Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Protein/fett/karbo-forhold?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-13, 10:23   #1
Aequitas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 12
Aequitas er på en erverdig vei
Question

Protein/fett/karbo-forhold?

Jeg må si jeg blir fryktelig forvirra når det finnes så mange veier å gå innen lavkarbo. Jeg trodde lavkarbo var lavkarbo, men så feil kan man ta.
Uansett har jeg bestemt meg for ketolysekuren nå, for så å fortsette med Lindbergs versjon etterpå.

Men det jeg da lurer på, er hvor mange gram man skal innta av protein/fett og karbohydrater per dag.

Jeg er for øvrig 25 år, 166 cm høy og veier ca 79 kilo. Jeg trener sirkeltrening fire dager i uka, samt at jeg går tur med hunden hver dag.

Takk for svar

Aequitas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 10:30   #2
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: protein/fett/karbo forhold?

Bruker du søkefunksjonen finner du utrolig mye svar på akkurat dette :-)

Her et eks:
Forholdet fett, karbo og proteiner

Her om du søker på det du spør om:
Søke etter forholdet fett, proteiner og karbs

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 10:33   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: protein/fett/karbo forhold?

Man regner vel 1-2 gram protein pr kg kroppsvekt pr dag, og på ketolyse skal du vel ligge på 15-20 gram karbo pr. dag. Det betinger en del fett, men ikke slik at du presser det i deg da. Spis naturlig fet mat, som nakkekoteletter, laks, egg m.m., stek i smør eller cocosa og bruk gjerne fløte eller rømme i sauser m.m. Og spis mye grønnsaker. Da burde du ligge greit an. Bare husk å holde deg borte fra "light" varianter, de natulige variantene med naturlig fettinnhold er det du bør få i deg.

Lykke til!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 10:35   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: protein/fett/karbo forhold?

Du trenger ikke tenke så hardt på å få til et nøyaktig antall gram av hver, egentlig. Tenk på karbohydratene. De kan ligge mellom 15 og 20% og bør hovedsakelig komme ifra grønnsaker.

Les deg opp på hva du bør spise og ikke, så fordeler de andre seg greit selv.. Velg de naturlig fete matvarene og balanser f.eks magre proteinkilder (som kylling) med fett tilbehør.

Jo mindre du henger deg opp i detaljer, jo bedre er det.. Spis når du er sultenog stopp når du er behagelig mett.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 11:02   #5
Aequitas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 12
Aequitas er på en erverdig vei

Sv: protein/fett/karbo forhold?

Tusen takk for svar
Er helt enig med det du sier, Nellie, men akkurat i begynnelsen føler jeg at jeg må ha full forståelse for hva jeg driver med, så kan jeg heller slappe av når jeg skjønner bæret :-p
Det var mest hvor mange gram karb som er "godkjent" i ketolyse, siden jeg er relativt glad i grønnsaker med "høyt" karbinnhold.

Men som sagt, tusen takk for raske svar

Aequitas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 11:39   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Protein/fett/karbo,forhold?

Jeg ser den, selv om jeg synes det er å starte i feil ende. Men ja.. 15-20 gram per dag.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 06:06   #7
Aequitas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 12
Aequitas er på en erverdig vei

Sv: Protein/fett/karbo-forhold?

Jeg satte meg ned og så gjennom karb-innholdet i matvarene jeg spiser, og innså at det ikke har noe for seg å nitelle. Jeg spiser, vekta går riktig vei og jeg føler meg knallbra, så det er det viktigste.
Sååååå..... Du hadde nok rett, Nellie

Aequitas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 22:28   #8
smoothieboy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 16
smoothieboy er på en erverdig vei

Sv: Protein/fett/karbo-forhold?

Jeg bruker denne såkalte keto-kalkulatoren. Den kan gi deg en pekepinn på hvor mange kalorier, proteiner, karbohydrater og fett du bør spise.

http://keto-calculator.ankerl.com/

smoothieboy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, LCHF, ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 09:42   #9
Aequitas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 12
Aequitas er på en erverdig vei

Sv: Protein/fett/karbo-forhold?

