Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

På tide å evaluere ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-12-10, 10:56   #1
noor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 9
noor er på en erverdig vei
Question

På tide å evaluere ...

Jeg har gått på lavkarbo siden slutten av september. De første ukene var slitsomme med voldsom hodepine og generell ublanse i almenntilstand. Men etter oppstartsproblemene har det gått på skinner. Jeg har fått mer energi og er ikke sulten.

Jeg har mange kilo som skal vekk, vi snakker om 40-50 kg. Jeg har ikke tenkt å fokusere på antall kilo som forvinner, men forandringene i kroppen, derfor veier jeg meg ikke. Jeg vet at jeg blir altfor fokusert på vektreduksjon hvis jeg bruker vekt. Derfor aner jeg ikke hvor mange kilo som har forsvunnet denne høsten, men merker det på klær at noen kilo er borte. Men noen revolusjon har det ikke vært. Jeg er nok litt skuffet, trodde dette var en mirakelkur som skulle få kiloene til å rase av. Ja, jeg vet at miraklenes tid er forbi.
Jeg prøver å si til meg selv at dette ikke er en kur, men en livsstil.

Jeg har vært klar over at jeg har ekstrem intoleranse for raske karbohydrater i mange år og prøvd å unngå de verste fellene. Da jeg prøvde Lindberg kostholdet for noen år siden, raste kiloene av.

Nå teller jeg på knappene. Skal jeg fortsette på ketogen kost, eller gå over på Lindberg igjen??

Jeg trives med meg selv på lavkarbo, men trenger å bli kvitt disse kiloene.

Hvor bør veien gå videre??

noor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 15:54   #2
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: På tide å evaluere ...

Etter det jeg har greid å lese meg til her inne er det mange kompliserte mekanismer bak vektnedgang på low carb/high fat-kosthold, og jeg skal slett ikke si jeg forstår det Men min (spede) erfaring har vært at jeg har gått mest ned når jeg har spist "skaldemansk"; mye fett/protein og lite grønt. Det har også hjulpet å kutte ut brøderstatninger (for min del), og å kutte ned på søtningsstoff. Kanskje diett.no kunne vært noe for deg? Så du var sikker på at forholdstallet i maten du spiser blir "riktig"? Mener å ha lest at det optimale er 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrat

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 16:15   #3
noor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 9
noor er på en erverdig vei
Smile

Sv: På tide å evaluere ...

Takk for svar.
Jeg har vært inne på tanken om å "stramme inn" ytterligere å prøve Skaldemanns versjon.
Det som gjør det vanskelig er å finne gode fettkilder, spiser ikke svinekjøtt. Jeg er blitt ganske god på å finne gode fettkilder, men tror jeg ligger for høyt på protein.
Får lese meg litt opp på hans teorier.

noor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 17:07   #4
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: På tide å evaluere ...

Opprinnelig lagt inn av noor, her.

Takk for svar.
Jeg har vært inne på tanken om å "stramme inn" ytterligere å prøve Skaldemanns versjon.
Det som gjør det vanskelig er å finne gode fettkilder, spiser ikke svinekjøtt. Jeg er blitt ganske god på å finne gode fettkilder, men tror jeg ligger for høyt på protein.
Får lese meg litt opp på hans teorier.

Ser mange her inne sverger til cocosa for å få opp fettprosenten i et ellers magert måltid. Jeg har ikke fått somlet meg til helsekosten enda (litt andre ting som står på programmet sånn rett før jul ), så jeg har ingen erfaring med dette selv. Igår f.eks. spiste jeg biff til middag (entrecote), og med en god klatt kryddersmør og noen buketter brokkoli blir det fint sammensatt Innbiller jeg meg, da. Det er visst ikke så mye fett som skal til for å få det riktige forholdstallet, siden fett inneholder mer energi enn det protein og karbohydrat gjør. Synes denne artikkelen på bloggen til Dreamy forklarte det fint: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/hvor-mye/

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 00:58   #5
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: På tide å evaluere ...

Camomilla sier det så bra. Jeg mener også at hvis en ser bare på vektnedgang, så er Skaldemann bra. Bloggen hun linker til er også super.

Lindberg er heller ikke dum, siden du kjenner til det og haddde det bra så hvorfor ikke skifte til det? Prøve et mere LCHF kosthold en mnd til og så Lindberg? Fedon har et større utvalg i mat og tillater mere. Kanskje du har det slik at det er variasjon du trenger for å gå ned, mens andre går ned best når de skreller bort så mye som mulig?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
lavkarbo, lindberg, vektreduksjon


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no