Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Forstoppelse og magesmerter ...

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-07, 07:55   #1
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Forstoppelse og magesmerter ...

Hei. Jeg har en liten hendelse her som jeg gjerne vil fortelle om.

Jeg er nok ikke vant til å spise veldig mye fiber. Vel, på søndag bakte jeg et brød, som inneholdte alt for mye fiber. Det endte med at jeg fikk i meg ca. 20-25g av fiber på noen minutter.
Noen minutter etter måltidet kjente jeg at jeg ble stappmett, deretter fikk jeg litt vondt i magen.

Vel, jeg la meg og bestemte meg for å fortsette å spise normalt neste dag. Jeg hadde altså fortsatt milde smerter. Spiste et par tynne skiver av superbrødet mitt (som kanskje er ca 8g fiber), og noen timer senere spiste jeg en stor kotelett.. Og deretter var jeg også så dum at jeg spiste en sukkerfri sjokolade (med sukkeralkoholer, heh) som jeg fant i Sverige...

Åh gud, litt senere begynte smertene virkelig å starte! Kjente jeg var forstoppet og at magen veerket. Jeg lå helst helt stille, jo mer jeg rørte på meg jo verre ble det!
Vel, etter endel timer med dette og at smertene var som verst, så kunne jeg ikke vente lenger, jeg dyttet innpå med noen piller mot forstoppelse (som tar 8-10 timer før de begynner å virke).

Deretter sov jeg ganske mye resten av dagen, det er det eneste som hjalp før pillene begynte å virke. Vel, omsider begynte de å virke og jeg ble myeee bedre, for en lettelse!

Vel, da til poenget mitt. Det virker fortsatt som at jeg er litt forstoppet og jeg kjenner magen verker mildt av og til. Noen andre som har opplevd lignende her, med en "overdose" av fiber?
Og har noen noe tips til hva jeg skal gjøre nå, jeg tenkte jeg skulle spise en kotelett og salat til frokost. Men er det kanskje best å starte med å gi magen noe lett, siden jeg fortsatt har litt problemer, eller har det ikke noe å si? :S

Dette ble langt, hehe.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 09:59   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Har personlig erfaring med dette ja

Jeg kjører bare på med dønn lavkarbo og starter gjerne med kokoskakao for å løsne magen før jeg spiser kjøtt og grønnsaker.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 10:01   #3
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Har personlig erfaring med dette ja

Jeg kjører bare på med dønn lavkarbo og starter gjerne med kokoskakao for å løsne magen før jeg spiser kjøtt og grønnsaker.

Takk for svar! Mener du at det har skjedd etter du spiste for mye fiberrik mat?

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 10:04   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Takk for svar! Mener du at det har skjedd etter du spiste for mye fiberrik mat?

Jupp

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 10:53   #5
blyanten
Medlem
 
blyanten sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 43
Innlegg: 90
blyanten er ny på veien

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Har også fått anfall av magevondt innimellom på atkins. Vet ikke helt om det kommer etter fiberinntak, men det blir iallefall bedre etter et lengre dobesøk. Det har vel en sammenheng med mindre fiber i kosten og dernest litt sjeldnere dobesøk antar jeg. Jeg prøver å spise mest mulig broccoli og blomkål, da holder magen seg i form, selv på atkins.

Om en er forstoppet og spiser mye fiber, er det naturlig med magevondt. Men du må ikke slutte å spise mye fiber av den grunn, det er jo bare bra En tilvenningssak.

__________________
MIN JOURNAL



blyanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 11:17   #6
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Spiste du hele sjokoladen eller bare noen biter? Hvis det var hele sjokoladen så kan du trygt gi den skylda for endel av plagene.
Trixie

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 12:21   #7
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Det kan være både fiberet og sjokoladen faktisk. Begge deler kan gi de plagene du snakker om.

For fiber gjelder det å drikke mye i tillegg til fiberet. Veldig viktig ved høyt fiberinntak.
For sjokoladen gjelder...spis mindre eller ikke no'

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 12:26   #8
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Det var nok fiberet som skapte dette, sukkeralkoholer tåler jeg veldig bra i forhold til tidligere opplevelser
Men den kan nok ha gjort det verre.
Og jeg kan rapportere at magen min virker som har løst seg opp og jeg føler meg mye bedre nå.
Takk for alle svar!

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 00:05   #9
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Hørtes veldig mye ut som smerte som følge av sukkerfri sjokolade ja. Men kan jo være kornet også, eller begge deler.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 00:49   #10
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

For ett år siden kjøpte jeg en solid pose med svensk sukkerfri godis i Charlottenberg (sånn i løs vekt). Hele familien spiste og koste seg - og hele familien fikk mageproblemer samme kveld og natt. Det var ikke forstoppelse, men helt vanvittig mye luft! Det bråkte og romlet noe helt grusomt i magan - det var full krig! Det ga seg ikke før dagen etter. Kan tro det var mye trompet-lyder her!

Vi tenkte at det var sikkert fordi vi hadde spist for mye av det, og helgen etter tok jeg bare 3 - 4 godis. Samma kjøret. Måtte hive alt.

Lurer egentlig på hva det er i disse sukkerfrie godisene som lager sånn "bråk"?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 00:56   #11
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

For ett år siden kjøpte jeg en solid pose med svensk sukkerfri godis i Charlottenberg (sånn i løs vekt). Hele familien spiste og koste seg - og hele familien fikk mageproblemer samme kveld og natt. Det var ikke forstoppelse, men helt vanvittig mye luft! Det bråkte og romlet noe helt grusomt i magan - det var full krig! Det ga seg ikke før dagen etter. Kan tro det var mye trompet-lyder her!

Vi tenkte at det var sikkert fordi vi hadde spist for mye av det, og helgen etter tok jeg bare 3 - 4 godis. Samma kjøret. Måtte hive alt.

Lurer egentlig på hva det er i disse sukkerfrie godisene som lager sånn "bråk"?


Maltitol tipper jeg.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 09:38   #12
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Forstoppelse og magesmerter..

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Hørtes veldig mye ut som smerte som følge av sukkerfri sjokolade ja. Men kan jo være kornet også, eller begge deler.

Neida, det var ikke noe korn i brødet (hva tror du om meg? :O). Det var bare en ekstrem mengde fiber, og magen min var nok ikke helt vant til det.
Jeg tåler sukkeralkoholer veldig bra, det har jeg testet ut før *fnis*, men smerten økte nok fordi jeg fortsatte med mye tung mat når jeg allerede var forstoppet.

Forresten, jeg vet jo at fiber metter, men er det slik at det tar litt tid før jeg kjenner metthetsfølelsen av det? Det kan forklare hvordan jeg fikk i meg så mye av det..

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forstoppelse :( Gladimat Fysisk og mental helse 6 10-06-07 09:00
Dr.Atkins og forstoppelse. Fleskepølsa Atkins kosthold 12 18-02-04 15:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no