Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-12, 18:39   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Er det noe vits i å kjøpe en dyrere enn eldorado kaldpresset?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 18:41   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Jeg synes det er enorm forskjell på olivenoljer.. Eldorado sin smaker rett og slett forferdelig i munnen min.. Men det er sikkert ikke alle som kjenner kjempeforskjell.

Du bør kjøpe en som er lagret på mørk flaske..Ikke gjennomsiktig plast.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 18:42   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg synes det er enorm forskjell på olivenoljer.. Eldorado sin smaker rett og slett forferdelig i munnen min.. Men det er sikkert ikke alle som kjenner kjempeforskjell.

Du bør kjøpe en som er lagret på mørk flaske..Ikke gjennomsiktig plast.

spennende. har du en å anbefale som har overkommelig pris?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 18:45   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Jeg lagrer opp på taxfree på vei hjem fra Hellasferie

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 18:46   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Jo, det er VELDIG stor forskjell på olivenoljer. Jeg liker spanske best, italienske har veldig mye smak av gress f.eks. På Oliviers & co kan du smake på de forskjellige oljene, de har filial på f.eks Storo, Grünerløkka, cc vest eller Majorstua.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 18:46   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/09/27/284490.html

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 18:50   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/09/27/284490.html

http://www.aperitif.no/Vintips/teste...gin-olivenolje

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:04   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg synes det er enorm forskjell på olivenoljer.. Eldorado sin smaker rett og slett forferdelig i munnen min.. Men det er sikkert ikke alle som kjenner kjempeforskjell.

Du bør kjøpe en som er lagret på mørk flaske..Ikke gjennomsiktig plast.

Alt som er lagret på plast eller metall smaker trasig i forhold til glass. Glass er best.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:30   #9
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Ekstremt stor forskjell ja Jeg pleier å kjøpe Charles Tjessem sin olivenolje, den er knallgod... Finnes i velassorterte dagligvarebutikker, iallfall her på sørvestlandet Den er dyr, men verdt det! Og jeg har flasken lenge, jeg bruker ikke sååå mye om gangen (steker selvsagt aldri mat i denne).

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:59   #10
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Jeg kjenner stor forskjell. De beste kjøper jeg på sydenturer, da gjerne helt lokale oljer.

Men jeg synes også Helios sin er god. Den koster ca 40 kroner i Sverige:-)

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:06   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Artig. Som vin, altså

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 08:22   #12
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Sambo og en kompis importerer olivenolje selv fra italia, ikke så mye for å tjene penger, men for å finansiere eget forbruk, som andre junkies.

Og den er himmelsk nydelig, at den setter smak på majones og ailioli gjør ikke noe. Heller den smaken enn den litt kjemiske smelteaktige smaken fra butikkjøpt.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 08:32   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Sambo og en kompis importerer olivenolje selv fra italia, ikke så mye for å tjene penger, men for å finansiere eget forbruk, som andre junkies.

Og den er himmelsk nydelig, at den setter smak på majones og ailioli gjør ikke noe. Heller den smaken enn den litt kjemiske smelteaktige smaken fra butikkjøpt.

Oj, kanskje du kan begynne å lange via lavkarbo.no?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 12:18   #14
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Det kommer an på hva du skal bruke den til. Til steiking bør man bruke en billigere type, de er mer nøytral i smaken, men i salater kan man gjerne bruke en dyrere med mer smak. Selv kjenner jeg sjelden forskjell i smak på olivenoljer, kanskje fordi jeg vanligvis holder meg til den samme.. Bruker å kjøpe den økologiske oljen til coop, den er ikke den aller billigste, men heller ikke kjempedyr. Jeg synes den kan brukes til både steiking og til salater. Men jeg kjenner lett forskjell på smaken til rapsoljer, de dyre mer nøtteaktig på smak, mens de billigste er nøytrale. Der bruker jeg å kjøpe den billigste til å steike i, den tåler høyere temperaturer enn olivenolje gjør. (Bruker mest smør til å steike i..)

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 15:21   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Sambo og en kompis importerer olivenolje selv fra italia, ikke så mye for å tjene penger, men for å finansiere eget forbruk, som andre junkies.

Og den er himmelsk nydelig, at den setter smak på majones og ailioli gjør ikke noe. Heller den smaken enn den litt kjemiske smelteaktige smaken fra butikkjøpt.

Hvor mye koster den pr halvliter? Bor du i Oslo?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:10   #16
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Oljen kommer bare i 5 liters dunker til 1000,- og i øyeblikket er det tomt.

Og det er mulig det var slutten, det er et lite familiefirma og generasjonskifte på gang...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 16:13   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Sambo har begynt få avsmak på butikkbrød.

Jeg sjekket innholdet i brødene og det viser seg at mange har endre olje; de har gått over til olivenolje.

Har virkelig olivenolje såpass sær smak at den overlever i et nystekt brød??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:16   #18
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

En virkelig god olivenolje smaker igrunnen ikke olivenolje (misforstå meg rett) men har en frisk "grønn" nesten epleaktig smak og tåler godt å shottes! Egner seg til salater og kastes ikke bort på steking da den er ganske kostbar...(men vel anvendte penger synes jeg)

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:18   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

En virkelig god olivenolje smaker igrunnen ikke olivenolje (misforstå meg rett) men har en frisk "grønn" nesten epleaktig smak og tåler godt å shottes! Egner seg til salater og kastes ikke bort på steking da den er ganske kostbar...(men vel anvendte penger synes jeg)

Jeg kjøpte en til 99 idag, og den smakte helt annrledes enn de jeg har brukt før, de billige med sterk smak. Synes de billige er gode, jeg, men denne er nok sunnere siden den er økologisk. Venner meg nok til det. fett er godt samme med kvitseidsmør, smaker best ved tilvenning.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:19   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Smaker dere forskjell på ulike olivenoljer?

Det sto på noen at de hadde søtlig smak. Sikkert verdt å prøve neste gang?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ser dere noe forskjell? Frøkengiraldriopp Ketolysekuren 27 16-02-11 10:19
Ser dere noen forskjell? Schmoopy Ketolysekuren 35 09-04-09 01:21
Er det noe av det dere baker som faktisk smaker godt? miss_chica Ketolysekuren 16 30-01-09 15:55
Ulike reiseselskaper Siljevanilje Generell diskusjon 2 21-01-06 19:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no