Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

symptomer av høy anti-tpo?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-06-07, 23:08   #1
miama
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 2
miama er på en erverdig vei

symptomer av høy anti-tpo?

Jeg har fått påvist forhøyet anti-tpo - den lå visst på 720. Såvidt jeg forstår er TSH normal - den ligger mellom 1,5 og opp mot 3, helst lavere. Kun en gang lå den på 6 og noe.

Jeg har en lege som jeg føler lite tillit til - derfor spør jeg her: Kan man få symptomer på anti-tpo alene? Er det noen her som får Levaxin selv om TSH er normal?

Jeg er trøtt og fysisk og psykisk utmatta for tiden, med verking i leddene (eller musklene? ikke helt sikker...) . Jeg lurer selvsagt på om dette skyldes antistoffer i blodet, og om Levaxin ville hjulpet meg - eller om jeg "bare" er utbrent.

-blir glad for svar fra andre.

Miama

miama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 08:08   #2
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: symptomer av høy anti-tpo?

Dersom du har høy Anti-tpo tyder det vel på at kjertelen din er betent - og at du har hypotyreose?? Vet du referanseområdet på prøvene dine?? - det er nemmelig forsjellig fra sted til sted (hos meg ville en TSH på over 6 vært utenom referanseomr. som er 0,01-4,0). Og har du tatt en prøve som heter FT4??

Personlig syns ikke jeg den TSH'en din var "bra" den bør ligge på under 1 for at jeg skal være iform (men det er individuelt).

Da jeg fikk påvist hypotyreose trodde jeg at jeg var utbrent, og hadde mange av de symptomene dine. Du bør snakke med legen din om dette - og om du ikke har gjort det så bør du måle FT4 også, den viser hvor stoffskiftet ditt ligger.

Lykke til

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:20   #3
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: symptomer av høy anti-tpo?

Opprinnelig lagt inn av miama, her.

Jeg har fått påvist forhøyet anti-tpo - den lå visst på 720. Såvidt jeg forstår er TSH normal - den ligger mellom 1,5 og opp mot 3, helst lavere. Kun en gang lå den på 6 og noe.

Jeg har en lege som jeg føler lite tillit til - derfor spør jeg her: Kan man få symptomer på anti-tpo alene? Er det noen her som får Levaxin selv om TSH er normal?

Jeg er trøtt og fysisk og psykisk utmatta for tiden, med verking i leddene (eller musklene? ikke helt sikker...) . Jeg lurer selvsagt på om dette skyldes antistoffer i blodet, og om Levaxin ville hjulpet meg - eller om jeg "bare" er utbrent.

-blir glad for svar fra andre.

Miama

Heisann, det er veldig vanskelig å få hjelp for stoffskiftesykdommer hvis blodprøvene er innenfor "Normalen". Selv om du har en Anti-TPO så er ikke dette "nok" for noen leger. Trist men sant.

For det første, så er det ikke likegyldig når du tar blodprøvene. Siden TSH betyr så enormt mye, så er det viktig å ta prøvene så tidlig du kan om morgenen. Jeg lurer på om den målingen på 6 er tatt tidlig??? For om morgenen kan den være dobbelt så høy som om ettermiddagen.

I USA har NACB (National Academy of Clinical Biochemistry) anbefalt at referanseomådet for TSH endres. Ifølge de har 95% av befolkningen en TSH på mellom 1 og 1,5, og øvre verdi for referanseområdet bør være 2,5. Andre grupper av endokrinologer står steilt imot dette, og slik får pasienter i USA forskjellig behandling etter hvilken lege de oppsøker.

Tyskland har bestemt at øvre verdi skal være 2,5. Men det hjelper lite å komme med slik info til en lege som henger igjen i utdannelsen hvor TSH på 5 -10 er lett forhøyet, og medisinering ikke bør starte før TSH er over 10. Vi bor i Norge, og ikke i Tyskland.

Hvis alle prøvene dine er tatt til samme tid, kan du svinge i produksjonen av tyroksin, slik at du noen ganger har lavt stoffskifte og høyt. Det er viktig at du har en lege som tar deg på alvor, og som ser både på dine symptomer og blodprøvene.

Jeg tror du kan poste på et forum for stoffskiftesykdommer, http://www.xlpluss.no/thyroforum/ og få bedre hjelp. Alt jeg kan om stoffskiftet mitt, har jeg lært der! Du kan også spørre om noen har en annen lege å anbefale.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 11:30   #4
miama
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 2
miama er på en erverdig vei

Sv: symptomer av høy anti-tpo?

Takk.

M

miama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 12:09   #5
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: symptomer av høy anti-tpo?

Du, jeg har også høy anti-tpo, dog ikke så høy som din. Jeg fikk levaxin, men det hjalp meg ikke. Jeg fikk denne bestennelsen etter svagerskap. Hos meg er nok betennelsen en del av symptombildet for ME. ME har utmattelsen og leddverken du beskriver. Jeg ville undersøkt det nærmere.

Noen forslag til lenker:

http://www.me-forening.no/

http://www.menin.no/phpbb/index.php

Og hør på denne: http://www11.nrk.no/urort/user/?id=30627

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 21:42   #6
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: symptomer av høy anti-tpo?

Hei
Jeg har gått på levaxin siden august basert på prøveresultatene. Min anti-tpo lå rett oppunder 1000, og legen sa at pga. dette viste det at kroppen "angrep" skjoldbrukskjertelen og at selv om prøvene mine på stoffskiftet ikke var sååå ille ville utviklingen gjøre at jeg gradvis ville ha behov for større doser. Dette har forsåvidt vært korrekt, jeg startet på 25 mcg og er nå oppe i 100 mcg. Men følelsen av å være veldig mye bedre uteblir, og jeg går med konstant "brain-fog". Uansett, jeg leste mye da jeg følte meg så utmattet og hele tiden gikk med følelsen av at ingenting var rett. På en av linkene hos Sonjas stoffskifteforum sto det at selen i høydoser vil være bra for de med høy anti-tpo. Så jeg startet med dette (i tillegg til kalsium + d-vitamin da jeg hadde veldig lave verdier der og), noe som syntes å hjelpe både mot smerter og tydeligvis mer.. Jeg ble iallefall i bedre form, selv om evnen til å konsentrere meg er like ille enda da .. Noe skal man jo slite med ;-)

caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
pcos symptomer Trolljenta PCOS og karbohydratkontroll 33 02-05-06 10:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no