni i fjor- februar i år.

Kunne tenkt meg å gått ut av ketosen, og ligge på rundt 50 kh om dagen, for å se om det kan hjelpe.

Jeg lurer på; hva anser du som gode karbohydrater?
Hvilken mat vil du anbefale?
Er trening enda viktigere dersom man øker kh?

Har ingen fysiske sykdommer, men sliter med depresjoner.

Om det er meg du spør:
Om du fryser så kan det være en indikasjon på at du kanskje bør ligge litt høyere.
Når det gjelder karbohydrater så hadde jeg siktet på "lav GI - utvide grønnsaksbasen" først , rett og slett fordi jeg tror det er viktig å ha bredde i kostholdet pga vitaminer/mineraler.
Du kan også se på atkins sin anbefaling til oppøking http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338
Min personlige mening er at mel og sukker skal inn sist. Og da (litt) sukker før noe mel. (Men det er basert på min egen erfaring... og jeg blir syk av mel.)

Når det gjelder trening vil jeg tro de aller fleste, metabolsk (rimelig) friske er rimelig trygge mot vektoppgang under 100g karbohydrater daglig - selv uten trening. Over det må man nok være forsiktig og kjenne seg selv. I Primal Blueprint er tommelregelen at man mellom 100-150 bør være i iallfall moderat fysisk aktivitet. Med mye hard trening mener man i PB at man kan øke inntil 100g karbohydrater "pr treningstime pr dag", men jeg tror vel at da skal man vite hva man gjør. Jeg er så dårlig til å trene selv, at der har jeg ikke mye å si, altså.

Nå vet ikke jeg hvor lavt du ligger karbohydratmessig for å være i ketose, men om du har symptomer kan du jo øke med noe sånt som 5 eller 10g mer pr dag, med en uke på hvert nivå... Og så stoppe når du har kommet til 50-60 og vurdere om det går rettere/dårligere? Har kroppen din gått i sparemodus og du er frisk vil den også klare å dra seg ut av det gitt litt tid.

Jeg støtter meg mye på informasjonen her:
http://www.marksdailyapple.com/press...rint-diagrams/
http://www.marksdailyapple.com/the-p...ate-continuum/ mm.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 20:45   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

smgj: Du må ta kostnadene for Erfa selv, ikke sant?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 22:10   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

smgj: Du må ta kostnadene for Erfa selv, ikke sant?

Åja. Men jeg klarte da å få fradrag på skatten for både den og oppfølging hos privat lege i fjor...

Og for min del så er jeg slett ikke sikker på at jeg hadde maktet 100% jobb over noe tid uten å bytte. (Selv om jeg oppfattet at Levaxin hjalp - så hjalp Erfa (og en knallgod lege) på ting som jeg ikke visste var symptomer engang.)

500 stk 125mg (tilsvarer sånn grovt sett 100-120µ levaxin) koster 1700,- hos apotek1. Vanlig dose er mellom 90 og 180mg Erfa. Mange går dessuten på en kombinasjon med 25-50µg levaxin for å få opp t4. Uansett så er ikke den prisen stor dersom det er det som skal til for å få livet tilbake. Det koster dyrt å hangle over tid også.

Mer om priser kan du finne på Sonjas
http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12893

Ja, og klarer man å
1) Krangle seg til Erfa og
2) Få en spesialist til å søke om den på blåresept (forutsetter at man har plager som ikke forsvant på levaxin, men som gikk bort på erfa) så finnes det folk som har fått også Erfa på blåresept - til slutt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 22:31   #15
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Åja. Men jeg klarte da å få fradrag på skatten for både den og oppfølging hos privat lege i fjor...

Og for min del så er jeg slett ikke sikker på at jeg hadde maktet 100% jobb over noe tid uten å bytte. (Selv om jeg oppfattet at Levaxin hjalp - så hjalp Erfa (og en knallgod lege) på ting som jeg ikke visste var symptomer engang.)

500 stk 125mg (tilsvarer sånn grovt sett 100-120µ levaxin) koster 1700,- hos apotek1. Vanlig dose er mellom 90 og 180mg Erfa. Mange går dessuten på en kombinasjon med 25-50µg levaxin for å få opp t4. Uansett så er ikke den prisen stor dersom det er det som skal til for å få livet tilbake. Det koster dyrt å hangle over tid også.

