Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier

Vegetarisk lavkarbo

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-05-12, 16:11   #1
Lisa187
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 6
Lisa187 er på en erverdig vei

Vegetarisk lavkarbo

Heisann! Jeg er vegetarianer, ingen kjøtt/fugl/fisk, men spiser egg/meieriprodukter. Har nå gått en uke på lavkarbo (og merker allerede at det virker) , men det begynner å bli ensidig å spise kun ost og egg + grønnsaker til middag. Har også kjent meg ganske slapp og "mo i knærne" de siste to dagene. Forslag til noe jeg kan booste energien med?
På forhånd takk


Sist redigert av Lisa187 : 05-05-12 kl 16:18. Årsak: Skrivefeil
Lisa187 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarisk lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 16:15   #2
*LoveBugMama*
Juniormedlem
 
*LoveBugMama* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 38
*LoveBugMama* er på en erverdig vei

Sv: Vegetariak lavkarbo

Hei.

Jeg var vegetarianer i flere år før jeg ble diagnostisert med Diabetes i januar 2011.. Og jeg klarte desverre ikke fortsette som vegetarianer etterpå. Det ble rett og slett for vanskelig å skulle holde blodsukkeret lavt nok, samtidig som maten ikke skulle inneholde fisk, kjøtt eller mye karbohydrater. Men, jeg vet at noen klarer det, altså. Om du googler Low Carb Vegetarian tror jeg du får opp noen blogger o.l.

Lykke til!

*LoveBugMama* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er diabetiker. Spiser etter blodsukkerapparatet.. Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 16:24   #3
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegetarisk lavkarbo

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser lite kjøtt pga studentøkonomi. Såeh... jeg bare slenger inn en liste med ting jeg handler som pleier å gjøre meg mett:
- avokado
- bringebær
- nøtter
- frø (til knekkebrød)
- kokosfløte/melk
- sjampinjong
- tomater
- 90% Lindt sjokolade
- krydder!
- sellerirot (stek de godt i smør, og du vil aldri savne potet igjen)
...ja, også egg, ost, yoghurt, creme fraiche, kremost og alt det der. :P

Kan jo også foreslå mer kreativ bruk av egg: baking (muffins, oopsie rolls, brød) og smoothier

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 16:53   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Vegetarisk lavkarbo

Jeg har spist ganske streng lavkarbo i et halvår nå, og har ingen problemer med det. Hvis du spiser belgfrukter er det jo enda lettere å holde kostholdet variert. Jeg spiser faktisk MYE mer variert nå enn jeg gjorde på høykarbo..

Ting jeg ofte spiser istedet for mellommåltider og brødmåltider er:
Middagsrester fra dagen før
Suppe (lager mange liter suppe og flere forskjellige samtidig, og fryser ned i porsjoner)
Salat
Cottage cheese med fløte og kanel/bær
Nøtter/frø
Kokte egg med majones
Lavkarbobrød med ost eller eggesalat
Grønnsaker med creme fraiche-dip
Ostechips
Eggerøre

Middag er ofte:
Blomkål i karri-, tikka masala- eller ostesaus
Brokkoli/blomkålgrateng
Omelett med spinat, hvitløk og fetaost
Quorn-fileter med ovnsgrillede grønnsaker og god saus
Pizza med fetaost, oliven, basilikum og soltørket tomat
Taco (hjemmelagde wraps, Quorn-kjøttdeig, og tacokrydder uten sukker)
Lasagne (masse grønnsaker og quorn-kjøttdeig, og squash istedet for pastaplater)
Grønnsakgrateng med hva enn jeg har i kjøleskapet som holder på å bli dårlig
Vegetarpølser, burgere og annen junkfood en gang iblant

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 19:58   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegetarisk lavkarbo

Du er ikke alene om å føle deg slapp i begynnelsen før kroppen har vent seg til å forbrenne mye fett. For variasjonens skyld tenker jeg på tofu, mandelsmør, tahini, chana dal som har lavets GI av alle bønner, ost av geit, mozarella (ost av bøffelmelk), rista sesamfrø, rista nøtter, rista chana dal, rista soyabønner. Det finnes kjøtterstatninger på store matforretninger. For energi: nok grønnsaker og fett, evnt spirulina. B 12 tilskudd og jerntilskudd kan det hende du trenger. Jeg ble tappet for b12 da jeg var veggis og fikk dermed blodmangel (slapp).

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 20:28   #6
*LoveBugMama*
Juniormedlem
 
*LoveBugMama* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 38
*LoveBugMama* er på en erverdig vei

Sv: Vegetarisk lavkarbo

*misunnelig på dere som kan spise vegetarisk og allikevel ha et stabilt, lavt blodsukker*

*LoveBugMama* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er diabetiker. Spiser etter blodsukkerapparatet.. Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 20:53   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegetarisk lavkarbo

misunnelig på de som kan spise vegetarisk uten sult

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:08   #8
Lisa187
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 6
Lisa187 er på en erverdig vei

Sv: Vegetarisk lavkarbo

TUUUUUSEN takk for mange gode tips!

Lisa187 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarisk lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:07   #9
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegetarisk lavkarbo

Misunnelig på de som har råd til kjøtt.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 00:57   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegetarisk lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Misunnelig på de som har råd til kjøtt.

Sjekk prisen på lerøys seifilet på 625 g, eller få den her: 16.90! Det gir 4 megastore fiskekaker om du blander inn 2 egg fra first price (billigste egg). På rema har de billig torsk og laksefileter (med skinn). Jeg synes ikke kyllingfiletene fra first price er dyre, særlig ikke de i frysedisken på 2 kg. Tunfisk er også billig.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 01:01   #11
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegetarisk lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Sjekk prisen på lerøys seifilet på 625 g, eller få den her: 16.90! Det gir 4 megastore fiskekaker om du blander inn 2 egg fra first price (billigste egg). På rema har de billig torsk og laksefileter (med skinn). Jeg synes ikke kyllingfiletene fra first price er dyre, særlig ikke de i frysedisken på 2 kg. Tunfisk er også billig.

Bor i London jeg... hvor kjøttet forsåvidt er billiger, men økonomien dårligere. Men takk for tipset! Skal jo hjem til sommeren tross alt.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 12:09   #12
Lisa187
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 6
Lisa187 er på en erverdig vei

Sv: Vegetarisk lavkarbo

Lurer forestn også på om det er vanlig å få rar smak i munnen? :O Evt kommer det til å gi seg? Tør ikke tygge tyggis heller, for der er det vel mye karbo?

Lisa187 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarisk lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 14:06   #13
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Vegetarisk lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa187, her.

Lurer forestn også på om det er vanlig å få rar smak i munnen? :O Evt kommer det til å gi seg? Tør ikke tygge tyggis heller, for der er det vel mye karbo?

Det er vanlig når man er i ketose, ja! Dårlig ånde og rar smak i munnen er ganske sikre tegn på at kroppen forbrenner fett. Hvis du vil unngå det må du spise mer karbohydrater.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 15:09   #14
Lisa187
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 6
Lisa187 er på en erverdig vei

Sv: Vegetarisk lavkarbo

Wee! Ketose <3 Da står jeg ut med ånden enda ei stund Spørs om kjæresten blir så fornøyd da

Lisa187 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarisk lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 16:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 21:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no