Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

"Lavkarbo" Satay saus

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-10, 16:17   #1
Live77
Juniormedlem
 
Live77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nes i Akershus
Innlegg: 46
Live77 er på en erverdig vei

"Lavkarbo" Satay saus

Har gjort litt endringer på min opprinnelige oppskrift på satay saus, og kom frem til følgende:

400 ml kokosmelk (1 karb pr 100 g)= 400 g = ca 4 karber
4 ss peanutsmør (15 karb pr 100 g)= 90 g = ca 13,5 karber
4 ts tamarindsaus (39,2 karb pr 100 g)= 14 g = ca 5,5 karber
3 ts red curry paste (18,1 karb pr 100 g)= 16 g = ca 2,9 karber
3-4 ss Sukrin (eller etter smak) = 0 karber
Evt. litt johannesbrødkjernemel for å tykne sausen = 0 karber

Totalt blir dette ca 440 gram saus = 25,9 karber
Du kan bruke samme mengde sitronsaft istedenfor tamatrindsaus, og da blir det ca 2 karber mindre totalt.
Man skal egentlig også ha peanøtter i sausen, men de droppet jeg pga de ekstra karbene. Er jo peanøttbiter i peanøttsmøret.

Kok kokosmelk og curry paste (dersom du vil ha tykkere saus, spar litt kokosmelk som du rister ut joh.brødkjernemelet i) i 10 minutter før du tilsetter sukker og tamarindsaus/sitronsaft. Trekk kjelen til siden. Rør inn peanøttsmør og kok i ca. 2 minutter.

Dette er kanskje mye karber for noen, men jeg har regnet ut at f.eks:

50 g saus = 0,5 dl = 3,2 karber
100 g saus = 1 dl = 6,4 karber

Live77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 16:23   #2
Live77
Juniormedlem
 
Live77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nes i Akershus
Innlegg: 46
Live77 er på en erverdig vei

Sv: "Lavkarbo" Satay saus

Skjedde noe rart her nå så innlegget ble postet før jeg var ferdig.

Men det siste jeg skulle legge til var at om man har f.eks tar 1 dl av sausen og heller over ferdigstekt kylling så trenger man ikke noe mer saus egentlig. Med en lett salat til, så blir ikke denne middagen så ille. Om jeg skal spise en slik middag, så spiser jeg lite karber resten av dagen slik at jeg får "spart" opp litt.

Smakelig måltid

Live77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 16:52   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Lavkarbo" Satay saus

Tror man også kan finne både currypaste og peanøttsamør med mindre karber, da blir det jo færre i totalen også

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 16:56   #4
Live77
Juniormedlem
 
Live77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nes i Akershus
Innlegg: 46
Live77 er på en erverdig vei

Sv: "Lavkarbo" Satay saus

Ja det gjør det nok helt sikkert, men jeg har ikke funnet det i nærheten av der jeg bor. Vet det finnes et peanøttsmør med mindre karber, men aner ikke hva det heter eller hvor de har det. Curry pasta vet jeg ikke, for de har kun Santa Maria her jeg bor :-)

Live77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 21:40   #5
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: "Lavkarbo" Satay saus

Hei!
Jeg lager av og til mandelsmørsaus, siden peanøttsmør har såpass mye karber.

Jeg bruker hermetisk tomat, mandelsmør, chili, hvitløk, løk og div krydderier etter smak, og en skvett kokosmelk eller fløte om jeg vil ha en litt mildere saus..

Mandelsmør kan man kjøpe på hesekost, og du kan sikkert bytte ut peanøtter med mandler i denne oppskrifta oxo

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:21   #6
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: "Lavkarbo" Satay saus

Økologisk peanøttsmør fås kjøpt i større matvareforretninger. Det har mindre andel karbohydrater, så vidt jeg husker. Dessuten er min personlige mening at det smaker mye bedre også når det ikke er fullt av sukker :-)

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 17:47   #7
Live77
Juniormedlem
 
Live77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nes i Akershus
Innlegg: 46
Live77 er på en erverdig vei

Sv: "Lavkarbo" Satay saus

Jeg har funnet et glass økologisk peanøttsmør, men det var minimalt forskjell på karbene. Men jeg syntes i utgangspunktet ikke peanøttsmør er altfor søtt liksom (selv om litt under halvparten av karbene er sukker). Oppskriften har jo ekstra søtning også. Men om noen har tips på navn på varen og butikk som man får kjøpt noen med enda mindre karber blir jeg VELDIG glad :-D

Live77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 15:54   #8
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: "Lavkarbo" Satay saus

Jeg bruker aldri ekstra sukker i peanøttsausen når jeg lager det. Tror ikke du kommer så mye under 13 gram karbohydrater per 100 gram, ettersom dette er det som finnes i peanøttene. Green Choice Peanut Butter - creamy har nettopp 13 gram. Enten må du lage noe annet, eller spise sausen og kose deg og heller bruke litt mindre av den, tror jeg :-)

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Utrolig saftige gode kyllingfileter med nydelig "saus" Iset Middag 81 11-03-09 22:11
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no