Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mugg på osten - kaster dere hele?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-12, 22:47   #26
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Mat med pels, neitakk

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:49   #27
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Dette må være dagens mest mugne tråd

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 22:51   #28
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Hehe... skikkelig ordenlig ekkelt!

Lager en omelett til frokost nå.. hadde en boks pizzaost som var nesten tom.. måtte nesten lukke øynene da jeg helte den oppi. Livredd for muggtrådene som kanskje kom med fangarmene!

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:01   #29
Budeiea995
Medlem
 
Budeiea995 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Marnardal
Innlegg: 160
Budeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvel

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Mugg på fast ost, er bare å skjære bort. Men i syltetøy bør man kaste det pga muggtråder som kan ha spredd seg lenger ned i glasset. Tror uansett det vil sette smak på syltetøyet.

Helt korrekt! Mugg på ost vokser kun utover og kan derfor skjæres bort.

Budeiea995 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: -30 kg på streng lavkarbo/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:02   #30
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Mugg på hard konsistens kan skjæres bort, om det er myk konsistens er det tråder langt innover og da må man kaste hele.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:06   #31
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Hva er det egentlig som er farlig med å spise mugg? Penicilin er jo f.eks mugg?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 23:20   #32
Budeiea995
Medlem
 
Budeiea995 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Marnardal
Innlegg: 160
Budeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvel

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Begge er sopper, det er rett, men kantarell og rød fluesopp er også sopper, men ikke penicilin av den grunn

Budeiea995 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: -30 kg på streng lavkarbo/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 07:17   #33
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Om det er bare en bitteliten flekk så kan jeg skjære bort et godt område rundt muggen og forte meg å bruke opp resten. Er det flere flekker eller en litt større flekk så går hele greia i søpla.

Men etter at jeg kjøpte Tupperwares osteklokke er det slutt på at hvitosten blir muggen selv om den ligger leeeeenge.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 08:15   #34
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Om osten er gammal, hard og mugg, skjær av og bruk resten i en saus eller lignende. Men så er jo jeg en stor stor fan av muggoster, gjerne en som er to-tre uker over dato, det er jo da de er gode og modne, når de har flytende kjerne og stinker ammoniak... Kona er ikke helt enig...

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 08:57   #35
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Og forresten... Samma det vel, ost er ost!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 09:21   #36
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Samma det vel, mann er mann!

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 09:52   #37
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

hund er hund...

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 10:27   #38
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 10:30   #39
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Mat med pels, neitakk

Enten man flår dyret først eller om man høvler mugg av osten...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 11:12   #40
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Jeg har tatt utdannelse innenfor matindustrien, og på skolen lærte vi at mugg på ost kommer innenfra, men syns på utsiden pga luft som kommer til. Jeg kaster osten tvert når det er mugg på den

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 11:34   #41
Bravo
Medlem
 
Bravo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 262
Bravo er ny på veien

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Dette er det jeg har lært, og det samme som endel sier over her - skjær vekk med god margin på harde, tette matvarer som ost o.l, men kast brød og mykere matvarer, fordi muggtrådene kan være spredd gjennom hele matvaren, f.eks. det porøse brødet, uten at man lett kan se det.
Dette blir da omvendt av hva Puls - linken til Bik sier.

Her er også matportalens side om dette, men linken øverst fra dinmat.no baserer seg forsåvidt på matportalens sider. Overrasket over at det er så delte meninger i ulike kilder på nett..

Grunnen til at mugg er farlig å spise, er at det inneholder mykotoksiner som kan være helseskadelige både på kort og lang sikt. (Penicillin og blåskimmeloster er også forsåvidt "muggvarer", men er produsert under kontrollerte forhold og ikke skadelige, så det blir jo noe helt annet.)


Sist redigert av Bravo : 08-02-12 kl 16:34.
Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 16:33   #42
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Opprinnelig lagt inn av mysil, her.

Jeg har tatt utdannelse innenfor matindustrien, og på skolen lærte vi at mugg på ost kommer innenfra, men syns på utsiden pga luft som kommer til. Jeg kaster osten tvert når det er mugg på den

Det der er noe stort tull. Mugg kommer når muggsporer lander på utsiden og får miljø til å gro. Muggsporer fins overalt så det er det umulig å unngå med mindre man bor i et ulevelig miljø (lab, etc..)

