Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

For lite grønnsaker?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-11, 21:54   #1
accidabbi
Juniormedlem
 
accidabbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Hommersåk
Alder: 37
Innlegg: 19
accidabbi er på en erverdig vei

For lite grønnsaker?

Heisann..

Jeg er ganske ny på dette her, men nå kommer min første problem-stilling.. Jeg har lest myyyyye om ketose den siste uka og gikk selv inn i ketose for ca 4 dager siden. Har ikke vert noe problem for meg å holde meg der siden jeg er gla i å lage mat pluss at man kan spise så me godt på denne kuren..
Jeg veier nå ca 123kg og er 192cm høy.. Jeg har trent en del tidligere så har en del muskel-masse på kroppen og i følge en avansert analyse av kroppen så er min ideal-vekt ca mellom 105 og 110 kg.. Der ønsker jeg også å være..
Så når jeg begynte på denne kuren fant jeg ut at det er en ting jeg må gjøre som jeg ikke hadde spesielt lyst til..
Jeg liker ikke spesielt godt grønnsaker og har aldri gjort det.. Men nå SKAL jeg spise litt!! Jeg AVSKYR blomkål og brokkoli!!! Men siden det er disse som er mest brukt her inne så må jeg vel bare lære meg å spise det..
Men jeg går på med godt mot ( ) og komponerer en omelett som jeg har laget noen dager nå. Den er satt sammen slik:

Til selve omeletten:
- 3 egg
- 0,5dl Fløte

"Fyll"
- 200gr bacon
- 20gr purre
- 50gr brokkoli
- 50gr blomkål
- 1 stor shampingon
- 50gr Jarlsberg ost

- 50gr MeieriSmør til steking
- 150gr SeterRømme som tilbehør


Dette gir føgende verdier:

211gr / 74% fett
75,5gr / 25% protein
10,5gr / 4% karbo
2366 Kcal

Denne har jo en fin sammensettning fett/protein/karbo. Men om jeg spiser en sånn til dagen, er dette nok grønnsaker (brokkoli/blomkål) for meg? Eller MÅ jeg spise mere?

Håper noen ser syn på å hjelpe meg litt på vei her.
Dette er vel nesten den eneste tingen jeg ikke har funnet svar på enda, hvor mye grønnsaker kroppen trenger for å brenne effektivt..

accidabbi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:20   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: For lite grønnsaker??

Veldig bra om du får i deg mer grønnsaker, slett ikke bare blomkål/brokkoli som gjelder her Mesteparten av dine ca 20 gram karber skal være fra grønnsaker vet du
Men, kok blomkål mør i saltet vann sammen med 2-3 sjalottløk, tøm av vannet, ha i litt fløte, meierismør, salt, pepper og litt revet muskatnøtt og NYT!
Sellerirot er ganske genialt, deles i staver/mindre biter og stekes møre i raust med meierismør, krydre med salt og pepper
Her har du link til Den store grønnsakstråden, bare å slå seg løs

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 23:55   #3
accidabbi
Juniormedlem
 
accidabbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Hommersåk
Alder: 37
Innlegg: 19
accidabbi er på en erverdig vei

Sv: For lite grønnsaker??

Den der med blomkål der fristet faktisk litt.. Selv om d var blomkål..
Ja, men da vet jeg at jeg trenger mere grønnsaker..
Skal sjekke ut tråden du gav her å se om jeg kan finne noe snadder..

accidabbi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 00:04   #4
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: For lite grønnsaker??

De første to ukene så kan du godt ligge litt lavt på karbene og ikke spise så mye grønnsaker, ta evt kosttilskudd.

Ellers kan jeg anbefale ratatouille, kjenner ingen som ikke elsker det Og så kan man lage en hel stekepanne full og putte restene på glass i kjøleskap, kjekt å bare varme opp. Og det er liksom både grønnsaker og saus og krydder i ett, proppfullt av næringsstoffer, og en del fett, så det er masse bonuser ved å lage det. Passer til fisk, kylling, svin og sikkert masse annet!

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 00:51   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: For lite grønnsaker??

Du kan alltids spise litt gulrot også, rå. Løk har en del karbohydrater, minimais, sukkererter er vel godt? Spis det du liker.
Grønnsaksretter finnes det utallige av. Grønnsaker er en egen liten verden det er godt å bli kjent med. Jo mer vant til grønnsaker du blir jo mer glede vil du få av å ha det i kostholdet ditt også, tror jeg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 11:01   #6
IKJ
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bodø
Alder: 42
Innlegg: 390
IKJ er på en erverdig vei

Sv: For lite grønnsaker??

Hva med salat? Med agurk, paprika, purre, litt tomat og valgfri grønt, masse fetaost passer jo veldig godt til omeletten din, og veldig godt med rømme som dressing Et lite tips er å kjøpe frosen spinat. Den er i små kuber, og du kan putte en sånn i omeletten din Tin den på panna når du steker bacon før du har i eggene) Sunt og smaker ingenting, og maten ser bedre ut med litt grønt oppi Hakk også opp rød chilli, og du får en fargerik omelett med mye smak og næringstoffer! Spinat og chilli kan du putte i nesten hva som helst!
(Personlig synes jeg ikke det er godt med brokkoli, blomkål og sopp i omelett, men fløtegratinert blomkål og brokkoli er nydelig, eller blomkålmos mulighetene er mange!

__________________


IKJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 11:14   #7
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: For lite grønnsaker??

Ha smør og noen skeier raspa parmesan i blomkålmosen, det er helt himmelsk.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 11:15   #8
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: For lite grønnsaker??

Klarer du virkelig å spise 150 g rømme?!

