Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Den store majonestråden!

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-11, 16:37   #51
Maryrose
Medlem
 
Maryrose sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 84
Maryrose er på en erverdig vei

Sv: Den store majonestråden!

Nå har jeg laget majones med 50/50 mild olivenolje og rapsolje. Det smakte...olje... Usj, jeg kastet det jeg. Jeg prøver en gang til med kun raps, får håpe det smaker bedre!

Maryrose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 02:25   #52
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Den store majonestråden!

Laga majonesen med rapsolje og det gikk fint.
Tilsatte estragon og masse pepper, grov sådan. Den ble faktisk supergod. Tilsatte også litt salt og natreen for å balansere smaken.

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 10:46   #53
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den store majonestråden!

Hmmm og jeg som inbiller meg at jeg ikke liker majones, trodde ikke den var laget av egg... for jeg elsker jo egg...

Må jammen prøve

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 13:06   #54
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Jeg innbiller meg at til og med jeg vil like majones hvis jeg bare får en god hjemmelaget en. Kjøpemajones er blærk. Kjøpedressing er også blærk, men når jeg lager selv så kan jeg spise dressingen slik den er uten noe til.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 14:56   #55
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Eeelsker majones, selv om jeg fortsatt sliter med å finne den riktige smakskombinasjonen for hjemmelaget. Har nå kjøpt inn linfrøolje, skal prøve å bruke noen skvetter av den også, kanskje!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 21:38   #56
maggiBe
Medlem
 
maggiBe sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 266
maggiBe er ny på veien

Sv: Den store majonestråden!

I morgen skal jeg prøve meg, det blir rett og slett spennende. Jeg har ikke stavmikser, kun vanelig kjøkkenmikser.

__________________
Min Journal
maggiBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 16:34   #57
Herlige
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 1
Herlige er på en erverdig vei

Sv: Den store majonestråden!

Majones. Fikk et lite kick av å lage majo her for noen uker siden. Fantastisk enkelt.
Skulle ha det i en potetsalat til grillfest så olje smaken ble mindre fremtredende med mye andre smaker.
Lagde flere varianter i slengen.

Jeg syns rapsoljen smaker vondt så klarer ikke den, var Odelia er det det den heter?

Om man bruker mye krydder mm så tollerer man mer oljesmak, men en mild og enkel majo smaker ikke godt med olje man ikke liker.

Solsikkeoljen smaker ingenting.

Tips til majones med stavmixer. Bruk høy smal bolle som ofte følger med stavmixer. Bruk knivbladet som er på stavmixeren, ha i alle ingrediensene uten om oljen. sett så stavmixeren oppi hell så oljen så denne blir liggende over stavmixeren, så start.

Nå vil oljen dras sakte inn og blande seg med resten. Om du ikke syns den drar inn nok kan du heve og senke mixeren litt.

Alioli
Spanjolene sier de ikke har eggeplomme i den.
Prøvde meg på følgende
Masse hvitløk litt senep litt salt,1 eggehvitte. olivenolje Samme fremgangsmåte som over. Denne blir hvit og god, men her kjenner jeg også oljen
Den blir sterk om man bruker mye hvitløk. Jeg blandet i litt kesam for å mildne. kan med fordel benytte creme fresh.

Jeg er glad i sterkt og mye hvitløk så personlig likte jeg den godt uten.

Et alternativ er hvitløksmajones egentlig veldig godt til reker mmmm

Herlige er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 18:20   #58
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Den store majonestråden!

Det hadde vært fint om dere skriver hva slags olje dere bruker, altså merket. Og om den er kaldpresset, uraffinert osv.

Jeg har laget med rapsolje to ganger, da har jeg brukt Odelia, og det smaker drit. Det smaker olje. Æsj. Har laget en gang med olivenolje, og det var enda verre, men det var første gangen.
Blir en stund til jeg prøver igjen, men fint om dere skriver akkurat hva de bruker, for det er nok forskjell på de forskjellige merkene....

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 19:25   #59
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Ingenting slår Mills majones, nei !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:05   #60
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Den store majonestråden!

Opprinnelig lagt inn av neelam, her.

Hjemmelaget majones på to minutter
Det tar under to minutter.

Denne forsøkte jeg, men...

Opprinnelig lagt inn av DrBabe, her.

Du verden! Jeg klarte å lage majones!

jeg fikk ikke majones. Flytende blei den. Alt var romtemperert, brukte høyt, tynt glass, og hadde olja forsiktig på toppen før jeg begynte. Det sa "svup" så var alt blanda og flytende. Kan jeg gjøre noe for å få det tykkere, eller skal jeg bare kaste og forsøke på nytt?

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:08   #61
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

Denne forsøkte jeg, men...


jeg fikk ikke majones. Flytende blei den. Alt var romtemperert, brukte høyt, tynt glass, og hadde olja forsiktig på toppen før jeg begynte. Det sa "svup" så var alt blanda og flytende. Kan jeg gjøre noe for å få det tykkere, eller skal jeg bare kaste og forsøke på nytt?

Brukte du vanlig stavmixer? Jeg har brukt kalde egg og romtemp olje og aldri opplevd at det skiller seg. Det finnes triks for å fikse det om det skiller seg, en skje med iskaldt vann er en av de. Det må piskes ganske kraftig da - så jeg bruker stavmixer Det kan være greit og ha maskinen i gang når du begynner å helle oljen... tynn tynn stråle først, deretter kan du øke på.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 08:17   #62
shoeshoe
Nytt Medlem
 
shoeshoe sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1
shoeshoe er på en erverdig vei

Sv: Den store majonestråden!

Denne oppskriften er helt nydelig, bruker alltid denne

3 eggeplommer
3 ts sitronsaft
litt maldonsalt og noen dryss grovmalt pepper
3 fedd hvitløk skviset i hvitløkspresse

Pleier å piske dette sammen før jeg heller olje i tynn stråle. Har ikke stavmikser og bruker vanlig hånholdt mixer på full speed.

3 dl rapsolje(eller annen nøytral olje)
0,5 dl god extra virgin oliven olje. Har brukt mange forskjellige typer, det viktigste er at det ikke blir for mye olivenolje- da blir det bismak.

Blir den for "tykk" og ikke så kremete kan du tilsette litt vann. Pleier å starte med ca 1 ts ved behov.

Det er viktig at alle indigriensene har romtemperatur og den bør få "sette seg", gjerne over natten i kjøleskap.

Smak eventuelt til med mer sitron eller salt/pepper. Du kan selvfølgelig tilsette annet krydder når du lager den!

Dette er en stor porsjon, holder seg godt i kjøleskap i tett boks.

-matvrak-

shoeshoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 12:11   #63
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Min erfaring med hjemmelaget majones er at man her ikke skal bruke extra virgin olivenolje, men heller en (helst) kaldpresset av lavere kvalitet. Extra virgin smaker MYE oliven, og en seinere pressing har mindre sterk smak.

Hvitløk er favoritttilsetningen og jeg bruker sennepspulver i stedet for sennep.

2-3 eggeplommer (romtempererte)
1 ss sitronsaft og/eller 1ts bernaise-eddik
1/2 ts sennepspulver
Litt kayennechilli
litt salt og pepper
1 fedd finhakket hvitløk

Mellom 1/2 og 1 dl olje pr eggeplomme. Jeg foretrekker billig olivenolje for dette.

NB - hvitløksmajones blir bedre om den lages et par-tre timer i forveien. I en tett boks/pose holder den seg iallfall 10 dager i kjøleskapet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no