Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Vedlikeholdsdietten

MÅ man kutte fettet?

Vedlikeholdsdietten Når du har nådd idealvekten din fortsetter du på vedlikeholdsdietten resten av livet.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-07, 22:32   #1
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

MÅ man kutte fettet?

Jeg er snart ferdig med ketolyse, og gruer meg skikkelig til å starte på vedlikehold. Spiser jo så vannvittig god mat nå, og er i kanonbra form om dagen.

Så det jeg lurer på er om man MÅ kutte fettet, eller går det fint om man bare øker karbene bittelitt fra uke til uke, uten å kutte ned på fett? *lever i håpet*

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 23:07   #2
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: MÅ man kutte fettet?

Jeg lurer på om man MÅ øke karbene....?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 23:09   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man kutte fettet?

Torkil skriver i boka: Når karbohydratmengden økes, må fettmengden reduseres...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:27   #4
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: MÅ man kutte fettet?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Torkil skriver i boka: Når karbohydratmengden økes, må fettmengden reduseres...



Men tro om jeg må det om jeg bare såvidt er ute av ketose?

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:35   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man kutte fettet?

Syns det skrives litt diffust om dette i bokji, men det står at man skal øke karbemengden med 5-10 gram hver 14. dag til du er på et inntak på mellom 50 og 100 gram.Viss vekta da øker, bør du vente noen uker, kanskje 4 uker før du øker mer. Åsså står det masse annet osv........ Og så står det at av de 150-250 gram karber du etterhvert kan tillate deg å spise pr dag, bør det meste komme fra grønnsaker og salat, noe frukt og noen tynne skiver brød.

Og han skriver at ketolysekuren ikke er et anbefalt kosthold for folk med normal vekt.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 00:36   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man kutte fettet?

Syns det skrives litt diffust om dette i bokji, men det står at man skal øke karbemengden med 5-10 gram hver 14. dag til du er på et inntak på mellom 50 og 100 gram.Viss vekta da øker, bør du vente noen uker, kanskje 4 uker før du øker mer. Åsså står det masse annet osv........ Og så står det at av de 150-250 gram karber du etterhvert kan tillate deg å spise pr dag, bør det meste komme fra grønnsaker og salat, noe frukt og noen tynne skiver brød.

Og han skriver at ketolysekuren ikke er et anbefalt kosthold for folk med normal vekt.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 01:23   #7
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: MÅ man kutte fettet?

Vanskelig dette gitt.....

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 01:27   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man kutte fettet?

Ja det er det... Jeg trivs veldig godt med selve maten vi kan spise. Kan jo sikkert trappe ned litt på fettet man bruker, men... Jeg har jo vært på vedlikehold siden i sommer, men jeg har spist samme maten, men mer grønnsaker og salat. Ikke putta inn igjen hverken potet, ris eller pasta....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 01:29   #9
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: MÅ man kutte fettet?

Leste nettopp Morstines tråd om øking av karber og sånn. Fikk litt mer forståelse for det nå.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 12:53   #10
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: MÅ man kutte fettet?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Jeg er snart ferdig med ketolyse, og gruer meg skikkelig til å starte på vedlikehold. Spiser jo så vannvittig god mat nå, og er i kanonbra form om dagen.

Kan jo snu litt på spørsmålet: MÅ du spise mer karber?

Det heter vel det i kuren du følger, men hvis du trives med maten og går ned i vekt hvorfor fortsetter du ikke bare?

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:37   #11
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: MÅ man kutte fettet?

Dette baserer seg på lipidteorien at fett er skadelig i lengden for hjerte/blodkar.

Mange her inne har oppdaget at det er vist minst like mye imot denne teorien. Jeg iallefall er overbevist om at fedme og livstilssykdommer kommer av sukker, ferdigmat og overdreven bruk av prosessert karbohydrat (fint mel)

Når man spiser sukker eller lettfordøyelig karbo øker insulinet kraftig for å regulere ned blodsukkeret. Dette slår av fettforbrenning totalt. Dette er jo basis for ketosen... Alt fett man spiser sammen med sukkeret vil da ikke brukes til energi og sendes rett til fettlagrene. Overskuddet av karboenergi vil insulinet omdanne til fett.

