Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hva tenker du om rødt kjøtt?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-14, 20:22   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Hva tenker du om rødt kjøtt?

Hva tenker du om rødt kjøtt og ernæringsrådet om å spise maks en halv kg i uken?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 20:30   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Rent økonomisk så spiser jeg ikke mer enn stort det.
Normalt sett spiser jeg okse en gang i uken og det samme med svin og sau.
Siden en middag hos meg ligger på 150-200 gram kjøtt eller fisk, så havner jeg automatisk innenfor den rammen.
Ellers spiser jeg fisk, kylling, og av og til vilt eller vegetarisk.
Tror det er absolutt sunnest for alle og variere maten slik at vi får i oss næringen fra ulike kilder.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 20:33   #3
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Enig med BenteR - det er nok sunnest å variere. Selv spiser jeg ganske mye kylling, men også noe storfe og svin. Burde vært flinkere til å spise fisk...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 21:59   #4
Hubba Bubba
Medlem
 
Hubba Bubba sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 239
Hubba Bubba har en fantastisk aura rundt segHubba Bubba har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Jeg er også enig med BenteR. Jeg er også opptatt av variasjon. Jeg er opptatt av å bruke fisk. Ønsker gjerne tre fiskemiddager men det bir ofte kun to.

Jeg er mer opptatt av at det skal bli minst mulig svinekjøtt. Har blitt fortalt at de på et spesialistsenter annbefalte å kutte det ut pga at det kunne være betennelsefremmende.

Og egentlig burde jeg vært opptatt av de økologiske sidene ved klimagasserutslipp ved kjøttproduksjon. Så jeg er opptatt av at varer skal være lokalprodusert. Kjøper ikke biff fra Argentina ol selv om kjøttet sikkert er godt.

Nå er jeg sikkert langt vekk fra det fra det Kamp spurte om i innlegget sitt.

Hubba Bubba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:15   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Pål jåbekk sier som vanlig kloke ting: http://paljabekk.blogspot.no/2014/05/spis-kjtt.html

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 23:40   #6
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Jeg tenker at en halv kg pr uke er aaalt for lite. Spiser antakelig 1,5-2kg rødt kjøtt pr uke, antakelig mer. I tillegg kommer sau, kuylling og fisk. Gjort i 3 år og jeg tenker at det er bedre enn alternativet som er junkfood.

Jeg ser på rødt kjøtt som det reneste og beste råvaren man får. I andre enden står junkfood som det mest urene og dårligste man får.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 00:45   #7
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Jeg har begynt å kutte ned på forbruket av kjøttet.
Spiser nesten ikke rødt kjøtt lenger.Det meste går i litt kylling og fisk, og mye vegetarisk , prøver i hvert fall

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 01:23   #8
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Jeg har hørt om denne anbefalingen ift. forebygging av kreft, og har hatt den i bakhodet, men har ikke bevisst begrenset inntaket. Vi har fisk 3 ganger i uka, og hvitt kjøtt 1-2 ganger i uka, men det blir nok fort mer enn 500 g rødt kjøtt i uka, likevel. Vi skal nok kanskje gjøre noen justeringer i kosten. Bruker faktisk en del bønner og linser i kosten for tida, og håper at det kan være positivt. Variasjon er bra!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 02:09   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Kreftlinken har de ikke klart å bevise, ref innlegget til Pål jeg linket til.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 10:28   #10
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Jeg vet ikke hva det er forsket på eller ikke, men jeg må bare nevne at jeg har hørt at viltkjøtt ikke regnes som rødt kjøtt i denne sammenhengen, og det er jo greit.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 11:04   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

I alle disse undersøkelsene ang. rødt kjøtt og kreft, så har har jo alle spist rødt bearbeidet kjøtt MED raske karber til, ofte er undersøkelsene fra USA der de har spist hamburger med brød og pomes frites. Så da er nok mitt spørsmål heller: Er det kjøttet som er problemet eller de raske karbene?
I allefall tror jeg ikke raske karber er en fordel når det kommer til utvikling av kreft.

Jeg spiser mellom 300 og 1000g rødt kjøtt i uka, de ukene jeg spiser rødt kjøtt. Har nok uker der det mest går i kylling, egg og ost( pga økonomi).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 11:54   #12
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Jeg tenker at en halv kg pr uke er aaalt for lite. Spiser antakelig 1,5-2kg rødt kjøtt pr uke, antakelig mer. I tillegg kommer sau, kuylling og fisk. Gjort i 3 år og jeg tenker at det er bedre enn alternativet som er junkfood.

Jeg ser på rødt kjøtt som det reneste og beste råvaren man får. I andre enden står junkfood som det mest urene og dårligste man får.

Signerer

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-14, 00:33   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

tilberedelse har noe å si ihvertfall. Steking på høy temperatur, med dårlig olje er ikke sunt. Men ser ikke hva som er galt med selve kjøttet. Spiser selv ca 600 g okse i uka. Resten kylling og fisk. Svin holder jeg meg unna.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-14, 00:38   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Jeg tenker at en halv kg pr uke er aaalt for lite. Spiser antakelig 1,5-2kg rødt kjøtt pr uke, antakelig mer. I tillegg kommer sau, kuylling og fisk. Gjort i 3 år og jeg tenker at det er bedre enn alternativet som er junkfood.

Jeg ser på rødt kjøtt som det reneste og beste råvaren man får. I andre enden står junkfood som det mest urene og dårligste man får.

