Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland!

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-09-10, 23:27   #1
LabbeLis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bodø
Alder: 37
Innlegg: 59
LabbeLis er på en erverdig vei

Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland!

Kom over denne i dag! Fantastisk! Blir så glad! Ser jo selv at før jeg begynte på dette kostholdet så var jeg skjelven lenge før lunsjpause, og konsentrasjonen var på bånn. Nå er jeg lykkelig og konsentrert, flink student!





Dropp godisen

Studenter bør droppe godisen på lesesalen.

Publisert 22.09.2010 kl 09:48 Oppdatert 22.09.2010 kl 10:03




For å holde energien og konsentrasjonen oppe på slutten av dagen, tyr mange studenter til sjokolade. Det bør de ikke mener kostholdsekspert.

Foto: Vidar Ruud, ANB





Oppfordringen kommer fra kostholdsekspert Anne Lene Johnsen.
For å holde energien og konsentrasjonen oppe på slutten av dagen, tyr nemlig mange studenter til båe sjokolade og søt frukt.
– Spis mye fett isteden, anbefaler Johnsen overfor Studvest.


Opp – og ned

Mat med mye sukker og raske karbohydrater, fører til at blodsukkeret stiger kraftig, og man føler seg kvikk og opplagt i en kort periode.
– Men når blodsukkeret faller igjen, vil konsentrasjonen og energien følge etter, sier Johnsen, som er innehaver av hjernefabrikken.no og redaktør i det populærvitenskapelige magasinet VOF (vitenskap og fornuft).


Fett og litt proteiner

Hun anbefaler et kosthold der kroppen bruker såkalte ketonlegemer isteden for sukker som kilde til energi. Spiser man mat som inneholder rikelig med fett og litt proteiner, vil energinivået holde seg stabilt, og man slipper å føle seg trøtt og uopplagt.
Johnsen oppfordrer alle til å tenke selv når de vurderer kostholdsråd.
– Tenk på hva som er naturlig for mennesker å spise. Jeg pleier å ta utgangspunkt i hvilke typer mat som har vært tilgjengelig for oss lengst, sier hun.


Ekstrem-dietter

Synne Ystad og Eli Skeie går siste år på master i klinisk ernæring ved Universitetet i Bergen. De er ikke helt enig med Johnsen og anbefaler ikke å prøve slike «ekstrem-dietter».
– Man bør spise variert, og ikke utelate noen næringsgrupper helt. For å holde konsentrasjonen oppe gjennom en lang skoledag, bør man spise frokost med grove kornprodukter. Da får man jevn blodsukkerstigning, sier Skeie til Studvest.
Ystad legger til at man fint kan spise yoghurt eller frukt som mellommåltid dersom man trenger påfyll før lunsj.


Planlegg dagen

– Det gjelder å planlegge dagen litt. Ha med matpakke og for eksempel litt frukt i sekken, sier hun.
Johnsen på sin sidemener man ikke trenger slikt påfyll, dersom man spiser lite karbohydrater og mye fett.
– Spis så mye fett at du holder deg mett i minimum fire timer, helst mer. Da trenger man bare to til tre måltider om dagen, forklarer hun. (ANB)


Johnsens kostholdsråd:

1. Spis når du er sulten, ikke nødvendigvis til faste tider.
2. Spis lavglykemisk.
3. Spis så mye fett at du holder deg mett i fire til seks timer eller mer.
4. Drikk når du er tørst. Bruk rent kildevann eller renset vann med sitron. Drikk romtemperert vann til måltidene.
5. Ta kostilskudd.
6. Spis matvarer basert på naturlige råvarer som fet villfisk, vilt, sjømat, økologisk oppdrett. Suppler med grønnsaker som vokser over. (Kilde: Studvest)


Ystad og kostholdsråd:

1. Spis variert. Da er det lettere å dekke alle næringsbehovene.
2. Velg grovt. Fullkornsprodukter inneholder mer vitaminer, mineraler og fiber enn produkter med siktet mel. Det gir i tillegg en bedre metthetsfølelse.
3. Se farger. Tenk variasjon når du velger dine «5 om dagen»
4. Velg magre melk- og kjøttprodukter.
5. Spis fisk, både fet og mager.
6. God måltidsrytme. Ikke la det gå for lang tid mellom måltidene, da dette kan føre til at man blir slapp og får søtsug. (Kilde: Studvest)

__________________

*LabbeLis startet 31. januar 2009*
Diett? Hva er det? Nei, dette er en livsstil! *Foseid - Atkins - Lowcarb*
LabbeLis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid med egne inngrep Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 00:03   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland! :)

Wohoo, go Johnsen!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 00:14   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland! :)

Jeg vil nå si at Johnsen sine råd var mye bedre, ja. Jevnt lavt blodsukker FTW!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 11:35   #4
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland!

Sitat:


– Man bør spise variert, og ikke utelate noen næringsgrupper helt. For å holde konsentrasjonen oppe gjennom en lang skoledag, bør man spise frokost med grove kornprodukter. Da får man jevn blodsukkerstigning, sier Skeie til Studvest.

men i svarte - var det noen som la merke til den formuleringer der? Jevn blodsukkerstigning - hva pokker vil man ha det for?! Jeg vil ha jevnt blodsukker, hele dagen.

*sukk* Er det rart folk blir sjuke, med slike råd som dette.

Nei, takk til Anne Lene Johnsen og hennes råd - må det komme flere av folk som gir slike råd.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 27-09-10, 11:50   #5
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland!

Har du en link til selve artikkelen? Har lyst å legge den ut på FB

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 08:57   #6
LabbeLis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bodø
Alder: 37
Innlegg: 59
LabbeLis er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland!

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Har du en link til selve artikkelen? Har lyst å legge den ut på FB

Here you go!
http://www.an.no/jobb/article5320186.ece

__________________

*LabbeLis startet 31. januar 2009*
Diett? Hva er det? Nei, dette er en livsstil! *Foseid - Atkins - Lowcarb*
LabbeLis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid med egne inngrep Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 13:00   #7
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland!

Tusen takk!

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 18:21   #8
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo-artikkel i Avisa Nordland!

Oppdaga i dag at akkurat samme artikkelen var i studia (studentavisa). Og så var der et intervju med en legestudent som hadde prøvd lavkarbokosthold. Syns det er bra at det blir skrevet litt om dette! HURRA!

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
artikkel, avis, konsentrasjon, kostholdsråd, student


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Artikkel i KK: "Dette bør du vite om lavkarbo" mofe Artikler 3 28-02-10 10:36
Finnes det ketolyseforhandler i Nordland? jannemor Ketolysekuren 4 17-04-09 14:02
Enda en artikkel som påstår lavkarbo er lite gunstig alva Generell diskusjon 20 16-12-08 14:26
Ose ut mot Odds «fettdiett» leser jeg i avisa idag ... Tone-G Generell diskusjon 12 15-06-08 15:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no