Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-09, 14:02   #1
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Hei!

Jeg er ganske sikker på at jeg overhodet ikke får i meg nok grønnsaker. Jeg ønsker at minst 15, gjerne inntil 20, karber skal komme fra grønnsak-inntak - "problemet" er at jeg er temmelig småspist, og rett og slett har en preferanse for de "lysegrønne" grønnsakene; i kjøleskapet mitt er det som regel kinakål, agurk, squash, spinat, noe sopp, en grønn paprika her og der. (Samt hvitløk & chili som krydder!) - Løk og tomat er jeg ikke så veldig glad i

Så jeg har stusset litt over hvordan jeg skal få økt næringsinntaket uten å måtte spise ca dobbelte mengder av det jeg gjør - og så fikk jeg plutselig en sånn aha-opplevelse, det er jo en del av det "faste invetaret" mitt som kan byttes ut med litt mer fargerike, og mer karbohydratrike, versjoner av seg selv. Jeg kan for eksempel gå for grønnkål eller savoykål istedet for kinakål, gul istedet for grønn paprika. En reddik her og der? Eller blir det "juks" å løse det på den måten?

Mulig det er en tullete ting å spørre om, men greit å høre fra de erfarne

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 15:00   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Prøv med litt rød paprika, hjertesalat kan erstatte kinakål og skal være mere næringsrik, det er et vell av fargerike grønnsaker, ta deg en tur på en stor dagligvare og se hva de har!
Jeg merker stor forskjell på formen etter at jeg la om fra Skaldeman og maks 12g karber om dagen til Fedon Lindberg, jeg er mere opplagt og nå spiser jeg utrolig mye mere grønnsaker... Jeg hadde også hang til å holde meg til de grønne...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 17:17   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Takk for svar Jeg ruslet ned til tyrkersjappa og plukket opp... en gul paprika Må jo få spist opp det jeg har i kjøleskapet allerede før jeg bytter ut. La merke til at det de hadde av hjertesalat var plastpakket og var brunt i kantene, lite apetittlig - det er stort sett erfaringen med alt som ligger i sånne plastbokser - kanskje Meny har noen som ser mer attraktive ut

Ellers... reddiker og feks fennikel vokser vel under jorda og er dermed ikke optimale valg? Aubergine har jeg aldri engang smakt, er den ok? (Den er i alle fall LILLA!)

Er det forskjell på gul og grønn squash bortsett fra fargen?

Jeg kjøper som regel frisk spinat fordi jeg har en forestilling om at den er sunnest, men det bør vel ikke være så mye næring tapt i den frosne? Kanskje verre med den hermetiske?

Bare mumling og undring fra meg!

Selleri er et eksempel på en vanskelig grønnsak fordi den bare selges i store bunter, og jeg blir så lei meg av alt jeg ikke rekker å spise opp før det går hen og dør Og så innmari stolt når jeg klarer å tømme spinatposen / spise opp squashen / bruke opp hvitløken før noe må kastes...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 22:52   #4
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Reddik vokser under jorda, men den er unntaket innen rotgrønnsaker og inneholder bare cirka 2 gram karbohydrat pr 100 gram! I tillegg er den en meget smakfull grønnsak som gjør seg godt i veldig mange retter. Prøv for eksempel å lage stappe av blomkål og reddik!

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 23:33   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Ah, så flott

Stemmer det at fennikel er blant salatgrønnsakene som er akseptable ifølge Atkins? Bare i tvil siden karb-innholdet er litt høyt, og jeg ANER ikke hvordan den grønnsaken vokser, over eller under bakken eller i verdensrommet eller hva Litt høyt karb-innhold er jo akkurat det jeg er ute etter(!), så om den ikke er like slem som en potet, så...

da blir det reddik og fennikel og en blomkål å lage suppe av i morgen

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-10-09, 11:40   #6
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Fennikel skal inneholde cirka 5 gram karobhydrat pr hundre gram, så det er jo bare å veie og ha kontroll. Fennikel er dessuten en utrolig fin smaksetter i gryteretter, som grønnsaktilbehør etc. I det hele tatt veldig smakfull og anvendelig. Her er en liten link til en artikkel i "Mat og helse" om Fenikkel.
http://www.matoghelse.no/bolig-og-ha...tteplante.aspx

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 24-10-09, 17:31   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Hurra. Da ble kjøleskapet mitt med ett langt mer fargerikt - og forhåpentligvis litt lettere for meg å sørge for at karbene kommer fra grønnsaker i høyere grad enn nøtter og meieriprodukter.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-10-09, 20:07   #8
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Mer og mindre næringsrike grønnsaker

Skjær aubergine'n i skiver, pensle med olje og krydre. Stek. Nam!

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
grønnsaker


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før Iset Lavkarbo generelt 16 06-12-10 18:38
33 kg mindre kozpia84 Mer enn 30 kg overvekt 34 26-04-09 18:25
10 kg eller mindre ned? Stilken Ketolysekuren 2 12-04-09 13:15
10 kg eller mindre? estorilskreppa Lavkarbo generelt 131 13-02-09 16:28
Når man har mindre å ta av en 10 kg.... Borealis Lavkarbo generelt 7 10-08-06 12:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no