Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > South Beach > Fase II

Tidkrevende matlaging

Fase II Vekttapsfasen

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-04-09, 23:26   #1
raggy
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 1
raggy er på en erverdig vei
Red face

Tidkrevende matlaging

Synes det tar så mye tid å lage lavkarbo-mat. Har to små barn og trenger noen kjappe retter som funker til helt vanlige, hektiske dager. Noen hotte tips???

raggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: south beach Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 23:40   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Tidkrevende matlaging

Opprinnelig lagt inn av raggy, her.

Synes det tar så mye tid å lage lavkarbo-mat. Har to små barn og trenger noen kjappe retter som funker til helt vanlige, hektiske dager. Noen hotte tips???

Grunnoppskrift:
Kjøttdeig (stekes)
Hakkede tomater på boks

Så tilsetter du det du liker av annet!
F.eks:
Champinjong (hermetiske hvis man ikke bruker ferske. Ferske går kjapt å kutte hvis du bruker eggdeleren....)
Hakket paprika, selleri, squash, brokkoli, mere tomater, hvitløk, osv.
Arla apertina snack med tomat eller chilli hvis du liker mere smak, er bare genialt!

Krydre etter smak og behag.

Tilsett gjerne fløte/rømme/creme fraiche/kesam...
Og/eller revet/skivet ost...

Dette tar ikke mer enn 10-15 miutter å lage.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 23:48   #3
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 58
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Tidkrevende matlaging

Titt på oppskriftene her inne, MYE godt og kjapt å lage. Synes selv at jeg bruker mindre tid på matlaging enn før,- nå lager jeg store posjoner med kjøttboller og medisterkaker som jeg putter i frysen. Eller som i dag, en kjapp kjøttdeigrett: En boks kjøttdeig og en hakket løk surret i smør mens jeg røret i hop ett egg med fløte, rømme og masse krydder. Rett i panna med det, surre og putre ett minutt til og maten er servert. Salat er oftest klar i kjøleskapet. Hakking og steking og røring og dekket bordet på 10 minutter. Kjapt nok

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 23:57   #4
ixi
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Fredrikstad
Alder: 43
Innlegg: 163
ixi er på en erverdig vei

Sv: Tidkrevende matlaging

Jeg har laget stor porsjon med ostelasagne som bare er å ta ut av fryseren og ha i mikroen om det må gå fort. Den er knallgod! Jeg har oppi 2 fedd hvitløk i tillegg til det som står i oppskriften, og bruker masse kebabkrydder fra Santa Maria.

__________________
Fake it till you make it!
Har krympet 11 cm, 43 cm igjen!
Ixi skal bli sunn!
ixi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 00:13   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tidkrevende matlaging

Opprinnelig lagt inn av ixi, her.

Jeg har laget stor porsjon med ostelasagne som bare er å ta ut av fryseren og ha i mikroen om det må gå fort. Den er knallgod! Jeg har oppi 2 fedd hvitløk i tillegg til det som står i oppskriften, og bruker masse kebabkrydder fra Santa Maria.

Men det kebabkrydderet, det inneholder ikke sukker og stivelse da, slik tacokrydder ol.l. gjør? Jeg tør ikke bruke slik fra pose, blander spisskummin, paprika og evt chilipulver jeg, blir kjempegodt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 00:23   #6
ixi
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Fredrikstad
Alder: 43
Innlegg: 163
ixi er på en erverdig vei

Sv: Tidkrevende matlaging

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men det kebabkrydderet, det inneholder ikke sukker og stivelse da, slik tacokrydder ol.l. gjør? Jeg tør ikke bruke slik fra pose, blander spisskummin, paprika og evt chilipulver jeg, blir kjempegodt.

Det inneholder sort pepper, paprika, spisskummin, oregano, cayennepepper, hvitløk, gurkemeie og koriander.

__________________
Fake it till you make it!
Har krympet 11 cm, 43 cm igjen!
Ixi skal bli sunn!
ixi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 00:27   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tidkrevende matlaging

Opprinnelig lagt inn av ixi, her.

Det inneholder sort pepper, paprika, spisskummin, oregano, cayennepepper, hvitløk, gurkemeie og koriander.

Er dette slikt krydder som er i en blå pose?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 00:28   #8
ixi
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Fredrikstad
Alder: 43
Innlegg: 163
ixi er på en erverdig vei

Sv: Tidkrevende matlaging

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Er dette slikt krydder som er i en blå pose?

Nei, dette er på glass. Det er 35g, så det står blant de små. Jeg er allerede halvveis i mitt, etter 11 dager.

__________________
Fake it till you make it!
Har krympet 11 cm, 43 cm igjen!
Ixi skal bli sunn!
ixi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 09:53   #9
Sorella
Medlem
 
Sorella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 261
Sorella er ny på veien

Sv: Tidkrevende matlaging

Blir dette som kjøttsaus?
Kan man ha pasta til?
Barna liker det, og jeg kan jo ha salat til?

__________________
Sorella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 10:37   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tidkrevende matlaging

Jeg synes også det tar kortere tid, da jeg ikke koker ris eller poteter i 20 minutter lengre En middag går fint på maks 15 minutter! Alt av proteinkilder stekes raskt, ferdige eller selvlagede - fisk kan trekkes eller stekes - alt under 15 minutter om bitene er små nok. Ferske eller frosne grønnsaker kokes i maks 5 minutter her hjemme hos meg

Evt kan du hive alt i en ovnsfastform (både proteiner, grønnsaker, litt fløte og masse ost på toppen og hive i ovnen, da har du frigjort tid mens maten gjør seg ferdig selv

Jeg koker alltid potet til mannen, og den settes på først. Deles i mindre biter så den bruker maks 15 minutter. Resten av maten er lavkarbo og den spiser han da til potetene/risen/spaghettien.

Et råd kan være og bruke en søndag (med eller uten barna) til å lage opp litt ekstra av kjøttkaker, kjøttboller, hamburger, burgerbrød (marjusens hamburgerbrød er bare killer-gode!) og legg i fryseren til senere. Da må det bare tas opp og varmes til middag.

For meg handlet det om nye vaner - og det tok riktignok litt tid i starten, spesielt når jeg forsøkte nye oppskrifter første gang, men dette går seg raskt til!

Ellers er jeg glad i raske salater med feks kylling (grillet eller stekt filet) og bacon, og med hjemmelaget majonesaioli/chili (50/50 majo/CF, litt natreen flytende, litt sitronsaft, et fedd hvitløk og evt litt chiliolje fra et fetaost-glass).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
familiesituasjon, hektisk hverdag, kjapp mat, småbarn, tidkrevende


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matlaging for dummies Ignite Spørsmål og svar 43 16-05-10 15:24
Matlaging med mandelmel (malte mandler) HP Artikler 13 02-02-08 22:47
Fett til matlaging Calvin Lavkarbo generelt 7 25-01-07 23:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no