Mer om priser kan du finne på Sonjas
http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12893

Ja, det har du rett i! Godt at du har greid å få igjen på skatten for utgiftene dine. Jeg var i denne situasjonen for mange år siden, måtte på Balderklinikken fordi jeg ikke fikk hjelp andre steder. Jeg fikk Armour, da. Var råblakk (ble sosialklient i denne prosessen), fikk ikke igjen noe, og måtte bare slutte på det. Men i mitt tilfelle hjelp heller ikke det så mye på mine plager, jeg gikk dermed over på Levaxin pluss Liotyronin pga det økonomiske. og mange år senere fikk jeg ME-diagnosen ...

Nå ligger faktisk stoffskiftet mitt i normalskiktet uten medikamenter, men det er mulig jeg skal undersøke litt nærmere om jeg burde begynne på noe igjen, og da må jeg nok igjen til en lege som har bedre greie på det. Fastlegen jeg har nå nektet meg faktisk T3, han mente det ikke var noen vits i, og avviste blankt at det hadde noen virkning, selv om jeg fikk smerter i beina uten T3 og de forsvant når jeg tok det ...

Men til temaet - jeg opplevde forverring etter ketosebasert kosthold, etter å ha følt meg bedre en stund. Jeg gikk også VELDIG raskt opp i vekt etter at jeg ikke klarte å holde meg på det kostholdet lenger. Så for meg med Hashimoto's og binyrer som ikke fungerte optimalt er ikke dette et gunstig kosthold. Jeg har også slitt med sukkersug i perioder, og har også kommet frem til at gluten og melkeprodukter er det jeg tåler dårligst. Mye likt her altså

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 22:58   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Nå ligger faktisk stoffskiftet mitt i normalskiktet uten medikamenter, men det er mulig jeg skal undersøke litt nærmere om jeg burde begynne på noe igjen, og da må jeg nok igjen til en lege som har bedre greie på det. Fastlegen jeg har nå nektet meg faktisk T3, han mente det ikke var noen vits i, og avviste blankt at det hadde noen virkning, selv om jeg fikk smerter i beina uten T3 og de forsvant når jeg tok det ...

Men til temaet - jeg opplevde forverring etter ketosebasert kosthold, etter å ha følt meg bedre en stund. Jeg gikk også VELDIG raskt opp i vekt etter at jeg ikke klarte å holde meg på det kostholdet lenger. Så for meg med Hashimoto's og binyrer som ikke fungerte optimalt er ikke dette et gunstig kosthold. Jeg har også slitt med sukkersug i perioder, og har også kommet frem til at gluten og melkeprodukter er det jeg tåler dårligst. Mye likt her altså

Leger har så mange rare meninger. Min (X-)lege mente at "ødemene som forsvant" (i 30 grader, stillesittende, mens jeg 3 måneder tidligere hadde hatt store problemer i skarve 25 grader på en norsk sommerdag) og kiloene som forsvant bare var "placebo". (Jeg byttet til Erfa vhja en privat lege etter at fastlegen avslørte at han "overhodet ikke vurderte Erfa". Selv uten kjennskap til medikamentet. Punktum. )Vel - virkningen vedvarer...

Ja, lavkarbo trenger jo absolutt ikke å være under 50. Mange av oss opplever positive virkninger av "lavkarboprinsippene" lenge før det.

Det jeg ville si er at om du har antistoffer så bør du se på denne boka
http://www.amazon.co.uk/Why-Still-Ha.../dp/1600376703 Ikke se deg blind på tittelen. Den omhandler mye om de bakenforliggende tingene i Hashimotos/Graves og indirekte sier den også en del om hva man kan påvirke selv.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 23:06   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Jeg har økt karbene på bekostning av fettet. Frukt får jeg mageknip av men mer grønnsaker, rotgrønnsaker og nøtter, nøtter, nøtter. Nøtter tåler jeg godt. Og det er supermat!! Om man vil enda høyere opp på karbohydratinnhold kan man spise linser og bønner. Jeg ville aldri begynt med korn. Jeg er veldig fornøyd med litt garbanzobønner, rå gulrot, peanøtter og salatgrønnsaker.

Om jeg var i den siuasjon at jeg ikke gikk ned med lite karbo og lite kalorier ville jeg lagt hardt press på legen! Test meg for mineraler, hormoner, alt du kan!