Jeg skjærer bort all synlig mugg fra harde hvitoster og bruker resten (om det er lite igjen) til å lage smeltet ost med pizzasmak...kjempegodt
Er det en stor ost og bare litt mugg skjærer jeg bort det jeg ser og bruker opp mesteparten av osten så fort som mulig, før jeg bruker resten til smeltet ost med pizzasmak...Det er vi nemlig veldig glad i her i huset...

Jeg har hatt Edamerost liggende i årevis i kjøleskapet, den blir bare bedre og bedre... Ikke pakket ut altså. Fine røde runde fristelser....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 12:48   #43
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Det der er noe stort tull. Mugg kommer når muggsporer lander på utsiden og får miljø til å gro. Muggsporer fins overalt så det er det umulig å unngå med mindre man bor i et ulevelig miljø (lab, etc..)

Jeg forteller bare hva vi lærte på skolen og i laboratoriet. Jeg veit at muggsporer fins overalt, også i produksjonslokaler og maskiner

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 13:17   #44
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Mugg på fast ost, er bare å skjære bort. Men i syltetøy bør man kaste det pga muggtråder som kan ha spredd seg lenger ned i glasset. Tror uansett det vil sette smak på syltetøyet.

Opprinnelig lagt inn av Bravo, her.

Dette er det jeg har lært, og det samme som endel sier over her - skjær vekk med god margin på harde, tette matvarer som ost o.l, men kast brød og mykere matvarer, fordi muggtrådene kan være spredd gjennom hele matvaren, f.eks. det porøse brødet, uten at man lett kan se det.
Dette blir da omvendt av hva Puls - linken til Bik sier.

Her er også matportalens side om dette, men linken øverst fra dinmat.no baserer seg forsåvidt på matportalens sider. Overrasket over at det er så delte meninger i ulike kilder på nett..

Grunnen til at mugg er farlig å spise, er at det inneholder mykotoksiner som kan være helseskadelige både på kort og lang sikt. (Penicillin og blåskimmeloster er også forsåvidt "muggvarer", men er produsert under kontrollerte forhold og ikke skadelige, så det blir jo noe helt annet.)

Signerer disse

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 21:32   #45
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Haha, tror en del av dere hadde fått sjokk om dere kom hjem til meg.
Spiser alt så lenge det ikke lukter vondt eller er grønt, og da skjærer jeg bort det grønne å spiser resten
Kaster ikke mat bare på grunn av en holdbarhetsdato. Maten blir ikke automatisk dårlig over midnatt.

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 23:43   #46
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Forrige dagen åpnet jeg en ny boks rømme. Den gikk ut på dato 27 desember Men - den var akkurat like god

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 15:49   #47
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Forrige dagen åpnet jeg en ny boks rømme. Den gikk ut på dato 27 desember Men - den var akkurat like god

Du tror meg kanskje ikke, men jeg har rømme som er over ett år gammel som er akkurat like god...lurer på om de tilsetter noe muffens?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 16:50   #48
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Ugh... jada, godt mulig den fortsatt er god, men altså... et sted går grensa for meg...

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 16:56   #49
Disen
Medlem
 
Disen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østlandet
Innlegg: 222
Disen er på en erverdig vei

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Har også muggskrekk, så her går nok hele osten i søpla, helst litt før muggen viser seg...

__________________


Midtsommermål - 7 kilo
Disen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/atkins innspirert. Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 18:32   #50
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Du tror meg kanskje ikke, men jeg har rømme som er over ett år gammel som er akkurat like god...lurer på om de tilsetter noe muffens?

Jeg tror deg altså
Ja, en kan jammen begynne å lure på om det er noe rart i ja. Ett år etter holdbardato høres egentlig ikke bra ut. Kan jo lure på hva holdbarhetsdatoen egentlig betyr hvis det er likke bra ett år etter.
Mulig den er der bare for at vi skal kaste og kjøpe nytt

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Takk til Osten, Baconet, Eggene og Kyllingen! Pocahontas Ketolysekuren 5 19-01-09 03:56
Denne osten (Atkins vs. ketolyse) matitt Lavkarbo generelt 4 18-01-09 11:44
Kaster opp i dag -7kgtakk Ketolysekuren 2 15-09-08 13:26
Er dere mette hele tiden? Calvin Lavkarbo generelt 3 17-04-08 10:08
Teller dere karber hele dagen? Bee Ketolysekuren 17 23-08-07 07:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no