Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-11, 07:10   #76
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Ja jeg vet det, men det unner jeg ham en gang iblant. Før var det vanlig at han spiste det 2-3 måltider om dagen og det er det ikke lenger!
For ham er det en kjempeforskjell.
Jeg kan ikke snu alt på en dag heller!
Synes det er litt urettferdig at jeg føler jeg må forsvare meg her nå!

Synes du er flink! Det er jo vanskelig nok å endre på maten til seg selv.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 10:11   #77
JanneBL
Juniormedlem
 
JanneBL sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Skjold, Vindafjord
Innlegg: 42
JanneBL er på en erverdig vei

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Off, blir nesten litt trist når jeg leser alt dette. Familien min passer nemlig på en gutt på snart 9 å som bor i fosterhjem. Vi har han ca annenhver helg. Grunnen til at han havnet i fosterhjem er pga moren hadde sterke rusproblem. Han ble tidlig diagnostert med kraftig ADHD, og fikk tidlig kraftige medisiner. Aldri gøy å gi en liten gutt sterke medisiner, men i dette tilfelle var det ingen tvil om at det trengtes. Heldigvis har han kommet inn i en fantastisk familie, men allikevel er det nesten skummelt å se hvordan tilstanden hans forverrer seg... Det er nok ikke bare ADHD som er problemet heller. Han ble født mens moren fremdeles var rusavhengig, noe som sannsynligvis har preget, og vil prege han resten av livet. Han er en flott og omsorgsfull gutt, men kan ha et voldsomt temperament og være veldig "sjefete" når han er med unger på sin egen alder. Han er derimot helt fantastisk med små barn Det som skremmer meg er at han i det siste "detter" mer og mer ut. Blir helt fjern til tider. Samtidig som hukommelsen blir værre og værre. Er også flere andre ting han sliter med, som f.eks sengevæting mm. Kostholdet hans er vel for såvidt greit, men ganske høykarbo. Han liker heldigvis ikke snop, men det går en del i brus. Når det er middag er det ofte pasta, masse ketchup, pølser osv. Har vi grøt får han lov til å pøse på med sukker (mens jeg desperat prøver å nekte han det, sitter mamma å pappa å sier at det ikke er farlig med litt sukker ). Poenget mitt med denne altfor lange teksten er om noen tror at han kan bli bedre med rett kosthold? 100 % frisk blir han vel ikke men.. Han sliter veldig med å følge med på skolen også, eiger virkelig ikke konsentrasjonsevner. Grunnen til at jeg er så trist er jo fordi dette er jo ikke noe jeg har særlig stor makt over. Det er tross alt ikke min unge Men om dette er noe folk har erfaring med at virker, så syns jeg det er i alles interesser å prøve det ut i hvert fall

__________________
Min blogg: jannebl.blogg.no
" It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change" - Charles Darwin
JanneBL er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo - Dr. Hexeberg Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 10:55   #78
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Sengevæting er vel faktisk en av de tingene man forbinder med intoleranse mot mel og/eller melk hos barn. Altså - man kan godt være sengevæter og tåle mel, men en god del viser seg å bli bedre uten. Ikk spør meg om sammenhengen der, altså...
http://www.npif.no/index.php?name=se...gevaeting.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 15:20   #79
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Opprinnelig lagt inn av JanneBL, her.

Off, blir nesten litt trist når jeg leser alt dette. Familien min passer nemlig på en gutt på snart 9 å som bor i fosterhjem. Vi har han ca annenhver helg. Grunnen til at han havnet i fosterhjem er pga moren hadde sterke rusproblem. Han ble tidlig diagnostert med kraftig ADHD, og fikk tidlig kraftige medisiner. Aldri gøy å gi en liten gutt sterke medisiner, men i dette tilfelle var det ingen tvil om at det trengtes. Heldigvis har han kommet inn i en fantastisk familie, men allikevel er det nesten skummelt å se hvordan tilstanden hans forverrer seg... Det er nok ikke bare ADHD som er problemet heller. Han ble født mens moren fremdeles var rusavhengig, noe som sannsynligvis har preget, og vil prege han resten av livet. Han er en flott og omsorgsfull gutt, men kan ha et voldsomt temperament og være veldig "sjefete" når han er med unger på sin egen alder. Han er derimot helt fantastisk med små barn Det som skremmer meg er at han i det siste "detter" mer og mer ut. Blir helt fjern til tider. Samtidig som hukommelsen blir værre og værre. Er også flere andre ting han sliter med, som f.eks sengevæting mm. Kostholdet hans er vel for såvidt greit, men ganske høykarbo. Han liker heldigvis ikke snop, men det går en del i brus. Når det er middag er det ofte pasta, masse ketchup, pølser osv. Har vi grøt får han lov til å pøse på med sukker (mens jeg desperat prøver å nekte han det, sitter mamma å pappa å sier at det ikke er farlig med litt sukker ). Poenget mitt med denne altfor lange teksten er om noen tror at han kan bli bedre med rett kosthold? 100 % frisk blir han vel ikke men.. Han sliter veldig med å følge med på skolen også, eiger virkelig ikke konsentrasjonsevner. Grunnen til at jeg er så trist er jo fordi dette er jo ikke noe jeg har særlig stor makt over. Det er tross alt ikke min unge Men om dette er noe folk har erfaring med at virker, så syns jeg det er i alles interesser å prøve det ut i hvert fall

Veldig trist å lese om fosterbarnet ditt
Men jeg ser ikke helt paralellen til min sønn...., han er ikke i den kategorien du beskriver heldigvis.
Men vi har som sagt sett bedring av bl.a å endre kostholdet hans med tanke på konsentrasjonsproblemene