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 23:20   #18
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Leger har så mange rare meninger. Min (X-)lege mente at "ødemene som forsvant" (i 30 grader, stillesittende, mens jeg 3 måneder tidligere hadde hatt store problemer i skarve 25 grader på en norsk sommerdag) og kiloene som forsvant bare var "placebo". (Jeg byttet til Erfa vhja en privat lege etter at fastlegen avslørte at han "overhodet ikke vurderte Erfa". Selv uten kjennskap til medikamentet. Punktum. )Vel - virkningen vedvarer...

Ja, lavkarbo trenger jo absolutt ikke å være under 50. Mange av oss opplever positive virkninger av "lavkarboprinsippene" lenge før det.

Det jeg ville si er at om du har antistoffer så bør du se på denne boka
http://www.amazon.co.uk/Why-Still-Ha.../dp/1600376703 Ikke se deg blind på tittelen. Den omhandler mye om de bakenforliggende tingene i Hashimotos/Graves og indirekte sier den også en del om hva man kan påvirke selv.

Takk, skal se på den . Jeg har vel latt dette med stoffskiftet ligge litt fordi det har vært så mye, har som nevnt ME også, og fortsatt en ganske stressende livssituasjon som jeg jobber med å mestre og endre. TTT ... Da jeg begynte på Atkins i 2004 var det fordi et Sone/Fedonaktig kosthold ikke gjorde noe som helst for meg, jeg ble veldig fort sulten og fikk nok for lite fett. Ketose er behagelig sånn sett. Etter alle disse årene har jeg fortsatt ikke helt funnet det optimale kostholdet for meg - men jeg har forstått såpass som at jeg trenger et godt balansert kosthold uten for store utslag i noen retninger ... Kan til og med tåle gluten og melkeprodukter bedre i perioder (magemessig, altså), men i disse dager funderer jeg på å kutte det helt ut igjen for en periode for å se hva det evt kan føre til av bedring. Det kan nok hende det er mye jeg ikke tenker over som kan bli bedre av det


Sist redigert av Huldr : 28-09-11 kl 23:29. Årsak: manglet et 'ikke'
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 23:34   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Kan til og med tåle gluten og melkeprodukter bedre i perioder (magemessig, altså), men i disse dager funderer jeg på å kutte det helt ut igjen for en periode for å se hva det evt kan føre til av bedring. Det kan nok hende det er mye jeg ikke tenker over som kan bli bedre av det

Jeg må bare si at jeg har ingen magemessige utslag av melvarer (og jeg har en ganske "sart" mage.) ... Og var derfor lettere sjokkert da jeg innså hvor mange andre plager jeg hadde under provokasjon med melvarer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 23:41   #20
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Jeg fant denne tråden meget interessant. Jeg har stått på et platå siden februar, og også gått opp noen kg, til tross for at jeg har vært i ketose. Tok av rundt 20 kg fra juni i fjor- februar i år.

Kunne tenkt meg å gått ut av ketosen, og ligge på rundt 50 kh om dagen, for å se om det kan hjelpe.

Jeg lurer på; hva anser du som gode karbohydrater?
Hvilken mat vil du anbefale?
Er trening enda viktigere dersom man øker kh?

Har ingen fysiske sykdommer, men sliter med depresjoner.

Teorien er vel at man skal kunne ligge noe i underskudd av kcal pr. dag ev. litt over pr. dag og fremdelses få forbrenningen til å gå fint. Etter nesten 3 år nå, er det å gå videre ned i vekt for meg som å klare å snike seg forbi en bikkje som sover lett uten å vekke den. Korn/mel er muligens super-triggeren for å lagre fett, om det er pga. insulin-respons eller noe annet er et godt spørsmål..

500 kcal under BMR kanskje? Så et program nylig om hvordan kroppen øker antall fettceller når alle de andre er max størrelse, og at disse ikke forsvinner igjen selv om man går ned. Så man har altså etter en slankekur et tomt hylster av fettceller hvis eneste oppgave er å lagre fett..!

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 23:41   #21
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg må bare si at jeg har ingen magemessige utslag av melvarer (og jeg har en ganske "sart" mage.) ... Og var derfor lettere sjokkert da jeg innså hvor mange andre plager jeg hadde under provokasjon med melvarer.

