Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

"Medisinsk" kyllingsuppe med kokos og krydderier

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-11-09, 22:55   #1
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

"Medisinsk" kyllingsuppe med kokos og krydderier

I disse influensatider har jeg dikta ei lavkarbo kyllingsuppe som renser godt opp. Dette er nok en "ta hva du har" oppskrift-bruk det du liker selv.

Jeg pleier å kjøpe hele kyllinger- ofte finnes grillkylling på tilbud, og om du spør i disken har de kanskje noen ustekte kyllinger å selge deg. Billligbilligbillig! Kyllingfiletene skjærer jeg ut og fryser ned til seinere bruk. (det er superenkelt, bare prøv- på denne linken kan du lære hvordan http://www.coop.no/ncms.aspx?id=BF6E...9-E4B829A97146 )

Resten av kyllingen deler jeg i biter, evnt kan du koke hele skroget. Jeg synes det er best å kutte opp kyllingen, da tar den mindre plass i kasserollen og krafta blir rett og slett kraftigere

Jeg bruker altså en eller flere kyllinger (uten fileter, men du kan jo bruke dem oxo om du ikke orker filetere) som jeg har i en kasserolle sammen med krydder jeg liker. i det siste har jeg brukt: hel stjerneanis, hel koreander, noen laurbærblad, hel sort pepper, chili i grove biter og et par tre fedd hvitløk. noen skiver sellerirot og litt løk setter også god smak. Hell over vann slik at det dekker, men prøv å holde vannmengden så lav som mulig- da blir kraften bare bedre. Kok dette opp, og la kyllingen trekke ca 1 time på lav varme, til kjøttet faller av beina. (prøv å stikke en kniv i kjøttet og kjenn om det er ferdigkokt)

Ta kyllingbitene opp av gryta og la de avkjøle litt før du piller kjøttet av beina. Imens siler du kraften gjennom en finmasket sil. De harde krydderne kan du kaste, men jeg pleier pille ut chilien, hvitløken og sellerien som tilsettes i suppa litt seinere.

Hakk opp grønnsaker du liker. For tida holder jeg meg til en miks av masse grønnsaker. Jeg liker å bruke:
sellerirot
blomkål
chilli
paprika
purre
evnt mer hvitløk (alt etter hvor tett nesa er)
evnt ingefær (også bra for tette neser, men litt mye karber kanskje)

Dette svisjer jeg i litt kokosfett eller smør til det er blankt. Deretter tilsetter jeg noe av kyllingkrafta. Når grønnsakene er kokt møre, blitzer jeg blandingen med en stavmikser. (tilsett evnt de bitene du pillet ut fra karfta) Jeg liker at blandingen ikke er helt finkornet, men det er jo en smakssak. Deretter tilsetter jeg
kokosmelk (sjekk carbcounten-det finnes mange ulike typer)
kremfløte og justerer tykkelsen på suppa med kyllingkraft.

Smak til med
salt og pepper
søtningsstoff
evnt andre krydder: chili, knuste stjerneanis og koreanderfrø
sitronsaft og sitronskall

Varm suppen godt opp, og tilsett kyllingkjøttet i biter enten i suppa, eller legg porsjoner med kjøtt i serveringsskålene og hell varm suppe over.

Fersk koreander og/eller persille er kjempegod topping. Noen ostechips ved siden av og litt sprøstekt bacon på toppen er kjempegodt.

Dersom det blir kyllingkraft til overs kan du feks koke den inn og fryse den ned til seinere bruk. Konsentrert kyllingkraft kan fryses ned i isterninger og brukes istedenfor buljongterninger. Billigere, mindre karber og MYE bedre

Håper noen får glede av denne!

Vel bekomme!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 23:00   #2
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: "medisinsk" kyllingsuppe med kokos og krydderier

Dette ser ut som noe jeg kunne tenke meg å smake når smakssansen er intakt, også. Nammers... Tusen takk for spennende oppskrift!

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 23:15   #3
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: "medisinsk" kyllingsuppe med kokos og krydderier

Så hyggelig! Håper den faller i smak

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 13:45   #4
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "medisinsk" kyllingsuppe med kokos og krydderier

Hvorfor ikke prøve med høne? Billig, og kraftigere og fetere kraft... Må kanskje koke lenger, men hønsesuppe er NAM!

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 14:50   #5
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: "medisinsk" kyllingsuppe med kokos og krydderier

høne er slett ikke dumt, du! men, hvor har det blitt av henne? jeg har lett etter høne i frysedisker rundt omkring, men jeg finner henne bare en gang iblant. har vi blitt så rike at vi ikke bryr oss om høna? jeg har også sett at høne er dyrere enn grillkylling på tilbud, og da blir jo litt av poenget med høne borte.

men for smakens skyld...-det hadde kanskje vært fint å bruke en kombo av kylling og høne... høna for smaken på krafta og kylling for det møre kjøttet. (når jeg tenker meg om- nesten litt ekkelt med mor og barn-suppe) ramler jeg over ei høne en dag skal jeg jammen prøve det altså!

takk for påminnelsen!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
chili, kokosmelk, koreander, kraft, kylling


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dr. Torkil: Trenger hjelp - medisinsk spm Momsa Ketolysekuren 4 09-07-08 17:50
Norsk medisinsk ordbok på nett? mofe Generell diskusjon 3 01-03-06 23:11
Jeg trenger medisinsk superlim! Gunnar Fysisk og mental helse 4 12-08-05 14:55
Ny studie i medisinsk topptidsskrift om Atkins dietten Elefantster Lavkarbo generelt 9 25-07-05 12:21
krydderier? *iselilja* Atkins kosthold 6 24-02-05 22:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no