Om man spiser redusert med karbo, feks under 50-100g vil kroppen måtte bruke de andre næringsstoffene til å holde maskineriet i gang. da vil fettet og det proteinet i kosten som ikke brukes til oppbygging og vedlikehold av kroppen bli brukt til energi direkte. Dessuten metter protein og fett bedre enn karbo, så det er lettere å spise akkurat nok.

Rent praktisk er det vanskelig i dagens samfunn å ikke spise karbo. Det vet vel alle her, så å sette en grense på 100g kanskje. Spise grønnsaker, frukt, bær, fiberrikt knekkebrød, rugsprø, litt grovt brød + mye pålegg, fortsette å spise proteiner og fett basert på mat laget fra bunnen av. Redusere bruk av sukker, velge høykakaosjokolade, etc, etc.

De virkelige killerne er etter min mening sukker, herdede fetter (som finnes i ferdig-bakevarer, margariner, ferdigmat) og billige kjemisk utvunnet plantefett, samt tilsetningsstoffer (smaksforsterkere) og kjemiske søtningsmidler.

Ta vare på vanene en har lagt med å spise hel mat, laget fra grunnen, grønnsaker, mye fisk, forskjellig kjøtt, egg, tran, nøtter, minimum med sukker, spis bær, bruk fete melkeprodukter (fløte, rømme, øko, kulturm yoghurt naturell, ost), kaldpressede oljer (kokos, oliven, raps)

Vi består av 50% fett, hjernen 60%. Vi trenger mettet fett, omega 3 og essensielle omega 6. enumettede fetter brukes til energi og er helt "lovlige". Vi trenger proteiner, vi trenger 8 essensielle sukkertyper, der vanlig sukker ikke trengs.
Vi klarer oss kjempebra på mat uten karbo også og har et system som kan stabilisere inntak av karbo. Karbo er det eneste her vi klarer oss uten... Vitaminer er fettløselige og for lite fett gjør at vitaminopptaket senkes.

Lavkarbo, hel mat, er mitt motto...og så får jeg så mye energi av det...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:09   #12
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man kutte fettet?

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Kan jo snu litt på spørsmålet: MÅ du spise mer karber?

Det heter vel det i kuren du følger, men hvis du trives med maten og går ned i vekt hvorfor fortsetter du ikke bare?

Fordi hun snart er ferdig, altså ikke skal mer ned i vekt.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:32   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man kutte fettet?

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Fordi hun snart er ferdig, altså ikke skal mer ned i vekt.

Men kroppen regulerer vel dette selv? Ifølge feks. Lutz, trenger man jo ikke å øke på karbene når man er ferdigslanket, for kroppen vil jo regulere seg selv etterhvert? Hva med urmenneskene da? De slanket seg jo ikke, men holdt en normal vekt på fettholdig kost. Jeg synes det høres litt rart ut at dersom man trives i ketose og ikke går ned noe særlig mer i vekt, så MÅ man allikevel øke motvillig på karbene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:11   #14
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: MÅ man kutte fettet?

man går ned i vekt når man tilfører mindre energi enn man bruker. Det er da bare å spise littegrann mer eller mer næringsrikt da om man ikke slutter med å gå ned... Må ikke spise karbo for å holde vekta.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:59   #15
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man kutte fettet?

Jeg lurer litt på hvor mye mindre fett i gram man kan spise når man øker et visst antall gram på inntaket av karbohydratene....? Noen som skjønte spørsmålet mitt?

Altså hvis jeg helt frem til jeg er ferdigslanket, spiser under 20gr karbo om dagen, og ca.150gr fett. Også øker jeg karbomengden til 100gr om dagen, må jeg da kutte ned fettet med tilsvarende gram som jeg har øket karboen?