Opprinnelig lagt inn av smoothieboy, her.

Jeg bruker denne såkalte keto-kalkulatoren. Den kan gi deg en pekepinn på hvor mange kalorier, proteiner, karbohydrater og fett du bør spise.

http://keto-calculator.ankerl.com/

Takk for den, den var grei å ty til

Aequitas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 18:58   #10
smoothieboy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 16
smoothieboy er på en erverdig vei

Sv: Protein/fett/karbo-forhold?

Opprinnelig lagt inn av Aequitas, her.

Takk for den, den var grei å ty til

Jeg bruker den selv, og spiser etter de tallene jeg får.

Anbefaler deg også å veie maten, for er veldig lett å få feil forhold mellom de forskjellige næringsstoffene.

Er også lett å få i seg for mange kalorier per dag om man ikke har kontroll på det.

Er enkelte som sier at man ikke trenger å ha kontroll på kaloriinntaket på lavkarbo, men det er bare hvis du stoler på magemålet ditt, og at apetitten din er selvregulerende. Om du spiser for mange kalorier kan du risikere at du ikke går ned i vekt, eller at det går saktere enn det kunne gjort.

Så langt har jeg veid flesteparten av måltidene mine, og jeg har gått ned 8-9 kg siden 7. oktober.

smoothieboy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, LCHF, ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 19:15   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Protein/fett/karbo-forhold?

Opprinnelig lagt inn av smoothieboy, her.

Jeg bruker den selv, og spiser etter de tallene jeg får.

Anbefaler deg også å veie maten, for er veldig lett å få feil forhold mellom de forskjellige næringsstoffene.

Er også lett å få i seg for mange kalorier per dag om man ikke har kontroll på det.

Er enkelte som sier at man ikke trenger å ha kontroll på kaloriinntaket på lavkarbo, men det er bare hvis du stoler på magemålet ditt, og at apetitten din er selvregulerende. Om du spiser for mange kalorier kan du risikere at du ikke går ned i vekt, eller at det går saktere enn det kunne gjort.

Så langt har jeg veid flesteparten av måltidene mine, og jeg har gått ned 8-9 kg siden 7. oktober.

Jeg synes du skal være litt varsom med å anbefale noen som helst å veie og måle maten sin til det ekstreme. Antakeligvis så er det null behov for det. Det fører til unødvendig stress og ja, nei. Det er ikke noe poeng i det hele tatt, med å starte en kostholdsendring med å ni-veie hver eneste agurkskive man trykker i seg. Først da man merker at man gjør noe feil, HVIS det ikke skjer noe på flere uker, kan det være et poeng å begynne å detaljestyre.

Du trenger ikke et PERFEKT forhold mellom næringsgruppene. Og i forhold til hva egentlig? De forskjellige bøkene og kildene sier jo forskjellige ting.

Nei, spar dere for det stresset og den sykdommen det kan bli å være besatt på å ikke få i seg en smule for mye eller for lite av noe som helst.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 19:52   #12
smoothieboy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 16
smoothieboy er på en erverdig vei

Sv: Protein/fett/karbo-forhold?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg synes du skal være litt varsom med å anbefale noen som helst å veie og måle maten sin til det ekstreme.

De som går på Grete Roede kurs veier all maten, og er ikke noe unormalt i det.

Jeg mener det er en personlig preferanse om man ønsker å gjøre det eller ikke.

Fordelen du har med å veie er at du får kontroll, og jeg mener det er en forutsetning for å gjennomføre en lavkarbo-diett på best mulig måte.

Sitat:

Du trenger ikke et PERFEKT forhold mellom næringsgruppene. Og i forhold til hva egentlig? De forskjellige bøkene og kildene sier jo forskjellige ting.

