Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Oppskrifter med søtpotet?

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-08, 23:07   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Oppskrifter med søtpotet?

Hei, jeg har plutselig sett at de har søtpotet på nærmeste grønnsakssjappe, og de har jo langt lavere stivelsesinnhold enn vanlige poteter, dog de ikke riktig skal smake potet.
Men jeg trenger noen tips om oppskrifter som man kan bruke søtpotet i, lavkarbostyle åff kårs. Noen tips?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 23:21   #2
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrifter med søtpotet??

Kan ikke skjønne at de kan ha lavere!! De er jo veldig søte på smak da...jeg brukte dem før sammen med ovnsstekte potetbåter og løk m skrell på...godt var det ialf

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 23:31   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrifter med søtpotet??

Det er fortsatt en del, men mindre i forhold til poteter. Ca 20 om jeg ikke husker feil. Og selv om det ikke er noe jeg følger, så er det glykemiske indeksen mye lavere enn hos poteter.

Men jordskokk har jeg til gode å finne. Noen som vet om noen steder hvor de selger det? Har vært i et x antall forretninger, no luck..!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-03-08, 22:45   #4
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Oppskrifter med søtpotet??

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er fortsatt en del, men mindre i forhold til poteter. Ca 20 om jeg ikke husker feil. Og selv om det ikke er noe jeg følger, så er det glykemiske indeksen mye lavere enn hos poteter.

Men jordskokk har jeg til gode å finne. Noen som vet om noen steder hvor de selger det? Har vært i et x antall forretninger, no luck..!

på meny for du jordskokk har dem ikke så be dem bestille

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 16-03-08, 23:18   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrifter med søtpotet?

Jeg fant jordskokk på en innvandrerbutikk her på Løkka
Men aner ikke hvordan man tilbereder, så jeg har ikke kommet så langt som å kjøpe enda, gitt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 19:48   #6
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrifter med søtpotet?

Jeg leste også her en aldeles vakker dag at søtpoteter har lavere karbo-innhold enn vanlige poteter - og, guuuuuuud så glad jeg ble for det!

Noe såå godt...!!

Jeg pleier å koke de 5-7 min før jeg tar de opp igjen av vannet - skjærer de i båter ell , heller over olivenolje og det krydderet man ønsker. Ofte er det mer enn nok med bare salt og pepper -for, de smaker såå mye i seg selv. Steker de så i ovnen en halvtimes tid - alt ettersom hvor tykke biter man har skjært. Man må bare følge med og se.

Man kan i grunn tenke på søtpoteter som vanlige - man kan mose de, koke de, bake de, grille de (søtpoteter er fantastisk grillet til grillmat - kok dem bittelitt og hiv dem på grillen! )

Men, her er en oppskrift jeg nylig fant i min nyeste kokebok:

Søtpotetsalat med fetaost 4 pers:


1 middels stor søtpotet
olivenolje
salt og pepper
1 pakke bladspinat
1 1/2 pakke fetaost (ca 300 g)
2 avokadoer

Sett stekeovnen på 225 grader. Skrell søtpoteten og skjær den i skiver. Legg skivene på et stekebrett. Hell over litt olivenolje og dryss på salt og pepper. Bak søtpotetene i ovnen i ca 20 min og legg dem på et fat når de har avkjølt seg litt.
Bland i spinatblad og fetaost skåret i terninger. Skrell avokadoene og ta ut steniene. Skjær dem i skiver og fordel dem over salaten. Dryss på salt og pepper og hell over noen dråper olivenolje.

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 21:32   #7
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Oppskrifter med søtpotet?

Her er link til en oppskrift som er vanvittig god, synes i alle fall jeg:

http://smittenkitchen.com/2008/02/spicy-sweet-potato-wedges-plus-five-etceteras/#more-459>

Den inneholder bare krydder i tilegg til selve søtpotetene, pluss olje da selvsagt.
Her er det kjekt om man har en morter eller krydder/kaffekvern til å male krydderne, ellers kan man jo bare knuse de med bredsida av kniven på fjøla, eller slenge de i den lille kjøkkenmaskinen som følger med stavmiksere, det gjorde i alle fall jeg før

Oversatt:

Ovnsristede krydrede søtpoteter:

1 ts korianderfrø
1/2 ts fenikkelfrø
1/2 ts tørket oregano
1/4-1/2 ts tørkede chili-flak
1 ts havsalt
ca. 900 g søtpoteter
3 ss vegetabilsk olje

Varm stekeovnen til 220*C
Mal korianderfrø, fennikkelfrø, oregano og chili-flak grovt. Skjær potetene på langs i ca. 2-3 cm brede stykker. Bland potetene med olje og krydder i en stor ovnspanne eller -form, og rist de i ovnen 20 minutter. Snu deretter på potetbåtene, og rist de videre i ovnen til de er lett gyldne og møre - ca. 15-20 min.
Bon apetit!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 22:21   #8
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Oppskrifter med søtpotet?

I en av SB kokebøkene har de en oppskrift på pommes frites av søtpotet. Den går noe a la dette:

Skjær søtpotet i pommes frites staver. Legg i langpanne. Sprinkle/spray med litt olje. og dryss på paprikapulver. Stek i ovnen til de er litt brune. Snu dem og stek til de er brune på den andre siden også.

Fritt etter hukommelsen. Smaker godt som snacks.

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:09   #9
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrifter med søtpotet?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg fant jordskokk på en innvandrerbutikk her på Løkka
Men aner ikke hvordan man tilbereder, så jeg har ikke kommet så langt som å kjøpe enda, gitt.

Jeg har laget mos av de, synes det blir godt
Fant en oppskrift på www.aperitif.no

Her er originaloppskriften: (jeg har variert litt med fetaost, ingefær, andre krydder og litt smør. Bruker bare fløte og jeg og har raspet de på råkostjern, da går det kjapt å koke de)

Jordskokkpuré:
600 g jordskokker
1 dl melk
1 dl kremfløte
Salt og pepper

Skrell jordskokkene og skjær dem i terninger. Kok dem møre i en blanding av melk og fløte, mos dem og smak mosen til med salt og pepper. Får du ikke tak i jordskokker kan du bruke knollselleri.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 17:04   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrifter med søtpotet?

Takk takk! Skriver dette bak øret til senere!
Har funnet ut at begge disse nok er for høye i stivelse til at jeg kan spise dem nå.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse-vennlige oppskrifter linnipinni Middag 36 24-06-11 03:33
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no