Sau og svin går også som rødt kjøtt. Jeg spiser gjerne rødt kjøtt, men får veldig vondt i magen av sau. Det føles som om sau er vanskeligere å fordøye enn annet kjøtt.

Men angående rødt kjøtt ala storfe prøver jeg å kjøpe økologiske/hjemmefødd storfekjøtt. Jeg bare lurer på hva som finnes i disse storfekroppene som er hurtigavlet og er gjerne en halvmeter lengere enn sine naturlige slektninger... og som vi gladelig spiser.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-07-14, 14:23   #15
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Sau og svin går også som rødt kjøtt. Jeg spiser gjerne rødt kjøtt, men får veldig vondt i magen av sau. Det føles som om sau er vanskeligere å fordøye enn annet kjøtt.

Men angående rødt kjøtt ala storfe prøver jeg å kjøpe økologiske/hjemmefødd storfekjøtt. Jeg bare lurer på hva som finnes i disse storfekroppene som er hurtigavlet og er gjerne en halvmeter lengere enn sine naturlige slektninger... og som vi gladelig spiser.

Ja, derfor spiser jeg stort sett helst elg og reinsdyr. Okse, svin er jo proppet fulle av whatnot. Sau funker fint da de gjerne beiter i fjellet.

Storfe er gjerne avlet på testosteronpreparater og soyapreparater. Ikke så mye i norge, men veldi vanlig i andre land. Så importert kjøtt bør man være obs på

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-05-16, 09:14   #16
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Helseløynene rundt 'rødt kjøtt' er basert på feiltolkning av statistikk. (De amerikanerene som spiser mest rødt kjøtt, spiser også mest pommes frites, cola etc.. go figure, hvorfor de får mer kreft og diabetes!)

'Rødt kjøtt' er fra naturens side bortimot det sunneste et menneske kan spise.

Moderne landbruk gjør en del ting som reduserer ernæringsverdien, så det blir en avveining hvor mye man skal spise, og hvor mye penger man skal investere i alternativer som økologisk og vilt kjøtt.

Kylling, svin og laks er av enda lavere kvalitet, pga at disse artene tåler mer av det dårlige fôret som landbruket foretrekker. (Ku og lam stryker med hvis de ikke får en del gress.)

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-05-16, 22:41   #17
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Ja, derfor spiser jeg stort sett helst elg og reinsdyr. Okse, svin er jo proppet fulle av whatnot. Sau funker fint da de gjerne beiter i fjellet.

Storfe er gjerne avlet på testosteronpreparater og soyapreparater. Ikke så mye i norge, men veldi vanlig i andre land. Så importert kjøtt bør man være obs på

Jeg kjøper okse som er oppvokst på grovfòr og IKKE kraftfòr.
Dyrere enn butikk-kjøtt men vel verdt det

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 10-12-16, 16:08   #18
krissross
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2016
Innlegg: 2
krissross er på en erverdig vei

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Jeg sjelden spiser rødt kjøtt. Likevel, jeg elsker biff. Best spist i New Orleans Gentlemans' Club & Restaurant i Polen. Etter et besøk til Warszawa Jeg finner det vanskelig å holde kostholdet. Jeg prøver nå å begrense rødt kjøtt og spise mer kylling.

krissross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 12-01-17, 23:35   #19
jarlenbern
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 2
jarlenbern er på en erverdig vei

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

@krissross Jeg har det samme problemet. Biff i New Orleans var perfekt

jarlenbern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: stan Svar med sitat
Gammel 19-01-17, 15:24   #20
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Spiser lett 2-4 kg rødt kjøtt I uka. Ser ikke noe problem med dette, rent kjøtt er uansett mye sunnere enn mye annet. Junkfood & sånn..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 22-01-17, 02:47   #21
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hva tenker du om rødt kjøtt?

Rødt kjøtt er min favoritt på smak så jeg kommer aldri til å kutte det ut, MEN jeg lager faktisk mat med både fisk, hvitt kjøtt og vegetar med Oumph for å teste ut det å redusere noe på klimautslippet. Jeg pleier å lage mat ganske så teknisk slik at jeg får ca 35g protein per måltid. Før jeg gikk på diett så spiste jeg generelt mye mer mat slik at jeg ofte fikk i meg mer proteiner enn jeg spiser per dag idag så jeg kan ikke si at lavkarbo får en til å spise mer rødt kjøtt.

En litt morsom sak er jo at moren min ikke regner kjøttdeig som rødt kjøtt siden det ikke var blodig lengre :-) Rødt kjøtt er jo alt av storfe- og småfekjøtt + svin, som muligens er mest klimavennlig av de.
Hun har sikkert et poeng når det kommer til helse. Slik jeg liker biffen er den nesten sprellenes når den er på tallerken ;-)

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 22-01-17 kl 02:55.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rødt kjøtt er helsefarlig ... Bestemamma Nyheter / media 32 30-03-12 22:36
Rødt kjøtt - godt, men farlig? Fru Gladimat Nyheter / media 6 01-04-09 12:11
Rødt kjøtt Labomba Lavkarbo generelt 3 27-01-09 17:40
Prossesert rødt kjøtt ...? Sense Ketolysekuren 4 18-06-08 14:07
Rødt eller hvitt kjøtt? mofe Spørsmål og svar 5 13-09-05 20:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no