Hmm ... Ja, det er til ettertanke det du sier. En påminnelse. Jeg har lest lister over plager av hveteglutenintoleranse før som stemmer veldig bra med ME-bildet - men jeg tror jo at det er flere faktorer involvert enn bare det, da. Men det er nok på tide å prøve. Jeg har brukt en del spelt innimellom, da jeg tåler det mye bedre, men jeg tenker nå på å kutte ut alt av glutenholdig korn. Havre derimot kommer jeg fortsatt til å spise.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 23:45   #22
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg må bare si at jeg har ingen magemessige utslag av melvarer (og jeg har en ganske "sart" mage.) ... Og var derfor lettere sjokkert da jeg innså hvor mange andre plager jeg hadde under provokasjon med melvarer.

Nå ble jeg nyskjerrig her... HVILKE plager er det du hadde?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 08:56   #23
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hmm ... Ja, det er til ettertanke det du sier. En påminnelse. Jeg har lest lister over plager av hveteglutenintoleranse før som stemmer veldig bra med ME-bildet - men jeg tror jo at det er flere faktorer involvert enn bare det, da. Men det er nok på tide å prøve. Jeg har brukt en del spelt innimellom, da jeg tåler det mye bedre, men jeg tenker nå på å kutte ut alt av glutenholdig korn. Havre derimot kommer jeg fortsatt til å spise.

Jeg blir mye sykere om jeg får i meg hvete/gluten. (Reagerer negativt på mye korn generelt.) Og er fortsatt syk etter å ha kuttet det ut, men på en måte som lar meg ha det litt ryddigere mellom ørene, om du forstår. Du har nok rett i at det er mange faktorer involvert med denne ME'en, jeg finner det ikke usannsynlig at matvareintoleranser, nye eller gamle, kan være en del av bildet.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 09:31   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Nå ble jeg nyskjerrig her... HVILKE plager er det du hadde?

Jeg hadde kronisk bihulebetennelse on/off fra jeg var 8 år (var veldig syk da og allmentilstanden ble svært svekket etter noen kraftige antibiotikakurer... før den tiden man visste at probiotika er nødvendig etter) til i fjor.
Jeg hadde alltid trange mellomører: "dotter" i ørene og væske i mellomøret
"Alltid" skikkelig seigt snørr og tett i nesa.

I voksen alder fikk jeg i tillegg:
Væskeansamlinger i leggene, ømme legger
Betennelse i underarmen
Symptomer på cubital syndrom (lillefingre og ringfingre som dovnet "frea håndleddet og utover" om natta)

At dette hadde sammenheng med mel fant jeg kun ut etter å ha vært uten alt mel i 6 måneder og så kjørt provokasjonsfase (3 dager med mye rugmel, 1 dag opphold, 3 dager med mye bygg, 1 dag opphold, osv)

Jeg hadde faktisk ikke lagt merke til at mesteparten av disse plagene var borte (med unntak av cubital-greiene og ødemene) før de kom tilbake. Da ble jeg skremt fordi det var så snikende og påvirket meg så mye. (Jeg reagerte også kraftig på melk under melke-provokasjonen - men det var et rent magesymptom... )

I den samme provokasjonsfasen ble jeg også tristere og surere. Det er jo vanlig når man føler seg dårligere.

Og når jeg begynte å legge merke til det er det bare så F-A-N-T-A-S-T-I-S-K å kunne puste fritt gjennom nesa - hele tiden! (Og bittert å gått 30 ÅR!!! med unødvendige problemer.) For ikke å snakke om at god søvn er deilig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 29-09-11 kl 09:36.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 09:40   #25
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

500 kcal under BMR kanskje? Så et program nylig om hvordan kroppen øker antall fettceller når alle de andre er max størrelse, og at disse ikke forsvinner igjen selv om man går ned. Så man har altså etter en slankekur et tomt hylster av fettceller hvis eneste oppgave er å lagre fett..!

Biggie

Jeg har hørt det samme, men også at disse tomme fettcellene dør etter ca 3 år. Hva som er riktig vet jeg ikke, men optimisten i meg tror at 3 år er riktig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar

Emneord
horomoner, karbohydrater, t3, tyroid


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalde kokte poteter Meniallverden Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 12-08-11 09:29
Kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo? cilemora Lavkarbo generelt 7 17-12-07 17:53
Morsomme argumenter på at lavkarbo er usunt donjuanwannabe Lavkarbo generelt 5 20-12-05 10:35
Kalde hender Kristian Atkins kosthold 12 15-03-04 19:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no