Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lavkarbo og skal IKKE ned i vekt. Trenger tips!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-14, 13:30   #1
Cybele
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Innlegg: 2
Cybele er på en erverdig vei
Smile

Lavkarbo og skal IKKE ned i vekt. Trenger tips!

Hei godt folk!

Kvinne 29 år her. Oppfatt av økologisk mat og å lage mat fra grunnen av. Jeg har imidlertid et problem. Jeg har aldri hatt regelmessig menstruasjon. Da jeg ble gravid med mitt første barn var dette etter å ha gått på en slags hjemmekomponert lavkarbo (ikke noen spesifikk filosofi jeg fulgte, men er godt opplyst om hva som inneholder kraber og hva som ikke gjør det). Dette var i 2010 og jeg har faktisk glemt hva jeg gjorde og spiste 😁 fikk aldri menstruasjon tilbake etter fødselen, ble satt på hormonkur og spiste pergotime i et halvt år i strekk før jeg ble gravid med nr 2. Spist rikelig med karbohydrater helt siden jeg fikk positiv test med barn nr 1. Saken er at jeg gjerne vil prøve å bli gravid enda en gang. Minste er nå 10 mnd, så ingen hast. Jeg sliter med søvn og tilbakevendende depresjoner. Har stor tro på lavkarbo da jeg opplevde at jeg var i god form mentalt og fysisk sist jeg la om kosten. Jeg har ennå ikke fått menstruasjon tilbake etter fødsel. Men mitt problem er kanskje ikke helt vanlig. Jeg veier for lite! Er 1,82 høy og veier 60 kg. Burde opp 3-5 kg tror jeg. Samtidig tror jeg at jeg har pco og insulinresistens da jeg ikke får menstruasjon så lenge jeg har et vanlig norsk kosthold. Jeg vil altså legge om kosten men ikke ned i vekt. Da burde jeg vel passe meg for å leve ketogent. Hva gjør jeg for å unngå det? Må få i meg nok kraber til at jeg ikke havner i ketose men samtidig ikke så mange at eggløsnigen hjemmes. Sist gikk jeg opp i vekt med min hjemmesnekrede lavkarbokur. Grunnen er nok at jeg er en fruktnarkoman. Kan spise 5 frukt om dagen jeg😁 det gir jo metthetsfølelse samtidig og gjør at heg nok spiser mindre fett og proteiner. Men om jeg kutter frukt helt havner jeg vel i ketose? Spiser lite brød og pasta, ris etc. Mye rotgrønnsaker og det bør jeg vel slutte med.

Ble rotete dette. Men vil ikke tulle med kroppen. Ser anorektisk nok ut som det er allerede mens jeg ammer og veier lite. Vil ikke risikere å rase ned i vekt. Samtidig vet jeg at jeg har det bedre i sinn og skinn med et kosthold uten masse småsoising av raske karbohydrater. Er i god fysisk form, går mye tur og skal i gabg med yoga/pilates igjen til høsten.

Noen som har innspill i min situasjon? Tar imot med åpne armer!

Takk

Cybele er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 13:44   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo og skal IKKE ned i vekt. Trenger tips!

Lavkarbo er vektregulerende, ikke slankende. Så om du spiser nok vil du ikke gå ned i vekt med ditt utgangspunkt selv i ketose. 5 frukt om dagen blir fort bortimot 100 gram karbo, og det er litt i overkant. Jeg spiser max to frukt om dagen, og ellers kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Og diverse gode sauser til. Har det veldig greit jeg, vekten stabiliserte seg etter et par år og nå har jeg ligget på samme nivå et års tid.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 14:06   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og skal IKKE ned i vekt. Trenger tips!

Synes det høres ut som om du kunne ha hatt god nytte av et middelhavstype kosthold, noe à la Fedon, f.eks. Han fordrer jo en moderat type lavkarbo, hvor bl.a. frukt er tillatt. Skulle ikke være noe problem å låne bøker av ham på biblioteket.

Som Index sier er lavkarbo i hovedsak vektregulerende, gitt at man får i seg nok mat. Fett og proteiner er viktige ingredienser i et lavkarbokosthold, om det så er ketogent eller mer "grovkarbo", men da regulerer man f.eks. fettmengden opp mot karbohydratmengden, men man spiser fortsatt ikke direkte magert selv på et inntak av 100-150 gram karbohydrater om dagen.
Uansett hva du velger, er det viktig at du trives over tid med kostholdet ditt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 20:24   #4
Cybele
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Innlegg: 2
Cybele er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og skal IKKE ned i vekt. Trenger tips!

Tusen hjertelig takk for så gode og hjertelige og ikke minst raske svar! 😃

Jeg forsvant noen dager da baby ble sjuk og vi fikk besøk og dermed forsvant den lille egentid. Med Internett og egne tanker. Nå er jeg online igjen😜

Var lindberg som var min inspirasjon sist! Har de tre siste dagene spist lavkarbobrød (lavkarbo spelt brød, kjøpt hos en baker i Kristiansand. Noen snever må det jo inneholde siden det er spelt der, så aner ikke helt hvor lavkarbo det detektiv er. Men eneste løsning før jeg kommer hjem i eget hus til uken). Kuttet alt av pasta, ris Osv. Masse salater, avokado, oliven, fetaost, pesto Osv. I går laget gjestene middag, pizza på tradisjonelt vis. Gadd ikke protestere så der ble det glipp. Men jeg tenker at det er hent fint. Å ha lindberg i bakhodet til hverdags og ikke la seg vippe av pinnen av en glipp i ny og ne. Så får vi se

Småspisingen min må avvennes og det er det vanskeligste. Til nå har det gått i en gralefrukt daglig og 86% sjokolade

Cybele er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger tips! Skal fjerne visdomstann teposen Spørsmål og svar 4 13-03-14 20:06
Skal ned 30 kg, hvor lang tid kan jeg regne med at det tar, trenger tips! saro Mer enn 30 kg overvekt 18 23-10-11 09:28
Hvor mye av hva når man ikke skal ned i vekt? Klara Spørsmål og svar 8 11-03-11 14:08
Hjelp. Jeg skal til Spania en uke og trenger tips Magga Dutti Ketolysekuren 7 13-08-08 11:07
Skal til Polen, trenger tips.. Kalorien Spørsmål og svar 1 12-02-06 00:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no