Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kolesterol og lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-13, 17:24   #1
HøytOgLavt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Hvor: Sentrale Østlandet
Innlegg: 6
HøytOgLavt er på en erverdig vei

Kolesterol og lavkarbo

Hei, jeg er helt ny her og også rimelig ny på lavkarbo. Startet for et par uker siden. Var hos legen min akkurat da jeg starta og jeg nevnte jeg hadde lyst til å prøve å legge om kosten. Hun var litt skeptisk, har diabetes 1, så hun mente jeg måtte være forsiktig. Ok, det lovte jeg. Det er jo fornuftig og nødvendig mtp insulinjustering osv. Tok en mengde prøver for å sjekke "alt" deriblant kolesterolet. Nå har jeg fått svar på prøvene og legen sa jeg burde komme innom og snakke om kolesterolverdiene mine. Det gode kolesterolet var høyt og det var fint. Men det farlige kolesterolet (eller hva jeg skal kalle det) var utenfor normalverdien 4-6. Mitt var på 6,4. Ikke superhøyt, men heller ikke helt bra.

Så nå blir jeg jo litt skeptisk da, jeg er litt skeptisk til å fortsette/prøve ut lavkarbo når kolesterolet er for høyt? Jeg har jo akkurat begynt, føler meg bedre, men samtidig så er det jo ikke bra om verdiene blir høyere, noe jeg har fått med meg kan skje sånn i starten? Har dere noen gode linker til forskning på dette? Jeg synes det er så vanskelig å finne ut av hva som er riktig og ikke i denne lavkarbo verden. og jeg tror jeg trenger litt harde faktas å vise legen til neste time...

Håper noen av dere kan svare en ny og fersk lavkarboer

HøytOgLavt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / ketogent. Enn så lenge Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 17:38   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol og lavkarbo

Hvis du ser nederst på siden her, så finner du mange linker til kolestreol og lavkarbo.
Rent generelt vil det for de aller, aller fleste bety at kolestreolet stiger noe når man går over til lavkarbo, men så faller det til perfekte verdier
Mitt kolestreol er et av de som nå er tilnærmet perfekt selv om legene "truet" med statiner (jeg har også dia type 1)

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 21:53   #3
HøytOgLavt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Hvor: Sentrale Østlandet
Innlegg: 6
HøytOgLavt er på en erverdig vei

Sv: Kolesterol og lavkarbo

Takk for svar

Har lest litt i trådene nedenfor her. Ser ut som det er flere som har hatt samme problem. Jeg får undersøke litt mer for jeg tror jeg trenger litt å "slå i bordet" med når jeg skal til legen neste gang. Og for min egen sjelefred også

HøytOgLavt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / ketogent. Enn så lenge Svar med sitat
Gammel 01-02-13, 23:38   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Kolesterol og lavkarbo

De fleste opplever litt forhøyet kolesterol det først året eller mer på lavkarbo, jeg antar at dette er en effekt av fettforbrenningen. Men over tid pleier det å stabilisere seg, dog gjerne litt høyere enn på vanlig kosthold.

En annen ting er om det høye kolesterolet egentlig gjør noe da. Jeg så en undersøkelse som konkluderte med at for menn over 35 så var faktisk dødeligheten høyere blant de med lav kolesterol enn de med høy, så jeg mistenker at disse kolesterolprøvene egentlig ikke sier oss stort..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og kolesterol BenteR Lavkarbo generelt 3 21-09-12 22:00
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 21:15
Kolesterol, stoffskifte og lavkarbo BenteR Stoffskifte / hormonproblemer 1 28-10-11 19:57
Høyt kolesterol og lavkarbo krkess Spørsmål og svar 8 12-10-11 10:01
Kolesterol og lavkarbo Mintu Lavkarbo generelt 4 11-02-10 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no