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 11:22   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: For lite grønnsaker??

Siden du går på ketolyse, så følg rådene i starten der. Gode tips om hvordan komme i gang, unngå feller osv osv...
Det er både oppskrifter og menyforslag i boka.

Varierte grønnsaker er viktig, helt fra starten, for å få i seg næringstoffene.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 12:31   #10
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: For lite grønnsaker??

Opprinnelig lagt inn av accidabbi, her.

Den der med blomkål der fristet faktisk litt.. Selv om d var blomkål..
Ja, men da vet jeg at jeg trenger mere grønnsaker..
Skal sjekke ut tråden du gav her å se om jeg kan finne noe snadder..

Glemte det viktigste! Mos hele herligheten med stavmikser så det blir purè! Har du ikke stavmikser får du mose som best du kan med det du har

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Du kan alltids spise litt gulrot også, rå.

Siden vedkommende har ketolyse som kostholdsretning, er det kanskje greit å ikke anbefale rotgrønnsaker, i allefall ikke i starten Bortsett fra den kjære sellerirota da

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 13:07   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: For lite grønnsaker??

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Klarer du virkelig å spise 150 g rømme?!

Jeg kunne sikkert fått det ned, men å bruke 4.5g karber på et eneste måltid på melkesukker synes jeg er litt i overkant.. Jeg kan ikke spise så mye i løpet av en dag en gang før vekta slutter å gå ned.. Men jeg mistenker at jeg reagerer på melkeprodukter på flere vis altså..

Uansett tror jeg det er lurt å begrense det til en halv dl og heller da litt ekstra smør eller majones som fettkilde.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 23:14   #12
accidabbi
Juniormedlem
 
accidabbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Hommersåk
Alder: 37
Innlegg: 19
accidabbi er på en erverdig vei

Sv: For lite grønnsaker??

Kommer opp mye bra info her! Det liker jeg!


Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Klarer du virkelig å spise 150 g rømme?!

Jeg har iiiingen problem med å spise 150gr rømme.. Ikke alene da selfølgelig, men som tilbehør til noe som rømme passer godt til..

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Siden du går på ketolyse, så følg rådene i starten der. Gode tips om hvordan komme i gang, unngå feller osv osv...
Det er både oppskrifter og menyforslag i boka.

Varierte grønnsaker er viktig, helt fra starten, for å få i seg næringstoffene.

Jeg har bestilt meg boka nå.. Gleder meg skikkelig til å få lese det som står der og prøve oppskriftene. Bestilte meg også en boks "Bakemiks" og en boks "SoyaProtein" så jeg kan prøve å lage noe godt ut av dette.

Men over til litt grønnsaker igjen.. Off, jeg hater meg selv for at jeg liker så lite grønnsaker!!! Men er villig til å prøve alt.. Myye blir godt om det tilberedes på rette måte! Fant mye snadder på Den Store Grønnsaks-tråden som skal prøves ut!
Men tomat!! Jeg tror tomat er det verste jeg vet!!! Men hvordan er det å spise hermetiske tomater? Får man ikke i seg de viktigste vitaminene der? I tillegg til at d smaker laaangt bedre enn "fersk" tomat..

accidabbi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 12:13   #13
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: For lite grønnsaker?

Liker du ikke tomat, så dropp tomat! Liker du rå grønnsaker med dipp, så kan du lage en dipp av rømme/creme fraice og hvitløk/chili/++. Rå brokkolistilker er faktisk kjempegodt, skrell av trevlene og skjær i strimler, det samme med blomkål og stangselleri. Asparges som er kokt bare litt og så avkjølt er også deilig.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 17:13   #14
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For lite grønnsaker?

Vet ikke jeg asså, jeg har noe ala samme kroppsbyggning og bakgrunn som deg bare at jeg er 181 høy i stedet.
I begynnelsen mikset jeg med forskjellige grønnsaker hele tiden, men gikk lei veldig kjapt.
Nå kjøper jeg bare forskjellige salatblandinger i pose, bruker rene hakkete tomater(ikke tomatpurrè) og løk. Jeg raser ned i vekt og jeg trikser ikke mer enn det. Slenger i meg rå brokkoli en gang i blandt før trening for å få i meg karboer og de vitaminene den drittgrønnsaken har.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 22:33   #15
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: For lite grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

Vet ikke jeg asså, jeg har noe ala samme kroppsbyggning og bakgrunn som deg bare at jeg er 181 høy i stedet.
I begynnelsen mikset jeg med forskjellige grønnsaker hele tiden, men gikk lei veldig kjapt.
Nå kjøper jeg bare forskjellige salatblandinger i pose, bruker rene hakkete tomater(ikke tomatpurrè) og løk. Jeg raser ned i vekt og jeg trikser ikke mer enn det. Slenger i meg rå brokkoli en gang i blandt før trening for å få i meg karboer og de vitaminene den drittgrønnsaken har.


Ikke snakk stygt om blomkålen

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Svar

Emneord
blomkål, brokkoli, grønnsaker, karbo, ketolyse


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo - lite fett, lite karber og mye proteiner knut1969 Lavkarbo generelt 23 03-08-13 01:19
Stagnasjon ved for lite grønnsaker? Skorpionen Ketolysekuren 2 24-03-11 20:55
Noen gode nye brødoppskrifter (med lite egg og lite spesialingredienser)? Frater Oppskrifter 2 20-09-10 11:12
Hvilke grønnsaker er bra da? Noen som kan gi meg ett lite tips for en dag med mat? Hønemor Ketolysekuren 12 11-10-08 13:02
Grønnsaker Hannehk Ketolysekuren 9 18-07-08 14:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no