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 03:18   #80
Birgitte1234
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 6
Birgitte1234 er på en erverdig vei

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

det som jeg gjør med vesle jenta på 7 år er å lage mat sammen,når den legges på tallerken skal det se morsomt ut en sol ,smile ansikt osv..(feks eggerøre i en liten bolle på tallerken,med kyllingvinger og sukkererter dandert som solstråler)det faller alltid i smak..da spiser hun det meste uten om saus med mindre jeg insisterer på at hun har smakt den før å liker den.da går det ned ogdet blir litt pølser og sånt da men hun er 7 år kan ikke være helt nazi heller lager sukkerfri gele med Fun saft (kjempe enkelt og godt) mange gode smaker her.når det gjelder brus engang i bland men ingen cola el lignende og det vet hun ikke er lov veldig flink å fortelle det vis hun er med noen (besteforeldre osv) at det er ikke lov:P lager også egen gotterier av funsaften...som gelen bare litt tykkere,i små former av hjerter osv hun blir alltid med på å lage(eller trylle frem maten som hun sier) å da blir det extra spennendeså lenge mat er gøy er hun fornøyd har ikke problemene som flere av dere andre har,veldig glad for det,men nå har jeg en mat glad liten jente;P hun er prematur ...hun er ganske liten,men ligger innen for grensa for alderen ,høyde osv

Birgitte1234 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 07:57   #81
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Men synes dere det er helt ok å gi unger aspartam?

Mine får ikke drikke fun light, aspartam er skumle greier som vi voksne også burde være restriktive på.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 13:49   #82
Birgitte1234
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 6
Birgitte1234 er på en erverdig vei

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

derfor er det ingen hverdags greie...aspartam får hun ikke lov til så ofte Men fun safta bruker vi til tider.

Birgitte1234 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 16:29   #83
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Endelig har jeg klart å snu denne saftgreia her
Vet ikke helt hva som skjedde, men vi hadde litt snautt med penger noen dager og gikk tom for fun light... Plutselig drikker både mann og barn vann
Endelig tror jeg vi kan si at vi ikke trenger å ha saft her til daglig

Ang aspartam så er jeg faktisk ganske restriktiv, men ikke helt avholdende. Jeg overveier litt i forhold til hva som er verst... Mye sukker eller litt aspartam?
Det beste hadde sikkert vært litt sukker eller enda bedre; litt sukrin. Guttungen har også gått over til å bruke sukrin på frokostblandinger, pannekaker, grøt og andre ting har har pleid å ha sukker på. Og foreløpig har jeg ikke hørt noen klager

Ting går sakte men sikkert fremmover

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 16:30   #84
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Opprinnelig lagt inn av Birgitte1234, her.

derfor er det ingen hverdags greie...aspartam får hun ikke lov til så ofte Men fun safta bruker vi til tider.

Men inneholder ikke fun light aspartam da?

Mine får altså papsi max i blandt, en 3 ganger i året eller så, men ikke oftere. Drømmen hadde jo vært saft med sukrin eller stevia, men når det ikke finnes, så får de heller et glass med sukkerbrus en gang i uka enn med kunstig søtning. Men mine er bare 4,6 og 8 år altså. Og eldste utredes for ADD/ aspergers og da er aspartam el.l. ikke det lureste.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 20:31   #85
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Unger trenger da ikke hverken brus eller saft strengt tatt. Kanskje en eller annen gang som kos, men til middag, kvelds er det vann de trenger. Liker de ikke vann så er de ikke tørste heller. har oppdratt 2 jenter. Den ene er karbo og sukkerdronning, men selv hun ringer oss daglig og spør om hun kan få et glass brus. Vi sier nei hver eneste dag, men i helgen på fredag og lørdag får hun et par glass, da lyser ansiktet opp som om det skulle være julekvelden

Den andre datteren drikker selv kun vann. Hun har aldri vært vant til noe annet, der er det så motsatt at vi omtrent må be henne om å kanskje ta litt brus en gang i blant.

Saft i alle former har aldri vært innenfor døren til vårt hus de siste 5 årene. jeg elsker saft og kunne godt tenkt meg det, men av hensyn til ungene så kan jeg ikke tillate meg å ha det i huset.

  Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 03:35   #86
Chickensoup
Juniormedlem
 
Chickensoup sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: I det blå huset
Innlegg: 13
Chickensoup er på en erverdig vei

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

Har også en gutt, snart 10 år, som er sær i matveien. Av grønnsaker er det kun gulrøtter han liker, ellers går det i kjøttkaker, pølser, burgere, (hjemmelagde) fiskekaker, fiskepinner osv. Han brekker seg også når han prøver noe nytt. Har en teori om at det er konsistensen og ikke smaken han synes er ekkel. Han spiser ellers brødmat med variert pålegg og liker egg. Er ikke bekymret enda, nabogutten var akkurat likedan men nå spiser han det meste. Regner med at det går seg til.
Min sønn sover ganske lite, men har alltid gjort det. Og ikke går det utover skolearbeidet heller, han er best i nesten alle fag og har en misunnelsesverdig hukommelse.
Stress ikke med maten, det kommer seg nok etterhvert.

Masse lykke til

__________________




Chickensoup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Omlegging til annet kosthold Kari Marita Kostholdsfilosofier 40 14-06-11 01:12
Vektøkning etter omlegging til lavkarbo dragemor Lavkarbo generelt 7 01-03-11 09:30
Omlegging til Lavkarbo for barn med ADD misslinda Lavkarbo generelt 13 20-10-10 16:32
Ung gutt trenger hjelp/motivasjon til å fjerne fettprosent! Kent18 Mer enn 30 kg overvekt 10 12-06-09 09:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no