Alle kilder sier at du skal ha minimalt med karbo (mindre enn 50g per dag), tilstrekkelig med protein for å opprettholde kroppsfunksjoner og muskelmasse (dette varierer veldig, men omtrent 1,5 g per kg med muskelmasse) og resten av kaloriene skal komme fra fett. Jeg mener at dess tettere man følger dette forholdet mellom fett, protein og karbo dess bedre resultat vil man få. Det kan hende man går ned i vekt bare ved å følge magefølelsen også, men som du sier kan det hende at man ikke oppnår de resultatene man vil ha, også ender det bare med at man må veie maten likevel.

Sitat:

Nei, spar dere for det stresset og den sykdommen det kan bli å være besatt på å ikke få i seg en smule for mye eller for lite av noe som helst.

Å veie maten er en vanesak, og slettes ikke noe stress. Det å veie maten er også helt normalt når man går på en diett som ketolysekuren er. Sykelig blir det først når man spiser et kosthold som ikke er i tråd med det ekspertene anbefaler.

smoothieboy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, LCHF, ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 22:07   #13
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Protein/fett/karbo-forhold?

Ser heller ikke noe problem i det å veie maten om man ønsker det, trenger det for å ha kontroll på inntaket. Bedre å ha kontroll enn å ikke ha det hvis målet er å gå ned i vekt. Hver må finne sin måte å kontrollere sitt inntak på, enten det er i form av antall karbohydrater, proteiner,fett osv osv.

Hvis man ikke skal anbefale noe her inne på spørsmål, så blir det vanskelig å svare også. Derfor kan kanskje alle sammen heller svare ut fra egne preferanser istedetfor å påta seg alle mulige andres preferanser.

Jeg veier også min mat og for meg fungerer det veldig bra, særlig når jeg må ha et tilnærmet optimalt forhold til det å få i meg riktige og nok næringsstoffer som viser seg fungere for meg.
På den annen side så lar jeg meg heller ikke påvirke av mat og har heller ikke spesielle følelser knyttet til mat og ulike matsituasjoner, så derfor støtter jeg tanken om å veie maten om man ønsker mest mulig kontroll og styring på sitt kosthold i en slankesituasjon.
Kan allikevel forestille meg at å leve resten av livet med å veie all maten nok kan være litt tungvint i flere situasjoner, men hvis man ikke er så nøye på det i de få situasjoner man er på reise eller ute fra hjemmet, så vil det for min del være overkommelig slik jeg har det akkurat nå.

Ser ikke problemet med å veie maten kontra det å holde regnskap med ketosesticks, karbohydrattelling, antallet vitaminer/mineraler man får i seg eller antallet desiliter vann/væske osv osv. Det motsatte er jo å la alt flyte og det fungerer garantert for veldig mange det også så lenge man føler at man beveger seg i riktig retning. Men for en som ønsker noen anbefalinger og hjelp så er jo definitivt det å veie maten èn av mange muligheter.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 22:14   #14
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Protein/fett/karbo-forhold?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.


Nei, spar dere for det stresset og den sykdommen det kan bli å være besatt på å ikke få i seg en smule for mye eller for lite av noe som helst.

Hmm, er dette også en anbefaling eller et råd?
Er väl ingenting som sier at vi alle andre får denne "sykdommen" vel? Vet ikke om du snakker av egen erfaring her, men det viktigste må vel være at hver finner "sin egen måte" så lenge den fungerer.

Vi er alle veldig forskjellige, derfor er det kanskje greit å ikke uttale seg så innmari bombastisk. Vedkommende rådet jo ikke alle/dere å veie maten, men den som spurte. Om det fungerer for vedkommende kan vel ikke andre svare på enn vedkommende selv?


Sist redigert av sonim : 19-11-13 kl 22:27.
sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Prosentfordeling protein, fett og karbo IKJ Ketolysekuren 4 06-06-12 17:58
For mye protein, i forhold til fett - hva skjer da? hope10 Ketolysekuren 8 06-03-11 13:06
Karbo-protein-fett-kalkulator Homer Simpson Spørsmål og svar 0 04-05-09 12:23
Forhold mellom karber, fett og protein Heidisvry Spørsmål og svar 2 30-04-08 09:16
Fordeling karbo/ protein/ fett Nynne Lavkarbo generelt 3 11-03-08 09:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no