Jeg er livredd for å spise fett og karbo samtidig, føler at det klistrer seg rett på skinka....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 00:08   #16
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: MÅ man kutte fettet?

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Jeg lurer litt på hvor mye mindre fett i gram man kan spise når man øker et visst antall gram på inntaket av karbohydratene....? Noen som skjønte spørsmålet mitt?

Altså hvis jeg helt frem til jeg er ferdigslanket, spiser under 20gr karbo om dagen, og ca.150gr fett. Også øker jeg karbomengden til 100gr om dagen, må jeg da kutte ned fettet med tilsvarende gram som jeg har øket karboen?

Jeg er livredd for å spise fett og karbo samtidig, føler at det klistrer seg rett på skinka....

Ingen. Spiser du mer karbohydrater, bør du spise masse fett med karbohydratene, så de absorberes tregere.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 00:12   #17
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: MÅ man kutte fettet?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Ingen. Spiser du mer karbohydrater, bør du spise masse fett med karbohydratene, så de absorberes tregere.

Er det sant?? Men er det ikke sånn at hvis man spiser det samtidig forbrenner kroppen bare karbene og lagrer fettet? Hvor mange gram karbo kan jeg spise til ett måltid (eller i løpet av en dag) samtidig med mye fett, uten at dette skjer da? Forvirret jeg nå....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 00:56   #18
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: MÅ man kutte fettet?

generelt er det antall kalorier som teller. Men om du spiser karbo for seg selv vil du få et kortvarig overskudd av kalorier som du lagrer unna. Om du spiser nok av alt slik at du fordøyer sakte og blir mett så går dette bra, iallefall på ca 100g karbo og mye treg karbo og nok fett for å bli mett !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 13:40   #19
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: MÅ man kutte fettet?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men kroppen regulerer vel dette selv? Ifølge feks. Lutz, trenger man jo ikke å øke på karbene når man er ferdigslanket, for kroppen vil jo regulere seg selv etterhvert? Hva med urmenneskene da? De slanket seg jo ikke, men holdt en normal vekt på fettholdig kost. Jeg synes det høres litt rart ut at dersom man trives i ketose og ikke går ned noe særlig mer i vekt, så MÅ man allikevel øke motvillig på karbene.

Dette er jeg også veldig nysgjerrig på!

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 10:13   #20
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: MÅ man kutte fettet?

"Ingen. Spiser du mer karbohydrater, bør du spise masse fett med karbohydratene, så de absorberes tregere."

"Er det sant?? Men er det ikke sånn at hvis man spiser det samtidig forbrenner kroppen bare karbene og lagrer fettet? Hvor mange gram karbo kan jeg spise til ett måltid (eller i løpet av en dag) samtidig med mye fett, uten at dette skjer da? Forvirret jeg nå...."

Det er ikke rart, for det er jo ikke sant at man skal blande karbo og fett, det er jo det man legger på seg av! Det er jo nøkkelen i lavkarbo det; ikke bland karbo og fett, men fett og proteien og protein og karbo. Om du vil bytte ut fett med karbo må du telle kalorier. Fett har 9 kalorier pr gram mot kabohydratenes 4. Så du kan ikke bytte gram mot gram. For enkelthetens skyld, om du ikke elsker regning, kan du jo bare ta dobbelt så mange gram karbohydrater som du tar bort gram fett.

__________________

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 10:36   #21
lavkarbolise
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
lavkarbolise er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: MÅ man kutte fettet?

Opprinnelig lagt inn av Sirius, her.

Dette er jeg også veldig nysgjerrig på!

Urmenneskene var ikke slanke, muskuløse guder. Korte, underernærte og senete er vel mer sannsynlig.

lavkarbolise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mitt liv etter Gastric Bypass-operasjonen i januar Iset Livets lyse side 102 26-09-11 20:17
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 18:53
Føler man ketosen? dingpot Induksjonen 26 03-03-09 14:41
Digitale skiller - hjelp meg? :) silje Generell diskusjon 29 18-04-06 21:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no